Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • Dresch Mihály Quartet: Árgyélus – a Budapest Music Center korongja Archívum
  • Akik soha nem adták fel – párhuzamos történet Archívum
  • A reneszánsz ember – Matthew Landrus: Leonardo da Vinci hagyatéka Archívum
  • Iseumi Szabadtéri Játékok: Hozsanna, Szupersztár Archívum
  • Irodalmi séták Magyarországon – A Dunakanyar környéke Archívum
  • Spiritusz lemezbe égetve Archívum
  • A 12 legszebb magyar vers program 8. Archívum
  • A két Otello Archívum

George Lucas és Robert Zemeckis – párhuzamos életrajz

Posted on 2023.05.14.2023.05.12. By admin Nincs hozzászólás a(z) George Lucas és Robert Zemeckis – párhuzamos életrajz bejegyzéshez

a papiruszportal.hu archívumából

Szerző: P. T.

Ha szigorúan az asztrológia felől közelítünk, megállapíthatjuk, hogy a két azonos napon, a bika jegyében született rendező (május 14.) múlhatatlan szenvedélyt érez a tudományos fantasztikum iránt, és különös késztetésük van trilógiák alkotására. Amennyiben Lucast birodalomépítőnek tekintjük, úgy Zemeckis a környezetéhez tökéletesen alkalmazkodó ízig-vérig profi.

Kezdjük a híresebbel, minden idők legnevezettesebb filmtrilógiájának megalkotója, George Lucas 1944. május 14-én egy dióültetvényen látta meg a napvilágot a Colorado állambeli Modestóban, egy négygyermekes család egy szem fiaként. Apjának papírboltja volt a kisvárosban. A középiskola alatt megismerkedett az autóversenyzéssel, és tervei szerint autóversenyző lett volna, ha egy súlyos baleset meg nem akadályozza ebben. Így jelentkezett a modestói főiskolára, amely kétéves képzést adott. A pszichológia és az antropológia érdekelte, tanulmányi eredményei látványosan javultak. Felvételt nyert a San Franciscó-i Állami Egyetem angol szakára; írói pályára készült. Egy gyermekkori barátja elcsalta a USC (University of Southern California) felvételijére, ahova kisebb meglepetésre fel is vették. 1964-ben tehát Los Angelesbe költözött. Először animáció szakra jelentkezett, majd vizsgái után vágóként, világosítóként és segédoperatőrként vállalt munkát. Tanársegédi állást kapott a főiskola operatőri szakán, és tanfolyamot szervezett a haditengerészet és a katonaság filmesei számára.
Főiskolai vizsgafilmje a THX–1138: 4EB (Elektronikus Labirintus), amivel elnyeri az első díjat az 1967–68-as National Student Film Festivalon. 1967-ben a Warner Brothers ösztöndíjával részt vesz a Francis Ford Coppola által rendezett Finian’s Rainbow című film forgatásán. Coppola és Lucas barátságot kötnek a forgatás alatt, és megalapítják az American Zoetrop nevű céget 1969-ben. A cég első munkája a THX–1138 teljes hosszúságú változata 1971-ben. Ebben az évben Copolla elkezdi forgatni a Keresztapát és Lucas létrehozza a saját produkciós cégét Lucasfilm Ltd. néven. 1973-ban írja és rendezi az önéletrajzi ihletésű Amerikai Graffitit, a mű elnyeri a Golden Globe-ot, és öt kategóriában jelölik Oscarra, ez és a film anyagi sikere lehetővé tette, hogy belefogjon a következő merész vállalkozásba. 1973–1974-ben megírja a Star Wars forgatókönyvét. És innentől kezdve az életrajz legendává válik. Hihetetlen szakmai stábot sikerült összeszednie, tagjai közül többen még ma is vele dolgoznak. Egy okos trükkel sikerült megszereznie a neves brit színészt, Alec Guinnesst, rajta kívül jobbára kezdőket válogatott ki, mint pl. az asztalos Harrison Fordot, Mark Hamillt, Carrie Fishert (aki ekkor még csak 19 éves volt). A filmnek nem csaptak túl nagy reklámot, már csak azért sem, mert a stúdió sem tudott róla túl sokat. A siker annál meglepőbb volt. A nézők megijedtek az első jelenetben feltűnő csillagrombolótól, majd fejvesztve rohantak a moziba. Lucas előrelátóan lekötötte a folytatásjogokat. Mindaddig permanens anyagi problémái megoldódtak, a stúdiók a tenyeréből ettek. Ekkor Lucas a háttérbe vonult, a rendezést a következő alkotásainál átadta másoknak. Elkészült az Amerikai Graffiti folytatása, az Újabb Amerikai Graffiti (1979), ami nem lett siker. Ekkor következett a Csillagok háborúja következő része, a Birodalom visszavág (1980), amelyben új szereplők jelentek meg (pl. Yoda mester), és a történet a rossz győzelmével fejeződött be. A filmben kétszer annyi trükk látható, mint az előző epizódban. A rendezést Irvin Kershnerre bízta. Lucas a bevételből a Skywalker ranchot szerette volna megépíteni, mindent egy lapra tett fel. A sok nehézség és akadály ellenére a frenetikus siker ezúttal sem maradt el. Lucas megépítette a ranchot, majd megalapította a mára legendássá váló ILM (Industrial Light and Magic) trükkstúdiót, amelynek sokáig nem volt versenytársa a szakmában, és vödörszámra gyártotta az Oscar-díjakat.
Steven Spielberggel kötött ismeretségének eredménye Az elveszett frigyláda fosztogatói (1981), amit Spielberg rendezett (csakúgy, mint a trilógia másik két részét), a produkciós vezető szerepét pedig Lucas vállalta magára. Lucas már 1970-ben kitalálta Indiana Jones figuráját, de a Csillagok háborúja munkálatai miatt csak 1981-re sikerült filmet csinálni belőle. A páratlan páros valódi kincsesbányának bizonyult. Futószalagon jöttek a sikerek: a Jedi visszatér (rendezte Richard Marquand, 1983), Indiana Jones és a végzet temploma (1984), Indiana Jones és az utolsó keresztes lovag (1989) az évtized legmeghatározóbb kasszasikerei lettek.
Lucas fantáziájának most már semmi sem szabhatott határt. Az ILM és George Lucas irányítása mellett David Bowie főszereplésével elkészült a Fantasztikus labirintus (1986) című mese, egy beszélő kacsa viszontagságait bemutató mese, a Howard, a kacsa (1986) és a törpéket felvonultató nagyszabású mese, a Willow. Mindhárom film anyagi bukás volt. A Jedi visszatér Evokjai három tévéfilmben is főszerephez jutottak: Evok-kaland: bátrak karavánja (1984), Evokok és droidok kalandórája (1984/85), Harc az Endor bolygón (1985/86); és tévésorozat készült az Ifjú Indiana Jones kalandjai (1992) címmel. Majd 15 év szünet után elkészült a Csillagok háborúja folytatása, az első trilógia első része, a
Baljós Árnyak (1999). E mozidarab költségvetése már nem szűkölködött pénzben, a kasszasiker pedig a kiemelkedő reklámkampány miatt (is) hatalmas lett. A rendezői székben ismét Lucas foglalt helyet. A Klónok támadásának (2002) a rendezői és a forgatókönyv-írói feladatait is magára vállalta, sa a Birodalom visszavág hangvételéhez hasonló, sötétebb szólamok sem kedvetlenítették el a rajongókat, a film beváltotta a hozzá fűzött reményeket.

Robert Zemeckis 1952. május 14-én született Chicagóban. A különleges effektusok specialistája, a Spielberg-iskola növendéke Steven Spielberg asszisztenseként dolgozott, később a mester lett számos Zemeckis-mű producere. Korai filmes éveiben kalandfilmek (A smaragd románca) és különleges látványvilágú akotások (Roger nyúl a pácban, Vissza a jövőbe) rendezőjeként vált ismertté.
Utóbbi munkái alapján az 1990-es évek elején már úgy emlegették, mint a filmkészítési technikák nagymesterét, bár kritikusai szerint az egyéni látásmód és a személyes hangvétel hiányzott filmjeiből. Zemeckis válasza a kritikákra: az 1994-es Forrest Gump már nemcsak humorával és látványvilágával, hanem hús-vér, emberi szereplőivel és bensőséges szemléletmódjával is meghódította a nézőket. A Tom Hanks főszereplésével készült mozi az év kasszasikere lett, és a legjobb rendezésért járó Oscart hozta meg Zemeckisnek. Egyik közelmúltban forgatott filmje, a
Temetetlen múlt ismét bizonyította, hogy Zemeckis a trükkök és a borzongatás mágusa. A Kapcsolatban újabb kirándulást tesz a tudományos fantasztikum területére. Majd megrendezi a Számkivetettet, újra Tom Hankset kérve fel a főszerepre.
Lucas és Zemeckis egyetlen közös munkája, a Willow nem hozta meg a várt anyagi sikert, de a törpék és az akkoriban lélegzetelállítónak számító trükkök számos fantáziarajongónak okoztak kellemes perceket.

Archívum Tags:Színes papiruszok

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Száguldás az éterben – pálcával és zongorával
Next Post: Heti papiruszok (2319)

Related Posts

  • Szerenád és trombitaverseny a Budapesti Vonósok koncertjén Archívum
  • Mondja vagy olvassa? Archívum
  • Haydn: A halászlányok (Il pescatrici) Archívum
  • Robin Cook: Halálcsapda Archívum
  • Weiner Leó, a zeneszerző és hangszerelő Archívum
  • Fiatalos lendület a progresszív rock nagy öregje, Keith Emerson koncertjén Archívum

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2023. november
  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Bereczki Bálint: A mese
  • Komédia, filmopera
  • November 30.
  • Opera, moziban
  • Egy kaptafára

Legutóbbi hozzászólások

  1. Irodalmi Nobel-díjasok – Theodor Mommsen szerzője November 30. – papiruszportal.hu
  2. Monteverdi, az újító – Madrigals Book 6 szerzője November 29. – papiruszportal.hu
  3. Somlyó György (1920–2006) halálára szerzője November 28. – papiruszportal.hu
  4. Egy élet az operaszínpadon – Portré Melis Györgyről szerzője November 27. – papiruszportal.hu
  5. „Galambok hangatlan csókja” szerzője November 26. – papiruszportal.hu
  • Spiritusz lemezbe égetve Archívum
  • Március 12. Naptár
  • „…ismert aztán tényleg nem vagyok” Archívum
  • Régi magyar szólások és közmondások Archívum
  • William Somerset Maugham (1874–1965) Archívum
  • Koncertek a Zeneakadémián Archívum
  • Rapszódia és Akiko Archívum
  • Kis nép, kis lélek? – A Crazy Horse Memorial, 1. rész Archívum

Copyright © 2003-2022 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme