Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • Zavaros idők − Sinka István életútja Archívum
  • Ősbemutató a 6-os stúdióban Archívum
  • A cvibak próbája az evés Archívum
  • Forró lengyel, forró angol: Szymanowski és Britten hegedűversenyei Archívum
  • Két koncert, két hegedűverseny, két karmester Archívum
  • Bartók, férfikarok, népzene – lemezen Archívum
  • Bölcsességek kútfeje – Szádi: Rózsáskert Archívum
  • Kis nép, kis lélek? – Húsvét-sziget I. (Rapanui) Archívum

Haydn és A Megváltó hét szava a keresztfán

Posted on 2023.03.31.2023.03.29. By admin Nincs hozzászólás a(z) Haydn és A Megváltó hét szava a keresztfán bejegyzéshez

a papiruszportal.hu archívumából [2009]

Szerző: szabói

Az egyházi zene sajnálatos módon nem kap kellő figyelmet, holott rengeteg olyan mű született, mely nagyszerű, de csak néhány szerepel a koncertek műsorán, Mozart és Verdi Requiemjén kívül alig hallunk más vokális produkciót. Joseph Haydn életművében is található néhány egyházi darab, ezek szinte csak a Haydn-év folyományaként jutottak el a közönséghez. A Megváltó hét szava a keresztfán utat nyitott a két nagy késői Haydn-oratóriumnak.

Különleges A Megváltó hét szava a keresztfán, hiszen Haydn nem él a vokális zene adta lehetőséggel: szavakat hallunk szavak nélkül. Maga Haydn is érezte, hogy ez a műve rendkívüli, mindent megtett annak érdekében, hogy minél többen ismerhessék meg a darabot. Átírta vonósnégyesre, később kórusszólamokkal dúsította a művet, miután Angliában Händel darabjait megismerte, e változat szövege van Swieten báró munkája. A műfaji megjelölés is különleges, Musica instrumentale sopra le 7 ultime parole di nostro redentore in croce, ossiano 7 Sonate, hét szonátát fog közre a bevezető és záró tétel. Szonáta tehát a tételek jelölése, a hét szó adta a címeket, ez is egészen rendhagyó. Vajon ez a mű egyházi? Ha a mű címét nézzük, igen, de sem szerkezeti, sem apparátusbeli megfelelést nem találunk.
Haydn egy felkérést kapott 1787-ben a cádizi kanonoktól egy zenekari mű megírására, mely Jézus utolsó hét szavát bemutatandó. Cádizban húsvétkor oratóriumot adtak elő a fekete lepellel eltakart ablakú, falú, oszlopú katedrálisban, emlékszik vissza Haydn, azonban a szertartás – a hét szóhoz fűzött elmélkedések közt zene szólt, azonban a Santa Cueva-i barlangtemplomban. A helyszín tehát eleve kedvezett egy ilyen jellegű zenének, talán a hívők a szöveg nélküliséget sem bánták, a zene módot adott a befelé fordulásra.
A haydni zene is különleges, talán ilyen mély érzéseket sehol sem mutat a zene. A tételek különös módon szinte egyforma tempójúak, a megrendelő a körülbelüli hosszukat is megszabta, a hangulatuk mindenesetre hasonló, mégis minden egyes tétel más és más módon fejezi ki az ahhoz kapcsolódó érzésvilágot. A zenei nyelv merít a Sturm und Drang elemeiből, a concertáló stílusból (Haydn korai szimfóniáinak egyik jellegzetes vonásából), helyenként mintha versenyművek zenekari részeit hallanánk, és a mannheimi éneklő, díszes jegyek is feltűnnek. Mégis egységes egész A Megváltó hét szava, szinte egy önvallomás.
A Weiner-Szász Kamaraszimfonikusok előadásában halljuk a művet a BMC kiadványán, Takács-Nagy Gábor vezényletével a vonósnégyes-változat kamarazenekari átiratát. Egy rendkívül jól megfogott előadást élvezhetünk a vonószenekartól, a fő érdemük az, hogy egyetlen pillanatra sem válik unalmassá a zene, mindig hallunk valami újat, a hasonló tempók, és a mindenféle nagyzenekari hangszerelés hiányának ellenére. Képes a hallgató belehelyezkedni a történésekbe, megragadja a letisztult előadás.
Az Introduzione hangzásvilága csodálatos, ezt képes kifejezni az együttes. Nagyon jól aknázzák ki az ellentéteket, a szűkített akkordok komorságát, sürgető erejét, és a lágy hangvétel kettősségét, a hangok hossza is kivételesen jól meghatározza a karaktereket. Az Asszony, ímhol a te fiad. Ímhol a te anyád [Mulier, ecce filius tuus; et tu, ecce mater tua] hangulata igen bensőséges a maga hullámzó belső szólamaival, kifejezve a ringatást, a gyengédséget, a féltést. A haydni áradó dallam talán ebben a tételben a legtökéletesebb, mindent kifejez. Láttató erejű a IV. szonáta (Sitio [Szomjúhozom]) pizzicatós részéből iszonyatos erővel belehasító zenei anyag, és a kromatikával jócskán megtűzdelt, apró ritmusokban, eltolt ütemekben gazdag záró tétel, az Il terremoto. A földrengés zenei leírása impulzív, maga a tétel kivétel a műben: egyrészt a hossza miatt, a többi háromszoros terjedelmű, leszámítva a bevezető tételt, másrészt pedig az egyértelműen a programzene felé hajló megoldás miatt.

BMC, 2009, BMC CD 157

Archívum Tags:Fülvájó

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Március 31.
Next Post: Tavaszi zsongás

Related Posts

  • „Az a fontos, hogy terjesszük a zűrzavart, nem pedig az, hogy kiküszöböljük.” Archívum
  • A barokk operák hangulatának újrateremtője: Philippe Jaroussky Archívum
  • Dresch Mihály Quartet: Árgyélus – a Budapest Music Center korongja Archívum
  • Fejtő Ferenc: A magyar tragédia – könyvbemutató a Pallas Páholyban Archívum
  • Richard Wagner – Bayreuth varázslója Archívum
  • Az ősember zenéje Archívum

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Bari Károly
  • Chris Sohre és a The Malvinas lemeze
  • Október 1.
  • Zenevarázslat kicsiknek
  • Gutenberg élt, él és élni fog

Legutóbbi hozzászólások

  1. Kékszakáll francia módra szerzője Október 1. – papiruszportal.hu
  2. A Mesemondó – Benedek Elek szerzője Szeptember 30. – papiruszportal.hu
  3. Nem csak habos torta: Hollywood hercege – Tony Curtis életrajza szerzője Szeptember 29. – papiruszportal.hu
  4. Humperdinck, Richard Strauss és Mahler a Művészetek Palotájában szerzője Szeptember 27. – papiruszportal.hu
  5. Bartók Béla (1881, Nagyszentmiklós – 1945, New York) szerzője Szeptember 26. – papiruszportal.hu
  • Comrie–Matthews–Polinsky: A nyelvek világatlasza Archívum
  • A reneszánsz ember – Matthew Landrus: Leonardo da Vinci hagyatéka Archívum
  • Bűnös gondolatok A bűvös vadászról Archívum
  • Sol Gabetta és Alekszej Vologyin szonátaestje Archívum
  • Csajkovszkij kétszer a Nemzeti Filharmonikusokkal Archívum
  • RPG és Larry Elmore – Új hősök kellettek Archívum
  • Zenei kirándulás Vácott Lehotka Gábor vezetésével Archívum
  • „Az a fontos, hogy terjesszük a zűrzavart, nem pedig az, hogy kiküszöböljük.” Archívum

Copyright © 2003-2022 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme