Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • William Wordsworth Archívum
  • Nemzeti Filharmonikus Zenekar Archívum
  • Zsuzsa néni Archívum
  • A rendszer közelről és egyben távolról Archívum
  • Glenn Gould és Beethoven utolsó zongoraszonátái Archívum
  • Heti papiruszok (2312) Egyéb kategória
  • Widmann, a zeneszerző, a karmester, a klarinétművész Archívum
  • Volt egyszer egy csapat Archívum

Harnoncourt Fideliója

Posted on 2024.11.05.2024.11.03. By admin Nincs hozzászólás a(z) Harnoncourt Fideliója bejegyzéshez

Érdemes Harnoncourt operafelvételeivel megismerkedni

(a papiruszportal.hu archívumából [2009])

Szerző: szabói

Emblematikus operának tartják Beethoven Fidelióját, annak ellenére, hogy a műfaj kereteibe nem illeszkedik be simulékonyan. Beethoven – bár csak egyetlen operát írt, igaz, többször átdolgozta – vonzódott a színházhoz, több színpadi zenét írt (Egmont, Athén romjai, István király, Prométheusz teremtményei). Leveleiből kiderül, hogy szívesen írt volna operát, 1803-ban a Vesta tüze, egy grand opéra első jelenetének megírása után rájött, hogy Schikaneder librettója nem megfelelő számára. A zenei anyag a Fidelióban is feltűnik, Leonóra és Florestan szerelmi duettjében.

1807-ben Beethoven ígéretet tett arra, hogy évente egy operát ír, a Macbethhez készített vázlatot is, majd Melusine címmel egy meseoperát tervezett, Grillparzel nyomán.

Beethoven a Vestas feuer írásának évében rábukkant egy valós(nak gondolt) történetre, Bouilly Léonore, ou L’amour conjugale című művét Joseph Sonnleithner bécsi udvari titkár dolgozta át, majd Friedrich Treitschke. A cím eredetileg Leonore volt, azonban legalább két, ilyen című opera már létezett. A bemutató után még két előadást ért meg a Fidelio, az 1806-os változat sem járt sokkal jobban, végül az 1814-es előadás, jókora változtatások után diadalt aratott.

A zenei anyag változatos, a vígoperai vonások mellett a himnikusság és a kettő között megtalálható rétegek is jelen vannak. Az első felvonás első részének Singspiel-jellege szöges ellentétben áll a jóval rövidebb drámai második felvonásával. Míg az első rész stilisztikailag elég vegyes, a Florestan áriájával induló második koncentrált, még a zenei anyag is mintha veretesebb lenne. Az énekesekre, Fidelio-Leonórára és Florestanra igen nehéz feladat vár az opera során, Beethoven – mind oly sokszor – nem veszi figyelembe, hogy nehéz-e énekelni, hanem a kifejezés a fontos. Így Fidelio szólama megterhelő, nagy ugrások tarkítják a szólamot, a mély hangokat is bombabiztosan kell használni. Florestan magasan indított áriája sem igazán kényelmes (az oboista is nehéz perceket kap a szerzőtől).

Beethoven Fideliója a szabadító opera (van, ahol megmentés-opera néven fut, helytelenül) kategóriájába tartozik. Ez a műfaj rendkívül kedvelt volt a kora romantikában, tartalmát tekintve az igazságtalanul büntetést elszenvedők megmenekülése. A szabadító opera nem sokáig létezett, nem az igazság keresése lett a fontos operai nézetből. A Fidelio nemcsak az igazságért való küzdést ábrázolja, hanem a szerelem nagyságát is, Leonóra képes kutatni férjét, férfiruhában, feladva kényelmét, még a gyilkosságot is vállalná. Leonore szerepét Charlotte Margiono énekli, imponálóan kiegyensúlyozott hangon, a mélyek is tartalmasak. Az első felvonásbeli áriában sajnos nem eléggé drámai az ábrázolás, a hangok gyönyörűen „el vannak énekelve”, talán az énekesnő megijedt a nehéz feladattól, az együttesekben viszont nagyszerű. Drámai vénáját bizonyítja a második felvonás tercettjében, feszültségteremtő ereje hihetetlen, így kellett volna az áriában is. Az igazságtalanul a legmélyebb, legsötétebb pincebörtönben fogvatartott Florestan szerepében Peter Seiffert énekel, képes megjeleníteni a szenvedő hőst, a szerelmes férfit, aki szinte leszámolt az élettel. A hangszín szép, kifejező, technikailag hibátlan, kiegyenlített. Barbara Bonney a kvartettig nem igazán tetszett: vibratója valamilyen okból túl szapora, a kvartettben az oly jellegzetes pianói, az arra rávezető dinamikája, besűrűsödő vibratója felejthetetlen, a szerelmes Marzellinéhez illik hangának karaktere. Túl buffónak találtam viszont Jacquinóét, Deon van der Walt énekli, a hangszín világos, a formálás – ennek ellenére – jó. Polgár László Roccóként jól bemutatta az ívet, mely a majdhogynem gondtalan börtönőrből akaratlanul is a jót elősegítő ember lesz. Pizarrónak kicsit hajlékony a hangja, nem hősbariton, így inkább egy kisstílű egyénnek gondolja a hallgató.

Az Európa Kamarazenekar vállalta fel az opera zenekari részének eljátszását, Nikolaus Harnoncourt vezényletével. Az együttes elsőrangú, mindent képes eljátszani, hallhattuk őket a Művészetek Palotájában is, az oboista kiváló muzsikus, Beethoven igen nehézre írt szólamát kifejezően, érzékenyen, helyenként érzékien tolmácsolta. Harnoncourt felfogása néha érthetetlen, a rezesek túlságosan élesek, mintha állandóan az Éj királynője jelenne meg a színpadon. Egyszer persze ez a fogás ül, de végig, két órán keresztül nem. Florestan áriájának bevezetőjében indokolt volt, elég lett volna csak oda. A Heil sei dem Tag bevezetőjében vásári csinnadrattát kaptunk, túl hetykék a hangok. A zenekar többször nincs együtt az énekesekkel, bár nincs a lemezre írva, de mintha élő felvételről lenne szó, stúdióban lett volna lehetőség a korrigálásra. Az Arnold Schönberg Kórus szereplése most is minőségi, dús énekkari színeket kevernek. A felvétel sajnálatos módon rendkívül halk, nagyobb hangerővel hallgatva torzul a felvétel.

A kifogásokon kívül a lemez nagyon jó, talán a legemlékezetesebb a Mozart inspirálta kvartett, melyben hihetetlen finomságokat hallunk. A második felvonás himnikussága egyes részeknél egekbe emelő.

A kísérőfüzet sajnos csak a szüzsé leírására vonatkozik, se egy kép az énekesekről, zenekarról, karmesterről, se egy rövid ismertetés. Egy kiemelkedő színvonalú lemeznél ez kötelező kéne legyen, még akkor is, ha megfizethető árú a kiadvány. Érdemes Harnoncourt operafelvételeivel megismerkedni, hiszen a Warner egy operasorozatot tervezett a csellista-karmester vezényletével.

Ludwig van Beethoven (1770–1827):
Fidelio, Op. 72 (118:35)

Nikolaus Harnoncourt

Barbara Bonney – Marzelline
Charlotte Margiono – Leonore
Peter Seiffert – Florestan
Bo Skovhus – Don Fernando
Sergei Leiferkus – Don Pizarro
Laszlo Polgar – Rocco
Deon Van der Walt – Jaquino

Arnold Schoenberg Choir

Teldec, 2009, 2 CD, B00230AJBU

Archívum Tags:Fülvájó

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Honda Isiró
Next Post: Oratóriumok bűvöletében

Related Posts

  • A ceglédiből szegedivé lett író: Tömörkény István Archívum
  • A szerelem ünnepe az éjszaka csendjében Archívum
  • A rock and roll rugója: Hasítás Archívum
  • Berg, Janáček és Liszt Archívum
  • Babamesék a tihanyi Babamúzeumból Archívum
  • Aida és egy letűnt kor nagy énekesei Archívum

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2025. június
  • 2025. május
  • 2025. április
  • 2025. március
  • 2025. február
  • 2025. január
  • 2024. december
  • 2024. november
  • 2024. október
  • 2024. szeptember
  • 2024. augusztus
  • 2024. július
  • 2024. június
  • 2024. május
  • 2024. április
  • 2024. március
  • 2024. február
  • 2024. január
  • 2023. december
  • 2023. november
  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Idomeneo, Mozart és a stílus
  • Joyce és Bryn
  • Mária és Erzsébet, Erzsébet és Mária
  • Don Carlos és a lépcsők
  • Ínyenc szendvics

Legutóbbi hozzászólások

  1. A ló és a láda esete szerzője Idomeneo, Mozart és a stílus – papiruszportal.hu
  2. Te Deumok, versenyművek szerzője Idomeneo, Mozart és a stílus – papiruszportal.hu
  3. Rosszfiútól rosszfiúig szerzője Joyce és Bryn – papiruszportal.hu
  4. Két mű, két világ szerzője Joyce és Bryn – papiruszportal.hu
  5. Ludwig Múzeum: Maurer Dóra – Szűkített életmű szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  • November 30. Naptár
  • Ory grófja és a meghiúsult szerelem Archívum
  • Január 16. Naptár
  • Már megint szingli Archívum
  • Olvas(s)atok, néz(z)etek Archívum
  • Március 24. Naptár
  • Liszt, Dubrovay és Brahms egy este Archívum
  • Chris Sohre és a The Malvinas lemeze Archívum

Copyright © 2003-2024 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme