Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • A nyelv problematikája Kosztolányi Dezső Esti Kornéljában Archívum
  • Mélyfúrás – Fűzfa Balázs: »…sem azé, aki fut…« Archívum
  • Olvas(s)atok – Závada Pál: Jadviga párnája Archívum
  • Várdai István, Frankl Péter, Beethoven Archívum
  • Arénázzunk: Slayer meg a death Archívum
  • Paradicsom a színpadon és a nézőtéren Archívum
  • Weöres Sándor: Égi csikón léptet a nyár Archívum
  • Anthony Quinn, avagy Zorba, a görög Archívum

Kolosszus hadművelet

Posted on 2023.03.23.2023.03.21. By admin 1 hozzászólás a(z) Kolosszus hadművelet bejegyzéshez

Gigantikus szobrok az amerikai kontinensen

a papiruszportal.hu archívumából

Szerző: Mika Róbert

Az Egyesült Államok és Brazília 1963-ban azt tervezte, hogy a dél-amerikai ország nemzeti ünnepére titokban és meglepetésképpen kicserélik szimbolikus, gigantikus szobraikat. A barátságos gesztust 60 napig készítették elő, a USS Hendersen szállítóhajó leszállította időre a szobrokat, amelyeket renoválás címen eltakartak a látogatók elől. A braziloknak azonban nem tetszett a csere, ráadásul Kennedy elnök meggyilkolása miatt az észak-amerikai államban is úgy gondolták, nemcsak az emlékmű, hanem a szerencséjük is délre hajózott. Így a lehető leggyorsabban visszakerült helyére a New York-i Szabadság-szobor és a riói Krisztus-szobor (A Megváltó szobra).

A hír természetesen nem igaz! A mese, hogy az Egyesült Államok kormányzatának archívumában létezett volna ilyen terv (Freedom of Information Act – Kolosszus hadművelet), amit az Amerikai Kulturális Szövetség Igazgatósága támogatott (és megvalósított) volna, nem csupán politikailag kivitelezhetetlen, de technikailag is megvalósíthatatlan. Az emberek fantáziája azonban határtalan, ezt a szoboróriások megálmodása is bizonyítja, még akkor is, ha ilyen kolosszusok nem ritkák az emberiség történetében.

A két szobor „életében” számos hasonlóságot fedezhetünk fel. Mindkét mű az amerikai kontinens keleti partján van, s szinte egy időben, ötven éven belül avatták fel őket, Franciaországban tervezték és készítették az elemeit és – ezért is foglalkozunk most velük – gigantikus méretűek. Egyebekben viszont szinte semmi hasonlóságot nem találunk közöttük: az egyik női alak, a másik férfi-, az egyik világi, a másik egyházi indíttatású, különböző anyagból készültek, ezért technikailag is más-más felépítésűek. Ennek ellenére a két műtárgy mégis azonos érzelmi kötődéseket-érzetet vált ki, hiszen amellett, hogy a saját népük imádják ezeket a kolosszusokat, az idegeneknek egyfajta befogadást, törvényességet, biztatást sugallnak.

Az idősebb szobrot 1886. október 28-án avatták fel 21 ágyúlövéssel, hajókürtök hangorgiájával, pazar tűzijátékkal. A francia nép ajándékát 1884. július 4-én, a függetlenség napján adták át hivatalosan az Egyesült Államok nagykövetének. A szobor Edouard de Laboulaye akadémikus vezette csoport ötlete volt. A társaság III. Napóleon császársága idején, a császárság megszűnését és egy új francia köztársaság létrejöttét kívánta. A Szabadság-szobor ennek megfelelően az óceánon túli köztársasággal való barátság elmélyítését jelentette – és a francia viszonyoknak szóló célzást.

A kivitelező Frédéric-Auguste Bartholdinak már volt egy terve a Szuezi-csatorna világítótornyára, amely egy hatalmas nőalakot formált, kezében egy fáklyával, jelképezve, hogy a haladás nem csak Európára vonatkozik. Így a fiatal elzászi szobrász kapva kapott az alkalmon, és nagy lelkesedéssel kezdte meg a munkát. A kivitelezéshez megnyerte Alexander-Gustave Eiffel mérnököt, akinek zseniális, csigalépcsőt rejtő rugalmas vasszerkezetére került a hihetetlenül vékony, mindössze 2,4 milliméter vastagságú, ám az időjárásnak ellenálló, vörösrézből készült bevonat. Eiffel neve nem ismeretlen számunkra sem, hiszen ki ne hallott volna Párizs büszkeségéről, a világcsodának számító Eiffel-toronyról, de hazánkban az ő tervei alapján készült a Nyugati pályaudvar tetőszerkezete is.

Az elkészült alkotást szétszedték, bedobozolták és áthajózták az óceánon. Helyét a bevándorlók által oly ismertté vált Bedloe szigetén jelölték ki, mely az Ellise-sziget közelében van. A sziget ekkor kapta a Szabadság-sziget nevet. A 47 méter magas talapzatot, amelyre az óriási szobor került, Richard Morris Hunt tervezte, 1972-ben itt nyílt meg az a múzeum, ami a sok millió, az óhazát elhagyni kénytelen bevándorlónak állít emléket.

A szobor négy lényeges jelképet hordoz. Az alak csaknem 13 méteres jobb kezében fáklyát tart, ami Delacroix híres festményét idézi: Szabadság vezeti a népet. A szobor lábánál a zsarnokság lehullott bilincsei vannak, bal kezében a függetlenségi nyilatkozat látható. A hétágú „korona” a hét tenger szabadságát jelképezi.
Nem véletlen, hogy a monumentális műalkotás az Amerikai Egyesült Államok talán legismertebb szimbóluma.

Rio de Janeiro és a brazil nép büszkesége, A Megváltó szobra (Cristo Redentor) 709 méter magasságban, a Corcovado csúcsán áll. A brazil állam 1822-ben lett független Portugáliától, és az egyetlen ország Dél-Amerikában, ahol ma is a portugál nyelv a hivatalos (a spanyol–portugál konkvisztádori vetélkedés végének, az 1494-es tordesillasi egyezménynek a következménye). Fővárosa ma az ország belsejében található Brazília, de 1960-ig Rio de Janeiro volt a központi törvényhozás székhelye.

Vince atya, eredeti nevén Pedro Maria Boss, 1859-ben szállt partra Rióban, és szinte azon nyomban beleszeretett a helybe. A Corcovado csúcsára Izabella hercegnő emlékművét álmodta meg, és rögtön neki is kezdett vasutat építtetni a hegyre. A vasút hosszú évtizedek alatt meg is épült, ám a brazilokban egyre jobban kihalt az anyaország, Portugália iránti tisztelet. Ugyan tervbe vették, hogy a Guanabara-öböl bejárata fölé magasodó jellegzetes és meseszép Cukorsüveg-hegyre Kolumbusz Kristóf szobrát fogják felépíteni, de egy népszerű hetilap 1921-ben pályázatot írt ki Brazília függetlenségének centenáriumára, nemzeti emlékhely megtervezésére. 1922-ben megszületett a győztes pályamű, Hector da Silva Costa óriási, kitárt karú Krisztus-szobra (és az azt körülvevő sétány és kilátó terve).

Az emlékhely ötletét szinte azonnal felkarolta az egyház, és Kolumbusz-szobor helyett a mélyen vallásos brazil emberek támogatásával gyűjteni kezdte a megvalósításhoz szükséges pénzt. Hatalmas lelkesedéssel, bízva az összegyűjtött adományokban, Hector Costa és csapata megkezdte a mérnöki és kivitelezési munkákat a Corcovadón. Biztosítani kellett, hogy a hatalmas szobor az időjárás viszontagságainak ellent tudjon állni.

Párizsban építészek, mérnökök és szobrászok gyűltek össze, hogy megvitassák a lehetséges megoldásokat. Végül 1927-ben a lengyel származású francia szobrászművészt, Paul Landowskit bízták meg a szobor elkészítésére. Ahogy Eiffelnek, Landowskinak is van magyar vonatkozású műalkotása. A svájci Genfben álló Református fal ún. Szablyás Bocskai szobrát ő készítette.

Tíz év alatt gyűlt össze a pénz a szoborra, és 1931. október 12-én adták át ünnepélyes keretek között a 220 lépcsővel megközelíthető, kivilágított emlékművet. Természetesen az idők során több változtatást is végre kellett hajtani, főként a megközelíthetősége miatt – kötélvasút, majd nemrég lift- és mozgólépcsőrendszer segíti az érdeklődőket –, de a szobor maga rendületlenül, azóta is jelképe Rio de Janeirónak.

Néhány jellemző adat a két gigantikus szoborról

Szabadság-szobor:
Súlya: 205 tonna
Anyaga: fém
Magassága: 46 méter (talapzattal együtt 93 méter)
A szoboralak csípőátmérője: 10,6 m
A fáklyát tartó mutatóujj hossza: 2,4 m

A Megváltó szobra:
Súlya: 1145 tonna
Anyaga: kő, beton
Magassága: 30 méter (talapzattal együtt 38 méter)
A kezek közötti fesztávolság: 27 m
A fej súlya: 35,6 tonna

(Összehasonlításul: a Gellért-hegyi Szabdság-szobor magassága 14 méter, a tatabányai Turul szárnyfesztávja 15 méter.)

Archívum Tags:Színes papiruszok

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Tunézia. Múzeum a Szahara kapujában – Interjú Rozvány Györggyel
Next Post: Március 24.

Related Posts

  • Chopin, az örök Archívum
  • Rozsgyesztvenszkij, Concerto Budapest Archívum
  • Kis nép, kis lélek? – Halász Péter: A moldvai csángó magyarok hiedelmei Archívum
  • Báró és lovag − Sir Andrew Lloyd Webber Archívum
  • Aranyló óceán – Patrick O’Brian Archívum
  • A kamarazene művészete Archívum

Comment (1) on “Kolosszus hadművelet”

  1. Visszajelzés: Március 31. – papiruszportal.hu

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Fejtő Ferenc: A magyar tragédia – könyvbemutató a Pallas Páholyban
  • Haydn: A halászlányok (Il pescatrici)
  • Június 2.
  • Újraolvasva – Szabó Magda: Abigél
  • Magasiskola – Jean-Paul Fouchécourt Rameau haute-contre (férfialt)áriákat énekel

Legutóbbi hozzászólások

  1. „Titkos évezredek mélyéről emlékszem reá” szerzője Május 28. – papiruszportal.hu
  2. Ez a vár nem az a vár? o) szerzője Heti papiruszok (2321) – papiruszportal.hu
  3. Ne ess pánikba! – Törülközőnap szerzője Május 25. – papiruszportal.hu
  4. Rammstein – Egy ember ég szerzője Rammstein – tűz alatt – papiruszportal.hu
  5. Richard Wagner – Bayreuth varázslója szerzője Május 22. – papiruszportal.hu
  • Február 5. Naptár
  • Bartók, férfikarok, népzene – lemezen Archívum
  • Olvas(s)atok – Álomművek, avagy a Tóték változatai és Örkény Archívum
  • A föld alatti mennyország – Alexandra: Borpincék Archívum
  • Március 25. Naptár
  • A Szent István-bazilika [és kupolája] Archívum
  • Február 1. Naptár
  • Január 31. Naptár

Copyright © 2003-2022 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme