Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • Vissza a gyökerekhez – Szabadság, egyenlőség, testvériség Archívum
  • G. Szász Ilona – Szegedi Katalin: A Mindentvarró Tű Archívum
  • Carlo Ponti jr. Archívum
  • Titkos társaságok könyve Archívum
  • Fülvájó kacaj – trubadúrok márpedig vannak Archívum
  • Újra MET-közvetítés Archívum
  • Le Concert des Nations Archívum
  • „Az egyszerű és a bonyolult együttállása” Archívum

Edward Elgar és az indulók

Posted on 2024.02.23.2025.06.03. By admin 1 hozzászólás a(z) Edward Elgar és az indulók bejegyzéshez

Elgar: Imperial March, I. szimfónia

a papiruszportal.hu archívumából [2010]

Szerző: Lehotka Ildikó

Az angol zeneszerző – az úr, aki inkább otthon van lóversenyeken, mint a koncerttermekben – nem igazán ismert nálunk, annak ellenére, hogy egyéni hangja az 1900-as években sok csodálót szerzett, műveit nem csak a szigetországban kedvelik. Elgar talán legismertebb műve az Enigma-változatok, abból is leginkább két tétel, a Pomp and Circumstance sorozat hat indulója – köztük az elsővel, mely filmekben igen gyakran szerepel, az angolok második himnusza –, és a szentimentális e-moll csellóverseny jól példázza azt a hangzásvilágot, mely jellemző rá. Érdemes lenne többek között a szerző által érzelmesnek tartott Hegedűversenyt is gyakrabban műsoron tartani.

Edward Elgar két szimfóniát írt, a harmadik csak vázlatokban maradt fenn. Az 1907–1908-ban közt írt I. szimfónia egy nagyon jól felépített mű, a dallamvilág jellegzetes, a zenei anyagok közt van, ami Mahlerre utal, akad, ami Csajkovszkij zenéjét idézi fel a hallgatóban. A néha kissé vaskos hangszerelés Brahmsot idézi, a felborított ütemsúlyokkal, a sok rézfúvósszakasz pedig Elgar indulók iránti rendkívüli vonzódását jelzi. Nem véletlen, hogy a lemez az Op. 32-es Imperial Marchcsal kezdődik, fényesen bizonyítva a szerző királyi udvarhoz fűződő lojalitását; az 1896-os ünnepségre készült, Viktória királynő gyémántjubileumára, nem akárkit kérnek föl ilyen zene komponálására. II. szimfóniáját (melynek bemutatóját ő vezényelte) pedi V. György koronázási ünnepségére írta, meg is kapta érte a koronázási érdemrendet (Order of Merit in Coronation Honours).

Az I., Asz-dúr szimfónia (op. 55.) írásának ötlete 1898-ban vetődött fel, mikor Elgar egyik barátja javaslatára – ősbemutatójára 1908 decemberében került sor Manchesterben – Hans Richter vezényelte a Hallé Orchestrát, pár nappal később Londonban is előadták a művet, a London Symphony Orchestra tolmácsolásában, újra Richterrel. A mű roppant nagy sikert aratott a közönség és a kritikusok körében is, Európa-szerte, Thomas Beecham a St. Pancreas neogótikus tornyaihoz hasonlította.
A program nélküli mű első tételének lassú bevezetése nemesen egyszerű harmóniákkal él, nem mentes a gyászindulók jellegzetességeitől. A BBC Philharmonic tolmácsolásában kissé keveslem a lépegető basszus kiemelését, a tempóvisszatartást indokolt helyeken és a nagyobb hangsúlyokat, így kissé súlytalanná vált a tételindítás. A himnikus hangvétel Elgarnál nem ismeretlen, a mű során visszaköszön jó párszor, az első tételben is nemegyszer (az indulókkal együtt, nincs olyan hangulati elem, melyet az angol szerző ne írt volna meg indulónak). A tétel Allegro szakasza szép, a rengeteg üstdobütést nem erőlteti a karmester, George Hurst. A dinamikai megoldások jók, de nem kimagaslóak, a nagyobb, rézfúvósokkal erősített tömböknél a legerőteljesebb. A zárás csendes, előkészítve az izgatott következő tételt.
A fisz-mollban írt II., Scherzo tétel rendkívül érdekes, a gyors scherzo rész – néhány ütem után – egy szarkasztikus jellegű induló, tökéletes Mahler-stílusban, sok ütőhangszerrel támogatva. Érdekes a B-dúr trió (micsoda hangnemváltás!), helyenként szinte légies, a hangszerelésnek köszönhetően (hárfa, hegedűszóló, triolák), de a komor hang fel-feltűnik, néha csak egy fenyegető timpani tremoló jelzéssel.
A tételt attacca követi az Adagio, mely személyes hangú, csodálatos, mindent elöntő dallamaival. A ritmika igen izgalmas, apró ritmusokat találunk a kísérő szólamokban, sóhajjellegűeket. A cantabile rész újfent Mahlert idézi. A dallam hömpölygése néha olyan nagy hatást gyakorol az emberre, hogy levegőt is elfelejt venni, különösen a Molto espressivo e sostenuto, visszatérő szakasznál, nem csoda, ha a bemutatón a közönség tapsban tört ki. A felvételen nagyon szép, érzelmes tolmácsolást kapunk, a röppenésnyi angolkürtszólók csodálatosak, a többi szóló is természetesen.

A záró tétel lassú bevezetés utáni Allegrója talán nem elég vehemens a felépítés szempontjából, helyenként túl lágynak érzem, bár a mélyrezesek támogatásával is játszott téma már karakteres. Az induló itt sem marad el, a hangvétel himnikus az Esz-dúros résznél, de van itt majdnem menetelésre alkalmas zene is, ismét kevésbé érzem meggyőzőnek az előadást. Érdekes módon a zárás felé mind a két hangvétel ötvöződik egy-egy pillanatra.

A felvétel karmestere, a román–orosz szülőktől származó, edinburghi születésű George Hurst nagy formátumú zenész, számos zenekar vezető karmestere. Az Elgar-szimfóniáról való elképzelése érdekes, bár nem kimagasló, talán a két középső tétel ad inkább képet zenei tehetségéről. A BBC Philharmonic kiváló együttes, a felvételen a vonósok szerepe eltörpül a fúvósokéhoz, ütősökéhez képest, minden szekció bármit képes megvalósítani. Nagyon szép szólókat hallottunk, kiemelkednek a trombita- és a fafúvósok szólói.

Elgarról alkotott képünket árnyalja és stílusának jellegzetességeit is jobban megismerjük, ha meghallgatjuk a felvételt. Jó zene, az átlagosnál hajszállal jobb felfogásban (a lemez anyaga 1993-ban már megjelent).

Naxos Classical, 2010

Archívum Tags:Fülvájó

Bejegyzés navigáció

Previous Post: A vízisellő és a macska
Next Post: A Vámos-klub újabb termése: Írók egymás közt II.

Related Posts

  • Kalózok pedig vannak Archívum
  • „Amiről az ember rá sem álmodott volna!” Archívum
  • Az én kis Buddhám – a Palatinus megrázó könyve Archívum
  • Két messzi Archívum
  • Hernádi Gyula (1926–2005) Archívum
  • Rapszódia és Akiko Archívum

Comment (1) on “Edward Elgar és az indulók”

  1. Visszajelzés: Június 2. – papiruszportal.hu

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2025. június
  • 2025. május
  • 2025. április
  • 2025. március
  • 2025. február
  • 2025. január
  • 2024. december
  • 2024. november
  • 2024. október
  • 2024. szeptember
  • 2024. augusztus
  • 2024. július
  • 2024. június
  • 2024. május
  • 2024. április
  • 2024. március
  • 2024. február
  • 2024. január
  • 2023. december
  • 2023. november
  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Idomeneo, Mozart és a stílus
  • Joyce és Bryn
  • Mária és Erzsébet, Erzsébet és Mária
  • Don Carlos és a lépcsők
  • Ínyenc szendvics

Legutóbbi hozzászólások

  1. A mi lányunk szerzője News
  2. A ló és a láda esete szerzője Idomeneo, Mozart és a stílus – papiruszportal.hu
  3. Te Deumok, versenyművek szerzője Idomeneo, Mozart és a stílus – papiruszportal.hu
  4. Rosszfiútól rosszfiúig szerzője Joyce és Bryn – papiruszportal.hu
  5. Két mű, két világ szerzője Joyce és Bryn – papiruszportal.hu
  • Kocsis és Mahler szép új világa: A VIII., Esz-dúr szimfónia Archívum
  • Arany erotikájának szimbólum- és motívumrendszere Archívum
  • Olvas(s)atok – Laza haza, avagy a zálla mén vagyok Archívum
  • Március 6. Naptár
  • Fekete István negyvenöt kötetének summája Archívum
  • Te Deumok, versenyművek Archívum
  • November 1. Naptár
  • Szeretetszakadékok Archívum

Copyright © 2003-2024 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme