Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • Pozsonyi papiruszok 3. Archívum
  • A medveésszel nem takarékoskodott a természet: Lássuk a medvét! Archívum
  • Irodalmi Nobel-díjasok I. Egyéb kategória
  • Helga Weiss: Helga naplója Archívum
  • Régészet – Schliemann, a fanatikus médiasztár Archívum
  • Csőben, sínen, viaszhengeren: Szabad a pálya Archívum
  • Degas-tól Picassóig Archívum
  • Életútban, elbeszélésben és alkotásban megjelenő párhuzamok Archívum

Gardiner és a János-passió

Posted on 2025.01.07.2025.01.04. By admin Nincs hozzászólás a(z) Gardiner és a János-passió bejegyzéshez

a Budapesti Tavaszi Fesztiválon

(a papiruszportal.hu archívumából [2008])

Szerző: szabói

A Budapesti Tavaszi Fesztivál tizedik napján, 2008. március 23-án vendégszerepelt John Eliot Gardiner két saját együttesével, az Angol Barokk Szólistákkal és a Monteverdi Kórussal a Művészetek Palotájában. Egy hatalmas mű, kiváló együttesek, szólisták és Gardiner volt a garancia arra, hogy nem fog csalatkozni a hallgató. Bach János-passiója nagyszabású mű, mint minden passió, alkalomhoz kötött, talán a legizzóbb oratorikus mű a zenetörténetben.

A János-passió szövegét maga Bach állította össze, a Luther-féle bibliai szövegekből, a Brockes-féle passiókölteményből, és maga is írt egyes részeket. Talán ezért is olyan áhítatos, ihletett a mű, annak ellenére, hogy nem egységes a szöveg, mert a saját megfogalmazást is tartalmazza. Ehhez még hozzájárul a korszakban használatos zenei kifejezés-, szerkesztésmód változatossága: protestáns korál, olaszos, hajlékony áriatípus, tablószerű kórusok, az ellenpont és ellentéteként a négyszólamú korál. A rendkívül sokrétű zenei anyag képszerűsége is figyelmet érdemel: kromatika a ’sír’ főnévnél, a recitativo a korbácsolásról, a könnyek megfestése, a Golgotára való menetel, vagy éppen a turbák tömörsége erősíti a szöveget. A János-passió Jézust mint embert ábrázolja, a közülünk valót, az érző, szenvedő, gyötrődő lelket. A tizenegy korál miatt a Passió hangvétele közelebb állhat a hallgatóhoz.

A szokásosnál korábban, este hétkor kezdődő koncertet nem szakította félbe szünet (az eredeti beosztás szerint két részre, újabban háromra tagolják), a kevésbé kitartóak – fel sem merem tételezni, hogy voltak, akik unták – feladták, így akarva-akaratlanul kizökkentettek a figyelemből. Pedig Bach ezzel a művével nyerte el a lipcsei Tamás-templom megüresedett kántori állását. Az előadás mindazokat a zeneszerzői erényeket tükrözte, melytől különleges a passió. A zenekar – bár a régizene-gyakorlatot nem hagyták figyelmen kívül – nem fukarkodott a kevésbé puritán megoldásokkal. Valahol középúton jártak a megszokott zenekari hangzáskép és a régizenei között. A historikus játékmód szélsőségei nem jelentkeztek, ha mégis, nem voltak zavaróak, erőltetettek, egységes, lelkes, szívet kitáró előadást kaptunk. Az összeszokott zenekar tagjai kivétel nélkül a történet folyamatát görgették előre, a megpihenő, szemlélődő részeknél sem érezhettük a feszültség lankadását, az óhatatlanul előforduló esetlenségek dacára.

John Eliot Gardiner A Monteverdi Kórus a barokk zene szakavatott tolmácsolója, ez fehéren-feketén kiderült az előadás során. Plasztikusan jelenítették meg a nép érzéseit, a korálok nemesen egyszerűen, de tartalmasan szóltak, zúgtak vagy éppen csak szinte belül énekelték őket. A nyitókórus esdeklése előre meghatározta azt a zenei, a drámát mindenek fölé emelő színvonalat, ami végig jellemző volt, a közönséget egy pillanat alatt ráhangolta a történetre.
Az áriák, recitativók, korálok, kórusok egymásutánja kompakttá vált, természetes módon következtek egymásból. A folyamat íve emelkedett és emelkedett, egyre erősödő tűzzel, a hosszú passió utolsó taktusig. Talán ez volt a legnagyobb erénye Gardinerék előadásának. A szólisták közül Mark Padmore eggyé vált az Evangelista mondandójával. A belső feszültséget nagyszerűen vázolta, a lelki történéseket általa értettük meg. Dietrich Henschel szerepe jóval hálátlanabb, hiszen Jézust énekelni nyomasztó felelősséggel jár. Hangja zengő, tömör, Jézus szerepében jól helytállt. A többi szólista a kórusból lépett elő, éneklésük nem mindig volt tökéletes, a cselekményt viszont előre tudták mozdítani.

Hogy nem csupán Jézus szenvedéstörténetének lehettünk aktív részesei, hanem a barokk korszakba is beleképzelhettük magunkat úgy, hogy nem templomban hallgattuk végig a Passiót, ez Gardiner, az Angol Barokk Szólisták, a Monteverdi Kórus és az énekes szólisták érdeme. Ez a mai világ már nem az érzelmekről, az önfeláldozásról szól, hacsak nem egy ilyen koncerten.

Művészetek Palotája, 2008. március 23.

Archívum Tags:Fülvájó

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Cirkusz az egész világ
Next Post: Magyar vagyok és turista

Related Posts

  • Képzett társítások Harasztÿ Istvánnal és Petőcz Andrással Archívum
  • Scott Sherwood & Bob Rodriguez: Ripples Archívum
  • Perényi Miklós Schumann-nal Archívum
  • Nono: Intolleranza 1960 Archívum
  • Csongor és Tünde – zenében Archívum
  • Nyelvelek és bogarászok – Mikor ami, mikor amely? Archívum

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2025. május
  • 2025. április
  • 2025. március
  • 2025. február
  • 2025. január
  • 2024. december
  • 2024. november
  • 2024. október
  • 2024. szeptember
  • 2024. augusztus
  • 2024. július
  • 2024. június
  • 2024. május
  • 2024. április
  • 2024. március
  • 2024. február
  • 2024. január
  • 2023. december
  • 2023. november
  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Két mű, két világ
  • Keller, Kremer és Schubert
  • Hangszínek bűvöletében – hangszerelés felsőfokon
  • Orosz művek, orosz előadók a Müpában
  • Szokolov, Byrd és Brahms – valamint Chopin és Bach

Legutóbbi hozzászólások

  1. Enescu, Richard Strauss és a hegedű-zongora szonáta műfaja szerzője Május 4. – papiruszportal.hu
  2. Bohémélet szerzője Április 28. – papiruszportal.hu
  3. Az utolsó tangó szerzője Április 28. – papiruszportal.hu
  4. Fabio Luisi és Jordi Savall a Művészetek Palotájában szerzője A humánum Beethovennel és Schuberttel – papiruszportal.hu
  5. Savall, a csoda szerzője A humánum Beethovennel és Schuberttel – papiruszportal.hu
  • Otthagyott csapot-papot – Csokonai a néphagyományban Archívum
  • Ezra Weiss: Get Happy és Jude Johnstone: Blue Light Archívum
  • Július 3. Naptár
  • „Semmi sem számít” – Ambrose Bierce Archívum
  • Olvas(s)atok – Bohumil Hrabal: Sörgyári capriccio Archívum
  • Hommage à Ligeti Archívum
  • A cvibak próbája az evés Archívum
  • Március 30. Naptár

Copyright © 2003-2024 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme