Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • Életek éneke – énekek élete Archívum
  • Kis nép, kis lélek? – Halász Péter: A moldvai csángó magyarok hiedelmei Archívum
  • Ritka ajándék Archívum
  • A modern thriller királya Archívum
  • A Tárgyaktól az Emberig Archívum
  • Bartók, Danubia Zenekar, Kocsis Archívum
  • Királylányok könyve Archívum
  • Cseh Tamás arcai – Keresztül az életen Archívum

Eötvös Péter concertói és természet közeli zenéi

Posted on 2024.02.25.2025.01.03. By admin Nincs hozzászólás a(z) Eötvös Péter concertói és természet közeli zenéi bejegyzéshez

A BMC lemezei

a papiruszportal.hu archívumából [2016]

Szerző: Lehotka Ildikó

Eötvös Péter három darabja hallható a BMC kiadásában megjelent Concertos című lemezen, bár csak az egyik viseli (de az is rövidítésben) a versenymű megnevezést, mégis indokolt az összeállítás. Eötvös mostani zeneszerzõi szakaszában a versenyműveknek kiemelt szerepet szán. Nem csak a műfaj, de a darabok tételszáma is hasonló, mindhárom mű 5 egységbõl áll. Egészen más zenei világot nyújt át a szerzõ a két, 1970-es években készült darabjával, érdemes a két lemezt úgy hallgatni, összevetni, hogy Eötvös zeneszerzõi állomásairól is képet kaphassunk.

A Concertos című kiadvány nyitó darabja 2006-ban keletkezett, a Seven (A Columbia űrsikló asztronautáinak emlékére – hegedűre és zenekarra) a Columbia űrrepülõgép tragédiáját önti zenébe, központba állítva az űrhajósok portréját. A hetes a mű központi száma, hét űrhajós halt meg 2003. február 1-én, hét hegedűs játszik (beleérve a szólistát), a zenekar hét csoportba rendezett, hétszer hét zenészt hallunk. A ritmikában is megjelenik a hetes szám: gyakran hetes osztásúak az ütemek, a szeptola is jelzi a mitikus számot.
A mű kétrészes, az elsõben az űrhajósok portréját halljuk zenekari kíséretes négy kadenciában, a második szakasznak nincs felirata. Eötvös zenéje rendkívül kifejezõ, éppúgy halljuk a kabinbeli zajokat, mint az űr hangjait, morajlást, vagy éppen hárfapengetést, mely éppúgy jelenthet szakadást, mint a lélek rezdülését. Fantasztikus színeket hallunk, néha szándékosan csúnya hegedűhangot, de a glissandók is funkcionálisak, esetenként a térbeli mozgást jelölve, néha mintha Bartók-szerű megoldást is felismernénk. A mű megragadja a hallgatót, pontos zenei leírásával, érzelemvilágával. A felvétel a magyarországi bemutatón készült 2008. március 30-án.

Akiko Suwanai játssza a hegedűszólót, csodálatos hangon, rendkívül láttatóan. A darab minden pillanatát képes érzékeltetni, elénk tárul a környezet, a hangulat, legyen az baljós, vagy éppen érzelmes. Az Eötvös Péter dirigálta Göteborgi Szimfonikus Zenekar is remek, a hangszínek, a dinamikai megoldások mind kivételesek.

Egészen más karakterű a 2010-ben átdolgozott Levitation című darab, mely két klarinétra (A- és B-klarinétra, mely ha azonos hangot szólaltat meg a kotta alapján, szekundsúrlódást kap a hallgató), harmonikára és vonós zenekarra íródott. Eötvös többször álmodott lebegésrõl gyermekkorában, a darabban ezt írja le. Már a nyitó szakaszban jelzi a szerzõ, hogy a zenei humor is része lesz a darabnak. Izgalmas a II. tétel, a lépkedõ megoldásaival, hol a zenekarra reflektálnak a klarinétok, hol egymásra, mindegyik tételben rendkívül izgalmas zenei ötleteket hallunk. A záró tétel Sztravinszkij Petruskájának feltámadását, a házak fölötti lebegésének hangulatát ábrázolja – virtuóz, humoros, rendkívül sokrétű zenét hallunk. Richard Hosford és John Bradbury klarinétszólójával, szólal meg a darab (a harmonikás nevét nem találom az ismertetõfüzetben), nem hiányzik a lebegés érzékeltetése, a humor, a mozgalmasság, a klarinétok magas hangjának karcsúsága. A harmonika különös fűszert ad a műnek, távoli, ködös világra asszociálhat az ember, a játékos elõadásában különös színeket hallottunk. Ezúttal a BBC Szimfonikus Zenekarát vezényli Eötvös, a

Eötvös Péter 2005-ben komponálta CAP-KO (Concerto for Acoustic Piano, Keyboard and Orchestra) című művét, felkérésre, Bartók születésének 125. évfordulójára, a műbõl kamarazenei változat is született, koncerten hallhattuk , és a BMC gondozásában is megjelent .

A lemezen hallható mű bár két billentyűs hangszerre komponált, de egyetlen játékost kér. A CAP-KO zenéje nem tartalmaz Bartók-idézetet, de a felrakás, a zongoraszólamok, a hangszerelés nyilvánvalóan utal rá, ha a IV. tétel felirata nem jelezné ezt. Gyönyörű, tanulságos ez a zene igazi hommage, nem mellesleg a felépítése is izgalmas. Mindegyik tétel egyedi, és van mondanivalója, a darabot nyitó pár taktusos „éjszakazenétõl” a következõ tétel motorikusságán keresztül (a zongorák hangszíne izgalmasan keveredik) a centrumban lévõ, szintén a sejtelmes, baljós hangulatú sötét színeket használó középsõ tételig. A IV. tétel gyönyörű, már-már megható helyenként, szinte vallomásszerű, a zárótétel izgalmas hangszíneivel, sodró lendületével nagyszerű. A zárás épp olyan hirtelen, mint ahogy Bartók néhány művében is az.

Pierre-Laurent Aimard játékát nem is kell méltatni, ritmikusan, nagyon jó dinamikával játszik. Aimard számos kortárs művet mutatott be, játszik, hiteles, a kortárs zenében járatos művészt hallunk, remek megoldásokkal, mondanivalóval.

A másik, 2003-ban kiadott BMC-lemez Eötvös Péter két kompozícióját tartalmazza, ezek korai darabok, érdemes összevetni a 2000-es évekéivel. Bár nem friss a kiadvány, mégis nagyon érdekes, hiszen Eötvös zenei világát érdemes megismerni, és nem csak egy korszakáét. Mindkét mű a természethez való viszonyt, vonzódást jelzi, az egyik körülbelül félórás, a másik rövid tételek sorozata. Az Intervalles-Intérieurs (Hangköz-enteriõrök, vagy A hangközök belsejében) és a Windsequenzen a 70-évek darabja, Eötvös érdeklõdésének középpontjában a „természeti törvények hangzásokba való átültetése” állt. Mindkét mű átdolgozott, a szerzõ a lemezen hallható verziót tekinti véglegesnek.

Az Intervalles-Intérieurs elektronikus anyagát Eötvös 1972 és 1974 között alakította ki, ennek a naplószerű összefoglalása az Elektrokrónika című darab. A hangszeres rész 1975 és 1981 közt keletkezett, három változatban. A mű lényege az elektroakusztikus zenei anyag, mely tulajdonképpen egy akusztikai mikroszkóp; halljuk azt, amit szabad füllel nem hallanánk. A mű rendkívül színes hangzásképet ad, minden pillanatban változik a zene, a hangszínek (köztük a kolomp), nem várt hatásokra csodálkozunk rá.

Ugyanígy rácsodálkozunk a Windsequenzenre, a művet a japán természet, a bambusznád, kövek ihlette, de még fontosabb a zen-buddhizmus hatása. Eötvös korábban Japánban is élt, több műve idézi a japán életérzést, kultúrát, így a Lady Sarashina című opera, annak elõképe, az As I Crossed a Bridge of Dreams hangjáték. Különleges szín- és hangzásvilágot hallunk, néha aforisztikus rövidségű tételeket, azokban szakaszokat, felfedezésre vár a lemez. A két műrõl nehéz szavakkal leírást adni, a belsõ rezzenések a lényegesek, legyen az a zenében, vagy amit a zene kelt bennünk.

BMC CD 170

BMC CD 092

Archívum Tags:Fülvájó

Bejegyzés navigáció

Previous Post: A jelen lévő ókor III.
Next Post: Gavrilov újra

Related Posts

  • Olvasó olvas – Esterházy Péterre emlékezünk Archívum
  • „Szívből fakadt” Archívum
  • Pannon Filharmonikusok: Inspiráció Archívum
  • Cry Free: a hokitól Jon Lordig Archívum
  • Tanya Tagaq és Paola Repele Archívum
  • Erich Maria Remarque Archívum

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2025. november
  • 2025. október
  • 2025. szeptember
  • 2025. augusztus
  • 2025. július
  • 2025. június
  • 2025. május
  • 2025. április
  • 2025. március
  • 2025. február
  • 2025. január
  • 2024. december
  • 2024. november
  • 2024. október
  • 2024. szeptember
  • 2024. augusztus
  • 2024. július
  • 2024. június
  • 2024. május
  • 2024. április
  • 2024. március
  • 2024. február
  • 2024. január
  • 2023. december
  • 2023. november
  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Rekviemek időszaka
  • Eötvös és Krasznahorkai
  • A Répakirály tündöklése és bukása
  • A lelkesedés magasiskolája – és a hiányzó láncszem
  • A döbbenet hangjai

Legutóbbi hozzászólások

  1. A mi lányunk szerzője News
  2. Te Deumok, versenyművek szerzője Idomeneo, Mozart és a stílus – papiruszportal.hu
  3. Két mű, két világ szerzője Joyce és Bryn – papiruszportal.hu
  4. Ludwig Múzeum: Maurer Dóra – Szűkített életmű szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  5. A legnagyobb komédiás – Richard Pryor szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  • Newbery Medal – Az ismeretlen Serédy Kató Archívum
  • November 22. Naptár
  • Dr. Kubassek János: A Szahara bűvöletében Archívum
  • Az elfeledett Steffani-opera: Niobe regina di Tebe Archívum
  • Hernádi Gyula (1926–2005) Archívum
  • „Egy magyar parasztfiú meghódítja Rómát” Archívum
  • Liszt, Dubrovay és Brahms egy este Archívum
  • Szeptember 19. Naptár

Copyright © 2003-2024 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme