Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • Vót, de elvütte az ürdög Archívum
  • Norman Mailer Archívum
  • Különös szépség. Idegen szépség? Archívum
  • Olvas(s)atok – Vladimír Páral I. Archívum
  • Operál az Opera – Vivaldi: Farnace Archívum
  • Megérte Archívum
  • Gizi néni keze Archívum
  • Prágai tavasz Archívum

Metropolis, hiányérzettel

Posted on 2024.01.10.2025.01.11. By admin 1 hozzászólás a(z) Metropolis, hiányérzettel bejegyzéshez

a futurisztikus film korának legdrágább alkotása volt

a papiruszportal.hu archívumából [2013]

Szerző: szabói

Izgalmas estét kínált a Budapesti Tavaszi Fesztivál, az orgona szerepelt a középpontban március 23-án: több templomban hallgathatták meg az érdeklődők a hangszer(ek) hangját, improvizációkat, Bach és az északnémet mesterek zenéjét, vagy éppen Lisztét, az Orgonatúra elnevezésű programsorozat szép élményeket kínált. Este filmet vetítettek a Művészetek Palotája Bartók Béla Hangversenytermében, Fritz Lang emblematikus Metropolisát, majd a Fesztivál Színházban a dr. Lonnie Smith Trió lépett fel. Magam a filmvetítésen voltam.

A filmrajongó újra szívesen megnézi az 1927-ben bemutatott Metropolist, hiszen a hangversenyteremben hatalmas vászonról élvezhetjük a némafilmet, az csak a ráadás, hogy élőzenével kíséri valaki az egyetemes filmművészet e darabját. Ez esetben az orgona szólalt meg, az 1971-ben született Stephan von Bothmer zenei illusztrációját kaptuk a film mellé.
A filmek hőskorában zongora kísérte a történéseket, később kisebb zenekari együttes, a hangosfilm megjelenése pedig arra késztette az alkotókat-rendezőket, hogy keressenek olyan zeneszerzőket, akikkel képesek együtt dolgozni. A filmzeneírás önálló ággá vált, mára a zenei aláfestés a filmek alapvető része, akár már létező zeneművet illeszt be a filmzenét jegyző alkotó, akár saját műről van szó. Nem egy komolyzenei darab vált ismertté éppen filmbeli szerepe miatt, ilyen például Mozart C-dúr zongoraversenye, Richard Strauss Im-ígyen szóla Zarathustrája, Ligeti Lontanója, Wagner A valkűrjéről nem is beszélve. Zene és a film eggyé vált, manapság elképzelhetetlenek a filmek zene nélkül.
A zeneszerző, zongora- és orgonaművész Stephan von Bothmer éppen ezért tett szert olyan nagy népszerűségre Németországban mint némafilmek zongoristája, a műfaj reneszánszának lett elindítója. Ahogy olvashatjuk: „Az utóbbi években a berlini Kino Babylonban létrehozott Némafilm-koncerteken (StummfilmKonzerte) a filmtörténet klasszikus alkotásainak egész sora került már bemutatásra, Bothmer zongorán, moziorgonán, illetve egy általa alapított filmzene-együttessel adja elő némafilmekhez szerzett zenéjét. 2007-ben, egy harmincórás némafilm-maratonon Ernst Lubitsch 21 némafilmjét az ő zenéjével és közreműködésével vetítették le.”

A Metropolis korának legdrágább alkotása volt, ekkorra tehető a német filmek aranykora, bár maga a film nem aratott nagy sikert, több (el)ismert ember is bírálta a produkciót. A film viszonylag sok változatban létezik, több kivágott jelenet került elő az évek folyamán. A Metropolis a science fiction előfutárának tekinthető, és talán nem létezhetne a film noir vagy a félelemkeltő alkotások nélküle (gondoljunk csak Rotwang beszédes, Lugossy Bélá-s tekintetére). Izgalmas a társadalmi kérdés is, a nagypolgári létből való nem csak képletes leereszkedés, vagy a gépek lázadása, az üldözési jelenetek, Maria átváltozása.
Némafilm lévén, a Metropolist is élő aláfestő zenével vetítették, a legjelentősebb zenét Gottfried Hupperz jegyzi. Stephan von Bothmer hangulatos zenét varázsolt a filmhez, nem túl előretolakodót, szájbarágóst, a jeleneteket mindenesetre jól megtámogatva. Az orgona effektusai alkalmasak bármilyen érzésvilágot, hangulati elemet erősíteni hangszínnel, hangerővel, ezt a német zenész ki is használta.
Valóban izgalmas estét kínált tehát a Budapesti Tavaszi Fesztivál, azonban volt teljes az élmény. A Müpa nagyterme, annak is csak a földszintje jó, ha félig telt meg, és semmilyen információt nem talált az érdeklődő, meddig is tart majd a vetítés (én is jóval rövidebbre becsültem az interneten való keresgélés alapján a film hosszát). A teremben tudtuk meg, hogy 200 perces a mű, valamint azt, hogy aki a dr. Lonnie Smith Trió koncertjére is váltott jegyet, később bekapcsolódhat. Érzésem szerint az első pillanattól szeretett volna az érdeklődő a koncert részesévé válni, ha már megvette a jegyet.
Az orgonát újra kellett indítani, szerencsére hamar megtörtént, addig is Von Bothmer beszélt a filmről, szívesen hallgattam volna még, mert érdekes dolgokat mondott, angolul. És ha már az angol nyelvnél tartunk, a német film feliratozása az angol változatot tartalmazta, magyar szöveget nem kapott a néző, bár elkelt volna, sokkal több költség nélkül. Az orgona egyes hangjait nem éreztem kristálytisztának, gondolom, az Orgonatúra alatt megfáradtak a sípok. Felemás érzések kavarogtak bennem, a szervezés több sebből vérzett, többekkel együtt én sem vártam meg a film végét.

Archívum Tags:Színes papiruszok

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Kivert kutyák
Next Post: Stanczik Edina: Közelstávol

Related Posts

  • Az éhes város, mely soha jól nem lakhat Archívum
  • Rembrandt 400 Archívum
  • Tennstedt: a szorongás szobra Archívum
  • Újratöltve Archívum
  • 14 testvér – Finnugor népek Archívum
  • V-re hulló krizantémok Archívum

Comment (1) on “Metropolis, hiányérzettel”

  1. Visszajelzés: Augusztus 2. – papiruszportal.hu

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2025. május
  • 2025. április
  • 2025. március
  • 2025. február
  • 2025. január
  • 2024. december
  • 2024. november
  • 2024. október
  • 2024. szeptember
  • 2024. augusztus
  • 2024. július
  • 2024. június
  • 2024. május
  • 2024. április
  • 2024. március
  • 2024. február
  • 2024. január
  • 2023. december
  • 2023. november
  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Keller, Kremer és Schubert
  • Hangszínek bűvöletében – hangszerelés felsőfokon
  • Orosz művek, orosz előadók a Müpában
  • Szokolov, Byrd és Brahms – valamint Chopin és Bach
  • Az oboa, a fuvola és a medvék

Legutóbbi hozzászólások

  1. Enescu, Richard Strauss és a hegedű-zongora szonáta műfaja szerzője Május 4. – papiruszportal.hu
  2. Bohémélet szerzője Április 28. – papiruszportal.hu
  3. Az utolsó tangó szerzője Április 28. – papiruszportal.hu
  4. Fabio Luisi és Jordi Savall a Művészetek Palotájában szerzője A humánum Beethovennel és Schuberttel – papiruszportal.hu
  5. Savall, a csoda szerzője A humánum Beethovennel és Schuberttel – papiruszportal.hu
  • Május 26. Naptár
  • Monteverdi, az újító – Madrigals Book 6 Archívum
  • Oratóriumok bűvöletében Papiruszportal
  • Cry Free, a közös nevező Archívum
  • December 20. Naptár
  • Interjú Gerevich Andrással 2004-ből Archívum
  • Július 7. Naptár
  • Bilicsi Tivadar Archívum

Copyright © 2003-2024 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme