Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • A nyelv problematikája Kosztolányi Dezső Esti Kornéljában Archívum
  • Pozsonyi papiruszok 12. Archívum
  • A tigris meg a szelíd őz Archívum
  • Concerto, Budapest Archívum
  • Szemtanú Archívum
  • Guinness Rekordok könyve és a Biblia Archívum
  • Alban Berg, Haydn Archívum
  • Pünkösti Árpád: Rákosi, Sztálin legjobb tanítványa Archívum

Boulez90 – a Concerto Budapest estje

Posted on 2024.01.05.2025.03.27. By admin 2 hozzászólás Boulez90 – a Concerto Budapest estje című bejegyzéshez

az Új dimenziók sorozat keretében

a papiruszportal.hu archívumából [2015]

Szerző: Lehotka Ildikó

Pierre Boulez 90 éves születésnapjára rendezett hangversenyt a Concerto Budapest, az Új dimenziók sorozat keretében, annak záró előadásaként. A Zeneakadémián, március 25-én megtartott koncertet Rácz Zoltán, az est szervezője és karmestere klubhangulatúnak nevezte az estet bevezető, lelkes szavaival, az Akadémia nagyterme valóban nem telt meg (kortárs zenei koncertek esetén a közönség szinte minden tagja ismerősnek tűnik). Rácz Zoltán beszélt a zeneszerző-karmester és műveihez való viszonyáról, mikor ismerte meg Boulez zenéjét, hogyan hatott rá.

Említette, hogy a koncert dátuma Bartók születésnapjának előestéjére esett, így kétszeresen is ünnepivé vált az esemény. A matematikai tanulmányokat is folytató Pierre Boulez a XX. század meghatározó alakja, 1944-ben Olivier Messiaen osztályában végzett zeneszerzőként, volt kortárszenei koncertsorozat szervezője, 1966-tól karmesterként is dolgozott; többször vezényelt Bayreuth-ban, a New York-i Filharmonikusok vezető karmestere, az IRCAM vezetője lett, életműve bámulatos. Zeneszerzőként, karmesterként, a kortárs zene népszerűsítőjeként, elemzőjeként egyaránt elismert.
A koncerten három darab próbált rávilágítani Boulez zeneszerzői munkásságára, zenei világára. A műsor eredetileg a keletkezések sorrendjét követte, de a koncerten Boulez 1996-os Incises pour pianója (Metszések zongorára) hangzott fel először. A mű Luciano Berio és Pollini felkérésére készült, az Umberto Micheli Nemzetközi Zongoraverseny próbadarabjaként. A körülbelül négyperces zongoradarab hihetetlen erejű, talán a kergetést, kergetőzést halljuk ki belőle, mely egy-egy repetált hangon pihen meg, illetve indul újra, egyben tagol is. A virtuóz darab lassú szakaszai megragadóak, a mű nagyon jól felépített, rövidségében szinte aforisztikus, a színek gyönyörűek, a vágta rendkívül kifejező. Balog József előadásában szólalt meg az Incises. A művészt még nem hallottam kortárs darabot játszani, a darabbal kapcsolatos gondolatai, kifejezésmódja nagyszerű volt. Közvetítette a mű nagyságát, horderejét, képes volt kiemelni a szépséget, az erőt, dinamizmust, a lágyságot. A magyarországi bemutató emlékezetes marad.

Az első részt Boulez Rituel in memoriam Bruno Maderna című kompozíciója zárta, a Maderna halálát követő évben, 1974-75-ben született a zenekari mű. Maderna is a kortárs zene nagy alakja, karmesterként dolgozott a darmstadti iskola számára írt művek bemutatásakor, zenét is írt. Boulez – Madernára utalva – a térbeli lehetőségeket is használta a Rituelben, a hangszercsoportokat egy ütőssel az élen csoportosítva. Különleges a csoportok tagjainak száma, a hét csoport 7, 6, 5, 4, 3, 2,1 tagból áll össze, ezzel is hangsúlyozva a mű címét. A tételek felépítése és előadói apparátusa érdekes, a páratlanokat a rézfúvósok játsszák, gongütéssel kezdve, Esz hangon zárva. A rituális keret nem zárt, bő teret hagy a szabad játéknak. A Concerto Budapest és az UMZE tagjaiból állt zenekar hihetetlen hatással tárta elénk a művet.

Ahogy az Incises pour piano, úgy az ebből kiinduló, nagyobb lélegzetű, különös-különleges hangszer-összeállítású Sur Incises (A metszésekre) is magyarországi bemutató volt. A most 90 éves Boulez a mű keletkezése idején (1996) 90 éves Paul Sacher tiszteletére készült. A Sur Incises három zongoristát, három hárfást, három ütőhangszerest foglalkoztat, kéttételes. Ahogy az apparátus különlegessége, úgy a hangzáskombinációk lehetősége is rendkívüli, a mű talán legjelentősebb vonása a végtelen színkombináció. A Sacher-hexachord (Sacher nevének betűiből, így az Esz, C, H, E, ré=D) 12 műben szerepelt, Boulez mellett Hans Werner Henze, Lutoslawski, Dutilleux a szerzők, Rosztropovics ötlete volt Sacher 70. születésnapjára 12 kompozíciót íratni (12 Hommages á Paul Sacher). Boulez a ciklusba a Messagesquisse darabot írta, a Sacher-hexachors feltűnik még a Répons, Dérive I., és a két Incises-ban.

A mű nagyszerűen szólalt meg, nemcsak a darab mesteri zeneszerző-technikájára, de az állandóan változó hangszínekre is rácsodálkozhattunk. Rácz Zoltán vezényelte az est nagyobb apparátusra írt műveit, nagy biztonsággal, a művek nem csak a hangok lejátszásáról szóltak, hanem a mögöttes érzelmi töltést is megmutatva.

A koncert valóban tisztelgés volt az ikonikus Pierre Boulez előtt, a szerző életművét talán itthon is megismerjük. Remek, felemelő est volt.

Concerto Budapest

Közreműködött: Balog József, Borbély László, Fejérvári Zoltán – zongora, Sipkay Deborah, Polónyi Ágnes, Szilvásy Júlia – hárfa, Holló Aurél, Fábry Boglárka, Rostislav Sharaevskiy – ütőhangszerek

Vezényelt: Rácz Zoltán

Archívum Tags:Fülvájó

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Bogányi Gergely koncertje a Zeneakadémián
Next Post: Perényi és Kocsis: Cello Encores

Related Posts

  • Lina és Liszt – Liszt Ferenc utolsó napjai Archívum
  • Barenboim és az egyházi művek Archívum
  • Foster, Várdai és a Nemzeti Filharmonikusok Archívum
  • Szulyovszky Sarolta: A hálás virág Archívum
  • Panelvarázsosítás Archívum
  • Debussy és Franck egy-egy szonátája Maisky és Argerich előadásában Archívum

Comments (2) on “Boulez90 – a Concerto Budapest estje”

  1. Visszajelzés: Március 26. – papiruszportal.hu
  2. Visszajelzés: Január 5. – papiruszportal.hu

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2025. május
  • 2025. április
  • 2025. március
  • 2025. február
  • 2025. január
  • 2024. december
  • 2024. november
  • 2024. október
  • 2024. szeptember
  • 2024. augusztus
  • 2024. július
  • 2024. június
  • 2024. május
  • 2024. április
  • 2024. március
  • 2024. február
  • 2024. január
  • 2023. december
  • 2023. november
  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Keller, Kremer és Schubert
  • Hangszínek bűvöletében – hangszerelés felsőfokon
  • Orosz művek, orosz előadók a Müpában
  • Szokolov, Byrd és Brahms – valamint Chopin és Bach
  • Az oboa, a fuvola és a medvék

Legutóbbi hozzászólások

  1. Enescu, Richard Strauss és a hegedű-zongora szonáta műfaja szerzője Május 4. – papiruszportal.hu
  2. Bohémélet szerzője Április 28. – papiruszportal.hu
  3. Az utolsó tangó szerzője Április 28. – papiruszportal.hu
  4. Fabio Luisi és Jordi Savall a Művészetek Palotájában szerzője A humánum Beethovennel és Schuberttel – papiruszportal.hu
  5. Savall, a csoda szerzője A humánum Beethovennel és Schuberttel – papiruszportal.hu
  • Khorosz kapi ilidzseszi Archívum
  • Henry Purcell (1659, [?] London – 1695. november 21., [?] London) Archívum
  • Szamárságok a fülbe Archívum
  • A végletek könyve: A nagy fáraók Archívum
  • A Balaton legendája újraéled Archívum
  • Február 24. Naptár
  • Április 17. Naptár
  • Október 4. Naptár

Copyright © 2003-2024 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme