Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • Bach-kantáták Vashegyi Györggyel Archívum
  • Kortárs zene, mindenkinek: Sári József szerzői lemeze Archívum
  • Comrie–Matthews–Polinsky: A nyelvek világatlasza Archívum
  • Kis nép, kis lélek? – Húsvét-sziget III. (Sziklarajzok és a kohau rongo-rongók) Archívum
  • George Lucas és Robert Zemeckis – párhuzamos életrajz Archívum
  • Sabine Meyer és Mischa Maisky lemeze Archívum
  • Jennifer Lee Carrell: A Shakespeare-titok Archívum
  • „Isten és sátán közötti alku” Archívum

Foster, Várdai és a Nemzeti Filharmonikusok

Posted on 2023.09.11.2023.09.10. By admin Nincs hozzászólás a(z) Foster, Várdai és a Nemzeti Filharmonikusok bejegyzéshez

a papiruszportal.hu archívumából [2017]

Szerző: Lehotka Ildikó

Kocsis Zoltán emlékének szentelte Lawrence Foster a Nemzeti Filharmonikusok március 9-i hangversenyének programon kívüli darabját. Foster, aki nem először állt az együttes élén, néhány megható szóval megemlékezett Kocsisról, zenészi nagyságáról. Samuel Barber Adagióját játszották a zenekar vonósai gyönyörűen, szívbe markolóan.

A hivatalos műsor Mozart, és Dvořák egy-egy szimfóniáját, és Haydn csellóversenyét kínálta, a szólista Várdai István volt. Egészen kivételes minőségű koncertet hallhattunk.
Szokatlan módon szimfóniával kezdődött a koncert, Mozart menüett nélküli Párizsi szimfóniájával. A darabot Mozart 22 éves korában írta, a Concerts Spirituels számára. A mű sikert aratott – Mozart a franciák kedvében járt; a két szélső tételt unisono (coup d’achet) zenei anyaggal indította. A lassú tételt Mozart újra írta, a zenekar impresszáriója szerint túl hosszú, és túl sok moduláció van benne. Mozart Párizsban találkozott először a klarinéttal, a hangszer a kedvencévé vált.

A Nemzeti Filharmonikus Zenekar előadásában könnyed nyitó tételt hallottunk, annak ellenére, hogy a vonós szekció mérete általában kisebb a Haydn- és Mozart-művek előadásakor (6 bőgőt láttunk a színpadon). Nagyon szép volt a lassú tétel, a záró Allegro pezsgett. „Hogy sikere lesz-e, nem tudom – őszintén szólva nem nagyon érdekel; végül kiknek nem tetszik majd? Azért a néhány tehetséges franciáért, aki ott lesz, jótállok, nekik tetszeni fog; ami az ostobákat illeti – nem érzem nagy szerencsétlenségnek, ha ezeknek nem tetszik.” – írta Mozart egyik levelében. A Müpa-beli koncerten sikere volt az előadásnak, a művet már régen a szívébe zárta a közönség.

Haydn D-dúr csellóversenye az egyik leggyakrabban játszott, a hangszerre készült darab. Haydn versenyművei közül sok elveszett, a fellelhetők közül is csak néhány, a két csellóverseny és két zongoraverseny szólal meg a koncerteket. Ezúttal Várdai István volt a szólista, fantasztikus, friss előadást hallhattunk. Várdai csodálatosan muzsikált, a nyitó tétel és az Adagio éneklő szakaszai eszményi hangzást hoztak a terembe. A 6/8-os rondó karakterei remekül sorjáztak, életvidám, játékos, könnyed előadást kaptunk. A zenekar mindenben Várdai partnere volt, emlékezetes marad a közös játék. Várdai egy Bach-szvit-tétellel köszönte meg a zúgó tapsot.

Dvořák VIII., utolsó előtti szimfóniája (G-dúr, Op. 88.) a hagyományos négytételes rendben és tételtípusokkal íródott. Bár a mű kissé háttérbe szorul – az Újvilág-szimfónia igazi közönségsiker – érdemes műsorra tűzni. A koncerten csodálatos pillanatokkal szólalt meg a mű; már a nyitó taktusok csodálatosak voltak, a rezesek később nagyszerűek. Gyönyörű hangulatfestésekkel haladt előre a tétel, lélegzett a mű az előadás során. Izgalmas volt a III. tétel keringőjellegű dallama, és a népies íz, a finálé, erőtől duzzadt. A nosztalgikus életérzés kifejezése mind a nyitó, mind a scherzotételben remek módon jelent meg. Forster tempókezelése, a szólamarányok, az apró zenei megoldások, a dinamika, a csúcspontokra való rávezetés kivételes minőségűvé tette az előadást. Sokáig emlékezetes marad az este.

Archívum Tags:Fülvájó

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Varró Dániel: Akinek a foga kijött
Next Post: Szeptember 12.

Related Posts

  • Állati elmék – Kányádi Sándor: Kecskemesék Archívum
  • „…aki hiányzik, azt szeretem” Archívum
  • Olvas(s)atok – Závada Pál: Jadviga párnája Archívum
  • Beethoven: IV., VI. szimfónia – Brahms: I. szimfónia, 14. magyar tánc, Változatok egy Haydn-témára Archívum
  • Az én kis Buddhám – a Palatinus megrázó könyve Archívum
  • „Az én Mózesem (…) egyáltalán nem emberi” Archívum

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Helga Weiss: Helga naplója
  • „Beszélj keveset, és cselekedj sokat!”
  • Október 3.
  • Snatches
  • Finomra hangolt kapcsolatok

Legutóbbi hozzászólások

  1. James Herriot: Az állatorvos is ember szerzője Október 3. – papiruszportal.hu
  2. „A könyv a lelke az elmének” szerzője Október 2. – papiruszportal.hu
  3. Kékszakáll francia módra szerzője Október 1. – papiruszportal.hu
  4. A Mesemondó – Benedek Elek szerzője Szeptember 30. – papiruszportal.hu
  5. Nem csak habos torta: Hollywood hercege – Tony Curtis életrajza szerzője Szeptember 29. – papiruszportal.hu
  • UMZE-hangverseny Ligeti György tiszteletére Archívum
  • A legnagyobb komédiás – Richard Pryor Archívum
  • Akinek a zenéje összeforrt Hollywooddal Archívum
  • Dzsessz és klasszikus, klasszikus és dzsessz Archívum
  • Július 26. Naptár
  • Heti papiruszok (2318) Egyéb kategória
  • Valóság, só – Karthágó Archívum
  • Versenyművek, karakterdarabok, Glazunov tollából Archívum

Copyright © 2003-2022 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme