Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • Tiffany és Gallé – A szecesszió üvegművészete Archívum
  • Szerencsés tévedés Archívum
  • Karácsony − a csángó magyaroknál és a nagyvilágban Archívum
  • Julia Leigh: Sleeping Beauty Archívum
  • Bölcsességek kútfeje – Szádi: Rózsáskert Archívum
  • Gróf Széchényi Ferenc (1754–1820) könyvtáralapító Archívum
  • Paradicsom a színpadon és a nézőtéren Archívum
  • Tamkó Sirató Károlyt idézve – Tengerecki Pál Archívum

Kitűnő művek kiváló előadásban

Posted on 2023.05.08.2023.05.06. By admin Nincs hozzászólás a(z) Kitűnő művek kiváló előadásban bejegyzéshez

a papiruszportal.hu archívumából [2004]

Szerző: Lehotka Ildikó

Egy 1954-ben készült koncertfelvételt hallhatunk a cédén, mely két sikerdarabot tartalmaz.
Az első egy versenymű, Mozart kedvelt műfajának megszólaltatása. A zongoraverseny máig az egyik legnépszerűbb (talán csak a C-dúr, a XX. század által Elvira Madiganra keresztelt darab [az azonos című film alapján] ismertebb). Nehéz e művet Fischer Annie legendás előadása és felvétele után bírálni, óhatatlanul összehasonlítja a hallgató a két művésznő játékát.

Yvonne Lefébure jó stílus- és arányérzékkel adja elő a zongoraversenyt. Beethoven nagyra becsülte ezt a művet, kadenciát is írt hozzá. Az első tétel drámai hatású, szinkópált ritmussal indul, melyet a zenekar mutat be. A zongoraművésznő előadása inkább a fájdalmat és a melankóliát hangsúlyozza. Nagyon szép pillanatok vannak a lassú tételben, a zenekar és a zongora összhangja csodálatos.
A harmadik, rondótétel indítása fésületlen, hajszolt, mind a zenekar, mind a zongorista részéről, de ne felejtsük el, hogy koncertfelvételről van szó. Ezt később sok ihletett pillanat követi. Dicséret illeti a zenekar fúvósait is.
A másik nagy mű Beethoven F-dúr szimfóniája, mely a 6-os sorszámot viseli, op. 68. „Pasztorál”, mely melléknévvel (nyelvészek szerint főnévvel) maga Beethoven látta el szimfóniáját. Mind az öt tételnek maga adott címet, sorrendben a következőket:

I. Megérkezés a szabadba. Derűs érzések ébredése
II. Patakparti jelenet/A pataknál
III. Vidám paraszti mulatság/A falusiak vidám mulatozása
IV. A vihar
V. Pásztorének. Örömteljes és hálás érzések a vihar után/A pásztor dala

Talán ez a szimfónia az, mely hangzásvilága alapján a legkevésbé illik Beethoven opusai közé. A mester szinte minden szimfóniáját az íratlan szabályok megszegésével alkotja. Ezt a művét programzenének is szokták emlegetni, ez maga is stílustörés, és öt tételből áll (igaz, hogy a negyedik–ötödik tétel attacca).
Mivel ez a darab is a zenehallgató közönség egyik kedvence, ezért csak a legjobb előadásoknak tudunk örülni. Tegyük meg!
Az első tétel kezdő ütemei a kor kicsit romantizált hangsúlyozásával nyitják a művet, ami azonban nem zavaró. Gyönyörű legato vonóshangzás jellemzi az egész tételt, melyhez a fúvósok érzékeny játéka társul.
Különösen tetszik, hogy finomkodó előadás helyett egyfajta elementáris nyerseség uralja a művet, mellyel a haydni menüetteket szokták (kellene) játszani. Ez ötvöződik a már említett romantikus felfogással, mégsem érzünk kettősséget az előadásmódban.
A második tétel maga a megzenésített nyugalom. Furtwängler némi tempóingadozást is beiktat, ez azonban nem zavaró.
A harmadik tétel talán a leginkább beethoveni. Fantasztikus a kürtök teljesítménye, bár néhány isteni gikszert is felfedezhetünk. A kürt és a többi fúvós hangszer hangszínét szolfézsórán is taníthatjuk a mű és a felvétel alapján. Igazi jóízű, a szó nemes értelmében paraszti zenét hallhatunk. Szilaj tánc, őserő, némi jóféle óborral megtámogatva.
A vihar tétel megjelenítése is példaértékű. A rezesek nem kímélik hangszerüket (a felvétel pedig a cédéjátszót). Gyönyörű színfestő előadást hallhatunk, maga a tétel pedig a romantikus stílusban íródott vihartételek elő- és példaképévé vált.
Az előadásmód koncepciója nagyon közel áll hozzám. Átgondolt tempók, érzékeny hangszínváltások, az egymásra és a karmesterre figyelés mintapéldája. A mostani években csak ritkán találkozunk ilyen megtervezett, átélt, sallangmentes előadással.
Kitűnő művek kiváló előadásban. A zenehallgatás élményét a felvétel minősége (túl élesek a magas hangok, a mély hangszíneket nem igazán érzékeljük) sem akadályozza.
Ha sokat járunk illatszerboltba, egyéb, ehhez hasonló zenei csemegéket is találhatunk nagyon kedvező áron.

Wilhelm Furtwängler (1886, Ebersteinburg – 1954, Berlin) német karmester, zeneszerző. A Berlini Filharmonikusok karmestere, 1931-től a Bayreuthi Ünnepi Játékok zenei vezetője, 1933-tól a berlini Staatsoper igazgatója volt. 1947-től a Berlini Filharmonikusok mellett a Bécsi Filharmonikusok és a Londoni Filharmónia Zenekar karmestere. Interpretációja a mű egészének formai folyamatát hangsúlyozta, a zene expresszív tartalmának kibontására törekedett. Határozottan ellenezte a történeti hűségű előadást. Három szimfóniát (1903, 1947, 1954) szerzett. (Brockhaus–Riemann zenei lexikon)

Wilhelm Furtwängler, Berliner Philharmoniker
Mozart: d-moll zongoraverseny KV 466
Beethoven: 6., F-dúr (Pasztorál) szimfónia op. 68.
Yvonne Lefébure – zongora
ACB 601 Ermitage
Allegro con Brio sorozat

Archívum Tags:Fülvájó

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Somlyó György (1920–2006) halálára
Next Post: A Bókember és a jógi

Related Posts

  • Iskola a végeken – Podolin Archívum
  • A disszonancia, avagy társunk: az önigazolás Archívum
  • József Attila – [Kóróval jöttél, nem virággal…] Archívum
  • Kiből lesz az olvasó? – Boszorkányos mesék, keserédes történetek Archívum
  • Kass János és a zene Archívum
  • Vaszary János gyűjteményes kiállítása a Magyar Nemzeti Galériában Archívum

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Fejtő Ferenc: A magyar tragédia – könyvbemutató a Pallas Páholyban
  • Haydn: A halászlányok (Il pescatrici)
  • Június 2.
  • Újraolvasva – Szabó Magda: Abigél
  • Magasiskola – Jean-Paul Fouchécourt Rameau haute-contre (férfialt)áriákat énekel

Legutóbbi hozzászólások

  1. „Titkos évezredek mélyéről emlékszem reá” szerzője Május 28. – papiruszportal.hu
  2. Ez a vár nem az a vár? o) szerzője Heti papiruszok (2321) – papiruszportal.hu
  3. Ne ess pánikba! – Törülközőnap szerzője Május 25. – papiruszportal.hu
  4. Rammstein – Egy ember ég szerzője Rammstein – tűz alatt – papiruszportal.hu
  5. Richard Wagner – Bayreuth varázslója szerzője Május 22. – papiruszportal.hu
  • Az egyházi zene a kezdetektől a reformációig Archívum
  • Heti papiruszok (2319) Egyéb kategória
  • Május 21. Naptár
  • Április 5. Naptár
  • Hattyúdalok – Mozart, Honegger Archívum
  • Január 22. Naptár
  • Heti papiruszok (2301) Egyéb kategória
  • Május 13. Naptár

Copyright © 2003-2022 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme