Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • Nagyregény német módra Archívum
  • Aranyló óceán – Patrick O’Brian Archívum
  • Klasszikus nagyvárosi olvasóregény Archívum
  • Georg Friedrich Händel Archívum
  • Olvas(s)atok, néz(z)etek Archívum
  • Debussy és Franck egy-egy szonátája Maisky és Argerich előadásában Archívum
  • Új emberhez új művészet Archívum
  • Az Ottlik-kultusz Archívum

A sokoldalú Brahms és Széll György

Posted on 2023.07.30.2023.07.28. By admin Nincs hozzászólás a(z) A sokoldalú Brahms és Széll György bejegyzéshez

a papiruszportal.hu archívumából [2007]

Szerzõ: Lehotka Ildikó

Johannes Brahms a romantika egyik kiemelkedõ képviselõje – kezdõdik körülbelül így egy valamirevaló életrajz vagy kritika. Zenéjének mélysége azonban nem mindig tárul fel teljes valójában, hiszen oly mértékben túlzsúfolt, vastag hangszerelésû, hogy ember legyen a talpán, aki fel tudja lazítani ésszerû korlátok között ezt a sokszor nyomasztó hangorkánt. Ritka a minden szempontból helytálló felvétel vagy elõadás, ezért nehezen szánja rá magát az ember a nagyobb szabású Brahms-szimfóniák, versenymûvek meghallgatására. Brahms 1., c-moll szimfóniája nagy vívódások közepette született.

A beethoveni szimfóniaetalon nem múlható felül, vélték a romantikus zeneszerzõk, igazán jó, a klasszikus értelemben vett szimfónia nem vagy alig íródott, Brahms után pedig új kifejezési formát kerestek a komponisták. Brahms 1., Op. 68-as szimfóniája úgy él a köztudatban, mint Beethoven 10. szimfóniája. Nem alaptalan az állítás, hiszen mérete, az utolsó tétel himnikus dallama a bécsi klasszikus mester utolsó szimfóniájának egyenes ági rokona, persze jóval több romantikus elemmel.
Az elsõ tétel (Un poco sostenuto – Allegro) lassú bevezetése Clara Schumann javaslatára készült el, hatalmas akkordokkal, timpaniütésekkel kezdõdik. Ünnepélyes, de komor, szinte nyomasztó hangulat vetül a zenére, amit nem oldanak a rövid, felhõtlen dallamfoszlányok, a szaggatott, párosával lefelé tartó, szinte sóhajmotívum-sorozat mintegy kiszakad a tételbõl. Nagyon komor ez a zene, csak a második, Andante sostenuto tétel enyhíti valamelyest, fúvós- és hegedûszólóival. A harmadik tétel egyszerû dallamával, viszonylagos hajlékonyságával és kecsességével tûnik ki. Az utolsó tétel Széll Györgykoronázza a mûvet, ritka az olyan szimfónia, ahol ez így van. Nem túlzás azt állítani, hogy a brahmsi oeuvre-ben is kiemelkedõ, a párhuzamba állított Beethoven-szimfónia méltó követõje a mû.
Széll György vezényelte a szimfóniát a Clevelandi Zenekar élén, a felvétel 1966-ban készült. A hangminõség nem a legtökéletesebb, a magas hangok élesek, a basszus, hogy tompítsa a karcos hangokat, sok. Az oboa megszólalásai azonban – az elõbb említett okok mellett – olyan érzékenységet árulnak el, ami ritka. A vonóskar jól szól, a rezesek állásai nem túlzóak, de határozottak, az utolsó tétel himnikus dallama a harsonákon csodálatos, a szólókürt, szólófuvola felelgetése a pasztorális szakasznál a békét, nyugalmat jelképezi. Széll György meglátásai kedvünkre valók, a mûvet amennyire lehet, levegõssé tette. Frazeálása, tempóingadozásai a romantikus szemléletet tükrözik. A drámai részek néha nehézkesek, a sürgetõ részek – különösen a szélsõ tételekben – remekbe szabottak. Széll teret hagy a lassabb zenei megoldásoknak, talán szélesebb tempót is vesz a kelleténél, de ezek a részek kitöltöttek, magvasak.
Brahms Haydn egy témájára írt variációi (Op. 56/a) három évvel az I. szimfónia elõtt keletkeztek, a bemutatót maga a szerzõ vezényelte. A variáció mûfaja a romantikában nem gyakori, a klasszikában annál inkább, ez is mutatja sok más mellett Brahms vonzódását az elõzõ mûvészeti korszakhoz. Ebben a mûvében is szerepel kontrafagott, mint a szimfóniában, a pátosz is jelen van, azonban sokkal könnyedebb, játékosabb, sziporkázóbb. Élményszámba megy az elõadás is, a hangulatok, korstílusidézetek változatossá teszik mind a mûvet, mind a zenekar játékát.
A zeneszerzõ talán legismertebb sziporkái közül az utolsó öt, Dvoøák által hangszerelt magyar tánc is helyet kapott a lemezen. Brahms eredetileg zongora négykezesre írta a táncokat, késõbb õt is foglalkoztatta a zenekari változatok készítése. Antonín Dvoøák ezt az utat követve írta meg Szláv táncait. Ízes, magyaros játékot hallunk, a Clevelandi Zenekar képes volt Széll György instrukcióit megvalósítani. Mostanában a verbunkos, cigányos intonáció kedvelt a külföldi zenekarok körében. De igazán jól játszani csak keveseknek sikerül, nemcsak a táncokat, hanem Kodály ide vágó mûveit is. Temperamentum, virtus jellemzi az 1957-ben készült felvételt.
A válogatás Brahms sokoldalúságát illusztrálja, a nehezebben befogadhatótól a slágerig. Kordokumentum, és egy nagy magyar karmester pályájának, sokoldalúságának is egy szelete.

Brahms:
Symphony No. 1
Haydv variations

1) Symphony no 1 in C minor, Op. 68 (43:27)
2) Variations in B flat major on a theme by Haydn, Op. 56a „St. Anthony” (17:20)
3) Hungarian Dances (21) for Orchestra, WoO 1: no 17 in F sharp minor (2:29)
4) Hungarian Dances (21) for Orchestra, WoO 1: no 18 in D major (1:15)
5) Hungarian Dances (21) for Orchestra, WoO 1: no 19 in B minor (1:48)
6) Hungarian Dances (21) for Orchestra, WoO 1: no 20 in E minor (2:38)
7) Hungarian Dances (21) for Orchestra, WoO 1: no 21 in E minor (1:33)

George Szell, Cleveland Orchestra

Sony Classical
Great Performances
Sony BMG, 2006
ADD, 678764

Archívum Tags:Fülvájó

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Timm Ulrichs: Blick zurück nach vorn
Next Post: Július 31.

Related Posts

  • Bartók Béla és József Attila Archívum
  • Rosztropovics, a csellista és az emberi jogi harcos Archívum
  • Nono: Intolleranza 1960 Archívum
  • Perényi, Kavakosz, Steinberg – és a BFZ Archívum
  • Veszprémbe vagy Veszprémben lakom? Archívum
  • Bernstein Gershwinnel, Gershwin Bernsteinnel Archívum

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • A zene gyönyörűsége
  • Mentés másként
  • Szeptember 25.
  • Végh, Camerata Salzburg, Schubert
  • „Még eszem is van”

Legutóbbi hozzászólások

  1. Pygma-Lyon szerzője Szeptember 25. – papiruszportal.hu
  2. Tersánszky Józsi Jenő: Két zöld ász szerzője Szeptember 24. – papiruszportal.hu
  3. Pelléas és Mélisande szerzője A szavakon túl – papiruszportal.hu
  4. Benedek Marcell szerzője Szeptember 22. – papiruszportal.hu
  5. Szereti ön Széchenyit? szerzője Szeptember 21. – papiruszportal.hu
  • Július 10. Naptár
  • Kütyüországban, Furaváron: Tatu és Patu fura masinái Archívum
  • Heti papiruszok (2317) Egyéb kategória
  • Július 11. Naptár
  • Norman Mailer Archívum
  • Heti papiruszok (2309) Egyéb kategória
  • Szaftos történetek (Kiből lesz az olvasó?) Archívum
  • Schumann szimfóniáit Riccardo Muti vezényli Archívum

Copyright © 2003-2022 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme