Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • Ketten a szerelemről Archívum
  • KulTúra Északnyugat-Magyarországon I. Archívum
  • Lackfi János világa IV. Archívum
  • „Ügyesen megtanultam, hogyan írjak könyvet” Archívum
  • Heti papiruszok (2252) Egyéb kategória
  • Tiffany és Gallé – A szecesszió üvegművészete Archívum
  • „Az én Mózesem (…) egyáltalán nem emberi” Archívum
  • A blues magyar királya Archívum

Nabucco

Posted on 2023.12.09.2025.03.10. By admin 1 hozzászólás a(z) Nabucco bejegyzéshez

avagy a pünkösdi királyság

a papiruszportal.hu archívumából [2010]

Szerző: szabói

Az idei Májusünnep ötödik operája Verdi korai darabja volt. A mű szinte közönségkedvenc, a május 10-i előadáson hosszú tapsot kapott a Va pensiero (Rabszolgák kórusa), a legnagyobbat. A Májusünnep jó kezdeményezés, sokan csak a nagy események beharangozása miatt mennek az Operába, a rendszeresen előadást látogatók közül – az emelt helyárak miatt – nem mindenki jut el. Ezt mutatta a közönség néha meghökkentő viselkedése, a félhangos beszélgetés-nevetgélés az Elektra alatt, a nyitányt, az első áriákat nem tapsolták meg, aztán persze belejöttek. Remélhetőleg néhányan megérezték az operába járás hangulatát, örömét, egy jó előadás ízét.

Verdi Nabuccója három hónap alatt készült el 1841-ben, Temistocle Solera librettójára. Az Oberto meglepő sikere után A pünkösdi királyság bukása és nem mellesleg két kisgyermeke és felesége miatti bánatában Verdi komolyan fontolóra vette, hogy felhagy az operaírással, saját magát „a múlt és a jelen zeneszerzői között a legkevésbé képzettnek” tartotta. A Nabucco szövegkönyvét a Scala akkori igazgatója ajánlotta fel, de Verdi nem akarta megzenésíteni, aztán – a legenda szerint – éppen a zsidó rabok szövegénél nyílt ki a kézirat. Verdi ezt jelnek vélte, így belekezdett a munkába. A bemutató 1841-ben volt, Abigélt későbbi felesége, Giuseppina Strepponi énekelte, egy évvel később Verdi átdolgozta az akkor még Nabukodonozor című darabját.

Érdekes mű a négyfelvonásos Nabucco, zenei anyaga még nem kiforrott, egy kevésbé jó előadásban hallgani nem érdemes, de a drámai megoldások, a szép dallamok előrevetítik a nagy zeneszerzőt. Az áriák nehezek, Abigél szólama különösen, a hatásos kórustablók már a Nabuccóban is kiválóak, a Va pensiero (a Risorgimento emblematikus dallama, az olaszok második himnusza) és később A lombardok O, signore dal tetto natio kórusa minden olasz szívét megdobogtatja.
A hétfői előadáson két vendégművészt köszönthetett a közönség, Abigél, Nabucco nevelt lánya szerepében a Renata Scottónál is tanult Paoletta Marrocu énekelt. Drámaisága felől nincs kétségünk, hangja nem különös, a hangképzést illetően nem az a művész, aki ezt a rettenetesen nehéz szerepet tökéletesen énekelné. A mélyebb hangokat szinte egyáltalán nem lehetett hallani, a magasak élesen szóltak általában, a hangszín nem volt kiegyenlített, a váltások nagyon zavaróan hatottak. Megjelenése, mozdulatai viszont pontosan érzékeltették a hatalomra vágyó nőt, aki tisztában van vele, hol a helye. A címszerepet Alberto Gazale énekelte, aki szintén jól mutat a színpadon, de hangja kicsit fedett, átlagos, feledhető előadást hallottunk tőle. Nem is igazán éreztem hitelesnek, karakteresnek Nabucco megjelenítését.

Zakariást, a zsidók főpapját Rácz István személyesítette meg, a hang tekintélyes, szépen zeng, sajnos Rácz sokszor még nagyobb hanggal akart énekelni, mint amekkorával rendelkezik, ezért erőltetettnek tűnt. Kevesebb hanggal is meggyőző lett volna alakítása. Wendler Attila a szerelmes Izmaelt tolmácsolta, önmagához képest halványan, megcsukló hanggal, egy korábbi előadáson pedig nagyszerű volt ebben a szerepben, akkor érzékletesen láttatta a figurát. Ulbrich Andrea hangja nagy vivőerejű, dús, Fenénát meggyőzően alakította, karakteres, érett, tudatos nőnek láttatta Nabucco lányát. Sajnos az együttesekben, különösen a negyedik felvonásbeli kvartettben, mely az előadás legszebben kivitelezett része volt, nem tudott kellően alkalmazkodni partnereihez, kiszólt a hangja. Egy korábbi hangversenyén, ahol Verdi Requiemjének alt szólamát énekelte, ugyanezt tapasztaltam. Egy előadás nemcsak arról szól, hogy mennyire fontos a szerep, mekkora a hang, hanem közös munka. Az énekkar nagyszerű volt, a balett-táncos jelenet fokozta a látványt.
A jelmezek gyönyörűek voltak, mívesen kidolgozottak, a díszletek inkább csak hangulati elemként szerepeltek, a ledőlő bálvány megmosolyogtató volt mai szemmel.
Az Operaház zenekarát Kesselyák Gergely vezényelte, szép, dús, érzelemgazdag hangzást teremtett, a szólisták tempóit és hangjuk vivőerejét teljes mértékben figyelembe véve.
A Nabuccót jobb előadásban is hallhatta már a közönség, manapság egy jó impresszárió szinte bárkiből képes neves előadót varázsolni. Más kérdés a teljesítmény. A két külföldi szólista pünkösdi királysága még egy előadásnyi ideig sem tartott.

Nabucco, Babilónia királya: Alberto Gazale
Izmael, a jeruzsálemi király unokaöccse: Wendler Attila
Zakariás, a zsidók főpapja: Rácz István
Abigél, Nabucco nevelt lánya: Paoletta Marrocu
Fenéna, Nabucco lánya: Ulbrich Andrea
Baál főpapja: Szüle Tamás
Abdallo, Nabucco bizalmas szolgája: Kiss Péter
Anna, Zakariás nővére: Fülöp Zsuzsanna

Rendező: Mikó András
Színpadra állította: ifj. Palcsó Sándor
Díszlettervező: Kézdy Lóránt, Nagy Viktória
Jelmeztervező: Schäffer Judit
Koreográfus: Pártay Lilla
Karigazgató: Szabó Sipos Máté
Karmester: Kesselyák Gergely

Archívum Tags:Fülvájó

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Olvas(s)atok, néz(z)etek – Kié a felelősség?
Next Post: Az elátkozott környék

Related Posts

  • Az óceánon túlról Archívum
  • Mozart, a csodafelnőtt Archívum
  • Olvas(s)atok, néz(z)etek – A 11. Doktor Archívum
  • Chopin: Dalok Archívum
  • Fazil Say a Cziffra Fesztiválon Archívum
  • „Véres víziókban és verziókban” Archívum

Comment (1) on “Nabucco”

  1. Visszajelzés: Március 9. – papiruszportal.hu

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2025. május
  • 2025. április
  • 2025. március
  • 2025. február
  • 2025. január
  • 2024. december
  • 2024. november
  • 2024. október
  • 2024. szeptember
  • 2024. augusztus
  • 2024. július
  • 2024. június
  • 2024. május
  • 2024. április
  • 2024. március
  • 2024. február
  • 2024. január
  • 2023. december
  • 2023. november
  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Keller, Kremer és Schubert
  • Hangszínek bűvöletében – hangszerelés felsőfokon
  • Orosz művek, orosz előadók a Müpában
  • Szokolov, Byrd és Brahms – valamint Chopin és Bach
  • Az oboa, a fuvola és a medvék

Legutóbbi hozzászólások

  1. Enescu, Richard Strauss és a hegedű-zongora szonáta műfaja szerzője Május 4. – papiruszportal.hu
  2. Bohémélet szerzője Április 28. – papiruszportal.hu
  3. Az utolsó tangó szerzője Április 28. – papiruszportal.hu
  4. Fabio Luisi és Jordi Savall a Művészetek Palotájában szerzője A humánum Beethovennel és Schuberttel – papiruszportal.hu
  5. Savall, a csoda szerzője A humánum Beethovennel és Schuberttel – papiruszportal.hu
  • Március 15. Naptár
  • Hernádi Gyula (1926–2005) Archívum
  • Louvre a Szépművészetiben: A francia rajzművészet két évszázada Archívum
  • Lackfi János világa III. Archívum
  • Arénázzunk: Slayer meg a death Archívum
  • November 15. Naptár
  • Nekrológ helyett Archívum
  • Sztravinszkij és a fekete zongora Archívum

Copyright © 2003-2024 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme