Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • Heti papiruszok (2252) Egyéb kategória
  • Hídavatás, avagy a Széchenyi lánchíd sem úszta meg Archívum
  • Enescu, Richard Strauss és a hegedű-zongora szonáta műfaja Archívum
  • Operál az Opera – Vivaldi: Farnace Archívum
  • Jennifer Lee Carrell: A Shakespeare-titok Archívum
  • Beethoven csellószonátái Archívum
  • Kísértethistória a Müpában Archívum
  • Heti papiruszok (2319) Egyéb kategória

Sosztakovics kettős élete

Posted on 2023.08.09.2023.08.07. By admin Nincs hozzászólás a(z) Sosztakovics kettős élete bejegyzéshez

a papiruszportal.hu archívumából

Szerző: szabói

Sosztakovics három kantátája szólal meg a Warner Kiadó legújabb lemezén. Rendkívül érdekes ez az összeállítás, hiszen a nyitó, majd félórás darab nemcsak Sosztakovics stílusának szinte minden elemét mutatja, de a Sztyepan Razin kivégzése burkolt társadalomkritika. A másik két kantáta a szocializmus dicsőítése, a kultúra közkinccsé tétele jegyében íródott, nem mellesleg Sosztakovics az ilyen típusú, stílusú művekkel (akárcsak többi zeneszerzőtársa) elkerülhette az állandó halálfélelmet.

Aki még emlékszik a hetvenes-nyolcvanas évekre, biztosan hallott olyan művet, mely a szocializmus dicsőítésére készült, a mozgalmi dalokat énekelni is tudni kellett. Sosztakovics életműve ezért sem lehetett kedvelt akkoriban, hiszen például a Leningrádi szimfónia bármilyen remekmű, már a cím hallatán keserű szájíze lett az embernek. Ez az idő elmúlt, Sosztakovics műveit ámulattal hallgatjuk, a koncerttermekben is.
A lemez második kantátájának magyarul a címét sem találtam, oroszul Nad rogyinoj nasej szolnce szilajet (A nap szülőföldünk felett ragyog, Op. 90.). A Dolmatovszkij szövegére írt művet a Kommunista Párt XIX. kongresszusának dedikálta a szerző, a bemutató Moszkvában volt 1952. november 6-án. Frenetikus sikert aratott, a Pravda éljenezte az „energikus forradalmi szellemet”. A kompozíció jól felépített, hatásos, frenetikus zárással, hatalmas rezeskarral, gyerek-, és vegyeskarral. A kórusok felváltva is énekelnek, ez is jelzi, hogy a szovjet nép része gyerek (érdemes egy művet a címe miatt megemlíteni: A. Alekszandrov: Sztálin mosolya melegében sütkéreznek a gyerekek), fiatal, munkás és művész. A művet nagy tömegek énekelhetik, hiszen a szólamok nem nehezek (és gondoljunk a szavalókórusokra).

A másik kantáta a Dal az erdőkről (Op. 81.) című, a Müpában is megszólalt 10 éve, nem minden közreműködő vállalta a felkérést. A héttételes mű (1. Amikor a háborúnak vége lett; 2. Szép földünk ékesítsék fák; 3. Emlékezés a múltra; 4. Az úttörők erdőt ültetnek; 5. A komszomolisták élen járnak; 6. Séta a jövőben; 7. Hálaének) címeivel is jelzi a társadalmi rendhez való illeszkedést. A Dolmatovszkij szövegére készült darab először 1949. november 15-én szólalt meg, Mravinszkij vezényletével Leningrádban. A bemutató után Sosztakovics a hotelszobájában a párna alá dugta a fejét, majd kinyitott egy vodkát. A Dal az erdőkről azonban meghozta Sosztakovicsnak az elismerést, a következő évben Sztálin-díjat kapott, 100000 rubel kíséretében.

A műben szintén megszólal gyermekkar, vegyeskar, tenor- és baritonszóló. A tételek hossza, a tempók, hangszerelés a közízlésnek megfelelő, csodálatos leíró, pasztorális szakaszokkal (az elmaradhatatlan angolkürttel), dúdolókórusokkal tarkított.

A kulturális felemelkedést, a nép ízlését kiszolgáló kantáták bár hatásosak, de ez nem jelenti azt, hogy Sosztakovics engedett volna a minőségből. A két kantáta felépítése ragyogó, (hiszen a zenével addig nem találkozó tömegeknek ilyen kompozíció kell, az ívek nagyon jól megrajzoltak, a harmóniák izgalmasak, de a mű belső szerkezete éppen olyan igényes, mint Sosztakovics más műveinél. E két mű valóban a széles néptömegeknek készült (és hangszórón szólt a falvakban).

A lemez legizgalmasabb darabja azonban a Sztyepan Razin kivégzése című, a kantáta 1964-ben íródott, ekkorra már a szovjet hatalom engedékenyebb volt, az elvi-ideológiai akadályokat nem kellett áthágni, ezért is születhetett meg a mű. A gazdag kozák családból származó Sztyepan Razint egyfajta Robin Hoodként, Rózsa Sándorként tartják számon az oroszok; ő lett az 1667-es parasztlázadás vezére, rengetegen csatlakoztak hozzá. Leszámolt a helyi potentátokkal, elnyomókkal, egyre több híve lett. 1670-ben a Szimbirszk ellen indított csata balul sült el, Razin megsebesült, majd 1671-ben elfogták, halálra ítélték; a Vörös téren kínozták halálra.

A mű zenekarra, vegyeskarra és basszusszólóra készült, Jevtusenko versére, a bemutató 1964. december 28-án volt, Kirill Kondrasin vezényletével. A média tudomást sem vett az eseményről, és a mai napig szinte ismeretlen ez a mű (Sosztakovics szimfóniái közt is vannak a vokális megoldást használók, melyek megszólalnak koncerttermekben), itt az alkalom, hogy megismerjük a művet. A kantáta nagyszerű, csodálatos hangszíneket hallunk, az érzelem- és természetábrázolás festői, helyenként megdöbbentő. Egészen más már a nyitó szakasz is, mint a két ideológiai kantátánál, a hangszerelés gyakran sötét, a hangulat döbbenetes – mintha egy másik szerző darabját hallanánk. Remek felépítésű a kantáta, az „igazi” Sosztakovics lelke is benne van. Mindenképpen meg kell ismerni a művet, az ember a hatása alá kerül, a karmester, Paavo Järvi mesterműnek nevezi.

A felvételen az Észt Nemzeti Szimfonikus Zenekar játszik, az Észt Koncertkórus énekel, mit bánjuk, hogy a gyermekkórus néha nem intonál tisztán – remek felvételt hallunk, a két férfiszólista, különösen a bariton nagyszerű. Mind a komor, tragikus gondolatok, mind a napsütéses, felhőtlen érzésvilág plasztikusan jelenik meg; sötét és világos, derűs és tragikus, ellentétes karakterek, gyökeresen más világ tárul a hallgató elé.

Warner Erato 0825646166664

Archívum Tags:Fülvájó

Bejegyzés navigáció

Previous Post: „A Dunából meg büdösség jön főfele…”
Next Post: Augusztus 10.

Related Posts

  • Posztmodern marhaság, vagy karikatúra? – Király Ferenc: A Csillagok hegyén Archívum
  • Cselló, cselló, cselló Archívum
  • Féktelen búbánat Archívum
  • Plinius – Pompeji, az eltemetett emlékezet Archívum
  • Szerenád és trombitaverseny a Budapesti Vonósok koncertjén Archívum
  • Kallós Zoltán moldvai gyűjtése: Uram, irgalmazz nékünk Archívum

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Rembrandt 400
  • Glenn Gould és Beethoven utolsó zongoraszonátái
  • Két messzi
  • Október 4.
  • Helga Weiss: Helga naplója

Legutóbbi hozzászólások

  1. A Goldberg-variációk és Glenn Gould szerzője Október 4. – papiruszportal.hu
  2. James Herriot: Az állatorvos is ember szerzője Október 3. – papiruszportal.hu
  3. „A könyv a lelke az elmének” szerzője Október 2. – papiruszportal.hu
  4. Kékszakáll francia módra szerzője Október 1. – papiruszportal.hu
  5. A Mesemondó – Benedek Elek szerzője Szeptember 30. – papiruszportal.hu
  • Az elátkozott vadász, Boszorkányszombat, három költemény Archívum
  • Graun és passiókantátája Archívum
  • Gölle – Fekete István Emlékmúzeum Archívum
  • Egy élet az operaszínpadon – Portré Melis Györgyről Archívum
  • Augusztus 6. Naptár
  • Krúdy Gyula szerelmeskönyve Archívum
  • „Az én Mózesem (…) egyáltalán nem emberi” Archívum
  • Október 3. Naptár

Copyright © 2003-2022 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme