Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • Esterházy-kincsek Archívum
  • Solti György utolsó felvétele Archívum
  • Kalózok pedig vannak Archívum
  • Comrie–Matthews–Polinsky: A nyelvek világatlasza Archívum
  • Olvas(s)atok – Spiró György: Csirkefej Archívum
  • Robin Cook: Halálcsapda Archívum
  • Képes Zenetörténet gyerekeknek – a Rózsavölgyitől Archívum
  • Lully és a szerelem, operában elmesélve: Armida Archívum

Bartók, Danubia Zenekar, Kocsis

Posted on 2023.09.02.2023.08.31. By admin Nincs hozzászólás a(z) Bartók, Danubia Zenekar, Kocsis bejegyzéshez

a papiruszportal.hu archívumából [2015]

Szerző: Lehotka Ildikó

Háború és béke címmel hirdette meg az Óbudai Danubia Zenekar Íme, az ember bérletsorozatának harmadik koncertjét. A műsoron Bartók, Sztravinszkij, Debussy és Ravel egy-egy kompozíciója szerepelt, a XX. század elejének darabjaiból válogatott az igényes szerkesztő. Mind a négy mű rávilágít a századelő más és más zenei világára, de ha párba állítjuk Bartókot Sztravinszkijjal, Debussyt Ravellal, a szerzők esetenként hasonló világáról is képet kapunk. Az est karmestere Kocsis Zoltán volt, a Zeneakadémia nagyterme meg is telt.

Kocsis Zoltán a Bartók-interpretáció kétségkívül legnagyobb alakja, a bartóki életmű ismerője, a Bartók Új Sorozat felvételeinek karmestere (és zongoraművésze). Minden évben koncerttel ünnepli meg együttesével, az NFZ-vel Bartók születésnapját (eddig a Tavaszi Fesztivál keretében, idén később kezdődött az eseménysorozat), számos koncerten vezényel Bartók-művet. Az április 2-i koncerten a Táncszvit szólalt meg, a koncert legmegfogottabb, és legjobban, mi több, nagyszerűen kivitelezett darabjaként.
Sztravinszkij Capriccio zongorára és zenekarra című háromtételes műve ritkán szólal meg, ezúttal Fejérvári Zoltán szólójával hallottuk. A darab egyfajta kapocsként utalt a Ravel-műre, mindkettő a barokk zene szegmensét jelzi, Sztravinszkij a hangzásvilággal (számos darabjában nyúl vissza a barokk elemeihez), Ravel és Bartók a szvitformával (bartóknál csak jelzésértékkel). A Capriccióról Sztravinszkij ezt említette: „”Ez a forma lehetővé tette számomra, hogy zenémben különféle epizódokat helyezzek egymás mellé, és ezeknek sajátosságai adják meg a mű capriccio jellegét”, a két szélső tétel humora, ironizáló jellege is nyilvánvaló. A mű egyik témája a Táncszvitéhez rokonítható.

A mű Fejérvári Zoltán tolmácsolásában jól érzékeltette a szerzői szándékot, pergő, jó hangsúlyokkal teli darabot kaptunk. Fejérvári játékára jól reagált a zenekar, Kocsis nagyon jól kézben tartotta az együttest. Debussy Ibéria című sorozata egyben a csodás színeké, hangulatoké, a zenekar csak részben érzékeltette ezt, hamis hangokat, csúnya oboát hallottunk. A zenekar érezhetően fáradtabban játszott, sok zaj zavarta az előadást, leestek különféle tárgyak a színpadon. Ravel zongorára írt Le Tombeau de Couperin-ja (az ismertetőben a cím csak magyarul szerepelt, következetlenül) részben Ravel, részben Kocsis hangszerelésében szólalt meg. Néhány ritmikai hiba, a kamarazeneszerű részek hangereje, a trombita harsánysága kissé zavaró volt, az I. tétel talán gyorsabban szólalt meg.

Bartók Táncszvitjének előadására azonban minden zenekar büszke lenne. Rendkívüli fegyelemmel, pontossággal szólalt meg a mű, a hangulatok, a szólók, a tempótartás, az érzelmek megjelenítése kimagasló volt a fiatalokból álló együttes előadásában. Kocsis Zoltán láthatóan inspirálta az együttest, a dinamika, az apró hangsúlyok, agogika, a bátor harsonaglissandók nagy zenekaroknak is becsületére váltak volna. Hihetetlen energia áradt az előadásból, ami Kocsis érdeme.

A sorozat egy korábbi koncertjén Perényi Miklós játszotta Schumann csellóversenyét https://papiruszportal.hu/2023/01/05/perenyi-miklos-schumann-nal/ , megindítóan. Két világhírű zenész is érdemesnek tartotta a zenekart arra, hogy közös koncertet adjon. Mindketten inspirálták a zenekart, a közönség élvezhette az egészen kivételes minőséget. Egy fiatal zenekar így fejlődhet a legjobban.

Archívum Tags:Fülvájó

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Nagyregény német módra
Next Post: Szeptember 3.

Related Posts

  • Angol hidegvérrel Archívum
  • „Amiről az ember rá sem álmodott volna!” Archívum
  • „Ennek az operának a főszereplője tényleg az opera” Archívum
  • Irene Papas emlékére Archívum
  • Dragomán György: A fehér király Archívum
  • Nagypénteki varázs: Parsifal Archívum

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • A zene gyönyörűsége
  • Mentés másként
  • Szeptember 25.
  • Végh, Camerata Salzburg, Schubert
  • „Még eszem is van”

Legutóbbi hozzászólások

  1. Pygma-Lyon szerzője Szeptember 25. – papiruszportal.hu
  2. Tersánszky Józsi Jenő: Két zöld ász szerzője Szeptember 24. – papiruszportal.hu
  3. Pelléas és Mélisande szerzője A szavakon túl – papiruszportal.hu
  4. Benedek Marcell szerzője Szeptember 22. – papiruszportal.hu
  5. Szereti ön Széchenyit? szerzője Szeptember 21. – papiruszportal.hu
  • Július 13. Naptár
  • Augusztus 16. Naptár
  • A Kremerata Baltica koncertje a Tavaszi Fesztiválon Archívum
  • Március 17. Naptár
  • Augusztus 18. Naptár
  • Esterházy-kincsek Archívum
  • Május 11. Naptár
  • Médée, avagy Christie Archívum

Copyright © 2003-2022 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme