Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • Kortárs magyar vesperások – lemezen Archívum
  • „Mi csak maradunk” Archívum
  • Nagypénteki varázs: Parsifal Archívum
  • Zenei kirándulás Vácott Lehotka Gábor vezetésével Archívum
  • Rammstein – Egy ember ég Archívum
  • Berg, Janáček és Liszt Archívum
  • Az aradi 13 Archívum
  • Zenevarázslat kicsiknek Archívum

Bartók, férfikarok, népzene – lemezen

Posted on 2023.05.24.2023.05.23. By admin Nincs hozzászólás a(z) Bartók, férfikarok, népzene – lemezen bejegyzéshez

a papiruszportal.hu archívumából [2016]

Szerző: szabói

Az utóbbi években több figyelemre méltó kiadvány jelent meg, melyben Bartók zenéje és népzenei felvételek találhatók. Nagyon izgalmas ez a fajta, tematikus felépítés, hogyan is reagál Bartók a magyar népzenére, hogyan jelenik meg a népzene, feldolgozva – mely összehasonlítható az eredeti dallammal. Sokaknak egyszerűbb harmóniai köntösben élvezni a népdalokat, mások ragaszkodnak a „tiszta forráshoz”, megint mások más műfaj keretén belül keresik a magyar népzenei kincseket. Úgy gondolom, mindegyik út helyes, hiszen a népzene fennmaradása a cél, a fontos, a lényeg.

A BMC lemeze is gyarapítja a felvételek sorát, A Bartók & Folk: Bartók összes férfikara parasztzenei környezetben című kiadvány elegyíti/vegyíti a hangszeres és énekes népzenét a bartóki feldolgozással. Bartók életcéljának tűzte ki a magyar (és más) népek zenéjének kutatását. Bartók zeneszerzői periódusának első szakaszában számos népdalfeldolgozást készített (énekhangra és zongorára, és néhány a cappella és kíséretes kórusművet), később a népi intonáció volt az, melyet műveibe emelt (így a népi szövegekre írt 27 egyneműkar, és számos zenekari darabjának szakaszai).
Hogy a hat férfikari művet miért hallhatjuk (szerényen fogalmazva) ritkán, több oka is lehet: kevés a férfikar, a darabok nem könnyűek, és a közönség sem ezekre a Bartók-darabokra a legkíváncsibb. A hat kórusmű mindenesetre nagyon szép. Nem mindegyik kórusmű tartalmaz népdalt, de ezt áthidalta a szerkesztő olyan népzenei részlettel, mely illik a darabhoz. Nem szigorúan keletkezési sorrendben halljuk a műveket.

Elsőként a Rég megmondtam, bús gerlice kezdetű dal szólal meg furulyán, majd a férfikarra írt feldolgozást halljuk az 1910-12 közt írt Négy régi magyar népdal című ciklusból (érdemes lett volna ide is – kétszer is szerepel később – az iskolában is tanított záródal hangszeres vagy énekes felvételét is beilleszteni). Érdemes az 1926-ban revideált változattal is összevetni, a lemez vége felé szerepel ez a verzió. A lemez második tematikus szakasza dudaszót és „nótázást” ígér (a férfikar énekli oktáverősítve a dalt, igencsak virtusosan), ezt követi a tárogatón játszott Elszaladt a lovam… kezdetű dal, előkészítve a Harsányi Kálmán versére komponált Az Est című, helyenként romanticizáló kórusművet. A szövegre zongorakíséretes dal is született. A hallgató nem igazán kapcsolja össze a népzenét a kórusművel ez esetben.

A harmadik szakasz szlovák népdalokat mutat be tilinkón és furulyán, nagyon szép a hangzás, különös-különleges a több hangszer együtthangzása (a kórust is ígéri a tracklista) igazán szép pillanatokat kapunk. Bartók alkalmi darabnak komponált, öt népdalt használó Tót népdalok-ja után dudán hallunk szlovák dallamokat.

A következő egység a székely dallamoké, hallunk frisst furulyával, ütőgardonnal, középen a svájci felkérésre írt, majd kiegészített Székely népdalok című, 1932-es darabbal. E ciklus volt Bartók utolsó népdalfeldolgozása A leghosszabb mű a háromtételes Elmúlt időkből című, csodálatos harmóniákkal, különböző hangulati tartalommal.

A Szent Efrém Férfikar hangzása nagyon szép, kifejezően tolmácsolják a darabokat, nagyon jó karaktereket hoznak túlnyomórészt, a kórusművek felépítése is átgondolt, dinamikai szempontból is változatosak a kórusok. Némely esetben lehetne kicsit feszesebben, több virtussal, határozottsággal énekelni (mindkét Négy régi magyar népdalban), a cezúrákat sem kell takarékosan használni. Több merészség is belefér e kórusművekbe. Az említett férfikari hangzás homogén, tiszták a szólamok, pontosan énekelnek a tagok. Számomra az Elmúlt időkből ciklus tolmácsolása a legszebb, a legaprólékosabban kidolgozott.

Szokolai Dongó Balázs több hangszert is megszólaltat, remekül, halljuk dudán játszani, furulyázni, tárogatózni, rendkívül izgalmas pillanatokat szerez. A lemez leghangulatosabb részei a hangszerrel kísért nótázások”, életerő, szilajság hatja át a rövid dallamokat.

Bartók összes kórusműve már megjelent a BMC kiadónál, Dobszay László vezényelte az énekeseket, nem gondolhatjuk, hogy a lemezkiadás is mostohán bánik Bartók férfikaraival. Jó lehetőség két elgondolásban, más-más kórussal meghallgatni a férfikarokat, továbbgondolni a műveket, interpretációkat.

BMC CD 220

Archívum Tags:Fülvájó

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Képzett társítások Harasztÿ Istvánnal és Petőcz Andrással
Next Post: Május 25.

Related Posts

  • Brit-szigetek: Michael Wood sötét középkora Archívum
  • Amerikai emlékezés dr. Varga Lászlóra Archívum
  • Georg Friedrich Händel Archívum
  • Kimmie Rhodes: Walls Fall Down és Michel Camilo: Spirit Of The Moment Archívum
  • John Lukacs: Hitler és Sztálin – 1941. június Archívum
  • Bartók, Dobszay Archívum

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2025. május
  • 2025. április
  • 2025. március
  • 2025. február
  • 2025. január
  • 2024. december
  • 2024. november
  • 2024. október
  • 2024. szeptember
  • 2024. augusztus
  • 2024. július
  • 2024. június
  • 2024. május
  • 2024. április
  • 2024. március
  • 2024. február
  • 2024. január
  • 2023. december
  • 2023. november
  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Keller, Kremer és Schubert
  • Hangszínek bűvöletében – hangszerelés felsőfokon
  • Orosz művek, orosz előadók a Müpában
  • Szokolov, Byrd és Brahms – valamint Chopin és Bach
  • Az oboa, a fuvola és a medvék

Legutóbbi hozzászólások

  1. Enescu, Richard Strauss és a hegedű-zongora szonáta műfaja szerzője Május 4. – papiruszportal.hu
  2. Bohémélet szerzője Április 28. – papiruszportal.hu
  3. Az utolsó tangó szerzője Április 28. – papiruszportal.hu
  4. Fabio Luisi és Jordi Savall a Művészetek Palotájában szerzője A humánum Beethovennel és Schuberttel – papiruszportal.hu
  5. Savall, a csoda szerzője A humánum Beethovennel és Schuberttel – papiruszportal.hu
  • Rimszkij-Korszakov mesél Archívum
  • Június 12. Naptár
  • Február 11. Naptár
  • A zene felfedezése egy kismackó szemével-fülével Papiruszportal
  • Patricia Cornwell két krimije Archívum
  • Őszi-kék felhők Archívum
  • Tizenöt éve a Nemzeti (Állami) Énekkar élén Archívum
  • Észt, német, finn Papiruszportal

Copyright © 2003-2024 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme