Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • Szereti ön Széchenyit? Archívum
  • Heti papiruszok (2309) Egyéb kategória
  • Kis nép, kis lélek? – Húsvét-sziget III. (Sziklarajzok és a kohau rongo-rongók) Archívum
  • Volt egyszer egy csapat Archívum
  • A kamarazene művészete Archívum
  • A Sámson Bécsben, lemezen Archívum
  • Tancredi, a győztes Archívum
  • Schubert-dalok Archívum

Megdicsőülés

Posted on 2024.01.08.2025.03.21. By admin 1 hozzászólás a(z) Megdicsőülés bejegyzéshez

Nyesztyerenko, NFZ, Kocsis

a papiruszportal.hu archívumából [2010]

Szerző: Lehotka Ildikó

Két orosz és egy német szerző műveit játszotta a Nemzeti Filharmonikus Zenekar, a tematikus koncert a halál, az elmúlás különböző kifejezési módjait mutatta be Richard Strauss, Muszorgszkij és Csajkovszkij darabjain keresztül. A műsor felépítése maradt a hagyományosnál, szimfonikus költemény, szólista közreműködésével előadott mű, végül nagyszabású szimfónia szólt, székhez szögező előadásban.

Richard Strauss op. 24-es, fiatalkori Halál és megdicsőülés című szimfonikus költeményének mondanivalója „valószínűleg egy művész” halála, ez a művész „a legmagasabb eszményeket tűzte ki céljául” – írja a zeneszerző. A férfit fájdalmak gyötrik, álmában azonban néha mosolyog. A tökéletességre törekedett, az Eszmény megvalósítására. A program – melyet később Strauss próbált elvetni – tipikusan romantikus. A mű megszólaltatása nagyszerű volt, emlékezetes részletekkel. A nyitó taktusok csodálatos hangszíne a szordinált vonósoktól, az intimitást sugalló hangszerszólók, különösen az oboa, fuvola, alattuk a ringatóan hullámzó kísérettel gyönyörűen szólt. A himnikus rész teltsége, magasztossága láttatta a mű programját, a zárás előtti nagyon jól adagolt fokozás kitűnően készítette elő a várakozás feszültségét. A vonósok tiszta játéka (a hegedűk extra magas hangja kristálytisztán szólt), dús tónusa, a rezesek hangzása mellett Kocsis Zoltán formáló képességét mindenképpen érdemes figyelni: a zúgó fortékból nem szakadékszerűen vált pianóba, mindig meghúzza azt az ívet, mely a kifejezőerő, a közönség figyelmének ébren tartása, a mű(vek) érzelmi töltetének pluszt adó játszásához szükséges.
Csajkovszkij VI., Patetikus szimfóniája gyakran játszott darab, hálás, mert önmagát adja el. Rengeteg felvétel – jobbnál jobb karmesterekkel, zenekarokkal – létezik, így egy átlagos előadás nem mozgatja meg a fantáziát. Csajkovszkij életművének összegzéseként írta a művet, a melléknevet testvére adta az első előadásakor nem különösebb sikert arató szimfóniának. A szerző váratlan halála után az a hír kapott lábra, hogy a szerző saját halálát írta meg. Igaz vagy nem, egy egészen kivételes alkotás született, amit április 10-én kivételes előadásban hallottunk. Kocsis a tételeket minimális szünettel, illetve az utolsó két tétel közt anélkül indította, egy kis pihenőt szívesen vettem volna, hiszen szimfóniáról van szó, a tételeknek megvan az önálló életük. A zenekar egészen különlegesen szólt, a drámai hatást a legvégsőkig kiaknázták. Az első tétel Allegro vivója előtti klarinétszóló eszményi pianóban szólt, a hegedűk néhány ütemmel később a zaklatottságot elementáris erővel fejezték ki, a korábbi Moderato mosso dobott vonói viszont kacérnak tűntek. A himnikus záró szakaszban a rezesek – a trombitatévesztéstől eltekintve – ideális, plasztikus hangzást nyújtottak. Az 5/8-os második tétel végigvonuló témája különösen a csellókon szólt szépen. A timpaniütések megelőlegezték a záró tételt, így a tétel lényege nem a felhőtlenség volt, érdekes módon a karmester nem élt az agogikai megoldással. A frenetikus hatású III. tételben a hegedűk könnyed staccatói Mendelssohnt idézték, később – ellentétként – vastagon, erőteljesen hozták a menetelő ritmust. A záró tétel gyönyörű volt, ritkán hallani így a zenéből kiszakadó fájdalmat.
Bár a két szimfonikus mű között hangzott el Muszorgszkij A halál dalai és táncai ciklusa, egy olyan karizmatikus előadást hallottunk, amit egyhamar nem felejtünk el. Jevgenyij Nyesztyerenko volt a szólista, Kerekes István hangszerelte a dalokat. A négy dal a középkori haláltánc hagyományát eleveníti föl, a Trepak első üteme szerepelteti a dies irae sequentia kezdő négy hangját. A versekben a halál eltérő alakokban jelenik meg: a Szerenád egy fiatal lányhoz szól, a Bölcsődalban egy kisfiút altat el, a Trepakban egy muzsikot rángat fagyhalálba.
Nyesztyerenko az a művész, akinek nagyságához nem férhet kétség. Hangja nem a régi, de a kifejezésmód egészen egyedi, autentikus. Láttatta a dalokat, nemcsak énekelte, melyhez minimális színészi játék is társult, az orosz lélek kesernyés dühödtségét hozta elénk. Bár Kutuzov szövegét kivetítőn olvashattuk, nem hiszem, hogy volt teremtett lélek, aki képes volt kivonni magát Nyesztyerenko hatása alól és nézte a szöveget. A közönség hosszan tapsolt a művész színpadra lépésekor, a második dal után is önkéntelenül összecsapódtak a tenyerek, a ciklus tolmácsolása után újra hatalmas taps szólt.

Archívum Tags:Fülvájó

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Debrecenbe kéne menni… (nem csak pulykakakasért!)
Next Post: Régészet III.

Related Posts

  • Negyvenéves az újjáépített Közlekedési Múzeum Archívum
  • Wagner, Wagner – a Művészetek Palotájában Archívum
  • Este Archívum
  • Perényi, Kavakosz, Steinberg – és a BFZ Archívum
  • Olvas(s)atok – Sławomir Mrożek: Tangó Archívum
  • Száguldás az éterben – pálcával és zongorával Archívum

Comment (1) on “Megdicsőülés”

  1. Visszajelzés: Március 20. – papiruszportal.hu

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2025. május
  • 2025. április
  • 2025. március
  • 2025. február
  • 2025. január
  • 2024. december
  • 2024. november
  • 2024. október
  • 2024. szeptember
  • 2024. augusztus
  • 2024. július
  • 2024. június
  • 2024. május
  • 2024. április
  • 2024. március
  • 2024. február
  • 2024. január
  • 2023. december
  • 2023. november
  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Két mű, két világ
  • Keller, Kremer és Schubert
  • Hangszínek bűvöletében – hangszerelés felsőfokon
  • Orosz művek, orosz előadók a Müpában
  • Szokolov, Byrd és Brahms – valamint Chopin és Bach

Legutóbbi hozzászólások

  1. Enescu, Richard Strauss és a hegedű-zongora szonáta műfaja szerzője Május 4. – papiruszportal.hu
  2. Bohémélet szerzője Április 28. – papiruszportal.hu
  3. Az utolsó tangó szerzője Április 28. – papiruszportal.hu
  4. Fabio Luisi és Jordi Savall a Művészetek Palotájában szerzője A humánum Beethovennel és Schuberttel – papiruszportal.hu
  5. Savall, a csoda szerzője A humánum Beethovennel és Schuberttel – papiruszportal.hu
  • Író beszél – Írók egymás közt I. Archívum
  • Rosztropovics, a csellista és az emberi jogi harcos Archívum
  • Vatikán és Kína Archívum
  • Élő legenda és nyár a városban Archívum
  • „…aki hiányzik, azt szeretem” Archívum
  • Újraolvasva – Szabó Magda: Abigél Archívum
  • Október 25. Naptár
  • Angkor elsüllyedt világa Archívum

Copyright © 2003-2024 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme