Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • Képzett társítások Harasztÿ Istvánnal és Petőcz Andrással Archívum
  • Velázquez árnyékában Archívum
  • Harnoncourt Fideliója Archívum
  • A Magvető lett újra az év kiadója – Budai Díj Archívum
  • Kísértethistória a Müpában Archívum
  • A semmi regénye
    Grendel Lajos: Négy hét az élet
    Archívum
  • V-re hulló krizantémok Archívum
  • Otthagyott csapot-papot – Csokonai a néphagyományban Archívum

Gavrilov újra

Posted on 2024.02.26.2024.02.24. By admin Nincs hozzászólás a(z) Gavrilov újra bejegyzéshez

a Pannon Filharmonikusok koncertje

a papiruszportal.hu archívumából [2017]

Szerző: Lehotka Ildikó

A Pannon Filharmonikusok évek óta jelen van a Művészetek Palotájában, bérleti sorozataik izgalmasak, változatos programokat, különleges műveket hallhat a nagyszámú közönség. Neves szólistákat hív meg az együttes, legutóbbi, január 20-i koncertjükön Andrej Gavrilov játszott, egy híresen nehéz versenyművet.

Az együttes programja mindössze két művet tartalmazott, ezúttal a hagyományos összetételből hiányzott a nyitány – ebbe a stuktúrába nem is illeszkedett volna egy rövidebb mű. Szergej Rahmanyinov III., d-moll zongoraversenye nyitotta az estet, ezt a művet viszonylag gyakran hallhatjuk koncerten. A zongoristák kihívásnak tekintik a versenyművet, a zenekaroknak, karmestereknek sem ez a legkönnyebb repertoárdarabjuk. A szólista számára rendkívül nehéz technikailag a mű, ehhez még a zenei megoldások is társulnak – Rahmanyinov darabjai nem megfelelő előadás esetében könnyen széttöredeznek. A nyitó tétel (Allegro ma non tanto) első témája általában melankolikusan szólal meg, Gavrilov inkább a téma játékosságát emelte ki. A III. tételben is új megoldást mutatott Gavrilov, a szentimentalizmus, a túlzó érzelem ábrázolása helyett inkább az egyszerű, gördülékeny kifejezésmódot preferálta. Gavrilov irtóztató erővel képes játszani, de puhán, simogatón is; a középső tétel visszatérésénél megállt a levegő. Gavrilov játéka egyedi, a hangsúlyok kezelése rendkívüli. Játékából sugárzik, hogy élvezi, amit csinál, élvezi a közös munkát a zenekarral-karmesterrel.
Kicsit több, mint egy éve hallhattuk Gavrilovot, akkor is a PFZ sorozatában, Prokofjevet játszott, hihetetlenül. Akkor nem adott ráadást a Müpában, ez alkalommal viszont hármat is, az első Chopin-noktürn csodálatos hangszínekkel szólalt meg – talán nem kell említeni, hogy egyedi módon.

A pécsi zenekar Gavrilov kiváló partnere volt, remek karakterábrázolásokat hallottunk, szép színeket. A szünet utáni Sosztakovics-szimfónia is szépen megszólalt, azonban érezhető volt egyfajta fáradtság. Sosztakovics műveit sorra-rendre fedezi fel a hallgató, bár az 1990 előtti műsorpolitika sem tette teljesen félre a szerző darabjait. Az akkori helyzet azonban nem kedvezett annak, hogy Sosztakovicsot keressék az érdeklődők, ez különösen igaz volt a Leningrádi szimfóniára. A négytételes mű nagyszerű, mindig van olyan szakasz, amire rácsodálkozunk, ami torokszorító, ami letaglózza az embert. A zenekari hangzás most nem mutatta a mű legmélyebb rétegeit, bár kétségtelenül szép pillanatokat is kaptunk. Így a nyitó tétel fafúvós állása, a II. tétel angolkürt- és klarinétdallama, a pizzicatószakasz marad emlékezetes. Bogányi Tibor lendületes mozdultokkal irányította ez alkalommal is zenekarát.

Két, homlokegyenest ellentétes zenei világot képvisel a két zeneszerző alkotása, a két mű keletkezése közt körülbelül 40 év van. Míg Rahmanyinov az Egyesült Államokba költözött, addig Sosztakovics maradt a Szovjetunióban, Rahmanyinov zenei világa a későromantikus hangzást képviseli, Sosztakovicsé követi a(z akkori) modern hangzást. A XX. század zenei sokszínűségének, mi több, orosz sokszínűségének bemutatása remek ötlet volt.

Archívum Tags:Fülvájó

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Eötvös Péter concertói és természet közeli zenéi
Next Post: a–ZWD – a megszakítástól a zimbabwei dollárig

Related Posts

  • Spiró György: Kémjelentés Archívum
  • Evelyn Waugh Archívum
  • Rosszfiútól rosszfiúig Archívum
  • „Az utolsó század asszonyi tüneménye” Archívum
  • Szokolov és a varázs Archívum
  • Marcel Prawy: Johann Strauss Archívum

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2025. június
  • 2025. május
  • 2025. április
  • 2025. március
  • 2025. február
  • 2025. január
  • 2024. december
  • 2024. november
  • 2024. október
  • 2024. szeptember
  • 2024. augusztus
  • 2024. július
  • 2024. június
  • 2024. május
  • 2024. április
  • 2024. március
  • 2024. február
  • 2024. január
  • 2023. december
  • 2023. november
  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Idomeneo, Mozart és a stílus
  • Joyce és Bryn
  • Mária és Erzsébet, Erzsébet és Mária
  • Don Carlos és a lépcsők
  • Ínyenc szendvics

Legutóbbi hozzászólások

  1. A mi lányunk szerzője News
  2. A ló és a láda esete szerzője Idomeneo, Mozart és a stílus – papiruszportal.hu
  3. Te Deumok, versenyművek szerzője Idomeneo, Mozart és a stílus – papiruszportal.hu
  4. Rosszfiútól rosszfiúig szerzője Joyce és Bryn – papiruszportal.hu
  5. Két mű, két világ szerzője Joyce és Bryn – papiruszportal.hu
  • Prégardien, az Evangélista Archívum
  • December 10. Naptár
  • RPG és Larry Elmore – Új hősök kellettek Archívum
  • Szabó T. Anna: rögzített mozgás Archívum
  • Heti papiruszok (2307) Egyéb kategória
  • Március 9. Naptár
  • Kell a barátság: Török Ádám és a Mini Archívum
  • Június 16. Naptár

Copyright © 2003-2024 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme