Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • Fürge, gyilkos ujjak Archívum
  • Ne állj meg soha! – Interjú Balázs Fecóval, a Korál vezetőjével Archívum
  • Az élet vendége – Csoma-legendárium Archívum
  • Felipe Fernández-Armesto: A középkor történeteAlternatív világtörténet Archívum
  • Csongor és Tünde – zenében Archívum
  • Milles varázsos kertje Archívum
  • Sorstársaink − Szigethy Gábor reformkori breviáriuma Archívum
  • Caccinitól a Meditációs zenéig Archívum

Az arany középút

Posted on 2023.10.11.2023.10.09. By admin Nincs hozzászólás a(z) Az arany középút bejegyzéshez

a BFZ koncertje Wagner, Richard Strauss és Bruckner műveiből

a papiruszportal.hu archívumából [2017]

Szerző: szabói

Wagner, Richard Strauss és Bruckner műveiből összeállított programot játszott a Budapesti Fesztiválzenekar február 24-én a Müpa nagytermében, a koncertet ez alkalommal is három időpontban ismételték. A három darab egyúttal rávilágított arra, hogy a romantika nyelvezete mennyire színes, és arra is, hogy a három szerző viszonylag keveset játszott darabja is szerves része a zenetörténetnek.

Richard Wagner Lohengrinjének előjátéka nyitotta a koncertet, az opera e részlete Wagner szerint a Szent Grált jeleníti meg. Az előjáték csodálatos hangzású, a hegedűk, fuvolák éteri magasságban játszanak, a téma sokszor ismétlődik, más-más hangszerelésben. Az előjáték tulajdonképpen statikus, de telítve van gyönyörű hangszínekkel, egyfajta nyugalommal. A részletet éppen ezek miatt nehéz megszólaltatni, ha nincs meg az érzelmi többlet, akkor unalmassá válhat a zenekari játék. Robin Ticciati kívülről vezényelte az előjátékot, de éppen a többletet nem kapta meg a hallgató. Koncertnyitányként túlnyomó részt pergő, gyors műveket várunk, talán ezért sem töltötte be azt a hatást a Wagner-részlet, amit vár az ember, az általában szokásos versenyműre való ráhangolódást. A zenekar hangzása szép volt, a hegedűk magas hangjai tiszták, kellemes hangzással szólalt meg az előjáték.
Richard Strauss késői, 1943-ban bemutatott II. kürtversenye – és a kürt mint szólóhangszer – ritka vendég a hangversenytermekben, de ugyanígy ritka vendég Strauss többi hat koncertje (talán az Oboaverseny hangzik el esetenként). Richard Strauss e műve, ha a szimfonikus költeményekkel, vagy az operákkal hasonlítjuk össze, szinte takarékos hangzásvilággal bír, a sűrű, szinte pillanatonként megjelenő modulációk sem jellemzik a művet. A nyitó tétel kis pontatlanságokat hozott a zenekar részéről, hiába, a straussi faktúra még ebben a műben sem adja könnyen magát, az attacca lassú tétel zenéje csodálatos. A rondó nagyon izgalmas, a hegedűk dobott vonói könnyedséget adtak, a csak az utolsó tételben szereplő kürtök fényesen szólaltak meg.

Radovan Vlatkovic az egyik legismertebb kürtművész, ezt a versenyművet már játszotta a Müpában korábban. Hangjának színe, fénye, a zenei megoldások mind-mind igazolták a művész hírnevét. Ráadásként egy Schreiber Mátyás-féle kórusművet játszott, a zenekar három kürtösével.

A zenekari hangzás szép volt, azonban a karmester kevés gondot fordított az apróságokra, finomságokra, melyek egy-egy művet igazán érdekessé tesznek, a hangok mögé nem nézett Ticciati. Ugyanezt éreztem a Bruckner szimfónia kapcsán is. A VI. (A-dúr) szimfónia nagyszabású mű (ahogy a Bruckner-szimfóniák többsége az), de ezt a művet játsszák a legkevesebbet Bruckner e műfajú alkotásai közül. Az első tétel (Maestoso) kellemes ellentéteket hozott, nem sarkított, hanem inkább a középutas karaktereket, dinamikai vonalat kapta a hallgató. A lassú tétel elején ismét gyönyörködhettünk a Fesztiválzenekar vonósainak csodálatos hangzásában, szinte elomlott a zene. A Scherzo karakterei tetszettek, a zenekar itt is kissé pontatlan volt. A finálé semmi rendkívülit nem hozott, a zenekari hangzás azonban itt is nagyszerű volt.

Robin Ticciati a szimfóniában (melyet kívülről vezényelt) érezte magát leginkább otthonosan, de a koncert alapján nem a kiemelkedő karmesterek sorát gazdagította. A Bruckner-művet tulajdonképpen a zenekar játékára alapozta a szép kézmozdulatokkal, de kevés beintéssel vezénylő karmester, saját invenciót keveset mutatott fel. Kellemes, de nem kiemelkedő koncertet hallhatott az érdeklődő.

Archívum Tags:Fülvájó

Bejegyzés navigáció

Previous Post: A Tinta Nebuló II. szótárcsomagja
Next Post: Október 12.

Related Posts

  • Mozart, a könnyed és a komoly Archívum
  • Újévi koncert Törökbálinton Archívum
  • A bolhabőr topánkától az ördög Csepel kerékpárjáig Archívum
  • Állatságok és Kerge ABC Archívum
  • Tiffany és Gallé – A szecesszió üvegművészete Archívum
  • „A bölcsesség szavai” Archívum

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2025. november
  • 2025. október
  • 2025. szeptember
  • 2025. augusztus
  • 2025. július
  • 2025. június
  • 2025. május
  • 2025. április
  • 2025. március
  • 2025. február
  • 2025. január
  • 2024. december
  • 2024. november
  • 2024. október
  • 2024. szeptember
  • 2024. augusztus
  • 2024. július
  • 2024. június
  • 2024. május
  • 2024. április
  • 2024. március
  • 2024. február
  • 2024. január
  • 2023. december
  • 2023. november
  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Rekviemek időszaka
  • Eötvös és Krasznahorkai
  • A Répakirály tündöklése és bukása
  • A lelkesedés magasiskolája – és a hiányzó láncszem
  • A döbbenet hangjai

Legutóbbi hozzászólások

  1. A mi lányunk szerzője News
  2. Te Deumok, versenyművek szerzője Idomeneo, Mozart és a stílus – papiruszportal.hu
  3. Két mű, két világ szerzője Joyce és Bryn – papiruszportal.hu
  4. Ludwig Múzeum: Maurer Dóra – Szűkített életmű szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  5. A legnagyobb komédiás – Richard Pryor szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  • Egy őrült nap Archívum
  • Robert Graves nyomában – James MacKillop: Kelta mítoszok és legendák Archívum
  • Tihany – a Balaton csodálatos koronája Archívum
  • Legjobb és legrosszabb forgatókönyvek Archívum
  • Enescu, Richard Strauss és a hegedű-zongora szonáta műfaja Archívum
  • Bogányi Gergely koncertje a Zeneakadémián Archívum
  • Zichy Mihály, a „rajzoló fejedelem” Archívum
  • Lengyel est, a BFZ-vel és Witt-tel Archívum

Copyright © 2003-2024 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme