Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • Marcel Prawy: Johann Strauss Archívum
  • Toscanini és a sebesség Archívum
  • Emily Brontë Archívum
  • Erdő, rózsa, erőszak a General Press világsikereiben Archívum
  • DVD: Pavarotti The Last Tenor Archívum
  • Internetes helyesírás Archívum
  • Julia Leigh: Sleeping Beauty Archívum
  • Ciprus – ahol a kultúrák találkoznak Archívum

Pelléas és Mélisande

Posted on 2023.08.22.2023.08.20. By admin 1 hozzászólás a(z) Pelléas és Mélisande bejegyzéshez

Debussy egyetlen operája 44 év után újra itthon

a papiruszportal.hu archívumából [2007]

Szerző: Lehotka Ildikó

Alig szelídültek a Rajna hullámai, újabb nagy esemény résztvevői lehettek, akik június 16-án a nagy melegben elvillamosoztak, -autóztak a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterembe meghallgatni Debussy egyetlen operáját, a Pelléas és Mélisande-t. Felfokozott várakozás előzte meg a koncertszerű előadást, hiszen nagyon rég szerepelt az operaház műsorán, a közönség szinte csak felvételről ismerheti ezt a gyönyörű művet. Neves francia és magyar előadók mellett a Nemzeti Filharmonikus Zenekar és Énekkar tolmácsolta az operát, Kocsis Zoltán vezényletével.

Az ötfelvonásos mű Maeterlinck azonos című drámája nyomán készült, Debussy szinte változtatás nélkül dolgozta fel a szöveget. A majdnem cselekvés nélküli féltékenységi történet a belső lelki rezdüléseket ábrázolja leginkább. A szürrealista és szimbolikus jegyek végigvonulnak az alkotáson, a kevés történés miatt nem is hiányzott az operai miliő, a díszlet, a jelmezek. A szaggatott történet szintén erősíti a belső vívódást, Mélisande, az eltévedt lány feleségként szerepel, mikor, hol házasodtak, hogyan bontakozott ki a szerelem, nem tudjuk. Nem tudjuk azt sem, mi miatt nem érzi jól magát Mélisande Allemonde várában, hiszen mindenki a kedvét keresi, nem tudjuk, mi történt a gyilkosság után, Mélisande és Golaud gyerekének születése között. És nem is fontos. Minden szereplő – az addig írt operákkal ellentétben – bonyolult individuum, a pozitív és/vagy negatív karakterek jóval árnyaltabbak. A szöveg és zene egymásra hatása vitathatatlan, a ki nem mondott gondolatok ábrázolása szinte egyedi a Pelléasban. Nemcsak a cselekvés hiánya, hanem az első három felvonás csendessége – semmi operai hatásvadászat, óriás tablók, mindent elsöprő hangerő – is szokatlan. A szavakon túli. Nem véletlen, hogy a hosszú előadást a közönségből többen feladták, egy idősebb párra pedig a hosztesz szólt rá, hogy maradjanak csendben.
Pelléas szerepében Gérard Théruelt hallottuk. Éneklése a felvonások során egyre intenzívebb lett, elhitette, mennyire szereti Mélisande-t. Bár hangja néha fénytelen volt, de a nehéz szólamot drámaiságával, finomságával közvetítette felénk, nem zavart a tompa hangszín. Egészen nagyszerű pillanatokat éltünk meg a negyedik felvonásban Mélisande-tól való búcsúzása és a szerelem megvallása alatt. Izzott a levegő, alig mertünk lélegzetet venni. „Halála” után összeroskadva Vincent Le Texier ült az ötödik felvonás alatt a színpadra helyezett székén.
Juliette Galstian énekelte Mélisande szerepét. ő is csak később oldódott, igaz, jelzésszerű utalásokkal végig játszotta is a szerepét: kereste az elvesztett gyűrűt, leeresztette haját a toronyszobából, ölelte Pelléast a búcsúzáskor. Hangszíne kellemes, néha alulintonálta szólamát, de a drámaiságot teljes mértékben kifejezte, ahogy férjéhez a kötelességtudó, Pelléas felé az nőiséget sugárzó érzéseket. Golaud szerepében Vincent Le Texier hitelesen formálta a férfit, férjet, ébredő féltékenységét, a gyermekét is faggatja, mit lát a szobában. Egy gyerek bevonása a féltékenységi jelenetbe nem szokásos, az elvakultság, a gondolkozásra való képtelenség nemhogy operában, de színművekben sem ábrázolt. A francia basszbariton szerepét úgy építette, hogy nem maradt kétségünk cselekedetei mélysége, szaggatottsága miatt. Előttünk vált a testvérből testvérgyilkossá, feleségét még az utolsó perceiben is faggató, szavaival kínzó elvakult lénnyé. Nem újszülött gyerekére kíváncsi, hanem a haldokló asszony gyónására. Nem hiszi el Mélisande szavait, nem fogja fel, hogy nagyapja is a betegszobában van, csak egy dolog érdekli. Ha rangsorolni kellene, az ő mélyen átélt szerepe tetszett a legjobban.
Arkelt, Golaud és Pelléas nagyapját Jérome Varnier énekelte. Kivételes zengésű és színű Meláth Andreahangja emlékezetes marad, intonációja azonban bizonytalannak tűnt. A másik gyönyörű hangot Meláth Andrea birtokolja. Sötét színű hangja már önmagában a drámát sejtette, reméljük, Mélisande-ként is halljuk a közeljövőben. Rövid szerepét kifogástalanul énekelte, frazírozása, a szólamhoz illő dinamikája nagyszerű volt. A kis Yniold szerepét eredetileg gyermekhangra képzelte Debussy. Sáfár Orsolya termetével, világos hangjával közel hozta Yniold-t, együtt féltünk vele az ablakból való leselkedésnél, vagy inkább a felnőtteket kényszerből fürkészésnél. Bundovics István az orvos szerepében igen halk hangon énekelt, lehet, hogy együttérzését akarta kifejezni. Halksága nem párosult tartalommal, nem volt ereje szólamának.
A Nemzeti Filharmonikus Zenekar – talán nem tévedek – nem sok opera-előadás közreműködője volt. Bár több pontatlan belépést, nem tökéletes hangot hallottunk, nehezen is indult az előadás, mégis ezernyi színt kevertek, ez különösen nehéz a halk részeknél, ezernyi fényerősséget mutattak. Pontosan érzékeltették a szereplők kétségeit, vívódásait, félelmeit, az érzések erősödését, vagy gyengülését. Kocsis Zoltán stílusérzéke imponáló, a darabot az elsőtől az utolsó hangig tökéletesen ismeri. Nagy kihívás volt az opera koncertszerű előadása, különösen a hatalmas költségvetésű két Wagner-opera után nem sokkal. A közönség viszont összehasonlíthatta a két szerző operáját, a Wagner utáni lehetséges új utat, Debussyét, mely elveti a heroizmust, új hangzásvilágot (és stíluskorszakot) teremt. Megfigyelhettük a gyűrű szerepét, vagy a Kékszakállúból ismert kíváncsiságot, birtoklásvágyat a férfi oldaláról, sok mindent, ami továbbgondolkodásra késztet.
Vannak még kincsek, nemcsak a Rajnában, hanem az operairodalomban is. Várjuk a folytatást a csodálatos, emelkedett előadás után.

Vezényelt: Kocsis Zoltán
Közreműködött: Nemzeti Énekkar
Juliette Galstian – Mélisande
Gérard Théruel – Pelléas
Jérome Varnier – Arkel
Vincent Le Texier – Golaud
Sáfár Orsolya – Le Petit Yniold
Meláth Andrea – Geneviève
Bundovics István – orvos

Archívum Tags:Fülvájó

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Augusztus 22.
Next Post: Veronika kettős élete

Related Posts

  • Ezra Weiss: Get Happy és Jude Johnstone: Blue Light Archívum
  • Egy konzervatív újító – Richard Strauss Archívum
  • Ránki Dezső a Művészetek Palotájában Archívum
  • Dr. Kubassek János: A Szahara bűvöletében Archívum
  • Limitált kiadás – Mozart–Mutter Archívum
  • Bach-kantáták Vashegyi Györggyel Archívum

Comment (1) on “Pelléas és Mélisande”

  1. Visszajelzés: A szavakon túl – papiruszportal.hu

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • A zene gyönyörűsége
  • Mentés másként
  • Szeptember 25.
  • Végh, Camerata Salzburg, Schubert
  • „Még eszem is van”

Legutóbbi hozzászólások

  1. Pygma-Lyon szerzője Szeptember 25. – papiruszportal.hu
  2. Tersánszky Józsi Jenő: Két zöld ász szerzője Szeptember 24. – papiruszportal.hu
  3. Pelléas és Mélisande szerzője A szavakon túl – papiruszportal.hu
  4. Benedek Marcell szerzője Szeptember 22. – papiruszportal.hu
  5. Szereti ön Széchenyit? szerzője Szeptember 21. – papiruszportal.hu
  • Röpirat a lektűr védelmében Archívum
  • DVD: Pavarotti The Last Tenor Archívum
  • Fekete István negyvenöt kötetének summája Archívum
  • Robert Graves nyomában – James MacKillop: Kelta mítoszok és legendák Archívum
  • Február 2. Naptár
  • A 12 legszebb magyar vers program 8. Archívum
  • Január 17. Naptár
  • Július 2. Naptár

Copyright © 2003-2022 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme