Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • Guinness Rekordok könyve és a Biblia Archívum
  • Irodalmi séták Magyarországon – A Dunakanyar környéke Archívum
  • Kossuth-bankókat is szállított a Titanic? Archívum
  • Brit-szigetek: Michael Wood sötét középkora Archívum
  • Valóság, só – Karthágó Archívum
  • Kortárs magyar vesperások – lemezen Archívum
  • Bach: h-moll mise – 1952-ből Karajannal Archívum
  • Régészet – Schliemann, a fanatikus médiasztár Archívum

Barenboim és az egyházi művek

Posted on 2023.02.20.2023.02.18. By admin Nincs hozzászólás a(z) Barenboim és az egyházi művek bejegyzéshez

a papiruszportal.hu archívumából [2009]

Szerző: szabói

Mozartot és Brucknert egy lemezre venni nem mindennapos, a közös a karmester, Daniel Barenboim személye, és az, hogy egy-egy egyházi művet hallhatunk a Great Recordings of the Century sorozatban. Mozart Requiemje az egyik legismertebb egyházi mű, különös tekintettel a Lacrymosa tételre, filmekben is előszeretettel idézik, és ugyebár az a bizonyos kezdő nyolc ütem volt Mozart utolsó kézírása. Bruckner Te Deumja rövidebb, él a romantika világias eszközeivel is, azonban a zeneszerző – mint gyakorló orgonista – teljesen tisztában volt a műfaj követelményeivel.

Mozart utolsó, torzón maradt műve számtalan felvételen létezik, ezért jóval könnyebb a hibákat észrevenni, mint egy kevéssé ismert mű esetében, kritikusabb a hallgató. Barenboim Mozart Requiemjét egy nagy tablónak ábrázolja, valószínűleg közrejátszik a felvétel elkészültének dátuma is, a 60-as, 70-es években még a lassabb tempó, a vastagabb hangzás a jellemző.

A Kyrie eleison tételben zavaróan nincsenek együtt a szólamok, így egy masszát kapunk, a Dies irae tempója friss, sajnos, összezúg, ahogy a Domine Jesu Christében is, itt a fúga szinte alig érzékelhető. A tolmácsolást sokszor inkább lelkesnek, mint a szöveghez illőnek érzem. A Lacrymosa sóhajai nem azt az intimitást hozzák, amit egy elszálló lélektől várnánk. A Hostias váratlanul bensőséges hangzása a legszebb pillanatokat jelenti. A Benedictus túl vastag, itt a négy szólista lenne a fontos, a Recordare tétel hegyes, hangsúlyozott hangjai nem engedik érvényesülni a kibontakozó csodát: azt a légies zenekari bevezetőt, ami olyan csodálatos.

Dietrich Fischer-Dieskau a bariton szólamot énekli, a Benedictusban fantasztikusan. Nicolai Gedda a felvételen is azt a tőle megszokott érzékeny éneklést mutatja, ami oly jellemző rá. Janet Baker csodálatos sötét hangja kiragyog, a Tuba mirum tételben szeretne egy kicsit előrébb járni, mint a karmester. Sheila Armstrong szopránja gazdagon, telten szól, gyönyörű szólókat hallunk, csodálatos ívet rajzol például a Benedictusban.

A John Alldis Coir (karigazgató: John Alldis) a lehető legnagyobb – és a Barenboim által elvárt – pátosszal énekel, hangerő tekintetében kiegyensúlyozott, a pianók is szépek, a kórustételek bizonyítják az énekkar kifejezőerejét.

A tempók tekintetében vegyes a kép, van, ahol az előadás indokolja a gyorsabb-lassabb tempót, de több helyen nem, vannak tempóváltások is. Az English Chamber Orchestra (nem is annyira kamarazenekar) ellátja feladatát, szép hangszínek (már amikor nem zúg össze minden), szép hangszerszólók hallhatóak.

A felvételt nem tisztították meg alaposan, a hangzáskép visszhangosabb, összezúg. A felvétel fölött eljárt az idő, a maga megjelenésekor még nem nagyon voltak egyéb elképzelések, a tradíció meghatározta az előadásmódot. Természetesen vannak olyan felvételek, melyek ma is megállják a helyüket. Manapság pedig rengeteg jó lemezt találunk, különféle megoldási módokkal.

Bruckner Te deumjának első vázlatai 1881-ből valók, a tényleges munkát két évvel később kezdte el, hetedik szimfóniájának megírása után. A mű gyönyörű, egyetlen felesleges ütem sincs, Bruckner szűk terjedelmi keretek közt tudta tartani a Te deumot, szimfóniáihoz képest. A hangzás hol misztikus, hol a középkori, hol a reneszánsz vonásokat mutatja, monumentális köntösbe ágyazva. Barenboim elemében érezhette magát a felvételkor, rengeteg olyan finomságot hallunk, ami a Mozart-műben rejtve maradt, a mű lélegzik, a forte-piano ellentéte kiáltó, az agogikai, dinamikai váltások, ívek nagyszerűek, a hegedűszóló éteri, az oboa, fuvola rövid szólói érzékletesek. Barenboim kétségtelenül a romantikában otthonosabb. A szólamok kiemelése is nagyobb szerephez jut, az énekeseket nem nyomja el a zenekar-énekkar.

Mind a négy énekes, Anne Pashley, Birgit Finnila, Robert Tear és Don Garrard kivételesen jól formálja szólamát, gyönyörű, simogató Garrard mély basszusa. Egyetlen megjegyzés: a második tétel énekes-szólós rész kicsit lecsúszott.

A New Philharmonia Chorus (karigazgató: Wilhelm Pitz) tömör hangzása mellett a pianókat is jól hozza, a basszus szólam mélységével sincs gondjuk. A New Philharmonia Orchestra kiváló képességű zenekar, az énekkarral együtt az euforikus állapotig képes elvinni a hallgatót, melyhez Barenboim irányítása is kellett.
Kizárólag a Bruckner-felvétel miatt érdemes beszerezni a lemezt, mind a mű, mind az előadás miatt.

EMI Classics, 2008, 5099921271823

Archívum Tags:Fülvájó

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Február 20.
Next Post: A gótikus Gormenghast atmoszférája, rítusai és mániái

Related Posts

  • William Somerset Maugham (1874–1965) Archívum
  • Magyaros Hollywood – Rózsa Miklós Archívum
  • Emily Brontë Archívum
  • Ne állj meg soha! – Interjú Balázs Fecóval, a Korál vezetőjével Archívum
  • A legnagyobb komédiás – Richard Pryor Archívum
  • Britten és a vonósnégyes Archívum

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Lully és a szerelem, operában elmesélve: Armida
  • Báró és lovag − Sir Andrew Lloyd Webber
  • Dr. Kubassek János: A Szahara bűvöletében
  • Március 22.
  • Heti papiruszok (2312)

Legutóbbi hozzászólások

  1. William Somerset Maugham (1874–1965) szerzője Heti papiruszok (2310) – papiruszportal.hu
  2. A kor: ó, a kór: korrupció – Eladó város ez… szerzője Heti papiruszok (2310) – papiruszportal.hu
  3. Abe Kóbó (1924–1993) szerzője Heti papiruszok (2310) – papiruszportal.hu
  4. Valóság, só – Karthágó szerzője A kor: ó, a kór: korrupció – Eladó város ez… – papiruszportal.hu
  5. „Isten és sátán közötti alku” szerzője Március 5. – papiruszportal.hu
  • James Herriot: Az állatorvos is ember Archívum
  • Gerald Durrell: A részeg erdő – hogy magunk mellé emeljük a föld élőlényeit Archívum
  • Február 28. Naptár
  • Dalok és románcok – orosz módra Archívum
  • Te bolond
    Lázár Ervin: A Hétfejű Tündér
    Archívum
  • December 13. Naptár
  • Február 20. Naptár
  • Pénz, szerelem, szépasszonyok: Shaw és egy másik gazdag ember (szegény ember) Archívum

Copyright © 2022 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme