Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • Az aradi 13 Archívum
  • Meghaltál, nem maradt időm – Sylvia Plath Archívum
  • A szulák, a szúnyogok, a nyuszi, és komoly dolgok Archívum
  • Örökzöld téma a sivatagban: a Nazca-vonalak Archívum
  • Jeremy Black: Térképek világtörténete Archívum
  • A József-legenda Archívum
  • Nabucco Archívum
  • Perényi Miklós Schumann-nal Archívum

Ránki Dezső a Művészetek Palotájában

Posted on 2023.09.08.2024.09.09. By admin 1 hozzászólás a(z) Ránki Dezső a Művészetek Palotájában bejegyzéshez

a papiruszportal.hu archívumából [2014]

Szerző: Lehotka Ildikó

Ránki Dezső nagyon várt szólóestjét hallhatta a közönség november 24-én a Művészetek Palotájában. A terem zsúfolásig megtelt az MVM Koncertek – A zongora sorozat eseményén, forró taps köszöntötte a művészt már első bemenetelekor. A szünet nélküli műsort Hayd kéttételes g-moll szonátája, Beethoven G-dúr szonátája és Chopin 24 prelűdje alkotta, a billentyűs zene egy-egy állomását érintve.

Haydn g-moll szonátája (Hob. XVI:44) 1868-1770 körül keletkezett, nem jelent meg akkor nyomtatásban, Haydn nem felkérésre írta a többi – Somfai László által műhelyszonátáknak nevezett – 1765-1772 közt írt darabbal. Ezek a szonátákat Haydn a saját örömére írta, nem műkedvelőknek, a hivatásos zenészek inkább saját darabjaikat játszották akkoriban.
Ritkán szólal meg Haydn-zongoraszonáta a koncerttermekben, egyéb kíséretes szonátái még kevésbé. Haydnt elkönyvelték szimfónia- és oratóriumszerzőnek, de életművében más műfajok is szerepelnek, talán elhalványulnak Mozart és Beethoven darabjainak ismeretében. Ez a szonáta is rámutat arra, hogy Haydn nem az a joviális zeneszerző, akinek ismerjük darabjai tükrében, és nem is mindig a klasszikus szabályok szerint alkotott. A g-moll szonáta kéttételes, a nyitó tétel tempójelzése Moderato, a zenei anyag cizellált, díszes – e szonáták csembalóra íródtak, így a dinamikai lehetőség behatárolt; csembalószerű az I. tétel főtémája, majd az arpeggio-indyítássú melléktéma is, a II tétel témája. Zongorán megszólaltatva jóval puhább, lágyabb a mű, a katakterek markánsabban elkülönülnek, a dinamikai lehetőség is szinte végtelen (csak a stílus szab határt).
Ránki Dezső előadásában nagyon szép hangzással, lágyan, puhán szólalt meg a g-moll szonáta, rengeteg finomsággal, mesteri megoldással. A variációs formájú II. tétel karakterei nagyon kidolgozottan szólaltak meg, öröm volt volt hallani a darabot.
Egészen más hangulatvilágú Beethoven G-dúr szonátája (Op. 31. No 1.), mely a ’heiligenstadti végrendelet ’előtt készült. Ekkor már Beethoven alig hallott, kerülte az emberek társaságát, l levelezéséből kiderül, hogy hivatásában hátránynak érzi ezt az állapotot – hangszeres zenészként nem játszhatja darabjait, kompozícióit nem is hallhatja. A G-dúr szonáta nyitó tétele derűs, vidám, a lassú tétel sem nagyon lassú, sznte csak pillanatokra felhősödik el.

Archívum Tags:Fülvájó

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Szeptember 8.
Next Post: Esterházy-kincsek

Related Posts

  • Nagy szamárfül – „nem IÁbavaló” Archívum
  • A Bókember és a jógi Archívum
  • Borzalom Archívum
  • Dvořáktól Ravelig – A vízimanótól a Játékokig Archívum
  • Kiszin és Szkrjabin Archívum
  • Mulasztásos alkotássértés Archívum

Comment (1) on “Ránki Dezső a Művészetek Palotájában”

  1. Visszajelzés: Szeptember 8. – papiruszportal.hu

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2025. május
  • 2025. április
  • 2025. március
  • 2025. február
  • 2025. január
  • 2024. december
  • 2024. november
  • 2024. október
  • 2024. szeptember
  • 2024. augusztus
  • 2024. július
  • 2024. június
  • 2024. május
  • 2024. április
  • 2024. március
  • 2024. február
  • 2024. január
  • 2023. december
  • 2023. november
  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Két mű, két világ
  • Keller, Kremer és Schubert
  • Hangszínek bűvöletében – hangszerelés felsőfokon
  • Orosz művek, orosz előadók a Müpában
  • Szokolov, Byrd és Brahms – valamint Chopin és Bach

Legutóbbi hozzászólások

  1. Enescu, Richard Strauss és a hegedű-zongora szonáta műfaja szerzője Május 4. – papiruszportal.hu
  2. Bohémélet szerzője Április 28. – papiruszportal.hu
  3. Az utolsó tangó szerzője Április 28. – papiruszportal.hu
  4. Fabio Luisi és Jordi Savall a Művészetek Palotájában szerzője A humánum Beethovennel és Schuberttel – papiruszportal.hu
  5. Savall, a csoda szerzője A humánum Beethovennel és Schuberttel – papiruszportal.hu
  • Július 21. Naptár
  • Nemzeti Filharmonikus Zenekar Archívum
  • Nikola Parov – Herczku Ágnes: Megéred még Archívum
  • Nadia Birkenstock és Linnzi Zaorski új lemeze Archívum
  • Magyar nyelvű bibliográfia 1448-ból – A Jókai-kódex
    Zent sebekrewl ualo czuda
    Archívum
  • A modernségen át Archívum
  • Június 28. Naptár
  • Március 8. Naptár

Copyright © 2003-2024 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme