Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • „Semmi sem számít” – Ambrose Bierce Archívum
  • Ágyúk és virágok Archívum
  • Heti papiruszok (2322) Egyéb kategória
  • Mikrocsodák tömkelege – az ember néha belül ír Archívum
  • Kincsestár, fúvósokra Archívum
  • Newbery Medal – Az ismeretlen Serédy Kató Archívum
  • Ókori Nyelvöltögető II. Archívum
  • A modern thriller királya Archívum

Csellóünnep

Posted on 2023.12.08.2023.12.06. By admin Nincs hozzászólás a(z) Csellóünnep bejegyzéshez

Középpontban a cselló

Szerző: Lehotka Ildikó, 2023. december 6.
Fotó: Mudra László (a Concerto Budapest Facebook oldalán)

A Concerto Budapest újabb tematikus sorozata a csellót állította a középpontba, Csellóünnep elnevezéssel kétnapos koncertsorozatot kínáltak a hallgatóknak. Fantasztikus művészek, fantasztikus zeneműveken át mutatták be a csellót mint hangszert, illetve megismerhettük a magyar csellisták színe-javát. A november 25-i program négy, a következő, vasárnapi pedig öt koncertből állt. Magam a szombati hangversenyeken voltam.

11 órakor a Zeneakadémia nagytermében kezdődő koncerten a két Haydn versenymű csendült fel (a kísérőfüzet öt, ebből három Haydnnak tulajdonított versenyművet említ, a két fennmaradtat hallhattuk). A kísérőfüzettől eltérően a D-dúr – amelyet valószínűleg James Cervettónak írta a szerző – szólalt meg elsőnek, majd a C-dúrt játszotta Várdai István, a Liszt Ferenc Kamarazenekar közreműködésével, melynek Várdai a zenekar művészeti igazgatója. A két versenymű követi a háromtételes, a barokkban megszilárduló formát. A D-dúr csellóverseny érdekessége a tökéletes játék mellett az első tétel kadenciája volt, ebben a Bach D-dúr szvitjének Prelúdium tételéből hallottuk az első pár hangot, amely nagyon jól illeszkedett a zenei anyagba. (Bach D-dúr szvitje a következő napon Rohmann Ditta tolmácsolásában szólalt meg.) Várdai nagyszerűen játszott, a D-dúr bája, a C-dúr játékossága a virtuóz III. tételben a haydni invenciózus komponálási megoldásokat fényesen tolmácsolta. Elmondhatjuk, hogy Várdai István elképesztően szép játéka mellett a zenekar szintén nagyon érzékletesen játszott. A zenekar és a szólista tökéletesen együtt gondolkodott mint a frazeálások, mind a zenei lélegzetvétel tekintetében.

A következő koncert 14 órakor kezdődött a Solti teremben, Bach és Schubert 1-1 műve állt a középpontban. Perényi Miklós volt az, aki a Schubert C-dúr vonósötösben a (Boccherini által először használt kétcsellós összeállítás) másik cselló szólamát játszotta. Perényi kezdte meg a koncertet Bach d-moll csellószvitjével.
Perényi Bach-tolmácsolása rendkívül letisztult volt, szinte éteri, de úgy éteri, hogy emberi is egyúttal. Nem voltak különleges megállások, belegyorsítások, lélegzett ez a zene. Úgy, hogy semmiféle rendhagyó dolgot nem csempészett Perényi a hangok közé. A C-dúr vonósötös az a mű, ami mindig megérinti az ember lelkét. A Keller Quartet (Keller András, Környei Zsófia – hegedű; Szűcs Máté – brácsa; Fenyő László – cselló) előadás fantasztikus volt, igaz hogy az első tételnél a Keller András hegedűje elhangolódott, és újra kellett kezdeni az első tételt. Nagyon izgalmas zenei megoldásokat hallottunk, és itt is azt lehet elmondani, hogy most a közönség lélegzett a zenészekkel együtt.

16 órától a nagyteremben folytatódott a sorozat, Dohnányi Konzertstück gordonkára és zenekarra című műve és Saint-Saens a-moll csellóversenye szólalt meg. A Dohnányi darab műfaji megjelölése bár nem csellóverseny, azonban mondhatjuk hogy egy izgalmas versenymű. Ahogy a Saint-Saens versenyműben, úgy itt is egybekomponált a mű, világos tagolásokkal, egy-egy téma többszöri visszatérésével. Devich Gergely játszotta a Dohnányi-művet, nagyon szépen, nagyon érzékenyen, A Saint-Saens-műben Rohmann Ditta játszotta a szólót, szintén szépen. Ráadást is adott, Bach: G-dúr szvitjének Prelúdium tételét (mielőtt eljátszotta volna, elmondta, nem is számított arra, hogy adhat ráadást). A zenekari kíséretet a Nemzeti Filharmonikusok értő játékával hallottuk, a Dohnányi-művet Maxim Rysanov, a Saint-Saens-darabot Somodari Péter vezényelte.

Az utolsó, három művet ígérő koncert fél nyolckor kezdődött a Nagyteremben, Fenyő László tolmácsolásában hallhattuk Schumann a-moll csellóversenyét. Ez a versenymű talán azért szólal meg ritkábban, mert a szólóhangszer dallama helyenként nem hangszerszerű. Azonban ezt Fenyő tolmácsolásában nem érezhettük. A versenymű egyes szakaszait inkább lágynak, mintsem erőteljesnek érzékeltetik az előadót, a művész játékában ezek a szakaszok erőteljesen szólaltak meg. Rendkívüli előadást hallottunk, ahogy Somodari Pétertől is, aki Csajkovszkij Változatok egy rokokó témára című sorozatát játszotta. Nagyon eltalált karakterekkel, tökéletes technikai tudással (ez persze minden előadóról elmondható) szólalt meg a darab, a felépítése is remek volt. A Csellóünnep első napját Perényi Miklós játéka zárta, Dvorák h-moll csellóversenyét játszotta. Hogy Perényi a legjobbak között van, ezt nem is kell mondani, ez az előadása is letisztult volt, a közönség tapsát megköszönve a művész ráadást is adott, két Bach-szvit, a G-dúr és a C-dúr egy-egy tételét. A Concerto Budapest Keller András vezényletével működött közre, remekül.

A Csellóünnep első napján több művész több alkalommal állt a színpadra. Perényi Miklós két koncerten három művet játszott, Keller András vezényelt és a Schubert vonósötösben hegedült, Fenyő László a Schubert vonósötösben működött közre és játszotta Schumann Csellóversenyét. Somodari Péter mint karmester és a Csajkovszkij-darab szólistája lépett színpadra.

Felvillanyozó volt a nap, nem csak a jelen és a jövő csellistái élvezték a műveket, előadásokat. Reméljük, jövőre is lesz hasonló sorozat.

Papiruszportal Tags:Fülvájó

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Liszt, négy kézre
Next Post: Nem az évszak a lényeg

Related Posts

  • Zenei kavalkád Papiruszportal
  • A Rajna kincse a Duna partján Papiruszportal
  • Prokofjev és a zongoraversenyek Papiruszportal
  • A ló és a láda esete Papiruszportal
  • A pásztor és a király Papiruszportal
  • A mi lányunk Papiruszportal

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2025. június
  • 2025. május
  • 2025. április
  • 2025. március
  • 2025. február
  • 2025. január
  • 2024. december
  • 2024. november
  • 2024. október
  • 2024. szeptember
  • 2024. augusztus
  • 2024. július
  • 2024. június
  • 2024. május
  • 2024. április
  • 2024. március
  • 2024. február
  • 2024. január
  • 2023. december
  • 2023. november
  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Idomeneo, Mozart és a stílus
  • Joyce és Bryn
  • Mária és Erzsébet, Erzsébet és Mária
  • Don Carlos és a lépcsők
  • Ínyenc szendvics

Legutóbbi hozzászólások

  1. A mi lányunk szerzője News
  2. A ló és a láda esete szerzője Idomeneo, Mozart és a stílus – papiruszportal.hu
  3. Te Deumok, versenyművek szerzője Idomeneo, Mozart és a stílus – papiruszportal.hu
  4. Rosszfiútól rosszfiúig szerzője Joyce és Bryn – papiruszportal.hu
  5. Két mű, két világ szerzője Joyce és Bryn – papiruszportal.hu
  • Július 7. Naptár
  • Honvágy – Vonzások és választások Archívum
  • Lajtha László és a titkos szoba – Solymosi Tari Emőke: „…magam titkos szobája” Archívum
  • Májusi Manon Lescaut Archívum
  • Szamárságok a fülbe Archívum
  • Ciprus – ahol a kultúrák találkoznak Archívum
  • Ágyúk és virágok Archívum
  • Eötvös Péter concertói és természet közeli zenéi Archívum

Copyright © 2003-2024 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme