Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • Dalok és románcok – orosz módra Archívum
  • Dragomán György: A fehér király Archívum
  • Pozsonyi papiruszok I. Archívum
  • Stanczik Edina: Közelstávol Archívum
  • Joe Blessett és Alexis Parsons Archívum
  • Szemtanú Archívum
  • The Broadway Songbook Archívum
  • Szerencsés tévedés Archívum

Kodály 133

Posted on 2023.12.16.2024.03.07. By admin 1 hozzászólás a(z) Kodály 133 bejegyzéshez

Legendás Koncertek sorozat

a papiruszportal.hu archívumából [2015]

Szerző: Lehotka Ildikó

1918. május 28-án tartották a Zeneakadémián Kodály második szerzői estjét, most a Legendás Koncertek sorozatának harmadik koncertjén ugyanazt a programot hallhattuk. Akkor a Waldbauer-Kerpely Kvartett, Bartók Béla, és az első Kékszakállú herceg, Kálmán Oszkár szerepelt, a december 16-i koncerten is nagy előadókat, a Kodály Vonósnégyest, Bretz Gábort, Fenyő Lászlót és Fülei Balázst hallhattuk Kodály 133. születésnapján.

A korabeli koncertet nem fogadta egyértelműen jó kritika, a mai érdeklődő viszont szerencsés helyzetben van: a kodályi életmű ismeretében hallhatta a műveket, sajnos ritkán tűzik műsorra (a Szólószonáta kivételével, de az sem mindennapos) e darabokat. Kodály a harmincas évei derekán komponált Op. 6-tól a 10-ig tartó kompozíciói szólaltak meg – nem a keletkezési sorrendben – 1918-ban és ez alkalommal is, négy más-más műfajú darab hangzott el, más-más kifejezési eszközzel. A Zeneakadémia nagyterme nem telt meg, a páholyban a zeneszerző feleségét, és az Akadémia rektor asszonyát köszönthettük.

Kodály csellózni is tanult, nem véletlen, hogy két korai darabjában is szerepel a hangszer. Az 1914-ben komponált Duó hegedűre és csellóra (Op. 7.) a hangszer-összeállítás miatt is érdekes, talán Ravel e két hangszerre írt szonátája az, mely ismertebb. A darabot Kodály a hadüzenetet követően komponálta, kottapapírt nem lehetett kapni, így egy „iskolai kótás füzetbe” írta. A háromtételes darab nagylélegzetű, még nem a letisztult formaérzéket mutatja. A Duót Falvay Attilától és Éder Györgytől hallottuk, jó karakterekkel szólaltatták meg a népzenei, dzsesszes elemeket sem nélkülöző darabot. A két hangszer arányát mindig jónak, kiegyensúlyozottnak érezhettük, a gyors unisono szakaszok nagyon pontosan szólaltak meg. Szép volt a nyitó Allegro serioso, non troppo egy-egy hosszabb hangszerszólója, a karakterek. A középső, sokrétű Adagio karakterei szintén kifejezően szólaltak meg, ahogy a záró tételé is. Összefogott szép előadást élvezhettünk, a mű hosszát azonban nem tudták feledtetni a művészek.

Bretz Gábor énekelte Kodály két ciklusának dalait, egyet az Op.9-es sorozatból, ötöt a Megkésett melódiák-ból (Op 6). A Berzsenyi, Csokonai és Kölcsey verseire írt dalok nagyon szépek, és túlnyomó részt komorak. Bretz Gábor interpretálása gyönyörű volt, a hang telt, dús, erőteljes, a zenei megvalósítás kiváló, a szövegmondás érthető. Fülei Balázs (akitől-akiről két idézet is szólt a kísérőfüzetben) zongorakísérete jól kiemelte a dalok mondanivalóját, hangulatát. Remek előadást hallottunk, hatalmas tapsot kaptak az előadók.

A szünet után a Szólószonátát (Op. 8.) játszotta Fenyő László. A háromtételes darab olyan előadásban szólalt meg, hogy egyhamar nem felejti el a hallgató; ösztönös, elementáris, szinte vad erő sugárzott a szélső tételekből. A lágy részek csodásak voltak, a dinamika, a sodró lendület vagy éppen az elomlás mind-mind megjelent Fenyő tolmácsolásában. Katartikus élmény volt mindenkinek a művész tolmácsolása, egyhamar nem felejtjük. A mű sem tűnt hosszúnak, hiszen az első hangtól az utolsóig éreztük az ívet, a sokszor pillanatonként változó karaktereket, a lélekből jövő előadást.

Kodály II. vonósnégyese zárta a koncertet, a kéttételes, háromszakaszos darab nagyon szép. A Kodály Vonósnégyes játéka kiemelte a dallamokat, az együttes hangzása nagyon míves volt, és az egymásra figyelés is a kvartett sajátja. Rengeteg finomságot, jó megoldást hallottunk, érzékeny, helyenként pulzáló színeket, jó volt hallani ezt a fajta kamarazenét.

A Legendás koncertek sorozat nagyon érdekes, visszatekintés, és nem utolsó sorban a nagy elődökre való emlékezés. E koncert szép alkalom volt Kodály ünneplésére.

Zeneakadémia, 2015. december 16.

Kodály: Duó hegedűre és csellóra, op. 7
Kodály: Öt dal, op. 9 – Az erdő
Kodály: Megkésett melódiák, op. 6 – 1. Magányosság, 2. Levéltöredék barátnémhoz, 4. A tavasz, 5. Búsan csörög a lomb, 6. A farsang búcsúszavai
Kodály: Szólószonáta gordonkára, op. 8
Kodály: II. vonósnégyes, op. 10
Fülei Balázs (zongora); Bretz Gábor (basszus); Éder György, Fenyő László (cselló); Falvay Attila (hegedű) Kodály Vonósnégyes

Archívum Tags:Fülvájó

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Alain Decaux: Versailles rejtélyes múltja
Next Post: Noël Coward Songbook

Related Posts

  • Nem érek rá a számvetéssel foglalkozni Archívum
  • Albert Roussel: Padmâvatî Archívum
  • Wagner, Wagner – a Művészetek Palotájában Archívum
  • A nagy gőtekeresés Archívum
  • Bab Berci kalandjai Archívum
  • Vérmedvék és mosolyok Archívum

Comment (1) on “Kodály 133”

  1. Visszajelzés: Március 6. – papiruszportal.hu

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2025. május
  • 2025. április
  • 2025. március
  • 2025. február
  • 2025. január
  • 2024. december
  • 2024. november
  • 2024. október
  • 2024. szeptember
  • 2024. augusztus
  • 2024. július
  • 2024. június
  • 2024. május
  • 2024. április
  • 2024. március
  • 2024. február
  • 2024. január
  • 2023. december
  • 2023. november
  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Keller, Kremer és Schubert
  • Hangszínek bűvöletében – hangszerelés felsőfokon
  • Orosz művek, orosz előadók a Müpában
  • Szokolov, Byrd és Brahms – valamint Chopin és Bach
  • Az oboa, a fuvola és a medvék

Legutóbbi hozzászólások

  1. Enescu, Richard Strauss és a hegedű-zongora szonáta műfaja szerzője Május 4. – papiruszportal.hu
  2. Bohémélet szerzője Április 28. – papiruszportal.hu
  3. Az utolsó tangó szerzője Április 28. – papiruszportal.hu
  4. Fabio Luisi és Jordi Savall a Művészetek Palotájában szerzője A humánum Beethovennel és Schuberttel – papiruszportal.hu
  5. Savall, a csoda szerzője A humánum Beethovennel és Schuberttel – papiruszportal.hu
  • Rosztropovics, a csellista és az emberi jogi harcos Archívum
  • „Szép múlt, derűs jövő. Fél évszázad nagy idő” Archívum
  • Zehetmair Quartet, felsőfokon Archívum
  • Prága, a száz torony városa 2. Archívum
  • Timm Ulrichs: Blick zurück nach vorn Archívum
  • Április 1. Naptár
  • Olvas(s)atok, néz(z)etek – A gyönyör deszexualizálása Archívum
  • A Mitropoulos-ügy Archívum

Copyright © 2003-2024 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme