Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • Az ismeretlen Berlioz
    Roméo et Juliette, Les Nuits d’été
    Archívum
  • Nyolc év, két remekmű Archívum
  • Nyelvelek és bogarászok – Mikor ami, mikor amely? Archívum
  • Rammstein – Egy ember ég Archívum
  • Két hangoskönyv Archívum
  • Dresch Mihály Quartet: Árgyélus – a Budapest Music Center korongja Archívum
  • Herbert George Wells Archívum
  • Országház – nemzeti jelképünk Archívum

Ory grófja és a meghiúsult szerelem

Posted on 2023.11.03.2023.11.01. By admin 1 hozzászólás a(z) Ory grófja és a meghiúsult szerelem bejegyzéshez

a papiruszportal.hu archívumából [2010]

Szerző: Lehotka Ildikó

Két évtized alatt közel negyven operát írt Rossini, aki a XIX. század első felében uralta műveivel a színpadot. Donizetti és Bellini csak másodrangúak voltak Rossinihez képest, később csak Verdi érett operái múlták fölül a pesarói születésű zeneszerzőéjét. Gioacchino Rossini műveit azonban nem mindenki tartotta megfelelőnek, Berlioz például bírálta a szerző „melodikus cinizmus”-át (vajon mi lehet ennek az ellentéte), az „örökös és drámai crescendói”-t, a „brutális nagydobdübörgés”-t. Bár a „kitűnően meghangszerelt” A sevillai borbélyt még ő is remekműnek tartotta.

A sevillai borbélytól eltérően az Ory grófja ritkán kerül az operaszínpadokra, bár a zene itt is tartalmaz gyönyörű dallamokat, az események peregnek, azonban az opera buffa jegyei mintha túlerőltetetten szerepelnének: hogyhogy nem képes Adéle többször is észrevenni Oryt, még ha az álruhában is van. Túl sok a fel nem ismert személy, a helyzetkomikum, azonban rendkívül jó alapot teremt egy nagyszerű komédiázáshoz. Az operát még nem látott kíváncsiaknak ez lehetne az első olyan darab, amit érdemes megnézni, hiszen mind a zene, mind a figyelmet lekötő (bár sekélyes) történet hálás.
Ory grófja valószínűleg létezett a XII. században, a keresztes háborúk idején, egy picardiai legenda szerint, ezt a legendát használta fel Scribe és Delestre-Poirson a librettóhoz. A két író megtagadta nevük közlését, mert Rossini teljes nyugalommal emelt át részeket – gyakorlatilag a felét – korábbi operájából, az Il viaggio a Reims-ből. Megszokott volt, már a reneszánsz kor óta, hogy gátlás nélkül vesznek át részeket a szerzők másoktól, vagy saját maguktól, de nem ilyen mennyiségben.
Az 1828 augusztusában, Párizsban bemutatott mű könnyed, szinte teljesen híján az érzelmes, lassú részeknek, az énekesek nemcsak technikájukat, de komikusi vénájukat is megmutathatják a darabban. Így volt ez a BTF keretén belül megrendezett előadáson is, melyet az igazán otthonos Thália Színházban láthattunk március 27-én. Rossini utolsó vígoperáját a Szegedi Nemzeti Színház társulata hozta el Budapestre. A gyilkosan nehéz címszerepet Horváth István énekelte, aki nagyon tehetséges, reményekre jogosító művész. A magas tenorszólamot hol könnyebben, hol nehezebben abszolválta, színpadi megjelenése, alkata, a jelmezek viszont feledtették a technikai hiányokat. Nagyszerűen hozta a kéjsóvár, mindenáron nőt akaró fiatalember figuráját, kezdve az első áriától – hihetetlenül ötletes volt a rendezés, a lukas tetőn az ég felé nyújtogatta kezét a remetének gróf, felajánlva magát bármilyen asszonyszemélynek – a záró jelenetig. Szerepe szerint szinte végig a színpadon volt, remekül mókázott, az élet könnyedebb dolgait – evés-ivás, széptevés – jól példázta, nem is gondoltuk egy percig sem, hogy Ory egy csaló, vagy gazember lenne. Horváth hangja szép, karcsú, színészi szempontból kiváló. Kíváncsi vagyok, egy drámai szerepben milyen az énekes, eddig csak Beethoven Missa solemnisében hallottam.
Miklósa Erika Adéle szerepében énekelt, meggyőző koloratúrákkal, a rendkívül magas hangok csengően, magabiztosan szóltak. Miklósa megjelenése illett a grófnő titulushoz, bármilyen jelmezben, legyen az hálóköntös vagy (a női öntudatosságot jelképező) férfias nadrágkosztüm. Élvezte a darabot, a figurát megszerettette a közönséggel. Úgy gondolom, Adéle szerepe neki való.
Az apródot, Isoliére-t Érsek Dóra énekelte, nagyszerűen, ő volt az est legjobb szereplője, minden tekintetben. Magabiztos koloratúrái, nemes hangja, nagyszerű technikája igazolják énekversenyeken elért eredményeit. Érsek Dóra kitűnően hozta a nadrágszerepet, gesztusain, mimikáján könnyesre nevette magát az ember: a nők utáni sóvárgása, az állandóan csücsörített száj egy tizenhat éves, korábban szakmunkástanulónak nevezett, csorgó nyálú kamaszt idézett, épp csak a rágó és az mp3 hiányzott, no meg a cigi.
Szonda Éva (aki megnyitotta az előadást Judy Dench színházi világnapot köszöntő szavaival) szerepeltetése érthetetlen volt, az énekesnő hangja az első felvonásban gyakorlatilag nem hallatszott, ami igen (a középtartományban), az kopott, fakó volt, jellegtelennek tűnt. A második felvonásban Ragonde szerepében jobban énekelt, színészi játéka és megjelenése viszont remek volt. Cseh Antal Raimbaud-ja nagyszerű pillanatokat adott, kivált a II felvonás apácajelenetében, ahol a bordalt hallhattuk, roppant kifejezően, a borgőzös állapotot kifejező szöveggel-zenével-játékkal.
Rossini zenéje és a túl sok komikum talán elég is lett volna egy felvonásban, a szegediek és a szereplők a második részben is fenn tudták tartani az érdeklődést. A Szegedi Szimfonikus Zenekar a nyitányban kissé ingadozott, de Pál Tamás karmester uralta a helyzetet. Jó volt az énekkar (karigazgató: Kovács Kornélia), a férfikar egyenesen remekül szólt.
Anger Ferenc fordította és rendezte a darabot, a jelmezeket Zöldy Z. Gergely, a díszletet Szendrényi Éva tervezte, ötletben nem volt hiány. Ory nőválogatása a növényekből összeállított kordonnal, a második felvonás alul bár, felül apácaruhába öltözés, a szocreál katona-domborműveket idéző, akár erotikus (vagy inkább obszcén) tartalmú alacsony fal két szituációban is megjelent. Az apácák katonai vászonból készített ruhája is igen jó ötletnek bizonyult.
Ory grófja, Isoliére és a többiek a közönség szívébe lopta magát, a habkönnyű szórakozás a nézőnek, a nehéz, de hálás feladat a szereplőknek.

Thália Színház, 2010. március 27.

Archívum Tags:Fülvájó

Bejegyzés navigáció

Previous Post: November 3.
Next Post: Nagy versmondás: Kosztolányi Dezső: Hajnali részegség

Related Posts

  • Metálmatuzsálemek kihívása Archívum
  • Bőrnetwork Archívum
  • Hommage à Ligeti Archívum
  • Dresch Mihály Quartet: Árgyélus – a Budapest Music Center korongja Archívum
  • A semmi regénye
    Grendel Lajos: Négy hét az élet
    Archívum
  • Nekrológ helyett Archívum

Comment (1) on “Ory grófja és a meghiúsult szerelem”

  1. Visszajelzés: November 13. – papiruszportal.hu

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2023. december
  • 2023. november
  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Schubert-misék
  • Csörgő dió, mogyoró, virgács
  • Tenorissimo!
  • December 6.
  • Ólomüveg által élesen

Legutóbbi hozzászólások

  1. Robert Schumann és a Genovéva szerzője December 6. – papiruszportal.hu
  2. Szimfonikus felfedezések szerzője December 8. – papiruszportal.hu
  3. Mozart, a csodafelnőtt szerzője December 5. – papiruszportal.hu
  4. Britten és a vonósnégyes szerzője December 4. – papiruszportal.hu
  5. Kis nép, kis lélek? – A Crazy Horse Memorial, 2. rész szerzője Kis nép, kis lélek? – A Crazy Horse Memorial, 1. rész – papiruszportal.hu
  • Heti papiruszok (2330) Egyéb kategória
  • Március 8. Naptár
  • Napalm meg fecske Archívum
  • „Véres víziókban és verziókban” Archívum
  • Szeptember 1. Naptár
  • Az 1848–49-es szabadságharc vértanúi – A tizenegyedik Archívum
  • Dvořák szláv táncai a BFZ előadásában Archívum
  • Wagner, Wagner – a Művészetek Palotájában Archívum

Copyright © 2003-2023 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme