Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • Csajkovszkij és Bruckner világa Archívum
  • Ciprus – ahol a kultúrák találkoznak Archívum
  • Tamási Gáspár: Vadon nőtt gyöngyvirág Archívum
  • Csalog Gábor Szkrjabin- és Kurtág-lemeze Archívum
  • A Zongora – ifj. Balázs János koncertje Archívum
  • John Lukacs: Hitler és Sztálin – 1941. június Archívum
  • A reneszánsz ember – Matthew Landrus: Leonardo da Vinci hagyatéka Archívum
  • Tánctól táncig Archívum

Te bolond
Lázár Ervin: A Hétfejű Tündér

Posted on 2022.12.22.2022.12.20. By admin Nincs hozzászólás a(z) Te bolond
Lázár Ervin: A Hétfejű Tündér bejegyzéshez

a papiruszportal.hu archívumából [2012]

Szerző: keszeghy

2012. január 19-én mutatták be az Andrássy úton a Lázár Ervin azonos című meséjéből készült bábelőadást. A bemutatón több felnőtt foglalt helyet a Játszó-Térben, mint gyerek. A szerző művein nemzedékek nőttek föl, és ma is minden korosztály könnyen beleélheti magát kortalan meséibe, Szegény Dzsoni, Bab Berci szerepébe, vagy éppen a csúnyáéba, aki elmegy, hogy megölje minden bajának vélt okozóját, a Hétfejű Tündért.

A több mint hatvan- (ezen a néven éppen húsz)éves Budapest Bábszínház Közép-Európa legnagyobb bábszínháza. Az előadásra a IV. emeleten található kamarateremben, a Játszó-Térben került sor. Legutóbb itt láttam a Hajnali csillag peremén című, ma is futó darabot, illetve kicsit korábban Morgensterntől a Bitódalokat, mindkettő emlékezetes volt. Az alaphelyzetről meséljen maga a szerző: „Rácpácegres a Négyszögletű Kerek Erdő közepén van, s innen csak egy ugrás Ajahtan Kutarbani király fazsindelyes palotája, s a palota mögött meg rögtön kezdődik Csodaország. (…) Nem volt nálam csúnyább gyerek Rácpácegresen. Azazhogy mit beszélek, hetedhét országon nem akadt nálam csúnyább gyerek. A lábam gacsos volt, a hasam hordóhas, a fejem úritök, az orrom ocsmonda, egyik szemem balra nézett, másik szemem jobbra nézett, hívtak emiatt kancsalnak, bandzsalnak, sandának, bandzsának, kancsinak, bandzsinak, árokba nézőnek; tyúkmellem volt, suta voltam, fülem, mint az elefánté, harcsaszám volt, puklis karom, a termetem girbegurba.”

Szereplőink a Négyszögletű Kerek Erdőben, Ajahtan Kutarbani fazsindelyes palotájában, illetve Csodaországban élnek. A szűken vett mese lényei körét a darab színpadra írója tágítja, feladatot ad Ajahtan Kutarbaninak: egész nap várja Rácegresi muzsikáját, s ugyanúgy egy aranyforinttal jutalmazza a helyette érkező Pácegresi fülsiketítő játékát (csak hagyja már abba!), mint szokta Rácegresi csodálatos zenéjét. A bábjáték kereteként megjelenik a színen Csillagkalapáló és felerősíti az égre a csillagokat; Virágszemű Varga Julcsa pedig énekével és locsolókannájával élteti virágoskertjét. Ezek azonban csak intermezők.

Mit mond a meseszám? Hét nap alatt készül fel a revánsra a csúnya, hetedhét országon nincs nála ocsmányabb, de itt a tündér a hétfejű. Lázár Ervin meséi nem mindenben követik a toposzokat. Azért is időtlenek és egyben korszerűek, mert az abszurd színterek, hősök, helyzetek kísértetiesen hasonlítanak mindennapjaink színtereire, hőseire, helyzeteire – egyszerre távoliak és nagyon ismerősek. ő így négyszögesítette a kört. A legnehezebb kérdéseket viszi be a rengetegbe, s ha veszteségek árán is, hősei megtalálják a kivezető utat. Ez a történet is örök emberi kérdéseket feszeget. A szép–rút, jó–rossz tengelyek kijelölte életben, de a Négyszögletű Kerek Erdőben is, négy sarkos pozíció jellemzi az élőlényeket. Végletként lehet valaki szép és jó (mint a Hétfejű Tündér) és akár rút és gonosz (mint „hősünk” a mese elején) is. A legnehezebb feladat egyik végletből a másikba érni.

Tehát a csúnya Pácegresi tanácsát elfogadva felkészül – sárkánytejet iszik, lándzsát szór, karddal, baloskával, péklapáttal, szablyával, vassal, vérrel, vencsellővel hadakozik –, hogy megölje a tündért, aki miatt ilyen ronda lett, s nekiindul. (Lázár Ervin tett arról is, hogy vencsellő, baloska kifejezéseivel böngészésre serkentse olvasóit, nézőit.) A darab csúcspontja a kaszabolás. A fejek levagdosása – dacára az ismert történetnek és a mesebeli környezetnek – megrázó élmény, de ez kell ahhoz, hogy a feltétlen szeretet nagysága megmutatkozhasson. A csúnya az öleléstől („Te bolond”) nem képes a tündér hetedik fejét is levágni, megszépül, jóvá nemesül, végre süt rá a nap – és végleg a már csak egyfejű tündér testőrévé szegődik.

A mintegy háromnegyed órás előadás plasztikusan adta vissza magát a mesét, helyezte szélesebb Lázár Ervin-i környezetbe, a Négyszögletű Kerek Erdőbe. Mind a játék, mind a rendezés, dramaturgia, koreográfia, zene nagyon tetszett. A kitűnő színészek például úgy sóhajtoztak a csúnya önnön csúnyasága fölött, mint a gyerekek a nézőtéren, és a felnőttek magukban. Majd száz ember szépült meg legalább egy kicsit a darab végére.

S hány hét a világ? Te bolond.

A Hétfejű Tündér
Bábjáték 1 részben

Rendező: Kuthy Ágnes m. v.
Bábszínpadra alkalmazta: Gimesi Dóra
Zene: Sáry László
Tervező: Mátravölgyi Ákos
Koreográfus: Fosztó András
Asszisztens: Rigó Anna
Szereplők: Hoffer Károly e. h., Tatai Zsolt, Teszárek Csaba

Archívum Tags:Nyitott könyv, Színes papiruszok

Bejegyzés navigáció

Previous Post: December 22.
Next Post: December 23.

Related Posts

  • Állati elmék – Kányádi Sándor: Kecskemesék Archívum
  • Posztmodern marhaság, vagy karikatúra? – Király Ferenc: A Csillagok hegyén Archívum
  • Szabó T. Anna: rögzített mozgás Archívum
  • George Lucas és Robert Zemeckis – párhuzamos életrajz Archívum
  • Bab Berci kalandjai Archívum
  • Kronogrammák nyomában Archívum

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Heti papiruszok (2322)
  • Tiltott opera, de kötelező meghallgatni
  • Szabó T. Anna: rögzített mozgás
  • Lengyel est, a BFZ-vel és Witt-tel
  • Június 4.

Legutóbbi hozzászólások

  1. Olvas(s)atok – „Kétsíkú valóság”, Franz Kafka művészi kifejezőeszközei szerzője Június 3. – papiruszportal.hu
  2. „Titkos évezredek mélyéről emlékszem reá” szerzője Május 28. – papiruszportal.hu
  3. Ez a vár nem az a vár? o) szerzője Heti papiruszok (2321) – papiruszportal.hu
  4. Ne ess pánikba! – Törülközőnap szerzője Május 25. – papiruszportal.hu
  5. Rammstein – Egy ember ég szerzője Rammstein – tűz alatt – papiruszportal.hu
  • Bab Berci kalandjai Archívum
  • Május 23. Naptár
  • Bécsi bájital – Donizetti vígoperája Archívum
  • Január 8. Naptár
  • Ez a vár nem az a vár? o) Egyéb kategória
  • „Mindenki ismeri a játékszabályokat”
    Ex-kódex: előhívás Müller Péter Sziámival
    Archívum
  • Szimfonikus felfedezések Archívum
  • Május 18. Naptár

Copyright © 2003-2022 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme