Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • Mozart és Say Archívum
  • Eötvös Péter concertói és természet közeli zenéi Archívum
  • Vincent van Gogh Archívum
  • Pygma-Lyon Archívum
  • A szerelem ünnepe az éjszaka csendjében Archívum
  • Rosszfiútól rosszfiúig Archívum
  • „Az egyszerű és a bonyolult együttállása” Archívum
  • Szabó Magda: Régimódi történet és
    Arthur Koestler: Sötétség délben
    Archívum

Téli utazás Schuberttel, Schreierrel és Schiff-fel

Posted on 2022.12.21.2022.12.19. By admin Nincs hozzászólás a(z) Téli utazás Schuberttel, Schreierrel és Schiff-fel bejegyzéshez

a papiruszportal.hu archívumából [2006]

Szerző: Lehotka Ildikó

Franz Schubert Winterreise dalciklusát hallhatjuk a Decca kiadó Eloquence sorozatában, nem akármilyen előadókkal: Peter Schreierrel és Schiff Andrással. A felvétel 1994-ben készült. A két nagy művész nemrégiben fellépett Magyarországon is, Schubert másik nagy dalciklusát, a Die schöne Müllerint adták elő.

*

Schiff András 1953. december 21-én született Budapesten. A Zeneakadémián Kadosa Pál, Kurtág György és Rados Pál, Nagy-Britanniában Malcolm Bilson növendéke. 1974-ben a moszkvai Csajkovszkij-, később a leedsi és a Liszt-verseny helyezettje. Bach-, Haydn-, Mozart-, Beethoven-, Schubert-, Schumann-, Chopin-, Bartók-, Debussy- és Ravel-művek tolmácsolásával vívta ki a zenei közvélemény elismerését. Kamarazenei koncertjein, felvételein olyan kiváló közreműködőket hallhatunk, mint Gidon Kremer, Yuuko Shiokawa, Dietrich Fischer-Dieskau, Heinz Holliger, Peter Serkin, Peter Schreier, Robert Holl és Cecilia Bartoli. 2001-től angol állampolgár, Londonban és Firenzében él. Az utóbbi években nemcsak zongoristaként, hanem karmesterként is dolgozik.
Peter Schreier 1935. július 29-én született Meissenben, apja kántor volt. Nyolcéves korától a híres Dresdner Kreuzhorban énekelt. Első szerepét 11 évesen énekelte, a Varázsfuvolából a három fiú egyike volt. 1954-től magánénekórákat vett, bár a Lipcsei Rádió kórusában énekelt. 1956-tól a drezdai Musikhochschuléban tanul énekelni és vezényelni. A Drezdai Operában lírai tenor szerepeket kapott, Mozart operáiban volt a legsikeresebb. Emlékezetes szerepei: Alfréd a Denevérben, Loge A Rajna kincsében, Almaviva A sevillai bobélyban, Fenton az Otellóban, Lenszkij az Anyeginben. Nemzetközi hírnevét számos oratórium, passió, kantáta szerepeinek éneklésével erősítette, valamint a Schubert-dalok előadásával.

*

Hogy miért Schubert dalai a legismertebbek a műfaj gyöngyszemei között, azt bárki megmondja, ha már hallott néhány Schubert-dalt. Márpedig kellett, hiszen az általános és középiskolai tananyagban is szerepel egy-két zenei miniatűr. Talán Schubert volt az, aki a legjobban ráérzett arra, hogy egy-egy hangulatot, érzést hogyan lehet a legkifejezőbben ábrázolni, meglehetősen rövid intervallumban. Természetesen minden zeneszerző képes a hangulatot zenébe önteni, de általában sokkal nagyobb ívű formában.

Schubertet tartják a romantikus dal megteremtőjének. A dal műfaja már létezett a barokkban és a klasszikában is, mindhárom bécsi klasszikus zeneszerző írt dalokat. Schubert a zongorakíséretet is a kifejezés szolgálatába állította, a romantikus zenei ábrázolást így tette teljessé, először a Margit a rokkánál című dalban, 1814-ben. Több mint 600 dala közt két dalciklus is szerepel, az 1823-ban írt Die schöne Müllerin és az 1827-ben keletkezett Winterreise. A második dalciklus komponálásakor Schubert már nagybeteg volt, ennek ellenére lázas tempóban dolgozott a Wilhelm Müller verseire írt művén. Nem véletlen, hogy ilyen szomorú a mű.

Nehéz annak az énekesnek a dolga, aki az etalonként számon tartott Fischer-Dieskau–Moore Schubert-felvételei után vállalkozik a dalok tolmácsolására. Fischer-Dieskau nemcsak énekesként, de a dalok elemzőjeként is letette névjegyét, könyve, A Schubert-dalok nyomában (Gondolat, 1975) igen érdekes.

Peter Schreier minden esetben a velejénél ragadta meg a dalok hangulatát. Különös érzékenységgel énekelte a szomorú, letargikus, „minden mindegy” jelentéstartalmú darabokat. Rendkívül színes ábrázolásokat, képeket festett meg. Sohasem „énekelte túl” a történeteket, zárt egységként kezelte őket, azonban a laza szálakból sikerült a dalciklus lényegét folyamattá tennie, azt, hogy amint közeledik az utolsó dal, egyre szomorúbbá, melankolikusabbá, letargikussá válik a zenei anyag. Elég, ha a záró Der Leiermannra utalunk, Schubert a zenei minimalizmus eszközével él, amikor egy G-D kvint szól (a lemezen transzponált) végig a dal alatt, 61 ütemen keresztül. Persze ez nemcsak a kintorna ábrázolása, hanem sokkal mélyebb mondanivaló is egyben. A zenei kifejezés tehát maradéktalanul érvényesült. Azonban Peter Schreier a megvalósítással sokszor adós maradt. Hangjának fénye csak egy szűk tartományra, szinte csak egy oktávra szűkül, a magas hangok majdnem mindig erőltetettek, fénytelenek, sőt forszírozottak. A mélyebb hangoknál szintén érezhetően erőlködik. Vannak olyan darabok, amelyeknél mindkét tartomány kívánnivalót hagy maga után, a Die Krahe (No. 15.) és a Letzte Hoffnung (No. 16.). Az intonáció is esetleges néhány dalnál: ilyen a Die Wetterfahne (No. 2.), az Erstarrung (No. 4.), a Der Lindenbaum (No. 5.) középrésze; amit végig mélyre intonál, az Auf dem Flusse (No. 7.). A sűrűn előforduló modulációk is sokszor nehezen érthetők, szintén az intonáció miatt.
A zenei megvalósítás e hibák ellenére mégis kiemelkedő, köszönhetően a zongoraszólam tolmácsolásának. Felejthetetlen a Der Lindenbaum és Tauschung (No. 19.) maggiore-minore viszonyának elkülönítése, de valamiféle egységben tartása, a Rückblick (No. 8.) izgatottsága, a Früchlingstraum (No. 11.) gondtalansága, az Einsamkeit (No. 11., 12). A Die Post (No. 13.) ritmikája, izgalma, a Tauschung végének megkomponált lassításának dinamikája, ködbe úszása felejthetetlen.

A Schubert-dalok tolmácsolásakor a zongora egyenrangú partner az énekessel. Schiff András végig csodálatosan játszott, a schuberti mélységet, érzelemgazdagságot maradéktalanul érvényesítette. Ha tudunk legszebb pillanatokat kiemelni, akkor ilyen az összhangzatpélda-szerű Der Wegweiser (No. 20.) előjátéka, annál is inkább, mert Schubert ismét az egyszerűséggel él, ami a kifejezési képesség magas fokát tükrözi. Ezt a néhány, négy ütemet a lehető legnehezebb úgy játszani, hogy ne legyen banális. A Letzte Hoffnung (No. 16.) előjátékának ritmikája ragadja meg a hallgató figyelmét hangsúlyaival, sosem egyforma, nem uniformizált staccatóival.

A két művész a legteljesebb összhangban, kiforrott zenei koncepcióval vezetett minket a Téli utazáson.

Az 1901-es Universal Edition-féle Schumann-kiadástól eltérő díszítések és hangok (No. 7., 10.), valamint a Peters-kiadástól való eltérések, szintén a No. 10-es dalban, fedezhetők fel a cédén.
Schubert: Winterreise D. 911. op. 89.

Dalciklus Wilhelm Müller verseire

Universal/Decca Eloquence 4769156, 2004
Audio CD

Archívum Tags:Fülvájó

Bejegyzés navigáció

Previous Post: A ceglédiből szegedivé lett író: Tömörkény István
Next Post: December 22.

Related Posts

  • Állatnevek enciklopédiája Archívum
  • Robert Schumann és a Genovéva Archívum
  • Két kísérlet Don Giovanni meghódítására Archívum
  • Indiánok a Capitoliumban Archívum
  • Egy jó kultúrtörténeti krimi Archívum
  • Kabarétörténet szubjektív objektívon keresztül Archívum

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2025. június
  • 2025. május
  • 2025. április
  • 2025. március
  • 2025. február
  • 2025. január
  • 2024. december
  • 2024. november
  • 2024. október
  • 2024. szeptember
  • 2024. augusztus
  • 2024. július
  • 2024. június
  • 2024. május
  • 2024. április
  • 2024. március
  • 2024. február
  • 2024. január
  • 2023. december
  • 2023. november
  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Idomeneo, Mozart és a stílus
  • Joyce és Bryn
  • Mária és Erzsébet, Erzsébet és Mária
  • Don Carlos és a lépcsők
  • Ínyenc szendvics

Legutóbbi hozzászólások

  1. A ló és a láda esete szerzője Idomeneo, Mozart és a stílus – papiruszportal.hu
  2. Te Deumok, versenyművek szerzője Idomeneo, Mozart és a stílus – papiruszportal.hu
  3. Rosszfiútól rosszfiúig szerzője Joyce és Bryn – papiruszportal.hu
  4. Két mű, két világ szerzője Joyce és Bryn – papiruszportal.hu
  5. Ludwig Múzeum: Maurer Dóra – Szűkített életmű szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  • Mese, habbal Archívum
  • Életek éneke – énekek élete Archívum
  • Augusztus 27. Naptár
  • Április 2. Naptár
  • Berlioz újra: Grande Messe des Morts (Requiem) Archívum
  • Lackfi János világa III. Archívum
  • Százéves a Nemzeti Filharmonikus Zenekar Papiruszportal
  • Titkos társaságok könyve Archívum

Copyright © 2003-2024 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme