Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • Heti papiruszok (2324) Egyéb kategória
  • Rammstein – Egy ember ég Archívum
  • Marsalisék két lemeze Archívum
  • Fesztiválzenekar nagyban és kicsiben Archívum
  • Solti György utolsó felvétele Archívum
  • Finomra hangolt kapcsolatok Archívum
  • A legnagyobb komédiás – Richard Pryor Archívum
  • Az éhes város, mely soha jól nem lakhat Archívum

Tiltott opera, de kötelező meghallgatni

Posted on 2023.06.04.2023.06.02. By admin Nincs hozzászólás a(z) Tiltott opera, de kötelező meghallgatni bejegyzéshez

a papiruszportal.hu archívumából

Szerző: Szabó Ildikó

Cecilia Bartoli cédéje, mely a Decca/Universal Music kiadványa, az Opera proibita (Tiltott opera) címet kapta. Hogy miért, azt a kísérőfüzetben olvashatjuk, Claudio Osele tollából. Az énekesnő Händel, Alessandro Scarlatti és Antonio Caldara áriáiból állította össze a lemez anyagát. Cecilia Bartoli kétségkívül korunk egyik vezető énekese. Különleges technikája mellett az is érdeme, hogy a barokk korszak elfeledett operáit újra felfedezte.

Napjainkban a barokk opera újra reneszánszát éli, hol korhű hangszerek, hol a ma használatosak kíséretével. Új énekes tehetségek, a manapság divatos kontratenorok is szívesen tartják műsorukon a rendkívüli, a barokkban már gyermekkortól (sokszor hónapokig csak egy hangot) tanított technikát követelő áriákat.
Az egy levegővel történő futamok éneklésében Bartoli felülmúlhatatlan. Az addig Rossini-specialistának tartott énekesnő számára a Vivaldi Album átütő sikert hozott, ez az áriagyűjtemény pedig csak megerősíti a művésznő hozzáértését, tájékozottságát, elkötelezettségét a barokk zene mellett.

A lemezen gyors és lassú áriák váltják egymást. Cecilia Bartoli korongján a lassú áriák kevésbé átütőek, mint a virtuózak. Vibratója csak jelzésértékű, hangja sokszor nem is hallatszik (Scarlatti: Caldo sangue kezdetű ária vége, Handel: Lascia la spigna), ezekben a részletekben legfeljebb mezzofortét énekel. Előadása inkább a nagyon személyes, fájdalmas érzéseket helyezi előtérbe, az éneklést szinte a Sprechtgesanggal vegyítve, a hangok magassága azonban Bartolinál pontosan intonált. A belső átélést suttogással, levegővételekkel, sóhajtásokkal és az előbb említett minimális hangerővel közvetíti. A vibrato is minimális ezeknél az áriáknál. A mássalhangzók hol markáns, hol pedig alig hallható kiejtését is az érzelmek még plasztikusabbá tételét szolgálják.
A da Capo-áriák lassú középrészében viszont ez nem tapasztalható, mindig ízlésesen ötvözi a virtuóz részeket a kevésbé tempósokkal. A recitativók szövegtartalom szerinti előadása Bartoli egyik nagy erőssége: hangjával, énektempójával mindig árnyaltan ki tudja fejezni azt az érzelmi töltést, amit a szöveg megkíván (Caldara: Si piangete pupille dolenti).
A mély régióban sokszor sötétített, erőltetett hangszínt hallunk, sohasem a virtuóz részeknél (pl. a nyitó ária, Caldara: Vanne pentita a piangere), de ez a legtöbb mezzoszoprán, sőt szoprán énekesnél is megfigyelhető. Különösen szembeszökő az utolsó ária kezdete és az előző vége között az eltérő hangszín. A Lascia la spina kezdetű Händel-ária a legismertebb a lemezen, ezt az áriát a gimnáziumi tananyag is tartalmazza. Az áriát sokan, sokféleképpen elénekelték már, a Bartoli-féle is egy alternatíva a maga minimálissá tett zenei megfogalmazásával. A legrövidebb recitativo és ária Scarlattitól található. A friss, üde, páratlan lüktetésű ária a maga egyszerűségével, pasztorális zenei megoldásával a lemez egyik érdekessége.
A gyors áriák előadása különösen izgalmas. A művésznő (néhány kivételtől eltekintve) minden apró hangot kiénekel, tökéletes biztonsággal, sőt a dinamikai megoldásokkal sem szűkölködik. Trillái nincsenek elkenve, nem vibratónak hallatszanak, ahogy sok esetben másoknál, légzéstechnikája bámulatos.
A Marc Minkowski vezette Les Musiciens du Louvre nagyszerű partnere volt az Anita Ekberg (Édes élet)énekesnőnek. Különösen a lassú tempójú áriák kíséreténél, ahol a szép, korhű hangzás a kifejezőerővel párosul. Ki kell emelni a szólisztikus részeket, valamint a szólóének és szólóhegedű homogén egységét Händel Un pensiero o nemico di pace áriájában.
A lezárásokra is külön gondot fordít az együttes, soha nem hangsúlyozza az utolsó akkordot, sőt a hetedik áriánál (Händel: Come nembo che fugge col vento) jól is esik hallani a frappáns, rövidke zárást. Jól szólnak a vonósok, a fúvósok talán még jobban, és ne feledkezzünk meg a gitárról és a ritkán hallható theorbáról. De szerepel furulya (na jó, blockflöte) és orgona, csembaló is a hangszerek között.

A kísérőfüzet tanulságos elemzés mellett tartalmazza az áriák szövegét, valamint sok szép képet az énekesnőről, párhuzamba állítva Fellini Édes életével, főleg Anita Ekberggel, még a ruhák és a kalapok is szinte azonosak.

Nagyon jó lemezt ízlelgethetünk. Cecilia Bartoli hangja és főleg előadásmódja eltéveszthetetlen, a zenekar kiváló, az áriák érdekesek. A vokális és a barokk zenét kedvelőknek kötelező hallgatnivaló.

Cecilia Bartoli – Opera Proibita
CD Decca/Universal
475 6924
2005

  1. Scarlatti: All’arme sì accesi guerrieri 2.38
  2. Scarlatti: Mentre io godo in dolce oblio 4.48
  3. Händel: Un pensiero nemico di pace 3.55
  4. Caldara: Vanne pentita a piangere 8.46
  5. Caldara: Sparga il senso lascivo veleno 2.58
  6. Scarlatti: Caldo sangue 5.26
  7. Händel: Come nembo che fugge col vento 5.10
  8. Scarlatti: Ecco negl’orti tuoi … che dolce Simpatia 2.14
  9. Scarlatti: Qui resta … l’alta Roma 4.12
  10. Händel: Lascia la spina, cogli la rosa 5.53
  11. Scarlatti: Ahi! qual cordoglio … doppio affetto 2.31
  12. Caldara: Si piangete pupille dolente 7.35
  13. Caldara: Ahi quanto cieca … come foco alla sua sfera 3.04
  14. Händel: Disserratevi, o porte d’Averno 4.41
  15. Händel: Notte funesta … ferma l’ali 7.30
Archívum Tags:Fülvájó

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Szabó T. Anna: rögzített mozgás
Next Post: Heti papiruszok (2322)

Related Posts

  • Rammstein – Egy ember ég Archívum
  • Irodalmi séták Magyarországon – A Dunakanyar környéke Archívum
  • Hangos, hangosabb, leghangosabb Archívum
  • A két Otello Archívum
  • Gene Wilder Archívum
  • Olvas(s)atok – Vladimír Páral I. Archívum

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Rembrandt 400
  • Glenn Gould és Beethoven utolsó zongoraszonátái
  • Két messzi
  • Október 4.
  • Helga Weiss: Helga naplója

Legutóbbi hozzászólások

  1. A Goldberg-variációk és Glenn Gould szerzője Október 4. – papiruszportal.hu
  2. James Herriot: Az állatorvos is ember szerzője Október 3. – papiruszportal.hu
  3. „A könyv a lelke az elmének” szerzője Október 2. – papiruszportal.hu
  4. Kékszakáll francia módra szerzője Október 1. – papiruszportal.hu
  5. A Mesemondó – Benedek Elek szerzője Szeptember 30. – papiruszportal.hu
  • Március 13. Naptár
  • Október 4. Naptár
  • Glenn Gould és Beethoven utolsó zongoraszonátái Archívum
  • Heti papiruszok (2324) Egyéb kategória
  • Karen Carroll: Talk To The Hand és Jimmy Dawkins Present: The Leric Story Archívum
  • Olvas(s)atok – Mészöly Miklós hamleti atlétája Archívum
  • „Csak így tovább” Archívum
  • Augusztus 9. Naptár

Copyright © 2003-2022 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme