Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • A siroki vár Archívum
  • Metropolis, hiányérzettel Archívum
  • Heti papiruszok (2323) Egyéb kategória
  • Száguldás az éterben – pálcával és zongorával Archívum
  • Háromszor veri vissza Archívum
  • Kurtág 80 Archívum
  • Kis nép, kis lélek? – A Crazy Horse Memorial, 2. rész Archívum
  • Szemtanú Archívum

Schumann zongoraversenye és Mendelssohn Lobgesangja

Posted on 2023.08.08.2023.08.06. By admin Nincs hozzászólás a(z) Schumann zongoraversenye és Mendelssohn Lobgesangja bejegyzéshez

a papiruszportal.hu archívumából [2005]

Szerző: Szabó Ildikó

A húszéves Nemzeti Énekkar jubileumi bérletének első hangversenyét adta a Művészetek Palotájában november 15-én. A koncert első felében Ránki Dezső játszotta Schumann a-moll zongoraversenyét, majd Mendelssohn 2. szimfóniája (Lobgesang) hangzott el az énekkar, Korondi Anna, Halmai Katalin, Mukk József és a MÁV Szimfonikus Zenekar előadásában Lukács Ervin vezényletével.

Schumann életművében jelentős helyet foglal el a zongoraművek komponálása, hiszen ő is zongoraművésznek készült Wieck professzor irányításával, mellette pedig jogot tanult. Paganini virtuóz hegedűkoncertje hatására abbahagyta jogi tanulmányait, hogy csak a zongorázásnak élhessen. Egy saját maga okozta sajnálatos baleset miatt azonban ujjai nem voltak képesek a terhelést elviselni.
Zeneszerzői pályafutásának első periódusában túlnyomórészt zongoraműveket írt. Harmincévesen feleségül vette Clara Wiecket, a híres zongoraművésznőt. Schumann lapalapítóként és zenekritikusként is tevékenykedett.
A gyakran előadott a-moll zongoraverseny három versenyműkísérlet után született, először csak egy tételben, melynek műfaja fantázia, ezt később két tétellel bővítette 1854-ben zongorakoncertté.
A szólista Ránki Dezső volt, aki az utóbbi időben több koncertet vállal, nagy örömünkre. Játékát, ahogy mindig, a zene abszolút értése és közvetítése tette hitelessé. Ránki dallamformálása olyan magától értetődő volt, hogy a Schumann zenéjét nem kedvelők is fejet hajtottak a mű előtt. Érzékeny dinamikai megoldások jellemezték az előadást, nem a forte került túlsúlyba, minden motívum, frázis, nagyobb dallamív magától értetődött. A legmegnyerőbb, az egész mű alatt megfigyelhető momentum az volt, ahogy a zongoraművész figyelt a zenekarra, párbeszédbe elegyedett vele. Ez csak a legnagyobbak kiváltsága. Különösen akkor, amikor egy átlagos zenekart és egy világhírű szólistát hallgatunk.
A szünet után Mendelssohn ritkán játszott műve, a Lobgesang (Dicsőítő ének) következett. A négytételes mű sok előadót kíván, az ősbemutatón (Lipcse, 1840. június 25., Tamás-templom) körülbelül ötszázan működtek közre.
Az első három tétel – hasonlóan Beethoven 9. szimfóniájához – előkészíti az utolsót, a szimfóniarend szabályai szerinti gyors tétel nem is szerepel a műben. A zenekar az első két tételben egyenletes színvonalon teljesített, szép perceket szereztek. A harmadik tétel kicsit lassúnak tűnt, zeneileg nem volt kitöltve, nagyon hiányzott egy, a másodiknál gyorsabb rész. A darab és különösen a tétel hallgatása közben sokan kimentek a teremből, nem tudom, hogy ez a hosszú műnek vagy az elégedetlenségnek szólt. Hiába, a közönség egy része ma még csak kötelességből jár koncertre. Ritkán hallott és hosszú, fortementes műveket hallgatni pedig bizonyos zenei ismeretet kíván.
Korondi Anna, Halmai Katalin és Mukk József szívből tolmácsolta a művet. Mindhárman nagy hangsúlyt fektettek a zenei gondolatok előadására, plasztikusan formálták a nagy lélegzetű íveket. A szoprán és alt szóló homogén hangzása nagyon szép, hangerejük is kiegyenlített volt. Mukk József hangja egyre szebb, teltebb, ebben a műben kifejezetten jólesett hallgatni – egyetlen férfi szólistaként – értő előadását. A szóvégi mássalhangzók forszírozott ejtése – különösen egy lassú, himnikus műnél – azonban soknak tűnt.
A Nemzeti Énekkar szereplése ünnep. Most, hogy lassan sikerül kiirtani az éneket mint tantárgyat az iskolákból, helyette rockzenét akarnak taníttatni, nem tudom, hogy húsz év múlva lesznek-e egyáltalán énekkarok Kodály országában. Most ez az énekkar talán a legjobb az országban, a koncerteken, ahol hallottam őket, mindig a legjobbat nyújtották, ahogy most is. Kíváncsian várjuk az énekkar további koncertjeit.
A MÁV Szimfonikus Zenekar játéka a Mendelssohn-műben jobban tetszett, bár a versenyművekben nehezebb a közreműködés. Míg a zongoraversenyben több a lehetőség a hangerő csillogtatására, a Lobgesangban a hangszínekkel árnyaltan kitöltött, végigvezetett zenei gondolatoknak jutott szerep. Ez nem mindig valósult meg, a szép együtthangzás azonban igen.
Lukács Ervin világos, pontos ütésekkel dirigálta az estét. Bár nem használt nagy mozdulatokat, csak az indokolt helyeken, nem törekedett teátrális jelenetekre, a zenekar tudta, mit kívánnak tőle. Karmesteri és tanári tapasztalata ezen a koncerten is bebizonyosodott.

I. Maestoso con moto – Allegro
II. Allegretto un poco agitato
III. Adagio religioso
IV. Finale:

  1. Alles was Odem hat lobe den Herrn! – szoprán, kórus
  2. Saget es… Er zählet unsre Thränen – tenor
  3. Sagt es, die ihr erlöset seid von dem Herrn aus aller Trübsal! – kórus
  4. Ich harrete des Herrn – 2 szoprán, kórus
  5. Stricke des Todes hatten uns umfangen – tenor
  6. Die Nacht ist vergangen – kórus
  7. Choral: Nun danket Alle Gott – kórus
  8. Drum sing’ ich mit meinem Liede – szoprán, tenor
  9. Ihr Volker! bringet her dem Herrn – kórus
Archívum Tags:Fülvájó

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Augusztus 8.
Next Post: „A könyv a lelke az elmének”

Related Posts

  • A barokk operalemezek hajnala Archívum
  • Új emberhez új művészet Archívum
  • Schumann szimfóniáit Riccardo Muti vezényli Archívum
  • Átképzett társítások Archívum
  • A gótikus Gormenghast atmoszférája, rítusai és mániái Archívum
  • Cecilia Bartoli Budapesten Archívum

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2025. május
  • 2025. április
  • 2025. március
  • 2025. február
  • 2025. január
  • 2024. december
  • 2024. november
  • 2024. október
  • 2024. szeptember
  • 2024. augusztus
  • 2024. július
  • 2024. június
  • 2024. május
  • 2024. április
  • 2024. március
  • 2024. február
  • 2024. január
  • 2023. december
  • 2023. november
  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Keller, Kremer és Schubert
  • Hangszínek bűvöletében – hangszerelés felsőfokon
  • Orosz művek, orosz előadók a Müpában
  • Szokolov, Byrd és Brahms – valamint Chopin és Bach
  • Az oboa, a fuvola és a medvék

Legutóbbi hozzászólások

  1. Enescu, Richard Strauss és a hegedű-zongora szonáta műfaja szerzője Május 4. – papiruszportal.hu
  2. Bohémélet szerzője Április 28. – papiruszportal.hu
  3. Az utolsó tangó szerzője Április 28. – papiruszportal.hu
  4. Fabio Luisi és Jordi Savall a Művészetek Palotájában szerzője A humánum Beethovennel és Schuberttel – papiruszportal.hu
  5. Savall, a csoda szerzője A humánum Beethovennel és Schuberttel – papiruszportal.hu
  • Boszorkánykör – A beavatás elmarad Archívum
  • Régizenei pápák Magyarországon Archívum
  • Beethoven: IV., VI. szimfónia – Brahms: I. szimfónia, 14. magyar tánc, Változatok egy Haydn-témára Archívum
  • A Nibelung gyűrűje 3. Archívum
  • Bab Berci kalandjai Archívum
  • Kortárs magyar vesperások – lemezen Archívum
  • Low budget, high standard Archívum
  • Szabó T. Anna: rögzített mozgás Archívum

Copyright © 2003-2024 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme