Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • Balla D. Károly: Magyarul beszélő magyarok Archívum
  • Carmen, a vadító Archívum
  • Richard Wagner – Bayreuth varázslója Archívum
  • Nagy versmondás: Kosztolányi Dezső: Hajnali részegség Archívum
  • Robert Graves nyomában – James MacKillop: Kelta mítoszok és legendák Archívum
  • Olvas(s)atok, néz(z)etek – A táj mint poétikai szervezőerő Berzsenyi Dániel költészetében Archívum
  • Nemzeti Filharmonikus Zenekar Archívum
  • Heti papiruszok (2252) Egyéb kategória

Szimfónia, versenymű, kantáta

Posted on 2024.02.17.2025.03.04. By admin 1 hozzászólás a(z) Szimfónia, versenymű, kantáta bejegyzéshez

óra, „versenymű a hegedű ellen”, harangok

a papiruszportal.hu archívumából [2007]

Szerző:Lehotka Ildikó

Haydn és Brahms egy-egy ismert művét, valamint Rahmanyinov Harangok című kantátáját hallhatta a közönség április 19-én a Nemzeti Hangversenyteremben a Nemzeti Filharmonikus Zenekar koncertjén, közreműködött Vagyim Repin, Sümegi Eszter, Fekete Attila, Fokanov Anatolij és a Nemzeti Énekkar, Kocsis Zoltán vezényelt. Haydn No. 101-es Óra-szimfóniája nagy kihívás a zenekaroknak, ahogy a mester többi műve is, Brahms D-dúr hegedűversenye a szólista gyötrelme és gyönyörűsége, a Harangok pedig egyedi elképzelés alapján írt mű. Ismét változatos programot kínáltak, mely átívelt a klasszikus kortól a késő romantikáig.

Haydn-szimfóniát játszani bátor dolog. A zeneszerző késői szimfóniáját előadni pedig játék a tűzzel. El lehet játszani a hangjegyeket, ami nagyon szép, de a mögöttes tartalmakat csak ritkán sikerül maradéktalanul felszínre hozni Haydn műveiből, legyen az bármilyen műfajú. A koncertek, lemezfelvételek többségében hiányérzete támad az embernek, mert hol a humor, hol a karakter, hol egyéb más vagy sok esetben minden hiányzik. A csütörtöki előadás egy igazi, ínyenceknek való csemege volt. Bár néha pontatlan volt a vonósok gyors menete, a karakterek kárpótolták, elfeledtették a zötyögéseket. A pergő tempókat nem sok együttes képes végigjátszani hanghiba nélkül, az egységes, könnyed vonókezelés sem jellemző egy átlagos zenekarra, de az NFZ vonósszólama kiváló. Kocsis Zoltán a megszokottnál gyorsabb tempókat vett, a lassú tétel tiktakolása nem az atomórához igazodott, de sebaj. A menüett finomkodása (Haydnnál többször karikatúra tárgyává válik a tenyeres-talpas menüett úriaskodó megfogalmazása) a humor magasiskolája volt, a trió (ugyebár a szimfóniák legkisebb része) hangszerszólói is kellemesen hangzottak. A zenekar is kacérkodik a korabeli hangzás megidézésével, legutóbb a Schiff András vezényelte Máté-passióban szerepeltek fafuvolák, most a szimfóniában is, a dobverők sem a ma használatosak voltak. A frenetikus előadás végén Kocsis Zoltán többek között az ütős és a fagottos művészt emelte ki.

Johannes Brahms D-dúr hegedűversenyét Joachim Józsefnek ajánlotta. A magyar hegedűművész nehéznek, játszhatatlannak találta a darabot, de Brahms nem tágított elképzelésétől. A viszonylag hosszú első tétel egy pillanatig sem veszítette el intenzitását, átgondolt ívek, kapcsolódások, érzelemgazdag előadást kaptunk a szólistától és a zenekartól egyaránt. Az első néhány percben már egyértelmű volt, hogy ritka szép tolmácsolást fogunk hallani. A második tétel gyönyörű oboaszólóiról egyszer azt mondta valaki, hogy sokkal szebb, mint a hegedűszóló. Valami igazság lehet benne, az oboista csodálatos hangon, szinte érzékien játszotta a dallamot. Még lehetett fokozni az eleve izzó előadást. A harmadik tétel témáját Vagyim Repin úgy játszotta, ahogy csak egy orosz származású tudja. Csajkovszij versenyművének harmadik tételéhez hasonló karaktert választott. Féktelenség, szilaj, szinte kivagyi temperamentum, az orosz virtus feszültsége járta át a tételt. Fantasztikus hegedűhangot (újra egy Stradivari szólt a teremben), hegedülést hallhatott a közönség. A zenekar szinte a hegedűssel lélegzett, a szólista elképzelését tiszteletben tartotta és támogatta. Vagyim Repin nem élt művészieskedő allűrökkel, csak hegedült, de nem akárhogy. Aligha lehet szavakkal kifejezni játékát, a zene iránti alázatosságát, legyen elég annyi, hogy csodálatosan játszott. A szűnni nem akaró tapsot Ysaye e-moll szólószonátájával köszönte meg. Hálásak lehetünk, hogy ezt is hallhattuk.

A szünet után Szergej Rahmanyinov kantátáját, a Harangok címűt adta elő a zenekar, Sümegi Eszter, Fekete Attila, Fokanov Anatolij és a Nemzeti Énekkar közreműködésével. Talányos a mű számomra, nem jellemző Rahmanyinovra. Edgar Allan Poe a születést, esküvőt, félelmet és a halált ábrázolja versében, a nagyzenekari hangszínek a költemény alapján a különféle harangokat jelképezik, az énekszólók is inkább a sprechtgesangot juttatják eszünkbe. Mindhárom énekes maradéktalanul énekelte szólóját, Fokanov Anatolij szép zengésű, erőteljes baritonja és kiejtése az orosz egyházi zenét is megidézte. A Nemzeti Énekkar egy hete még Haydn Teremtésében énekelt, a Harangok-ban is nagy szerepe volt. Kiegyensúlyozott hangzás, a dinamikai árnyalatok ezerfélesége, stílusismeret – ez mind a birtokukban van.
Kocsis Zoltán számára nincs lehetetlen: karmesterként, zongoristaként, zeneszerzőként, hangszerelőként dolgozik. Egyaránt járatos a klasszikus korszak műveiben és a legújabb irányzatokban. Ez a koncert is megmutatta sokoldalúságát.

Művészetek Palotája – Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem
Ferencsik-bérlet 2006–2007

Haydn: D-dúr (Óra) szimfónia, No. 101.
Brahms: D-dúr hegedűverseny, op. 77.
Rahmanyinov: Harangok (Kolokola), op. 35.

Vezényelt: Kocsis Zoltán
Közreműködött:
Vagyim Repin
Sümegi Eszter
Fekete Attila
Anatolij Fokanov
Nemzeti Énekkar

Archívum Tags:Fülvájó

Bejegyzés navigáció

Previous Post: KulTúra Északnyugat-Magyarországon IV.
Next Post: Ókori Nyelvöltögető II.

Related Posts

  • Gene Wilder Archívum
  • „Mindenki ismeri a játékszabályokat”
    Ex-kódex: előhívás Müller Péter Sziámival
    Archívum
  • „Véres víziókban és verziókban” Archívum
  • Haydntól Griegig az Engegård Quartettel Archívum
  • A Nibelung gyűrűje 3. Archívum
  • Kékszakáll francia módra Archívum

Comment (1) on “Szimfónia, versenymű, kantáta”

  1. Visszajelzés: Március 3. – papiruszportal.hu

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2025. június
  • 2025. május
  • 2025. április
  • 2025. március
  • 2025. február
  • 2025. január
  • 2024. december
  • 2024. november
  • 2024. október
  • 2024. szeptember
  • 2024. augusztus
  • 2024. július
  • 2024. június
  • 2024. május
  • 2024. április
  • 2024. március
  • 2024. február
  • 2024. január
  • 2023. december
  • 2023. november
  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Idomeneo, Mozart és a stílus
  • Joyce és Bryn
  • Mária és Erzsébet, Erzsébet és Mária
  • Don Carlos és a lépcsők
  • Ínyenc szendvics

Legutóbbi hozzászólások

  1. A mi lányunk szerzője News
  2. A ló és a láda esete szerzője Idomeneo, Mozart és a stílus – papiruszportal.hu
  3. Te Deumok, versenyművek szerzője Idomeneo, Mozart és a stílus – papiruszportal.hu
  4. Rosszfiútól rosszfiúig szerzője Joyce és Bryn – papiruszportal.hu
  5. Két mű, két világ szerzője Joyce és Bryn – papiruszportal.hu
  • December 28. Naptár
  • Nyugtalan ragyogás: Rudolf, Bruckner, Brahms, Freud, Herzl, Klimt, Schnitzler, Strauss Bécse Archívum
  • Comrie–Matthews–Polinsky: A nyelvek világatlasza Archívum
  • Ráth György és munkássága Archívum
  • November 19. Naptár
  • Az elfeledett magyar hírességek arcképcsarnoka Archívum
  • Olvas(s)atok, néz(z)etek – Kié a felelősség? Archívum
  • Megdicsőülés Archívum

Copyright © 2003-2024 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme