Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • Snatches Archívum
  • Vonalak géniusza – Gustave Doré Archívum
  • Metternich-pecsenye vagy dobostorta – Személynevet tartalmazó ételneveink I. Archívum
  • Evelyn Waugh Archívum
  • Kronogrammák nyomában Archívum
  • Tündérrigólányi világlátás Archívum
  • Az elfeledett polihisztor Archívum
  • Dzsesszalbumok – John Brown Trio, Bob Shimizu Archívum

A Zongora – ifj. Balázs János koncertje

Posted on 2023.05.29.2023.05.27. By admin Nincs hozzászólás a(z) A Zongora – ifj. Balázs János koncertje bejegyzéshez

a papiruszportal.hu archívumából [2013]

Szerző: Szabó Ildikó

Szerencsére ritkán fordul elő, hogy egy koncertet lemondani kényszerül az előadó, ez történt március 9-én, a Festetics-palota hangulatos Tükörtermében Igor Levit váratlan betegsége miatt ifj. Balázs János lépett fel. A műsor is változott, eredetileg Xenakisz-, Beethoven-, Liszt- és Prokofjev-darabok szólaltak volna meg (impozáns felépítésű volt a program, ezért is esett Levit estjére a választásom), ehelyett Beethovent és Liszteket hallhattunk, valamint Schubertet és Chopint.

Csak délben értesülhetett a közönség az előadó- és műsorváltozásról, ennek ellenére megtelt a gyönyörű terem, ezeknek a koncerteknek szinte családias a hangulatuk (A zongora sorozat hangversenyét tartották meg). Nehéz helyzetben van a művész, hiszen más előadót, műveket vár a közönség, pillanatok alatt kell megválasztani a programot, úgy, hogy valamiféle kapcsolódás mégiscsak lehessen az előre meghirdetettel. Ifj. Balázs János következő nap gyerekeknek tartott előadást, ez sem könnyítette meg a beugrását, a koncertet megmentette, a közönség élvezte játékát.
A fiatal, több versenyen helyezést elérő ifj. Balázs János két Schubert-művel kezdte koncertjét, elsőként a B-dúr impromptu (op. 142.) szólalt meg, kissé félszegen, ez betudható az izgalomnak, a váratlan helyzetnek. Előadásában soknak éreztem a pedált a darab elején, és nem is tűnt igazán kifejezőnek a kezdés, mintha bemelegítés lett volna. A moll jellegű középrésznél azonban magára (és a műre) talált a fiatal művész, a forte szakasz nagyon jól szólalt meg. Schubert zongoraművei közül az egyik legismertebb az Asz-dúr impromptu (op. 90.), nehéz újat mondani a darabról, csak ritka esetben valósul ez meg. Kellemes előadást hallottunk, figyelemre méltó középrésszel.

Chopin két műve zárta az első részt, az Asz-dúr balladát kifejezetten jónak éreztem, a ritmus olyan volt, mintha a korabeli szalonok óráinak ketyegését imitálta volna ifj. Balázs János, és ebben a műben is a forték imponálóan hatottak. Szintén a forték tetszettek az Andante spianato et Grande Polonaise-ben, a polonéz szakaszban. A nyitó Andante karakterét lágyabbnak érezné az ember, a basszus is mintha túlsúlyba került volna, a második rész ritmikája pontosan, határozottan szólalt meg.
Szünet után Beethoven op. 13-as, Karl Lichnowskynak ajánlott c-moll szonátája hangzott el, a Pathetique-szonáta szintén rendkívül kedvelt, jól felépített darab. Méltóságosan nyílt meg a szonáta, a lassú bevezetés egyenesen vezetett az Allegro molto e con brióhoz. A gyors szakasz szabdaltnak tűnt a sok apró cezúra miatt, a belső szólamok nem voltak minden esetben vezetve. A csodálatos Asz-dúr tételnél szebbet nem sokat írt Beethoven, a hangnem, a dallam is varázslatos. Ifj. Balázs János érzésem szerint a mű bensőségességét nem adta át a hallgatóságnak, hangosnak is találtam a tétel egyes szakaszait, hiányzott az a bensőséges, időtlenséget kifejező megvalósítás, ami az ABA formájú Adagio cantabilében rejlik. A visszatérés triolás belső szólamai kacéran szóltak, nem illettek bele a folyamatba, a záró Rondó előadása azonban tetszett.
Liszt három darabja zárta az estét, ezekben a művekben teljesedett ki a fiatal művész. Liszt A Villa d’Este szökőkútjai a Zarándokévek III. ciklusának leggyakrabban játszott műve, valahol Ravel Szökőkútjának elődeként tekinthetünk a zsánerképre. Ifj. Balázs János tolmácsolásában egy hangulatos, virtuóz művet hallottunk, viszonylag kevés dinamikával, mintha egy óriási vízesést jelenített volna meg, a pianókat itt is hiányoltam. Verdi–Liszt Rigoletto-parafrázisa szintén a virtuóz kategóriába tartozik, ahogy a koncertet záró XIV. magyar rapszódia is, ifj. Balázs János mindkét sikerdarabot vehemensen, értően játszotta, érzésvilága ezekre a művekre predesztinálja. Mindkét műben a nagy forték dominálnak a technikailag igencsak erőpróbáló megoldások mellett, mindkettőt meg is kapta a közönség (helyenként kopogásokkal). Öröm volt hallani a Szentirmai dallamára írt rapszódia karakán-kemény ritmusát, a cimbalomszerű effektusokat (sose hallottam még ennyire kifejezően), a feszültséget, az egyes témákra való rávezetést. Az est legjobb előadását nyújtotta a fiatal zongoraművész.

2013. március 9., Festetics-palota

Archívum Tags:Fülvájó

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Május 29.
Next Post: Verancsics Antal humanista történetíró

Related Posts

  • Valóság, só – Karthágó Archívum
  • Mozart Figaro házassága, kétszer Archívum
  • Anton Kraft: Csellószonáták Archívum
  • Idilltől a csodáig Archívum
  • Minden dolgok kezdete Archívum
  • Új emberhez új művészet Archívum

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2025. május
  • 2025. április
  • 2025. március
  • 2025. február
  • 2025. január
  • 2024. december
  • 2024. november
  • 2024. október
  • 2024. szeptember
  • 2024. augusztus
  • 2024. július
  • 2024. június
  • 2024. május
  • 2024. április
  • 2024. március
  • 2024. február
  • 2024. január
  • 2023. december
  • 2023. november
  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Keller, Kremer és Schubert
  • Hangszínek bűvöletében – hangszerelés felsőfokon
  • Orosz művek, orosz előadók a Müpában
  • Szokolov, Byrd és Brahms – valamint Chopin és Bach
  • Az oboa, a fuvola és a medvék

Legutóbbi hozzászólások

  1. Enescu, Richard Strauss és a hegedű-zongora szonáta műfaja szerzője Május 4. – papiruszportal.hu
  2. Bohémélet szerzője Április 28. – papiruszportal.hu
  3. Az utolsó tangó szerzője Április 28. – papiruszportal.hu
  4. Fabio Luisi és Jordi Savall a Művészetek Palotájában szerzője A humánum Beethovennel és Schuberttel – papiruszportal.hu
  5. Savall, a csoda szerzője A humánum Beethovennel és Schuberttel – papiruszportal.hu
  • Ostrom, szőr mentén Archívum
  • Mackónak lenni mindig, minden körülményben Archívum
  • Az újragondolt hangszerészet – hangszerkészítők hétvégéje a Hadik-palotában Archívum
  • Március 4. Naptár
  • A halandó múzsa Archívum
  • Április 26. Naptár
  • Olvasó olvas – Esterházy Péterre emlékezünk Archívum
  • Aida és egy letűnt kor nagy énekesei Archívum

Copyright © 2003-2024 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme