Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • Nemzetközi jószolgálati nagykövetek a Müpában Egyéb kategória
  • Szerencsés tévedés Archívum
  • Ókori Nyelvöltögető V. Archívum
  • Nadia Birkenstock és Linnzi Zaorski új lemeze Archívum
  • Schiff és az Európai Kamarazenekar Archívum
  • A deviáns óriás Archívum
  • Elisabeth Schwarzkopf emlékére Archívum
  • Mítosztozkodás Archívum

A sokoldalú Brahms és Széll György

Posted on 2023.07.30.2024.06.08. By admin 1 hozzászólás a(z) A sokoldalú Brahms és Széll György bejegyzéshez

a papiruszportal.hu archívumából [2007]

Szerzõ: Lehotka Ildikó

Johannes Brahms a romantika egyik kiemelkedõ képviselõje – kezdõdik körülbelül így egy valamirevaló életrajz vagy kritika. Zenéjének mélysége azonban nem mindig tárul fel teljes valójában, hiszen oly mértékben túlzsúfolt, vastag hangszerelésû, hogy ember legyen a talpán, aki fel tudja lazítani ésszerû korlátok között ezt a sokszor nyomasztó hangorkánt. Ritka a minden szempontból helytálló felvétel vagy elõadás, ezért nehezen szánja rá magát az ember a nagyobb szabású Brahms-szimfóniák, versenymûvek meghallgatására. Brahms 1., c-moll szimfóniája nagy vívódások közepette született.

A beethoveni szimfóniaetalon nem múlható felül, vélték a romantikus zeneszerzõk, igazán jó, a klasszikus értelemben vett szimfónia nem vagy alig íródott, Brahms után pedig új kifejezési formát kerestek a komponisták. Brahms 1., Op. 68-as szimfóniája úgy él a köztudatban, mint Beethoven 10. szimfóniája. Nem alaptalan az állítás, hiszen mérete, az utolsó tétel himnikus dallama a bécsi klasszikus mester utolsó szimfóniájának egyenes ági rokona, persze jóval több romantikus elemmel.
Az elsõ tétel (Un poco sostenuto – Allegro) lassú bevezetése Clara Schumann javaslatára készült el, hatalmas akkordokkal, timpaniütésekkel kezdõdik. Ünnepélyes, de komor, szinte nyomasztó hangulat vetül a zenére, amit nem oldanak a rövid, felhõtlen dallamfoszlányok, a szaggatott, párosával lefelé tartó, szinte sóhajmotívum-sorozat mintegy kiszakad a tételbõl. Nagyon komor ez a zene, csak a második, Andante sostenuto tétel enyhíti valamelyest, fúvós- és hegedûszólóival. A harmadik tétel egyszerû dallamával, viszonylagos hajlékonyságával és kecsességével tûnik ki. Az utolsó tétel Széll Györgykoronázza a mûvet, ritka az olyan szimfónia, ahol ez így van. Nem túlzás azt állítani, hogy a brahmsi oeuvre-ben is kiemelkedõ, a párhuzamba állított Beethoven-szimfónia méltó követõje a mû.
Széll György vezényelte a szimfóniát a Clevelandi Zenekar élén, a felvétel 1966-ban készült. A hangminõség nem a legtökéletesebb, a magas hangok élesek, a basszus, hogy tompítsa a karcos hangokat, sok. Az oboa megszólalásai azonban – az elõbb említett okok mellett – olyan érzékenységet árulnak el, ami ritka. A vonóskar jól szól, a rezesek állásai nem túlzóak, de határozottak, az utolsó tétel himnikus dallama a harsonákon csodálatos, a szólókürt, szólófuvola felelgetése a pasztorális szakasznál a békét, nyugalmat jelképezi. Széll György meglátásai kedvünkre valók, a mûvet amennyire lehet, levegõssé tette. Frazeálása, tempóingadozásai a romantikus szemléletet tükrözik. A drámai részek néha nehézkesek, a sürgetõ részek – különösen a szélsõ tételekben – remekbe szabottak. Széll teret hagy a lassabb zenei megoldásoknak, talán szélesebb tempót is vesz a kelleténél, de ezek a részek kitöltöttek, magvasak.
Brahms Haydn egy témájára írt variációi (Op. 56/a) három évvel az I. szimfónia elõtt keletkeztek, a bemutatót maga a szerzõ vezényelte. A variáció mûfaja a romantikában nem gyakori, a klasszikában annál inkább, ez is mutatja sok más mellett Brahms vonzódását az elõzõ mûvészeti korszakhoz. Ebben a mûvében is szerepel kontrafagott, mint a szimfóniában, a pátosz is jelen van, azonban sokkal könnyedebb, játékosabb, sziporkázóbb. Élményszámba megy az elõadás is, a hangulatok, korstílusidézetek változatossá teszik mind a mûvet, mind a zenekar játékát.
A zeneszerzõ talán legismertebb sziporkái közül az utolsó öt, Dvoøák által hangszerelt magyar tánc is helyet kapott a lemezen. Brahms eredetileg zongora négykezesre írta a táncokat, késõbb õt is foglalkoztatta a zenekari változatok készítése. Antonín Dvoøák ezt az utat követve írta meg Szláv táncait. Ízes, magyaros játékot hallunk, a Clevelandi Zenekar képes volt Széll György instrukcióit megvalósítani. Mostanában a verbunkos, cigányos intonáció kedvelt a külföldi zenekarok körében. De igazán jól játszani csak keveseknek sikerül, nemcsak a táncokat, hanem Kodály ide vágó mûveit is. Temperamentum, virtus jellemzi az 1957-ben készült felvételt.
A válogatás Brahms sokoldalúságát illusztrálja, a nehezebben befogadhatótól a slágerig. Kordokumentum, és egy nagy magyar karmester pályájának, sokoldalúságának is egy szelete.

Brahms:
Symphony No. 1
Haydv variations

1) Symphony no 1 in C minor, Op. 68 (43:27)
2) Variations in B flat major on a theme by Haydn, Op. 56a „St. Anthony” (17:20)
3) Hungarian Dances (21) for Orchestra, WoO 1: no 17 in F sharp minor (2:29)
4) Hungarian Dances (21) for Orchestra, WoO 1: no 18 in D major (1:15)
5) Hungarian Dances (21) for Orchestra, WoO 1: no 19 in B minor (1:48)
6) Hungarian Dances (21) for Orchestra, WoO 1: no 20 in E minor (2:38)
7) Hungarian Dances (21) for Orchestra, WoO 1: no 21 in E minor (1:33)

George Szell, Cleveland Orchestra

Sony Classical
Great Performances
Sony BMG, 2006
ADD, 678764

Archívum Tags:Fülvájó

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Timm Ulrichs: Blick zurück nach vorn
Next Post: Július 31.

Related Posts

  • „Az a fontos, hogy terjesszük a zűrzavart, nem pedig az, hogy kiküszöböljük.” Archívum
  • Egy különleges vállalkozás: Vetettem gyöngyöt. Archívum
  • Sass Sylvia: Operaáriák Archívum
  • Az arany középút Archívum
  • Le Concert des Nations Archívum
  • „…aki hiányzik, azt szeretem” Archívum

Comment (1) on “A sokoldalú Brahms és Széll György”

  1. Visszajelzés: Június 7. – papiruszportal.hu

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2025. május
  • 2025. április
  • 2025. március
  • 2025. február
  • 2025. január
  • 2024. december
  • 2024. november
  • 2024. október
  • 2024. szeptember
  • 2024. augusztus
  • 2024. július
  • 2024. június
  • 2024. május
  • 2024. április
  • 2024. március
  • 2024. február
  • 2024. január
  • 2023. december
  • 2023. november
  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Keller, Kremer és Schubert
  • Hangszínek bűvöletében – hangszerelés felsőfokon
  • Orosz művek, orosz előadók a Müpában
  • Szokolov, Byrd és Brahms – valamint Chopin és Bach
  • Az oboa, a fuvola és a medvék

Legutóbbi hozzászólások

  1. Enescu, Richard Strauss és a hegedű-zongora szonáta műfaja szerzője Május 4. – papiruszportal.hu
  2. Bohémélet szerzője Április 28. – papiruszportal.hu
  3. Az utolsó tangó szerzője Április 28. – papiruszportal.hu
  4. Fabio Luisi és Jordi Savall a Művészetek Palotájában szerzője A humánum Beethovennel és Schuberttel – papiruszportal.hu
  5. Savall, a csoda szerzője A humánum Beethovennel és Schuberttel – papiruszportal.hu
  • Június 5. Naptár
  • Csellóünnep Papiruszportal
  • „Örülök, hogy így jöttek!” Archívum
  • Május 6. Naptár
  • Perényi Miklós Schumann-nal Archívum
  • Május 25. Naptár
  • Május 20. Naptár
  • Október 11. Naptár

Copyright © 2003-2024 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme