Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • Kós Károly emlékére Archívum
  • Magyar nyelvű bibliográfia 1448-ból – A Jókai-kódex
    Zent sebekrewl ualo czuda
    Archívum
  • Prokofjev, a háborús zeneszerző Archívum
  • A Goldberg-variációk és Glenn Gould Archívum
  • Irodalmi séták Magyarországon – A Dunakanyar környéke Archívum
  • Alexandra David-Neel – Jongden láma: Az öt bölcsesség lámája Archívum
  • Brit-szigetek: Michael Wood sötét középkora Archívum
  • Plinius – Pompeji, az eltemetett emlékezet Archívum

Gigantikus méretű háromkerekű drótszamarak

Posted on 2022.12.15.2022.12.18. By admin Nincs hozzászólás a(z) Gigantikus méretű háromkerekű drótszamarak bejegyzéshez

(a papiruszportal.hu archívumából)

Szerző: Mika Róbert

Carl von Drais 1851. december 10-én halt meg Karlsruhéban. Hagyatéka 30 aranykorona és egy kengyelfutógép. Itt kezdődött el a drótszamár diadalútja, aminek még igazából semmi köze nincs a dróthoz, viszont az első kormányozható kétkerekű jármű volt. Senki nem gondolta volna, hogy pár évtized múlva néhányan már a társas kerékpározás furcsa járgányaival kísérleteznek.

Persze ehhez az is kellett, hogy Philipp Moritz Fischer schweinfurti zongorakészítő-mester 1853-ban pedálokat szereljen futógépének első kerekeire, hogy aztán – látva az érdektelenséget – a kamrába lökje a gépezetet és bánatosan tovább folytassa a zongorák hangolását.

A németek után egy évtizeddel újra előkerült a pedál, és a találmány most már valóban megörvendeztette az emberek két keréken közlekedő részét. A színhely ezúttal Párizs, Pierre Michaux kocsikészítő műhelye. 1861 tavaszán ide tolta be Brunel úr a vélocifére-jét, amelynek első kerekét kellett megjavítani. A mester és 19 éves fia, Ernest, két kis támasztékot szerelt fel az első kerekekre, ami nemcsak a láb pihentetésére szolgált, hanem hajtókarja is lett a járműnek. Megszületett a „köszörűkőmódszer”, a pedálos bicikli. 1894-ben a mester és fia emlékművet kapott a hálás francia nemzettől – és ez még akkor is tény, ha Ernest koldusszegényen halt meg.

A kerékpár útja még nyugatabbra tartott. Megállíthatatlanul kelt át a La Manche-csatornán és tört rá a viktoriánus korszakát élő polgári Angliára. Megszületett az olcsó és fiatalos kétkerekű, az Ariel, amit csak penny-farthingnek (talán fabatkának fordíthatnánk) becéztek. A fejlesztésekben James Starley járt elöl, számos újítása közül például neki köszönhetjük a drótot a szamárhoz, azaz a kerékabroncs és a kerékagy közötti sokkal rugalmasabb és erősebb acélhuzalokat a faküllők helyett. Gondolt a kevésbé sportos családapákra is, és 1876-ban szabadalmi oltalmat kapott Coventry típusú triciklijére, ami lehetővé tette éltesebb urak (és vállalkozó szellemű hölgyek) billegés nélküli közlekedését. Ebből a szerkezetből fejlesztette ki új társas triciklijét, amely már két személyt is szállíthatott. Ez persze nem az ún. tandem megoldás volt, hanem két személy egymás mellett ülve hajtotta a saját oldalán lévő kereket. Az eredmény: Starley és fia, William egy árokban kötöttek ki. Ekkor James kis ideig meredten nézte a hátsó kerekeket, majd előkapva egy darabka papírt, lerajzolta a differenciálművet, arról persze mit sem tudva, hogy a francia Onésiphore Pecquer már egy fél évszázaddal ezelőtt szabadalmaztatta e szellemes szerkezetet (sőt pár évvel később egy angol feltaláló is) hintókhoz, ami akkor a kutyának sem kellett.

A számos újítás mellett Boyd Dunlop feltalálta a rugalmas gumiabroncsot, és az ezredforduló előtt megszülettek a többszemélyes, olykor gigantikus méretű triciklitorzók. Ezekből mutatunk be most kettőt.

Ez a bűbájos masina / a képen balra-lent / a VIM gumiabroncsgyártó cég reklámtriciklije (az abroncs a bostoni Woven Hose and Rubber Company terméke). A hátsó kerekek átmérője 11,5 láb (3,51 m), súlyuk 1900 pond (860 kg). A nyolcemberes jószágon két sorban ülnek és pedáloznak. A kormányos meglepő módon nem szarvval, hanem kormánykerékkel a kezében ül, és mit sem sejt a helyes kéztartásról. Érdekes, hogy a „kapitány” a földről irányítja az akciót, de vigyáznia kell, nehogy agyontapossa a gigantikus VIM-abroncsos szerkezet. 1985-ben egy biciklisparádén több mint 50 kilométert tettek meg vele tízen. A fotó 1898-ban készült az óriási terepjáróról az Egyesült Államokban.

A rendőrségi Rabotriciklit (Police Bondage Tricycle) az ohiói Daytonban gyártotta a Davis Sewing Machine Co. / a képen jobbra-lent /
Ahogy a képen is látszik, a vasra vert delikvens háttal a menetiránynak és szemben szigorú őrzőjével ül a masina közepén. Megfigyelhető a két rendőr közötti munkamegosztás, míg az egyik figyeli az utat és irányítja a járművet, társa addig a bűnözőn tartja a szemét, ugyanakkor mindketten beletaposhatnak a pedálokba. Sajnos a jól látható megkülönböztető fényjelzést nem lehetett felszerelni a járgányra, így valószínűleg ezen bukott meg a rendszeresítése.

Archívum Tags:Színes papiruszok

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Dixie-kocsmán túl, Ferencvárosi Fesztiválon innen – Benkó Sándorral egy dzsesszhajón
Next Post: December 16.

Related Posts

  • A tigris meg a szelíd őz Archívum
  • James Lord: Egy Giacometti portré Archívum
  • Tárulj, világ Archívum
  • Te bolond
    Lázár Ervin: A Hétfejű Tündér
    Archívum
  • Tunézia. Múzeum a Szahara kapujában – Interjú Rozvány Györggyel Archívum
  • Démon vagy szent? Archívum

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Heti papiruszok (2322)
  • Tiltott opera, de kötelező meghallgatni
  • Szabó T. Anna: rögzített mozgás
  • Lengyel est, a BFZ-vel és Witt-tel
  • Június 4.

Legutóbbi hozzászólások

  1. Olvas(s)atok – „Kétsíkú valóság”, Franz Kafka művészi kifejezőeszközei szerzője Június 3. – papiruszportal.hu
  2. „Titkos évezredek mélyéről emlékszem reá” szerzője Május 28. – papiruszportal.hu
  3. Ez a vár nem az a vár? o) szerzője Heti papiruszok (2321) – papiruszportal.hu
  4. Ne ess pánikba! – Törülközőnap szerzője Május 25. – papiruszportal.hu
  5. Rammstein – Egy ember ég szerzője Rammstein – tűz alatt – papiruszportal.hu
  • Galambbegytől kadarkáig Archívum
  • Olvas(s)atok – „Kétsíkú valóság”, Franz Kafka művészi kifejezőeszközei Archívum
  • Rubinstein, szivarral Archívum
  • „Színház az egész világ” – színházi világnap Archívum
  • A föld alatti mennyország – Alexandra: Borpincék Archívum
  • Örökzöld téma a sivatagban: a Nazca-vonalak Archívum
  • Tiltott opera, de kötelező meghallgatni Archívum
  • Szabó Magda: Régimódi történet és
    Arthur Koestler: Sötétség délben
    Archívum

Copyright © 2003-2022 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme