Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • Egérodisszea, kalandregény gyerekeknek Archívum
  • Verdi Requiemje Archívum
  • Svéd Sándor: Operaáriák Archívum
  • A kalóztól a Patetikus szimfóniáig Archívum
  • Dupla csavar Archívum
  • Mendelssohn zongorája Archívum
  • Hommage a Yehudi Menuhin Archívum
  • Álmok, mese Archívum

Ábrándozás Ivesszal, Debussyvel és Richard Strauss-szal

Posted on 2023.04.25.2024.05.20. By admin 1 hozzászólás a(z) Ábrándozás Ivesszal, Debussyvel és Richard Strauss-szal bejegyzéshez

Vagy Don Quijotéval

a papiruszportal.hu archívumából [2006]

Szerző: Lehotka Ildikó

A Nemzeti Filharmonikus Zenekar és Énekkar ismét izgalmas műsorral várta az érdeklődőket május 26-án a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben. Az est különlegessége egy Ives-mű volt, a III. szimfónia, tőle már a második darab ebben az évadban. A zenekar korábbi koncertjein is játszott amerikai zeneszerzőktől (Copland, Bernstein) néhány darabot, külön fejezetet érdemelne a körülbelül 130 éves amerikai műzene összehasonlítása a nagy hagyományokkal, zeneszerzőkkel, előadókkal fémjelzett európaival.

Az első mű Charles Ives háromtételes (I. Old Folks Gatherin’ II. Children’s Day III. Communion) III. szimfóniája volt, mely – ahogy az ismertetőben áll – a szabadtéri vallásos összejövetelek zenei lenyomata. A szimfóniában több himnusz szerepel, a hangszerelés sem megszokott, a vonóskar mellett csak fuvola, oboa, klarinét, fagott, harsona és két kürt szerepel.
Maga a szimfónia nem a hagyományos értelemben vett műfaji jegyeket viseli: a tételek tempója és zenei szövete, felépítése hasonló, erre a zenére nem kapjuk fel a fejünket. Mindhárom tétel lezárása – fokozatos, a semmibe vesző halkítás – szintén azonos.
Az est karmestere a magas, vékony, magyar származású Mischa Santora volt, aki jelenleg Mischa Santora az Egyesült Államokban él. Ezért gondoltam, hogy az európai fültől, mentalitástól kicsit idegen művet – mint Európában született, de Amerikában dolgozó zenész – közel tudja hozni a közönséghez. A zenekar a karmesteri utasításokat többé-kevésbé pontosan tolmácsolta, de a belépések és zárások nem mindig sikerültek egységesen. A vonóshangzás szép, telt volt, különösen a kissé gyorsabb tempójú, mozgalmasabb, dúsabb hangszínű középső tételben. A fúvósok sokkal nagyobb szerepet kaptak, mindegyikük szépen játszott.
Mischa Santora nem nagyon tudott mit kezdeni a szimfóniával. Kissé egysíkú dinamika jellemezte a művet, a tételeken belüli sokféle téma, dallam, himnusz nem különült el egymástól, nem éreztem, hogy valami új, fontos, a darabon belül lényeges zenei anyag következne. Vezénylésének, mozdulatainak nem volt igazi súlya, még a nagy ütéseknél sem. Egy szó, mint száz, Ives szimfóniáját nem tudta mélységében megismertetni, megszerettetni a közönséggel.

Debussy Noktürnök című, szintén háromtételes (I. Felhők, II. Ünnepek II., Szirének) zenekari képsorozata a zenei impresszionizmus magasiskolája, a pillanatnyi érzések, benyomások sokszor ködszerű ábrázolása jellemzi a ciklust. Maga Debussy adta meg a programot mindhárom tételnek/tételhez. Nos, éppen a tételek lényege, a gyorsan változó hangulati elemek, az apró, de fontos ritmusok, egyszóval az impresszionizmus, a lélek hiányzott az előadásból. Az, amiért íródott. Hiába illett jobban a karmesterhez a gyorsabb tempó, hiába hallottunk gyönyörű fuvola- és angolkürtszólót az első, trombitaszólót a második tételben, a darabot inkább csak eljátszva, s nem előadva hallhattuk. A harmadik tételben a Nemzeti Énekkar Nőikara énekelt. Néha soknak éreztem a kórust, nem volt arányban a zenekari hangzással, a szirének egyébként sem hangosan énekelnek, de ez nem a kórus hibája, ők a karmesteri intésnek tesznek eleget.

Szünet után Richard Strauss Don Quixote – Fantasztikus variációk egy lovagi jellegű témára, zenekarra alcímű szimfonikus költeményét játszotta a Nemzeti Filharmonikus Zenekar, Perényi Miklós és Bársony László közreműködésével. A bevezetést és az azt követő tíz variációt a zeneszerző Miguel de Cervantes jól ismert története alapján komponálta. A programot Richard Strauss aprólékosan megadja a bevezetés és minden variáció előtt, bár a zenéből szinte mindig kiderül, hol tart a történet (a második variáció, a harc a birkákkal különösen remekbe szabott részlet). Egyedi Don Quixote és Sancho Panza zenei ábrázolása: míg a hórihorgas búsképű lovag – aki ábrándokba menekül – megszemélyesítője a cselló (Pjatigorszkij, a minden értelemben nagy orosz csellista a magány kifejezőjének értelmezte hangszerét), addig a tömzsi Sancho Panza megtestesítője a brácsa, basszusklarinét és tenortuba.
A szimfonikus költemény vagy variációsorozat igazán élvezetes volt. Mindkét szólistáról csak a legjobbakat mondhatjuk el: Perényi Miklóst sokszor (de nem elégszer) hallhatja a közönség itthon és külföldön, koncertek, fesztiválok megbecsült és szívesen látott szereplője. Gyermekkorától kezdve a lehető legmagasabb nívón teljesít nemcsak szólistaként, de kamarazenészként is. Don Quixote „szerepét” is a legnagyobb alázattal, ha kell, humorral játszotta, a búsképű lovag halálát nemcsak zenével, de csellóra hajtott fejével is jelezte. Bársony László a brácsa avatott képviselője – bár hangszere miatt nem szerepel annyit, mint Perényi Miklós. A muzsikálásban a két művész egymásra figyelése és a darab minél meggyőzőbb tolmácsolása felülmúlhatatlan volt (cédén is megjelent a mű kettejük előadásában, Ferencsik János vezényletével, az ÁHZ-val). Nem törekedtek szólistaallűrökre, csak a szimfonikus költemény által kívánt nem csekély feladatot teljesítették. Méltó partner volt ebben Mischa Santora és nem utolsósorban a zenekar.

Bevezetés: Don Quijote lovagregény-olvasmányai hatására, elveszítvén józan ítélőképességét, elhatározza, hogy maga is kóborló lovag lesz.
Téma: Don Quijote, a búsképű lovag (szólócselló), Sancho Panza (basszusklarinét, tenortuba, szólóbrácsa).
I. variáció: A különös pár kilovagolása, a szép Dulcinea del Tobosóról való ábrándozás és kaland a szélmalmokkal.
II. variáció: Győzedelmes csata a nagy Alifanfaron császár serege ellen (harc a birkákkal).
III. variáció: Beszélgetések a lovag és szolgája között: az elégedetlen Sancho szólásmondásokkal tarkított kérdései, melyekre Don Quijote csitítóan, kioktatóan válaszol, és az elhivatott lovagi szolgálatról elmélkedik.
IV. variáció: Szerencsétlen kaland a zarándokokkal.
V. variáció: Don Quijote őrségben. Forró üdvözlete a távoli Dulcineának.
VI. variáció: Találkozás a parasztlánnyal, akit Sancho elvarázsolt Dulcineának nevez.
VII. variáció: Lovaglás a légben.
VIII. variáció: Szerencsétlen utazás az elvarázsolt csónakon (Barcarola).
IX. variáció: Harc a vélt varázslók ellen: két szerzetes szamárháton.
X. variáció: Párbaj a Fehér Hold lovagjával, aki legyőzi Don Quijotét. Don Quijote elbúcsúzik a fegyverektől, s elhatározza, hogy visszamegy pásztornak a falujába.
Finálé: Józan eszét visszanyerve utolsó napjait csendes szemlélődéssel tölti. Don Quijote halála.

Archívum Tags:Fülvájó

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Mikrocsodák tömkelege – az ember néha belül ír
Next Post: Alexandra David-Neel – Jongden láma: Az öt bölcsesség lámája

Related Posts

  • A38: After Crying SBB után Archívum
  • Filotás Archívum
  • Az elátkozott vadász, Boszorkányszombat, három költemény Archívum
  • Shakespeare és a film II. rész Archívum
  • Fujarával, sztrapacskával Archívum
  • A webkettes fiú esete „Kakukk” Matyival Archívum

Comment (1) on “Ábrándozás Ivesszal, Debussyvel és Richard Strauss-szal”

  1. Visszajelzés: Május 19. – papiruszportal.hu

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2025. május
  • 2025. április
  • 2025. március
  • 2025. február
  • 2025. január
  • 2024. december
  • 2024. november
  • 2024. október
  • 2024. szeptember
  • 2024. augusztus
  • 2024. július
  • 2024. június
  • 2024. május
  • 2024. április
  • 2024. március
  • 2024. február
  • 2024. január
  • 2023. december
  • 2023. november
  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Keller, Kremer és Schubert
  • Hangszínek bűvöletében – hangszerelés felsőfokon
  • Orosz művek, orosz előadók a Müpában
  • Szokolov, Byrd és Brahms – valamint Chopin és Bach
  • Az oboa, a fuvola és a medvék

Legutóbbi hozzászólások

  1. Enescu, Richard Strauss és a hegedű-zongora szonáta műfaja szerzője Május 4. – papiruszportal.hu
  2. Bohémélet szerzője Április 28. – papiruszportal.hu
  3. Az utolsó tangó szerzője Április 28. – papiruszportal.hu
  4. Fabio Luisi és Jordi Savall a Művészetek Palotájában szerzője A humánum Beethovennel és Schuberttel – papiruszportal.hu
  5. Savall, a csoda szerzője A humánum Beethovennel és Schuberttel – papiruszportal.hu
  • A József-legenda Archívum
  • Augusztus 15. Naptár
  • Boldog születésnapot, Mr. Elfman! Archívum
  • Képzett társítások: Szabó T. Anna, Dragomán György és Kenyeres Bálint Archívum
  • A vízisellő és a macska Papiruszportal
  • Brahms és Bartók Papiruszportal
  • Vincent van Gogh Archívum
  • Linn Ullmann: Áldott gyermek Archívum

Copyright © 2003-2024 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme