Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • Olvas(s)atok – Závada Pál: Jadviga párnája Archívum
  • Ostrom, szőr mentén Archívum
  • Óév, újév, új év Archívum
  • Galambbegytől kadarkáig Archívum
  • Jankovics Marcell jelentősebb hangsúlyt adna a gyermekkultúrának Archívum
  • A hivatal belovagolt Pécsre Archívum
  • Kabarétörténet szubjektív objektívon keresztül Archívum
  • Malom-harc Archívum

Nem az évszak a lényeg

Posted on 2023.12.08.2025.02.14. By admin 1 hozzászólás a(z) Nem az évszak a lényeg bejegyzéshez

Tandori Dezső: Medvék minden mennyiségben

a papiruszportal.hu archívumából [2010]

Szerző: leho

Gyerekbirodalmi lépegetéseink körét a minap a Pagonyban (menyét?) hagytuk abba, egy komoly kapcsolat kivesézésénél, és most itt az újabb szoros kapocs. Több idősíkban is: Tandori és medvéi (+ verebei) viszonya legendás, ősi, mit ne mondjunk, mesés. A Pagony friss kiadványában pedig, ahogy a címnegyed rajzán látható, a költőóriás (Nagy Medve) és Agócs Írisz (Kis Medve) néz egymással mackószemet. Fontos földi találkozás az övék.

„Nálunk minden nap: Mackónap.
És minden nap: Verébnap.”

Nyitott málnás

Egy hét alatt két nagyszerű gyerekkönyv jelent meg (több, erről később), ám a bemutatóik egészen másként alakultak. Míg a Csimotáé és Szegedi Kataliné eléggé feszengősre sikeredett, addig a Nyitott Műhelyben november 19-én egy jó hangulatú, élvezetes, egy nagyszerű könyvhöz méltó ismertetés-kedvcsinálás részesei lehettünk. A macik a málnásban voltak. És nemcsak azért, mert az asztalokon málnaszörp meg mézes puszedli várt, lehetett rajzolni meg Agócs-medvéket színezni, hanem azért is, mert a beszélgetés úgy szólt magáról a műről, keletkezési körülményeiről, hogy az érdemeit emelte ki – brummfordiságot egyébként sem sokat találtam benne.

Sok mindent megtudtunk Tandori medvékhez-verebekhez való viszonyáról, az 1977-es alap(-)műről és eddigi kiadásairól. Harcos Bálint költő és egyben Tandori-rajongó jellemző anekdotákkal is szolgált a méltatott állattársaihoz fűződő viszonyáról. Belelapozhattunk e korábbi kötetekbe, összehasonlítva például a versekhez készült jó (Réber László), megfelelő és kínos illusztrációkat. Hannus Zoltán felkészülten olvasott fel-mondott el kedvenc verseket a kötetből (Íriszét, Kovács Eszterét, Bálintét és a beszélgetést vezető Both Gabiét). Eszter és Írisz pedig a könyv születésének körülményeiről, a szerkesztésről mesélt.
Van úgy, hogy vörös a hold, s van úgy, hogy illusztrátorok csak úgy, a maguk kedvire rajzolgatni kezdenek. Így történt Agócs M. Írisszel is, aki medvéit önszorgalomból pingálgatta eleinte, míg jött a felkérés a Pagony részéről: „Annál nagyobb szerencse talán csak egy medvét érhet (vagy még egy medvét sem), hogy a legkedvesebb verseihez rajzolhat igaziból medvéket egy igazi könyvbe.” Felhívták a nem minden mai kommunikációs csatornán elérhető szerzőt, aki készséggel állt az újabb kiadás elibe.
Az illusztrátor egészen egyedi mézrablói-eukaliptuszfalói az elmúlt hónapokban szinte szétfeszítették blogja barlangját. Sőt, mackói elnemzetköziesedtek. Hogy, hogy nem, egy oroszországi játékmedve-készítő is megtalálta Írisz állatait, s elkészítette a bemutatott Eleket (persze remek). Az oroszok medvefronton igen erősek, például – ha már Tandori – a csonka moszkvai olimpiának Misa volt a kabalája (de az 1849-es szabadságharc leverése után egy híres karikatúrán is medveként ábrázolták a muszkát). Tehát az illusztrátor kétdimenziós medvéi átlépték a virtuális szögesdrótot, nyelvi problémákat, majd megtestesültek, s visszatértek – ha az évtizedes KGST-szaldókat nézzük, ez számszakilag is egyértelműen pozitívum, ráadásul nem tank vagy ideológia.
A Pagony vezetője kiemelte, azért jelentették meg újra e verseket, mert egyrészt kortalan művekről van szó, másrészt nincs a piacon belőlük, harmadrészt egy nagyon szép, a szöveghez felnövő illusztrációkkal díszített kiadvány lebegett a szemük előtt.

Kell egy veréb (medve)

Kell egy veréb – kis szövegrontással így hangzik az egyik nagy sikerű, ráadásul a medvés első kiadás megjelenésével majd egy időben született mű, a Keménykalap… szállóigéje. A medvékre természetesen szükség van: az urszulógia számos kitűnő darabbal örvendeztette már meg az olvasókat. Elég nemzetközi színtéren Medveczky-Csekélyértelműt, idehaza régebbről Vackort vagy újabban a sajnos kevésbé felkapott Medvét említeni.
Tandori mackói is igen magasan jegyzettek ezen modern kori fabulák közt. Az először 1977-ben megjelent medvés kötete az újabb kiadás alapja, de megtalálhatók benne későbbi veretes verebes, a témába csőrükkel vágó darabok is. Nem egyszerű barlangleporolásról van szó, mint oly sokszor megtörténik. Kovács Eszter szerkesztő új, számára logikusabb sorrendbe állította, tematizálta a verseket, de látta a medvétől az erdőt. A sportos bevezetés (Mesés rajt – de ez még nem vers!) után A produkcióban Nagy Medve az égről (vagy nekem Tandori) ellentmondást nem tűrően kijelenti: „Mert nekem itt Medvék kellenek, / de Minden Mennyiségben!” Jön a mackóenumeráció (nemhiába jár az ember iskolába, nem úgy, mint a koalák, lásd később), beszerzési hely szerinti dokumentáció (Selce, Crikvenica – tényleg szép, még mackók nélkül is az Adria), sportos, ilyen-olyan medveélethelyzetek, a bevallottan nem agysebész koalákról néhány opus, külön az ünnepes versek egy csokorban, s a nyílt végű Levéllel zárul az első fejezet (I. Medvék minden mennyiségben, II. Játékmedvék verébdala). De nem ez a lényeg. Bár a szöveg a költő-medvetulajdonos-szülő és a játék mackók/élő verebek (Milos, Flórián, Luca) békés egymás mellett éléséről szól, ez sokkal komolyabb kapcsolat, mint egy szimpla ember-használati eszköz/állaté. Tandori komolyan játszik, és ebben a játékban, maga az élet, a medvéket-verebeket igencsak emberszámba veszi. Már a bevezető kérdései (pl. „Úgy értem: játszol néha?”, „Csak komoly vagy? csak léha?”) elemelnek a felhőtlen, hobbiszerű játszadozástól, nála ezek a viszonyok lények közti találkozások. Épp Agócs Írisz fogalmazta meg, hogy nem mindenki „ember” az emberek között, vannak köztünk különös „lények”, ahogyan biztos az állatok/játékok között is. Tandori és Agócs Írisz mackói-verebei tényleg „lények”, átlényegültek, de hogy ez a kategória miként viszonyul az emberhez és az állathoz, azt ki-ki döntse el maga.

Írisz számtalan medvearcot, -testet, -testtartást, -tekintetet, -érzést vetett papírra, a rajzok együtt élnek a szöveggel. Nem gügyögnek, nem cukiságok (azok, csak másképp), dicséret helyett: egész egyszerűen Tandori-medvék. A bemutató után kérdeztem tőle, hogy mennyire gyorsan fogadta be e műveket, hiszen szintén távol állnak az egyszeregy egyszerűségű gyerekversektől, nem is azok a szó szoros értelmében. Elmondta, hogy nehéz dolga lenne, ha a versekről kellene beszélni, vagy értelmezni őket, de a bennük szereplő mackók lerajzolása végtelenül természetes volt számára, és boldogan feledkezett beléjük. A blogon követve a születésüket, ez teljesen egyértelmű. Itt kell megemlíteni az Írisszel szintén szoros kapcsolatban álló Seres Tamás nevét, akinek a szép könyvterv és a tipográfia köszönhető.
Kovács Eszter a bemutató végén nem csupán kötelező kincstári optimizmusból mondhatta, hogy szerinte ez a legjobb kortalan kortárs Tandori-medvés kiadvány.

„Ugye vannak neked is medvéid?”

Tandori Dezső:
Medvék minden mennyiségben

Pagony, Budapest, 2010

Agócs Írisz illusztrációival
Kötött, 86 oldal, 215×195 mm
ISBN 9786155023149

Archívum Tags:Nyitott könyv

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Csellóünnep
Next Post: Olvas(s)atok, néz(z)etek – Kié a felelősség?

Related Posts

  • Rapszódia és Akiko Archívum
  • Giordano: André Chénier – az Operában Archívum
  • Egyedül harcoltunk 1956-ban is Archívum
  • Az érvényes manír Archívum
  • A sötét oldalon: Borzongás Archívum
  • Te Deumok, versenyművek Archívum

Comment (1) on “Nem az évszak a lényeg”

  1. Visszajelzés: Február 13. – papiruszportal.hu

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2025. május
  • 2025. április
  • 2025. március
  • 2025. február
  • 2025. január
  • 2024. december
  • 2024. november
  • 2024. október
  • 2024. szeptember
  • 2024. augusztus
  • 2024. július
  • 2024. június
  • 2024. május
  • 2024. április
  • 2024. március
  • 2024. február
  • 2024. január
  • 2023. december
  • 2023. november
  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Keller, Kremer és Schubert
  • Hangszínek bűvöletében – hangszerelés felsőfokon
  • Orosz művek, orosz előadók a Müpában
  • Szokolov, Byrd és Brahms – valamint Chopin és Bach
  • Az oboa, a fuvola és a medvék

Legutóbbi hozzászólások

  1. Enescu, Richard Strauss és a hegedű-zongora szonáta műfaja szerzője Május 4. – papiruszportal.hu
  2. Bohémélet szerzője Április 28. – papiruszportal.hu
  3. Az utolsó tangó szerzője Április 28. – papiruszportal.hu
  4. Fabio Luisi és Jordi Savall a Művészetek Palotájában szerzője A humánum Beethovennel és Schuberttel – papiruszportal.hu
  5. Savall, a csoda szerzője A humánum Beethovennel és Schuberttel – papiruszportal.hu
  • Rózsaszín párduckörmök Archívum
  • Komolyzenei kapocs Ciprus és Magyarország között Archívum
  • A betyárját! Archívum
  • Pálfalvi Dorottya: A titokzatos ház Archívum
  • Forró lengyel, forró angol: Szymanowski és Britten hegedűversenyei Archívum
  • Schubert-misék Archívum
  • Olvasó olvas – Esterházy Péterre emlékezünk Archívum
  • A zene gyönyörűsége Archívum

Copyright © 2003-2024 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme