Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • Bűnös gondolatok A bűvös vadászról Archívum
  • Prégardien, az Evangélista Archívum
  • „…nap, hold és csillag” – Ravel: Bolero, Bartók: A kékszakállú herceg vára Archívum
  • A két Otello Archívum
  • Robert D. Hare: Kímélet nélkül Archívum
  • Bernstein Gershwinnel, Gershwin Bernsteinnel Archívum
  • Velázquez árnyékában Archívum
  • „…aki hiányzik, azt szeretem” Archívum

Dzsessz és klasszikus, klasszikus és dzsessz

Posted on 2023.10.26.2023.10.24. By admin Nincs hozzászólás a(z) Dzsessz és klasszikus, klasszikus és dzsessz bejegyzéshez

a papiruszportal.hu archívumából [2007]

Szerző: Lehotka Ildikó

Ismét új megközelítésben hallhattunk néhány jó kis művet a Fesztivál Színházban megrendezett Klasszikus és jazz címet viselő, programválasztásában és az előadókat tekintve rendhagyó koncerten. A műsor a már klasszikusnak számító szerzők alkotásaitól a mai magyar dzsesszzeneszerzők kompozícióiból épült fel. Sztravinszkij, Poulenc és Eötvös Péter művészetében az a közös, hogy mindhárman (és még sokan, köztük Bartók) kapcsolatba kerültek a dzsesszel. Az elhangzott Fekete-Kovács Kornél Roaming és Oláh Kálmán Hungarian Sketch No. 1. és Last Moment című darabja kifejezetten erre az alkalomra készült.

A koncert előtt Rácz Zoltán, az Amadinda vezetője és az UMZE kamarazenekar megalapítója és vezetője beszélt a dzsessz és a komolyzene kapcsolatáról, tőle tudtuk meg azt is, hogy az első részben a klasszikus, majd a másodikban a dzsesszindíttatású műveket halljuk, méghozzá úgy, hogy az előadók a másik műfaj képviselői lesznek.
Sztravinszkij Ebony Concertóját sajnos ritkán hallani. Az 1945-ben írt versenymű klarinétra és dzsesszegyüttesre íródott. Közben a zeneszerző egy hagyományos hangszerelésű darabján is dolgozott, a Szimfónián. A komolyzenészek (tisztelet a kivételnek) hajlamosak az Ebony Concertót csupán egy kísérleti műnek tekinteni, bár az orosz származású, cselekedeteiben és műveivel fenegyerek Sztravinszkij komolyan gondolkodott a concerto grosso rangú dzsessz és blues megteremtésén. Az Ebony Concerto jutott legtovább a másik műfaj elemeit felhasználva, a betanításnál azonban gondja támadt: a dzsesszzenészek képtelenek voltak a tizenhatodok olvasására, így át kellett írnia nyolcadokká (Erich Walter White: Stravinsky). Mindenesetre a koncerten nem vehettünk észre ilyesmit, sőt lenyűgöző volt a szaxofonok, dobok hangzása a három tétel során. Borbély Mihály játszotta a klarinétszólót, élvezhettük a dzsessz lényegét, bár a zeneszerző az improvizációnak nem adott teret.
Eötvös Péter Paris-Dakar című művét lemezről ismerheti a zenehallgató, de a látvány mindenképp fontos eleme a műnek. Mikor hallgattam a lemezt, el sem tudtam képzelni, milyen a kétcsövű harsona, így már tudom. De nemcsak a hangszer látványa, hanem a hangzáskép mindenféle berendezéssel való alakítása, változtatása is újdonság volt a komolyzenéhez szokott hallgatónak. Félelmetes dübörgést hallhattunk, az autóversenyek hangulatát érezhettük a szólista Gőz László közreműködésével. Számomra a látvány még érdekesebbé tette a Paris-Dakart.
A szünet előtti utolsó szám Poulenc Sextetje volt. Poulenc, a francia Hatok tagja műveiben az elegáns franciás hangzást fedezhetjük fel, a Sextet viszont a dzsesszes hatást mutatja (persze az érzékeny, sokszor debussys hangzásvilág mellett). Az öt fúvós szólista mellett a zongoraszólamot Oláh Kálmán játszotta. Nagyon jó előadást hallottunk, a hangszínek szépen bomlottak ki, a dinamikai ívek különösen szépen alakultak. Ahogy Borbély Mihály, úgy Oláh Kálmán előadásán, koncentrálásán is látszott – de nem hallatszott –, hogy nem az ő műfajuk, Oláh Kálmán viszont szinte végig kívülről játszotta nehéz szólamát, komolyzenész kollégái meg is tapsolták – a koncert után elmondta, mennyit kellett gyakorolni a jó megszólaláshoz.
Szünet után két zeneszerző három művét hallhattuk, amelyek erre a koncertre készültek. Nekem mindegyik nagyon tetszett, a trombita- és a zongoraszóló különösen. A tapsot egy kis örömzenéléssel köszönték meg az előadók: Oláh Kálmán együttese, Borbély Mihály és Fekete-Kovács Kornél elbűvölte a közönséget.
Az első részben a Modert Art Orchestra, a másodikban az UMZE zenekar játszott, lelkesedéssel, pontosan. A két karmester, Rácz Zoltán és Fekete-Kovács Kornél a nehéz műveket a lehető legjobban vezényelte, világos, könnyen követhető mozdulatokkal. Oláh Kálmán együttese is szerepelt a szünet utáni darabok előadásában, a dobok és ütőhangszerek külön emelvényen voltak.
Az utóbbi években és már több idei hangversenyen is (Aspektusok, Petruska) észrevehető, hogy a műfajok közelednek. Ezen a koncerten a komolyzenészek a dzsesszzenészek, a dzsesszzenészek a komolyzenészek bőrébe bújhattak, kipróbálhatták, milyen is a másik műfaj. Jó ötlet volt a két műfajt egy estére párosítani.

Művészetek Palotája, 2007. január 12.

Archívum Tags:Fülvájó

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Október 26.
Next Post: Képzett társítások Vámos Miklóssal, Palya Beával és Barcza Horváth Józseffel

Related Posts

  • James Herriot: Az állatorvos is ember Archívum
  • Arénázzunk: Slayer meg a death Archívum
  • Pásztor Árpád: Muzi Archívum
  • Karácsony a Warnertől Archívum
  • Ősbemutató a 6-os stúdióban Archívum
  • Olvas(s)atok – Két etűd, találkozás Čapekkel Archívum

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2023. december
  • 2023. november
  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Schubert-misék
  • Csörgő dió, mogyoró, virgács
  • Tenorissimo!
  • December 6.
  • Ólomüveg által élesen

Legutóbbi hozzászólások

  1. Robert Schumann és a Genovéva szerzője December 6. – papiruszportal.hu
  2. Szimfonikus felfedezések szerzője December 8. – papiruszportal.hu
  3. Mozart, a csodafelnőtt szerzője December 5. – papiruszportal.hu
  4. Britten és a vonósnégyes szerzője December 4. – papiruszportal.hu
  5. Kis nép, kis lélek? – A Crazy Horse Memorial, 2. rész szerzője Kis nép, kis lélek? – A Crazy Horse Memorial, 1. rész – papiruszportal.hu
  • Április 20. Naptár
  • Május 30. Naptár
  • A siker helye Hollywood Archívum
  • Három gitáralbum Archívum
  • Június 17. Naptár
  • Október 6. Naptár
  • Képzett társítások Vámos Miklóssal, Palya Beával és Barcza Horváth Józseffel Archívum
  • A Madárijesztő-ház Archívum

Copyright © 2003-2023 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme