Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • Mozart, a csodafelnőtt Archívum
  • Forró lengyel, forró angol: Szymanowski és Britten hegedűversenyei Archívum
  • RPG és Larry Elmore – Új hősök kellettek Archívum
  • Boris Vian: Blues egy fekete macskáért Archívum
  • A reneszánsz ember – Matthew Landrus: Leonardo da Vinci hagyatéka Archívum
  • Az európai zene történetének korszakai Archívum
  • A semmi regénye
    Grendel Lajos: Négy hét az élet
    Archívum
  • Kós Károly emlékére Archívum

Versenyművek, karakterdarabok, Glazunov tollából

Posted on 2023.03.21.2023.03.19. By admin Nincs hozzászólás a(z) Versenyművek, karakterdarabok, Glazunov tollából bejegyzéshez

a papiruszportal.hu archívumából

Szerző: Lehotka Ildikó

Alekszandr Konsztantyinovics Glazunov összes versenyművét tartalmazó lemezt adott ki a Warner, hiánypótló felvételeket, hiszen sem a zeneszerző műveit, sem azt az oroszoknál igen jelentős korszakot, a századfordulóét nem igazán ismerjük. Glazunov, Ljadov és Szkrjabin az a három zeneszerző, aki az orosz romantika középső periódusát képviseli, de árnyékban maradtak, Csajkovszkij, Muszorgszkij mellett. A Glinka és az őt követő, az orosz zenét a semmiből európai szintűvé emelő szerzők után Glazunovék készítették elő azt a vonalat, mely majd Sztravinszkij, Prokofjev sikereit hozták meg.

Glazunov 1865. augusztus 10-én született Szentpétervárott, nagyon fiatalon kezdett el komponálni. Első szimfóniáját 16 évesen írta, a műre Liszt is felfigyelt, és bemutatta a művet Weimarban. Glazunov tanára Balakirev volt, Rimszkij-Korszakov pedig elismerően beszélt a fiatal zeneszerzőről, kis Glinkának nevezte. Glinka karmesterként is működött, tanított a pétervári konzervatóriumban, igazgatója is lett később, növendékei közt volt Ottorino Respighi és Melles Béla is. Párizsban érte a halál, 1936. március 21-én. Művei közt nyolc szimfóniát találunk, szimfonikus költeményeket, táncjátékokat, de legismertebb műve az a-moll hegedűverseny. Glazunov nem tartozott az újítók közé, a klasszikus hagyományok szellemében komponált, talán az áradó dallamosság és a lírai pillanatok szépsége legjellemzőbb művészetére.

A dupla lemezen a két zongoraverseny, két csellódarab, egy kürtre írt rövid mű, az Esz-dúr szaxofonverseny, a Meditáció hegedűre, és az a-moll hegedűverseny szerepel. Gazdag és színes tehát a választék, az öt hangszerhez leginkább illő zeneszerzői megoldásokat figyelhetjük meg, és nem mellesleg a zenetörténet másodvonalába száműzött szerző stílusjegyeit.
A Desz-dúr, kürtre és zenekarra készült Réverie (Op. 24.) Glazunov egyik rövid karakterdarabja, szép dallamokkal, ködös-szomorkás hangulattal, kellemes zene, mely Alekszej Szerov előadásában szól, szépen, kifejezően.
A csellóra és zenekarra írt Chant du ménestrel (Op. 71.) kissé szentimentális, kissé nosztalgikus darab, egyszerű, ABA-formában, melynek a középrésze kissé menősebb, hangulatát tekintve kevésbé szomorkás. A visszatérés oboán hozza a témát, nagyon szép hangszereléssel. Glazunov viszonylag sok rövid elégikus darabot írt, ezt tartják az egyik legjobbnak. Nagyobb lélegzetű a Pablo Casals számára írt Concerto ballata (Op. 108.) Az ABBA-forma tág lehetőséget ad a szólistának a hangszer és a zeneszerző adta lehetőségek kiaknázására. A poétikus gondolatok megjelenítése társul a középkori versek formai megoldásaival, Wen-Sinn Yang játssza a szólót, helyenként olyan vehemensen, hogy csapkodja a húrokra a kezét, néhány záróhang végét túlzottan kidomborítja. Az előadása szélsőséges, de nem a jó értelemben.
Az Esz-dúr altszaxofonverseny (Op. 109.) igazi kuriózum, a hangszerre írt műveknek nem túl gazdag az irodalma. Az 1934-ben, Sigurd Rascher felkérésére írt háromtételes mű Glazunov utolsó darabja, már nagybetegen komponálta, talán ezért a nyitó tétel komorsága, a középső kissé melankolikus volta. A vonószenekari apparátussal kísért szaxofonverseny sokszor álomszerű, Marc Chisson szólója meggyőző, bár a mű komorsága, mely a záró tételben enyhén felenged, kissé nyomasztó.
Az I., f-moll zongoraverseny (Op. 92.) egyik témája Rahmanyinov II. szimfóniájának II. tételének mása, Glazunov az 1900-as művet igencsak kedvelhette. A variációs második, záró tétel megejtő zenekari bevezetője figyelemre méltó, ebben a 11 variációban figyelhető talán meg leginkább a zeneszerzői ötletesség, a hangszerelési érzék, a különféle karakterek balettjaiban is megjelennek. A II., H-dúr zongoraverseny (Op. 100.) a romantikus zongoraversenyek dallaminvencióit és a klasszikus tömörséget gyúrja egybe. Az attacca tételek melódiái a rahmanyinovi szélsőséges áradást előlegezik meg, Monumentális a II. zongoraverseny záró tételének induló jellegű témája, gyönyörű az indaszerű, minden pillanatában más hangnemű dallam. A zongoraszólót Alekszandr Romanovszkij játssza, kitűnően, rengeteg árnyalattal, jó dinamikával, a romantikus életérzést kihangsúlyozva.
Glazunov műveiben mesteri zeneszerzői fortélyokat találunk, a Hegedűverseny első tételében például a finom dallamismétlés, kánonszerűen, csodálatos hangszereléssel. A nagy érzelmek kibontása nem terjengős, kordában tartott, ettől is tud olyan meghitt lenni. Nem véletlenül kedvelik ezt a versenyművet, bár sajnálatosan kevésszer szerepel a pódiumokon. Formai szempontból jó, a főtéma visszaköszön a darab során, mindig más köntösben. Kevésbé jól megírt a záró Allegro témája, a kürtmenetek, a csillogás. A szólót Racher Barton Pine játssza, szépen, de nem kiemelkedően. Az Orosz Nemzeti Zenekart José Serebrier vezényli, jók a tempók, a hangszínek gazdagságát kifejezetten érzékletesen hozza elő a zenekarból. Glazunovot érdemes felfedezni, zenéje minden szépségével, az érzelmek bemutatásának zeneszerzői eszközeivel, a szerzőre jellemző hangulatvilággal. Jó kiruccanást ígér egy olyan zenei világba, melyet mások már kiaknáztak, de még mindig van felfedeznivaló.

Warner Classics, 2010, 2564679465

Archívum Tags:Fülvájó

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Március 21.
Next Post: Mussorgsky: Pictures at an Exhibition

Related Posts

  • Egy évforduló ürügyén – Hegedüs Géza: Irodalmi arcképcsarnok Archívum
  • Bach-kantáták Vashegyi Györggyel Archívum
  • Ábrándozás Ivesszal, Debussyvel és Richard Strauss-szal Archívum
  • Szimfonikus felfedezések Archívum
  • Első szimfóniák lemezen – Prokofjev, Haydn, Bizet első szimfóniája Archívum
  • Csajkovszkij kétszer a Nemzeti Filharmonikusokkal Archívum

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Heti papiruszok (2322)
  • Tiltott opera, de kötelező meghallgatni
  • Szabó T. Anna: rögzített mozgás
  • Lengyel est, a BFZ-vel és Witt-tel
  • Június 4.

Legutóbbi hozzászólások

  1. Olvas(s)atok – „Kétsíkú valóság”, Franz Kafka művészi kifejezőeszközei szerzője Június 3. – papiruszportal.hu
  2. „Titkos évezredek mélyéről emlékszem reá” szerzője Május 28. – papiruszportal.hu
  3. Ez a vár nem az a vár? o) szerzője Heti papiruszok (2321) – papiruszportal.hu
  4. Ne ess pánikba! – Törülközőnap szerzője Május 25. – papiruszportal.hu
  5. Rammstein – Egy ember ég szerzője Rammstein – tűz alatt – papiruszportal.hu
  • Február 8. Naptár
  • Május 25. Naptár
  • Hattyúdalok – Mozart, Honegger Archívum
  • Január 24. Naptár
  • Január 7. Naptár
  • Tamkó Sirató Károlyt idézve – Tengerecki Pál Archívum
  • „Az énekest az ég madarainak kellene etetni” – Cseh Tamás Archívum
  • Zsuzsa néni Archívum

Copyright © 2003-2022 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme