Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • Álmok, mese Archívum
  • Gyöngyösi Levente szerzői lemeze a Hungarotontól Archívum
  • „Amiről az ember rá sem álmodott volna!” Archívum
  • „Senki sem nélkülözhetetlen, mindenki pótolhatatlan” Archívum
  • Olvas(s)atok – Bohumil Hrabal: Sörgyári capriccio Archívum
  • Tavasz a télben Archívum
  • A Bartók-trilógia I. része Archívum
  • Mulasztásos alkotássértés Archívum

Bartók, Dobszay

Posted on 2024.10.09.2024.10.07. By admin Nincs hozzászólás a(z) Bartók, Dobszay bejegyzéshez

Bartók Béla kórusművei

(a papiruszportal.hu archívumából [2015])

Szerző: Lehotka Ildikó

Bartók kórusművei még mindig háttérben vannak az életművet tekintve, holott gyermek- és nőikarra írt darabjai mellett (melyekből néhány azért elvétve megszólal) férfikórusok, zongorakíséretes vegyeskarok is vannak. Bár Bartók a Cantata profanában is kért kórust, de mintha húzódozott volna a kórusművek írásától. A XIX. századi Liedertafelek, a XX. században az itthon létrejött, és nagy eredményeket felmutató kóruséneklés – mely Kodály érdeme – Bartókot nem inspirálta kórusok írására.

Kodály 1946-ban egy előadásában elmondta, hogy 1925-tól kezdve többször is biztatta Bartókot kórusművek írására. Végül 1936 decemberében jelent meg nyolc füzetben a 27 egyneműkar, női- és gyermekkarokra (ebből mindössze nyolc a nőikari darab). A művek bár népdalintonációt jeleznek, azonban nem népdalfeldolgozások. A népi szöveg az, ami különösen érdekelte Bartókot, az, hogy a népdalszerű dallam is jelen van a darabok többségében, Bartók a magyar népzenei iránti rendkívüli érdeklődését jelzi. Talán az sem véletlen, hogy nagyrészt olyan szövegeket választott, melyek dallama ismeretlen. És talán az sem véletlen, hogy a dupla lemezen hallható darabok szinte mindegyike népzenei ihletettségű.

A kétlemezes kiadvány első darabja a 27 egyneműkart tartalmazza, Dobszay László vezényli a Zeneakadémia és az ELTE tagjaiból válogatott kórust. A darabok hangzása nagyon szép (bár helyenként intonációs megingásokat hallunk, így a Van egy gyűrűm, karika címűben). Ez a széphangzás azonban nem takarja a karakterek különbözőségét, ugyanolyan a Tavasz, a Levél az otthoniakhoz, a Játék, Leánynéző, Ne menj el, és még számos darab. A Huszárnóta könnyed, nincs súlya, nincs meg az a férfias-fiús karakter, ami a szöveget, zenei anyagot erősítené.

Néha romantikus rácsúszást is hallunk, érthetetlen, miért, nincs támasztása a Ne hagyj itt című darabnak, nincs alja, mikor háromszólamúvá válik a csodálatos kórusmű. A Jószágigézőnek szép a Meno mosso szakasza, a Keserves, a líraibb szakaszok jobban megoldottak.

Lelkiismeretesen, szépen elénekelt kórusműveket hallunk, csekély érzelmi kitöréssel, kevés előremozdító dinamikával, kiemeléssel, a levegővétellel is érdemes szakaszhatásokat jelölni, kevés a cezúra, nincs meg a lélektani pillanat a kiemelésre, folytatásra. Dobszay ezt írja (a kísérőfüzetben) „Félek attól, hogy karaktereket vezényeljek. A zenéknek van ugyan karaktere, de amikor teljesen belemerülünk a hangokba, sikerül azok formai indulatát megragadni, méghozzá a legkisebb egységekig, az egyes hangokig lemenően, akkor, utólag érezzük, hogy ennek „volt karaktere”.” Érdemes lett volna a gyermekkari műveket gyerekekkel énekeltetni, örvendetes, hogy megtartották az eredeti sorrendet. Eddig még nem hallottam olyan felvételt, mely minden szempontból megfelelt volna a bartóki elképzelésnek, és nem is gondolom, hogy ilyen felvétel születhet egyhamar. A hangszeres Bartók-zenék előadásának mintájára merészebb, a kórusművekről bátran mindent elmondó felvétel még várat magára.

A második lemez a férfi- és vegyeskaroké, a művek a keletkezési sorrend szerint szólalnak meg (igaz, a végső változat szólal meg először, csak aztán az ’eredeti’) így az 1903-as, férfikarra, Harsányi Kálmán versére írt Est az első, mely még a romantikus hangzást mutatja. Kiadatlan a szintén férfikarra írt Két román népdal. Szintén férfikarra készült 1918-ban a Tót népdalok című darab (eredeti nyelven is halljuk), ahogy a Székely népdalok 1932-33-ban, és az Elmúlt időkből (1936).

A férfikari hangzás szép a lemezen, és a zenei megoldások is jóval gazdagabbak, mint a 27 egyneműkar esetében. Különösen szép a basszus szólam, a tenor itt is problémás, nincs meg a fényes hangzás. Szépen szólal meg az egyetlen nőikari kompozíció, a Két román népdal (a vegyes- és férfikarok közt szerepel). A vegyeskarra írt művek tolmácsolása a legjobb a kiadványon. Homogén, izgalmas hangzást kapunk, érző-értő tolmácsolást, a női szólamok nagyon szépek, a szopránnak valóban van magassága, teteje. Érthetetlen, hogy a 27 kórusmű miért csak a szép leéneklés szintjéig jutott?

A lemezen a Bartók-zene legavatottabb értője, Kocsis Zoltán működik közre. A kísérő tanulmány Wilheim András gondos munkája, kár, hogy nehezen olvasható (nem ez az első ilyen kiadvány), a művek szövegei szerepelnek, igaz, érthetetlen módon nagybetűvel, ahogy az elemzés. Bartók rajzolt portréja is meggyőzőbb lehetett volna.

BMC CD 186

Archívum Tags:Fülvájó

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Pozsonyi papiruszok 13.
Next Post: Prágai tavasz

Related Posts

  • Író beszél – Írók egymás közt I. Archívum
  • A filozófus – a habcsók és a mangalica szorításában Archívum
  • Lackfi János világa II. Archívum
  • Prága, a száz torony városa 1. Archívum
  • Metalheart Archívum
  • Noé mondta, mi isszuk: bornépek dalai Archívum

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2025. május
  • 2025. április
  • 2025. március
  • 2025. február
  • 2025. január
  • 2024. december
  • 2024. november
  • 2024. október
  • 2024. szeptember
  • 2024. augusztus
  • 2024. július
  • 2024. június
  • 2024. május
  • 2024. április
  • 2024. március
  • 2024. február
  • 2024. január
  • 2023. december
  • 2023. november
  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Keller, Kremer és Schubert
  • Hangszínek bűvöletében – hangszerelés felsőfokon
  • Orosz művek, orosz előadók a Müpában
  • Szokolov, Byrd és Brahms – valamint Chopin és Bach
  • Az oboa, a fuvola és a medvék

Legutóbbi hozzászólások

  1. Enescu, Richard Strauss és a hegedű-zongora szonáta műfaja szerzője Május 4. – papiruszportal.hu
  2. Bohémélet szerzője Április 28. – papiruszportal.hu
  3. Az utolsó tangó szerzője Április 28. – papiruszportal.hu
  4. Fabio Luisi és Jordi Savall a Művészetek Palotájában szerzője A humánum Beethovennel és Schuberttel – papiruszportal.hu
  5. Savall, a csoda szerzője A humánum Beethovennel és Schuberttel – papiruszportal.hu
  • Ókori Nyelvöltögető – A jelen lévő ókor Archívum
  • Az ismeretlen huszártiszt, gróf Batthyány Lajos Archívum
  • Március 6. Naptár
  • Az ördög és a részletek – Gounod: Faust Archívum
  • Vonalak géniusza – Gustave Doré Archívum
  • A sci-fi irodalom nagyszerű tanára Archívum
  • Október 28. Naptár
  • Pozsonyi papiruszok 4. Archívum

Copyright © 2003-2024 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme