Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • Comrie–Matthews–Polinsky: A nyelvek világatlasza Archívum
  • Dr. Kubassek János: A Szahara bűvöletében Archívum
  • A sötét oldalon: Borzongás Archívum
  • És a nézőt bedobták az arénába Archívum
  • Esterházy-kincsek Archívum
  • Szabadi Vilmos és Bársony Péter Archívum
  • Paradicsom a színpadon és a nézőtéren Archívum
  • Májusi Manon Lescaut Archívum

Offenbach és a cigánylány

Posted on 2023.06.20.2024.10.06. By admin 2 hozzászólás Offenbach és a cigánylány című bejegyzéshez

La Périchole

a papiruszportal.hu archívumából

Szerző: szabói

Jacques Offenbach neve hallatán rögtön a francia nagyoperett jut az eszünkbe, dallamai közül a szinte minden műfajban – beleértve a popzenét is – megtalálható kánkán. A komolyzene határmezsgyéjén álló operettet (bár itt csak a dallamvilágot érthetjük) Offenbach szilárdította meg, és nyitott utat a mi operettszerzőink (és az európaiak) előtt, talán a XX. századi musical sem létezne e nélkül. Mindenesetre Offenbach zenéje úgy habkönnyű, hogy míves hangszerelést hallunk, zenei ötleteket, humort, jellem- és hangulatábrázolást, helyenként pikáns történeteket, nem véletlen, hogy hamar ismertté, népszerűvé vált. Kevésbé volt népszerű zeneszerzőtársai körében, Wagner és érdekes módon Rossini is ostorozta zenéje miatt, bár később módosították véleményüket.

A nagy szórakoztató szívesen választott olyan történetet, mely a laza (párizsi) erkölcsöt mutatja meg, műveiben helyenként idéz önmagától, ezt a közönség szívesen vette (észre). Énekeseinek igen nehéz szerepeket írt elő (ahogy a többi operettszerző is), a műfaj a közhiedelemmel ellentétben nem arról szól, hogy operaénekesnek kevésbé jó művészek adják elő a szerepeket. Offenbach zenéje összetéveszthetetlen, minden pillanatában tartogat újdonságot, a zene pezseg, hol elegáns, hol a couleur locale bolondítja meg, hol humoros egy-egy ütem erejéig, mindenesetre megunhatatlan. Így van ez a La Périchole című háromfelvonásos opera buffájában is (opéra bouffa).

A történet Peruban játszódik, egy cigánylány körül zajlanak az események, ezért a viszonylag sok, az európai zenei nyelvtől eltérő cigányzenés dallamfordulat a XVIII. század közepén. Az alkirály, Don Andrés két cigány énekest hallgat, a szép Périchole-t, és annak vőlegényét, Piquillót. Meghívja a lányt udvarhölgynek, aki csak férjes asszony lehet, és Piquillót szemeli ki jövendőbelijének. Itt kezdődnek a bonyodalmak, Piquillo féltékeny lesz a lányra (aki bárkit választhatott volna férjnek), börtönbe kerül. Périchole bemegy a börtönbe szerelméhez, a szökést fontolgatják, a börtönőr persze az alkirály. Regényes menekülés után az alkirály megbocsát a párnak. A Mérimée darabja alapján Meilhac és Halévy által készített szövegkönyv III. Napóleont pellengérezi ki (aki a végén megbocsát), a legszerethetőbb figura a címszereplő. Piquillo tipikus férfitulajdonságokat kapott, az alkirály pedig kéjencből válik megbocsátó, nagylelkű alakká.

Offenbach utolsó sikeres operettjét 1868-ban mutatták be Párizsban, a Warner által újra kiadott lemez (a felvétel 1976-os) bizonyítja a mű életképességét, azt, hogy a zene látvány nélkül is megállja a helyét. Ínyenc részletek bőven akadnak, az indiánok indulója, egyáltalán az indulózenék, a szellemesen tüzes séguidille, a levélírás alatti gyengéd hangvétel, megejtően behízelgő hegedűszólóval, mindegyik az első felvonásban, vagy éppen a felvonászáró finálék. Nagyon izgalmas a második felvonás bolerója, a hangszerelés kiváló, a trombita szerepe igen odaillő. Egy-egy szereplőhöz, helyzethez rendelt motívum segíti a tájékozódást, a mű vége felé szinte egymás után sorakoznak, ami jó ismerőssé teheti a darabot. A III. felvonás börtönjelenetének tercettjében a Carmen egyik dallamcsíráját ismerhetjük fel (a Bizet-opera szövegkönyvét is a librettóíró páros jegyzi).

Régine Crespin énekli Périchole szerepét, nagyszerű beleérző képességgel, olyan árnyalásokkal, mely egy hús-vér, ravasz, tüzes nőt állít elénk. Bár Crespin nem énekel tökéletesne, helyzet- és komikumábrázolása elképesztően gazdag, é ssosem lépi túl azt a határt, mely már az érzelgősség felé megy. Alain Vanzo énekli Piquillót, az ő esetében is a jellemábrázolás az erősebb, a kellő részletekben fürge hang helyenként kissé fakó, de ez nem hat zavaróan. Az alkirályt, Don Andrés de Ribeirát Jules Bastin személyesíti meg, nála is a hangminőség, illetve a mélyebb hangok nem eléggé telt volta kifogásolható, ám a karakterábrázolás itt is láttató. A kisebb szerepekben is jó énekeseket hallunk, talán a három nővér szólamát találhatjuk kétes tisztaságúnak (érzésem szerint élő felvételről van szó).

Alain Lombard kezében összpontosul a felvétel, az Orchestre Philharmonique de Strasbourg játszik: megbízhatóan, kevésbé pontosan. Lombard elképzelése jó, a könnyedséget jól érzékelteti, a ritmika tekintetében van némi hiányérzetem, helyenként jóval határozottabban képzelem el a pontozott ritmusokat. Bár a dallamok, áriák, kórusok, együttesek egymásból bomlanak ki, nem ártott volna kiemelni egy-egy hangsúlyt, dallamot, zenekari szólamot (a cintányér mintha sok lenne a második felvonásban). Az összhatás azonban nagyon jó, az énekesek szinte azonos színvonalúak, az énekkar (Choeur de l’Opéra du Rhin) is jó.

Érdemes operettet is hallgatni, hiszen ezek a művek csak a sztereotípiák szerint cukrozottak, a szépség, ötletesség van bennük, nem mellesleg fajsúlyosan szórakoztatóak.

Warner Classics 2564666952, 2011

Archívum Tags:Fülvájó

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Napalm meg fecske
Next Post: Június 21.

Related Posts

  • Élettelen bohémszerelem Archívum
  • A Mitropoulos-ügy Archívum
  • Variációk csellóra Archívum
  • Új emberhez új művészet Archívum
  • Kolosszus hadművelet Archívum
  • Budapesti Wagner Napok 2010 Archívum

Comments (2) on “Offenbach és a cigánylány”

  1. Visszajelzés: Június 20. – papiruszportal.hu
  2. Visszajelzés: Október 5. – papiruszportal.hu

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2025. június
  • 2025. május
  • 2025. április
  • 2025. március
  • 2025. február
  • 2025. január
  • 2024. december
  • 2024. november
  • 2024. október
  • 2024. szeptember
  • 2024. augusztus
  • 2024. július
  • 2024. június
  • 2024. május
  • 2024. április
  • 2024. március
  • 2024. február
  • 2024. január
  • 2023. december
  • 2023. november
  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Idomeneo, Mozart és a stílus
  • Joyce és Bryn
  • Mária és Erzsébet, Erzsébet és Mária
  • Don Carlos és a lépcsők
  • Ínyenc szendvics

Legutóbbi hozzászólások

  1. Rosszfiútól rosszfiúig szerzője Joyce és Bryn – papiruszportal.hu
  2. Két mű, két világ szerzője Joyce és Bryn – papiruszportal.hu
  3. Ludwig Múzeum: Maurer Dóra – Szűkített életmű szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  4. A legnagyobb komédiás – Richard Pryor szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  5. Csillogó Kolonits szerzője Mária és Erzsébet, Erzsébet és Mária – papiruszportal.hu
  • Nemzeti Filharmonikus Zenekar Archívum
  • Comrie–Matthews–Polinsky: A nyelvek világatlasza Archívum
  • Mozart, a csodafelnőtt Archívum
  • A Madárijesztő-ház Archívum
  • Elgar, Kreisler és a hegedűverseny Archívum
  • A kalóztól a Patetikus szimfóniáig Archívum
  • Kurtág és Beckett Papiruszportal
  • Pozsonyi papiruszok 3. Archívum

Copyright © 2003-2024 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme