Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • A föld alatti mennyország – Alexandra: Borpincék Archívum
  • Bartók-ünnep Archívum
  • Zichy Mihály, a „rajzoló fejedelem” Archívum
  • Amerikai zenehíd – Juhász Előddel Archívum
  • Anne B. Ragde: Berlini nyárfák Archívum
  • Régészet III. Archívum
  • Sass Sylvia: Operaáriák Archívum
  • A Nibelung gyűrűje 3. Archívum

Nikola Parov – Herczku Ágnes: Megéred még

Posted on 2024.06.06.2024.06.04. By admin Nincs hozzászólás a(z) Nikola Parov – Herczku Ágnes: Megéred még bejegyzéshez

…több zenei stílus… world music

(a papiruszportal.hu archívumából [2010])

Szerző: bookworm

Nikola Parov és Herczku Ágnes neve külön is garanciát jelent, együtt pedig különleges zenei csemegét ígérhetnek. Lemezük, Megéred még címmel, több zenei stílust mutat be, a fő irányvonal a jó értelemben vett world music. Ha már a tiszta, autentikus népzene nem jut el sokakhoz, így legalább valami kis fogódzót kaphat a kíváncsi hallgató. Míg Herczku Ágnes túlnyomórészt a magyar népzenével foglalkozik, Bartók zongorakíséretes népdalfeldolgozásait is lemezre vette, addig Nikola Parov a balkánin nőtt fel, de nem ragadt le egyetlen specifikus stílusnál, keresi az utat, az újnál újabb hangzást.

A lemez nagy utat jár be, földrajzi és zenei értelemben egyaránt: egzotikus népzenei elemek keverednek a magyarral, a sokféle hangszer kedves-kellemes vagy nagyon ritmikus, sokszor eltéveszthetetlenül egyedi hangzást ad. A hangszerelés a legtöbb esetben Nikola Parov munkája, jól megválogatott hangképekben tobzódik a zene.

A 13 felvétel közt kedvére válogathat az ember, találunk humorosat, szomorkást, magyar és más nyelvűt, minimálisan hangszereltet és hangszínekben tobzódót. Érdekességekben tehát nincs hiány, a számok dallamvilága is jól megválogatott, érdekes, hogy – a bartóki mintára – a népi szöveg egy-egy esetben más dallamot kap. Fergeteges a Télben szamár nyárban ló című szám, balkáni tűzzel, aszimmetrikus ritmikájával, a harmonikával egészen más világba kalauzol el. Érdemes a szöveget is megfigyelni, tréfás, de egy kicsit kegyetlen is, ütős zene minden szempontból. A ritmika alapeleme a népzenének, országonként, vidékenként más-más ritmusképletek, ritmust adó hangszerek, de nem feltétlenül a dobok. A KataKata nyitja a lemezt, a cím is figyelemfelhívó, ritmikus, játékos, a váltakozó ütemnek köszönhetően is leköti a figyelmet, jó előkészítést ad a következő zenéknek.

Különleges a Virágok vetélkedése című szám, archaikus fríg dallama zongorával, fura hangszerelési megoldásaival izgalmas (a Fókatelep is feldolgozta 2009-es lemezén). A szelíd, intim dal régies hangsorához régies szöveg járul, mintha visszaforgatták volna az idő kerekét. A Szívet szívért népzenei szövegei különös, a szinte balladisztikus zenével figyelemre méltó elegyet képez.

A lemezen hallható rövid Történet a Múzeum utcában című szám nálam nem igazán illeszkedik bele a folyamatba, ahogy a következő sem. Itt csak egy szál gitárt hallunk, de azért a történet vége sejthető a melankolikus hangzásból, mely előkészíti A Nőnek című zenét. Vegyes érzéseket kelt bennem ez a kompozíció, a kezdő taktusok, a mellé dudorászott improvizatív dallam után mintha Cseh Tamás és Zorán lépne elő, hol egyikük, hol másikuk stílusa tűnik fel. A lemez folyamatába nem igazán illik bele ez a szám, hosszú is, a furulya hangja végképp nem való ide, a népzenei ihletésű zenék közé más illene, ha hangszeres zenéről, ha szerelmes-melankolikus dalról van szó. A Fodo című szám (az egyik zenész neve) rövid hezitálás, pillanatot leíró szösszenet, csak a zongorát halljuk, talán egyfajta ív lezárásának szánták a lemez összeállítói.

A négy utolsó szám nyelve nem magyar, a tartalmat csak találgatni tudjuk a zene alapján, az egyébként nagyon tetszetős, lapozgatásra késztető (a dalok szövege nem sorrendben van) kísérőfüzet (Parov Gizi, Parov Nelli és a Graphomedia) nem tartalmazza a fordítást. A Troitza bratya különleges akkordokkal indul, a dal nagyon keserves, a hangszerszólók nemkülönben. Egészen más világba kerülünk, nincs a mindent elöntő ritmus, helyette a fájdalom kerül előtérbe. Ugyanilyen különleges a Rabszolgád lettem keleties-bővített szekundos dallama, a remekül tartott lassú tempó adja meg a dal tartását, feszültségét. Az utolsó dal visszavezet az európai népzenéhez, szinte gondtalan érzést sugall a hallgatónak.

Néha botlik a prozódia, a magyar népzenében megszoktuk, hogy a ritmus alárendeli magát a dallamnak, érdemes erre is odafigyelni.

Nikola Parov és Herczku Ágnes két külön világa találkozott a lemezen, de ez a két világ ötvözhető, nem egy esetben egészen egyedi dolgokat hallhat az érdeklődő. A többféle nép zenéje, a finoman közelítő, érdekes hangszerelésű dallamok megszólalása nagyszerű előadásban szólal meg.

Nikola Parov – Herczku Ágnes: Megéred még

Nikola Parov, Herczku Ágnes és a Nikola Parov Quartet tagjai: „Fodo” Födő Sándor (ütős hangszerek, zongora), Wertetics Szlobodán (harmonika); közreműködött: Andreas Lehoudis, a Sirtos együttes vezetője, illetve Szabó Dániel cimbalmos

KataKata (1:08)
Virágok vetélkedése (0:46)
Szívet szívért (0:54)
Télben szamár nyáron ló (1:01)
Történet a Múzeum utcában (0:35)
A Nőnek (1:17)
Utolsó tánc (1:25)
Fodo (0:37)
Megéred még (1:25)
Troitza bratya (1:32)
Ya Santi (0:46)
Rabszolgád lettem… (1:01)
Rustyuluj (0:51)

Tom-Tom Records, 2009

Archívum Tags:Fülvájó

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Harmincmillió magyarból egy
Next Post: A sötét oldalon: Borzongás

Related Posts

  • Már megint szingli Archívum
  • A nagy modulátor Archívum
  • Mintha normális emberek lennénk Archívum
  • Joe Blessett és Alexis Parsons Archívum
  • Jacob és Wilhelm Grimm: Az aranyhajú leány Archívum
  • Az elfeledett Steffani-opera: Niobe regina di Tebe Archívum

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2025. május
  • 2025. április
  • 2025. március
  • 2025. február
  • 2025. január
  • 2024. december
  • 2024. november
  • 2024. október
  • 2024. szeptember
  • 2024. augusztus
  • 2024. július
  • 2024. június
  • 2024. május
  • 2024. április
  • 2024. március
  • 2024. február
  • 2024. január
  • 2023. december
  • 2023. november
  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Keller, Kremer és Schubert
  • Hangszínek bűvöletében – hangszerelés felsőfokon
  • Orosz művek, orosz előadók a Müpában
  • Szokolov, Byrd és Brahms – valamint Chopin és Bach
  • Az oboa, a fuvola és a medvék

Legutóbbi hozzászólások

  1. Enescu, Richard Strauss és a hegedű-zongora szonáta műfaja szerzője Május 4. – papiruszportal.hu
  2. Bohémélet szerzője Április 28. – papiruszportal.hu
  3. Az utolsó tangó szerzője Április 28. – papiruszportal.hu
  4. Fabio Luisi és Jordi Savall a Művészetek Palotájában szerzője A humánum Beethovennel és Schuberttel – papiruszportal.hu
  5. Savall, a csoda szerzője A humánum Beethovennel és Schuberttel – papiruszportal.hu
  • Április 11. Naptár
  • Boccherini? Boccherini! Archívum
  • Augusztus 10. Naptár
  • Szeptember 6. Naptár
  • A hangos halak jelleme – Durrell hangoskönyvön Archívum
  • Sorstalanság – film és könyv Archívum
  • Szabó T. Anna: rögzített mozgás Archívum
  • Karen Carroll: Talk To The Hand és Jimmy Dawkins Present: The Leric Story Archívum

Copyright © 2003-2024 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme