Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • Liszt, Dubrovay és Brahms egy este Archívum
  • Wagner, Wagner – a Művészetek Palotájában Archívum
  • A sci-fi irodalom nagyszerű tanára Archívum
  • Kis nép, kis lélek? – Húsvét-sziget II. (Kőkolosszusok) Archívum
  • Bethlen Gábor ajándéka Archívum
  • Várjon Dénes Archívum
  • Rubinstein, szivarral Archívum
  • Már megint szingli Archívum

Fischer Annie emlékére

Posted on 2023.07.05.2025.04.11. By admin 2 hozzászólás Fischer Annie emlékére című bejegyzéshez

a papiruszportal.hu archívumából [2014]

Szerző: Lehotka Ildikó

A Nemzeti Filharmonikus Zenekar és Énekkar október 15-i koncertjét Fischer Annie születésének 100. évfordulója ünneplésére szentelte. Az est zeneszerzője Mozart és Haydn volt, a szólista Ránki Dezső, Kocsis Zoltán vezényelt. Nagyszerű művészek emlékeztek előadásukkal a legendás zongoraművésznőre, Fischer Annie-ra, Mozart c-moll zongoraversenye úgy szólalt meg, hogy kivételes, felejthetetlen emlék marad.

Haydn londoni szimfóniáinak egyetlen moll hangnemű darabja nyitotta a koncertet, a No. 95-ös jegyzékszámú. A 12 szimfóniát tartalmazó sorozat harmadik darabja nagyon izgalmas, visszautal a zeneszerző korábbi szimfóniáira, a Sturm und Drang a szimfóniatermés középső periódus, a koncertáló stílus a korai szimfóniák jellegzetessége volt. De jelen van a humor, az ütemnyi (vagy még hosszabb) szünet és az a könnyedség, gondtalanság, mely Haydn védjegye.
A c-moll szimfónia nem lassú bevezetéssel indul, ahogy a többi londoni szimfónia, hanem egy jellegzetes öthangos motívummal, a negyedik hang emelt IV. fok (szintén találunk ilyenre példát Haydnnál), a karakter nagyon nagy feszültséget teremt, de a szerző rögtön oldja is. Hihetetlenül könnyed a melléktéma, a kidolgozás nagyon színes. A zenekar előadásában az Allegro moderato tétel nagy dinamikai, hangulati kontrasztokkal szólalt meg, a fúvós hangszerek nem szóltak ki feleslegesen. Izgalmassá tette a tételt a brácsák rusztikus menete, a jó időben, jó helyen játszott hangsúlyok. A variációs formájú lassú tétel (ami nem is olyan lassú, bár a tempójelzés Andante), cselló- és hegedűszólóval már formájánál fogva is változatos hangulati megoldásokkal szólalt meg. A menüettek tolmácsolása sok esetben problémás, elnagyolt, ezt a menüettet azonban rendkívül jó elgondolás alapján tolmácsolta a zenekar, a lassabb tempóban megszólaló Trió csellószólójának esetlensége, bumfordi rusztikussága „falusi muzsikus”-sága eseményszámba ment, tetszett a menüettben a kárálás, a mély hangszereken a brummogás. A záró Finale tempóját életveszélyesnek éreztem, de a zenekar bírta az iramot, igaz, túlhajszoltságtól nem volt mentes ez a gyors tempó, a rondó karakterei azonban szépen domborodtak.
Mozart zongoraversenyei közül az 1786-ban a szerző által előadott c-moll (KV. 491) írja elő a legtöbb hangszert. A nyitótétel (ahogy a szintén c-moll Haydn-szimfónia) drámai zenei anyaggal indít, később érdemes figyelni a zongora és zenekar ellentétes karaktereit. A lassú tétel csodálatos, a variációs tétel mozartian változatos.
Ránki Dezső tolmácsolta a szólót, érzékenységgel, tökéletes kifejezőkészséggel, az I. tétel ívét határozottan végigvezetve a kadenciáig. Nagyon jó hangsúlyokat hallottunk, drámaiságot, szinte mosolygó rezignáltságot. A lassú tétel varázslatos volt, csodálatos hangszínnel szólalt meg, ezernyi árnyalattal. A nyolcvariációs zárótétel megannyi szépséget tartogatott, vidámságot, elkomorulást. A részleteket is finoman megmunkált előadásban hallottunk, a zenekar és a szólista hihetetlen pillanatokat szerzett, az oboa csúnya hangszíne, a fák néha a kelleténél hangosabb megszólalása sem zavarta a zene élvezetét.
Szünet után Mozart Requiemje (KV. 626.) hangzott el (a koncert egyetlen d-moll darabja), szintén nagyon szépen, bár helyenként a megszokottnál jóval gyorsabban (a 12/8-os Lacrymosa már-már táncossá vált, de a Recordare is szinte más értelmet nyert). Remekbe szabottan szólalt meg a Dies irae tétel, sodró lendülettel, nagyon kifejezően, csipetnyivel gyorsabb tempóban, a Rex tremendae felkiáltásai, a tömör énekkari hangszín is nagyon szép volt.
Rőser Orsolya és Rácz István kellemesen énekelt, Brickner Szabolcs önmagához képest most kevésbé hozta azt a magas szintet, melyet vártunk. Meláth Andrea két nagyobb áriájából a Benedictus marad emlékezetes, előbb kezdte áriáját, de nem kellett újra indítani a tételt, a zenekarban is tévesztések, szólamhiányok jelentkeztek. Ennek ellenére jól megfogott előadást hallhattunk, a Nemzeti Énekkar (karigazgató: Antal Mátyás) most is frenetikusan énekelt.
A Nemzeti Filharmonikus Zenekar otthonos a bécsi klasszika stílusában, bár sokan úgy tartják, hogy nem nehéz az e korszakbeli darabokat előadni, mégis talán ez a legnehezebb; a könnyedség, világos forma ha nem társul a megfelelő, nagyon alaposan átgondolt dinamikai, hangszínbeli megoldásokkal, a cezúrákkal, akkor felületes marad az előadás. Kocsis Zoltán, Ránki Dezső, a Nemzeti Filharmonikusok és a Nemzeti Énekkar a stílus finomságait mutatta be ezen a koncerten is.

Archívum Tags:Fülvájó

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Július 5.
Next Post: Csontváry – a színek költője

Related Posts

  • Kavakosz, a karmester Archívum
  • Nyúllábútól Oroszlánszívűig Archívum
  • Kékszakáll francia módra Archívum
  • Irodalmi séták Magyarországon – A Balaton Archívum
  • KulTúra Északnyugat-Magyarországon IV. Archívum
  • Jo Nesbø: Doktor Proktor pukipora 2. Archívum

Comments (2) on “Fischer Annie emlékére”

  1. Visszajelzés: Április 10. – papiruszportal.hu
  2. Visszajelzés: Július 5. – papiruszportal.hu

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2025. május
  • 2025. április
  • 2025. március
  • 2025. február
  • 2025. január
  • 2024. december
  • 2024. november
  • 2024. október
  • 2024. szeptember
  • 2024. augusztus
  • 2024. július
  • 2024. június
  • 2024. május
  • 2024. április
  • 2024. március
  • 2024. február
  • 2024. január
  • 2023. december
  • 2023. november
  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Két mű, két világ
  • Keller, Kremer és Schubert
  • Hangszínek bűvöletében – hangszerelés felsőfokon
  • Orosz művek, orosz előadók a Müpában
  • Szokolov, Byrd és Brahms – valamint Chopin és Bach

Legutóbbi hozzászólások

  1. Enescu, Richard Strauss és a hegedű-zongora szonáta műfaja szerzője Május 4. – papiruszportal.hu
  2. Bohémélet szerzője Április 28. – papiruszportal.hu
  3. Az utolsó tangó szerzője Április 28. – papiruszportal.hu
  4. Fabio Luisi és Jordi Savall a Művészetek Palotájában szerzője A humánum Beethovennel és Schuberttel – papiruszportal.hu
  5. Savall, a csoda szerzője A humánum Beethovennel és Schuberttel – papiruszportal.hu
  • Humperdinck, Richard Strauss és Mahler a Művészetek Palotájában Archívum
  • Nyúllábútól Oroszlánszívűig Archívum
  • Rahmanyinov és Brahms Archívum
  • Január 22. Naptár
  • Brahms háromszor – a Nemzeti Filharmonikusokkal Archívum
  • Let there be rock, let there beer! Archívum
  • Május 9. Naptár
  • Május 14. Naptár

Copyright © 2003-2024 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme