Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • A kötelező nácifilm Archívum
  • Halász Judit mesél Archívum
  • Mítosztozkodás Archívum
  • Egy évforduló ürügyén – Hegedüs Géza: Irodalmi arcképcsarnok Archívum
  • Rimszkij-Korszakov mesél Archívum
  • Rahmanyinov és Brahms Archívum
  • Maurice Ravel, spanyolul Archívum
  • Kelecsényi László: Szindbád titkai – Krúdy Gyula szerelmei Archívum

Beethoven és Brahms

Posted on 2023.12.12.2024.12.03. By admin Nincs hozzászólás a(z) Beethoven és Brahms bejegyzéshez

karácsony előtt

a papiruszportal.hu archívumából [2006]

Szerző: Lehotka Ildikó

A Nemzeti Filharmonikus Zenekar december 23-i koncertjének apropója a négyes szám volt. Beethoven IV. zongoraversenyét és Brahms utolsó, szintén IV., e-moll szimfóniáját hallgathatta meg a nagyérdemű. A másik közös vonás a két műben, hogy mindkettő – ha nem is azonos hangnemű, de – előjegyzését tekintve azonos. Az esten a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben Kocsis Zoltán vezényelt, zongorán közreműködött Till Fellner.

Beethoven IV. zongoraversenyének első két tétele leginkább a személyes érzéseket ábrázoló líraisággal telített. A zongora szólisztikus kezdése mindenesetre az addig írt versenyművekre nem jellemző, ha egyáltalán akad ilyen, a mű elején a szólista maga mutatja be a tétel fő gondolatát. De nemcsak ez rendhagyó, hanem a concertókra jellemző figyelemfelhívó, harsogó zenekari bevezetés. Beethoven, mint oly sok esetben, művének már a kezdésével felrúgta az írott-íratlan szabályokat. A kamarazeneszerű részekkel váltakozó szimfonikus megoldások mellett az improvizációs jellegűek a klasszikus formába olvadnak. Különleges hangzásvilágot tár elénk Beethoven, talán csak a IX. szimfónia egyes részei tartalmazzák ezt a nagyon intim zenei szövetet. A lassú tétel feszült, megrázó párbeszéde a zenekar és a szólista között szintén ritka a beethoveni oeuvre-ben.
A meghívott szólista, a Bécsben született és tanulmányait is ott végző Till Fellner fiatal kora ellenére rangos művésznek számít. 1993-ban megnyerte a Clara Haskil-verseny első díját, rendszeresen koncertezik neves zenekarokkal, mint az Academy of St. Martin in the Fields, a BBC Szimfonikusok, a Camerata Salzburg, a Bécsi Filharmonikusok, olyan neves karmesterek irányításával, mint Claudio Abbado, Vladimir Ashkenazy, Nikolaus Harnoncourt, Neville Marriner, Kent Nagano, Franz Welser-Möst. De az Alban Berg Quartettel, Adrian Brendellel, Heinrich Schiff-fel is játszik. A zongoraművész Kurtág György zongoradarabjait fogja lemezre venni a közeljövőben.
Till Fellner az éppen kétszáz éve keletkezett versenymű első két tételével a zongora hangjának valami csodálatos, földöntúli zengését mutatta be. Talán még soha nem hallottam így szólni a zongorát, mint ezen az estén. Mindent ki tudott fejezni Fellner, a szégyenlősséget, a melankóliát, a szomorúságot, és még lehetne sorolni. Puha billentése is segítette a csengő-zengő hangok megszólaltatását. A karaktereket jól eltalálta, a tempó ideális volt. Minden szépnek tűnt, egészen a harmadik tételig. Illik játékára a mű első két tételét méltató idézet: „Ha volt valaha emberi dallam, mely emberi hangon beszélt, unszolt és esengett, akkor bizonyára ez az; a sok deklamáló beethoveni melódia, a sok dialektikus motívumjáték,ellentmondás, vita és párbeszéd mintha mind csak erőpróba és előjáték lett volna ehhez a nagy látomáshoz.” Azonban éppen a látomás, a Rondó volt az, a maga fürge, szökellő, játékos zenei anyagával, amely nem volt egyenes és egyetlen útja az első két tételnek. Erőtlen, gyenge, szinte karakter nélküli témákat – a rondótémát többször – hallottunk. Az ellentét annál is kiáltóbbnak tűnt, mivel a zenekar persze kifogástalanul játszotta a különféle hangulatú részeket. Még mindig a csillogó-villogó hangzást erőltette Till Fellner, pedig hol volt már! Nem tudta felvenni a sodró lendületet, a rusztikusabb hangvételt. A közönség hálásan tapsolt, de nem kaptunk ráadást, egy gyorsabb, karakteres mű biztosan segített volna eldönteni, hogy mennyire otthonos Till Fellner az erőteljesebb művekben.

Szünet után Brahms IV., e-moll szimfóniáját játszotta a Nemzeti Filharmonikus Zenekar Kocsis Zoltán irányításával. Brahms utolsó szimfóniájára az ’elégikus’ jelző tapadt. Ez a szimfónia még jobban magán viseli a német zeneszerzőre oly jellemző melankolikus vonásokat. Bár formai megoldásaival a klasszikus stílusból merített, (gyakran vastag) hangszerelése új utakat nyitott. Egyedi ritmikája eltéveszthetetlen, ahogy tartózkodó lírája is. A négytételes szimfónia előadása komoly erőpróba a zenekarok számára. Nehéz úgy tolmácsolni a hosszú művet úgy, hogy ne legyen egyhangú, ne legyen olyan érzése a hallgatónak, hogy rátelepedik, ránehezedik a zene. Nagyon fontos a karmester szerepe, elképzelése is (persze, mikor nem az). Kocsis Zoltán szuggesztív irányítása alatt (a zongoraversenyt és a szimfóniát is fejből vezényelte) ez a zenefolyam nem tűnt erőltetettnek, hosszúnak, nehézkesnek (még a harmadik, Allegro giocoso tétel sem). A hangzás intenzív volt, a rézfúvósok néha túlzottan is, lenyűgözött a vonóskar, szép szólókat hallottunk.
Az együttes nemcsak a szimfóniában remekelt, hanem a zongoraversenyben is. A szólista méltó partnereiként csodás hangszíneket varázsoltak elő, az első két tételben szinte homogén volt a zongora és a zenekar hangzása.

Kocsis Zoltán kellemes ünnepeket és az „ideinél még jobb” esztendőt kívánt, majd ráadásként Brahms 1. magyar táncát játszotta a zenekar, jókedvűen, felszabadultan, vidáman. A koncert a karácsonyi ünnepek méltó nyitánya volt.

Művészetek Palotája – Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem
Nemzeti Filharmonikus Zenekar, Klemperer-bérlet 2006–2007

Beethoven: IV. (G-dúr) zongoraverseny, op. 58.
Brahms: IV. (e-moll) szimfónia, op. 98.

Vezényelt: Kocsis Zoltán
Közreműködött: Till Fellner – zongora

Archívum Tags:Fülvájó

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Kratochwill Mimi: A szép könyv kultusza
Next Post: Jeremy Black: Térképek világtörténete

Related Posts

  • Az Ottlik-kultusz Archívum
  • Erjesztett szójabab és Ady building Archívum
  • Bartók Béla születésnapján Archívum
  • Nyomtattassék Archívum
  • Robert D. Hare: Kímélet nélkül Archívum
  • A könyvespolc jövője (2004) Archívum

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2025. június
  • 2025. május
  • 2025. április
  • 2025. március
  • 2025. február
  • 2025. január
  • 2024. december
  • 2024. november
  • 2024. október
  • 2024. szeptember
  • 2024. augusztus
  • 2024. július
  • 2024. június
  • 2024. május
  • 2024. április
  • 2024. március
  • 2024. február
  • 2024. január
  • 2023. december
  • 2023. november
  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Idomeneo, Mozart és a stílus
  • Joyce és Bryn
  • Mária és Erzsébet, Erzsébet és Mária
  • Don Carlos és a lépcsők
  • Ínyenc szendvics

Legutóbbi hozzászólások

  1. A mi lányunk szerzője News
  2. A ló és a láda esete szerzője Idomeneo, Mozart és a stílus – papiruszportal.hu
  3. Te Deumok, versenyművek szerzője Idomeneo, Mozart és a stílus – papiruszportal.hu
  4. Rosszfiútól rosszfiúig szerzője Joyce és Bryn – papiruszportal.hu
  5. Két mű, két világ szerzője Joyce és Bryn – papiruszportal.hu
  • Alsóviszti Fogarasi János – nyelvész Archívum
  • Pünkösti Árpád: Rákosi, Sztálin legjobb tanítványa Archívum
  • Nyár eleji Carmen Archívum
  • Január 16. Naptár
  • Január 24. Naptár
  • Komorna apolgatna Archívum
  • Két este a Művészetek Palotájában Papiruszportal
  • Ókori Nyelvöltögető II. Archívum

Copyright © 2003-2024 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme