Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • Carmen, a vadító Archívum
  • Schubert-dalok Archívum
  • Elfelejtett lények boltja Archívum
  • Az elátkozott vadász, Boszorkányszombat, három költemény Archívum
  • Otthagyott csapot-papot – Csokonai a néphagyományban Archívum
  • A webkettes fiú esete „Kakukk” Matyival Archívum
  • Egy konzervatív újító – Richard Strauss Archívum
  • A ceglédiből szegedivé lett író: Tömörkény István Archívum

És a nézőt bedobták az arénába

Posted on 2024.02.01.2024.01.30. By admin Nincs hozzászólás a(z) És a nézőt bedobták az arénába bejegyzéshez

Az éhezők viadala*

a papiruszportal.hu archívumából [2013]

Szerző: Pánovics Alajos

Suzanne Collins a kiadója, barátai és családja biztatására írta meg Az éhezők viadala című ifjúsági regényt. Könyve tízmilliós példányban kelt el, trilógiává nőtt, és alig három évvel az első kötet kiadása után megfilmesítették. Gary Ross forgatókönyvíró, rendező és színész készíthetett mozit a regényből. Az ő nevéhez leginkább olyan, a korlátok ledöntését és a nehézségek legyőzését középpontba állító egyedi, eltérő látásmódú, de a valóságtól el nem rugaszkodott filmek köthetők, mint például a Pleasantville.

A jelen lévő néző

A távoli jövőben, a harmadik világháború és a környezeti összeomlás után az Egyesült Államok romjain megalakul a 13 körzet és egy hatalmi központból – Kapitólium városából – álló Panam centralizált uniója. Az ország vezetőjét Elnöknek hívják, de az államforma inkább császárság, mint köztársaság. Az elnyomás ellen felkelő körzetek lakosait Kapitólium leveri. Az eltiport lakosságot korlátozottan kiosztott élelemmel folyamatosan éhínségben tartják. Törvénybe iktatják az éhezők viadala elnevezésű gladiátorjátékot, melyet évente egyszer rendeznek meg, és csak egy győztese lehet. Körzetenként egy-egy 12–18 év közötti fiú és lány indul a megmérettetésen. A játékosokat, a „kiválasztottakat”, az aratásnapi ceremónia alkalmával sorsolják ki.

A cselekmény a 74. éhezők viadalának aratásnapja hajnalán kezdődik a 12. körzetben (bányásztelep). A sorsolás során a 12 éves kishúga helyett jelentkező, szabadvadász életmódot folytató Katniss Everdeen és a családi pékségben dolgozó Peeta Mellark képviselheti körzetét. A két kiválasztottat a nagy nyomorból elviszik Kapitólium városába, a csillogásba, kényeztetésbe, majd a viadal megkezdésének pillanatában kilökik őket egy elektronikus effektekkel befolyásolható erdőbe, ahol a szabályok értelemében meg kell küzdeniük a többi versenyzővel és egymással az életben maradásért és a győzelemért.
A film egy jól megkomponált látvány- és gondolatvilág mentén mutat kendőzetlen képet a mai, leginkább az amerikai társadalomról. Egy nem várt, fiktív antropológiai kultúrakutatáshoz hasonló utazáson vehetünk részt. Ugyanis a történetmesélés során megtudott információkat csak az nem ismeri, aki nem ott lakik, vagyis mi, a nézők. Így pedig nemcsak az az érdekes, hogy Katniss-szal mi történik, hanem az is, hogy velünk.

Tulajdonképpen minket löknek be egy ismeretlen világba. Kevés a támpont, amibe kapaszkodhatunk. Két nagyon rövid tájékoztatószerű után az események közepébe csöppenünk. Kérdések merülnek fel bennünk: „Hol vagyunk? Kik ezek? Most mi van?” Cselekedni akarunk, mert nem normális, hogy összetereljenek, mint a birkákat, kisorsoljanak egy gyalázatos ünnepségen, ahol az veszít, akinek a nevét felolvassák, fellökjenek egy díszes marhavagonba, majd a fővárosba érve mutogassanak mint egy értékes csecsebecsét, a végén pedig arra kényszerítsenek, hogy öljünk a nézők és a hatalom kedvére.
Elveszett idegenek vagyunk egy ismeretlen világban, ahol az elején tántorogva, majd harcra készen követjük azt a leányt, akinek a házában landoltunk ebben a furcsa társadalomban. Vállvetve küzdünk vele, és folyamatosan abban reménykedünk, hogy botoljunk már bele valamibe, aminek lenne valami halvány köze Kalasnyikov bajtárs meggyőzőkészülékéhez.
Kicsinek és jelentéktelennek érezzük magunkat, a helyzetünket pedig elkeserítően kilátástalannak. Azonban szép lassan felpörög az agyunk és hirtelen minden idegszálunkkal azon vagyunk, hogy legvégül elevenen kerüljünk ki abból a szürreális arénából, ahová még egy nyomorult mobil respawnt se voltak hajlandók elhelyezni a rendezők. Ez utóbbi egyébként modortalanság és kimondottan sértő az emberfiával szemben.

Folyamatos, apró kameramozgásokkal tudat alatti feszültséget és bizonytalanságot ébresztenek a nézőben, így ellensúlyozva a történetmesélés helyenként lassú, ballagós, amolyan oroszos stílusát. A kamera helyzete a közeli képeknél sokszor a személyes és az intim zóna határánál van. A külső jeleneteknél rendszerint váll-, fejmagasságból láthatjuk a szereplőket. Sokszor olyan távolságban, mintha mi lennénk ott. Ez az „emberi távolságból szemlélem az eseményeket” nagyban erősíti a „mi is jelen vagyunk” érzést. A látványvilág természetes, nem színpadias, már-már földszagú.
Ez a film nem egy teljesen új világot vagy univerzumot mutat be a science-fiction stíluson belül, mint például a Csillagok háborúja vagy az Avatar. Hanem egy, a mai földi jelenünk alapján lehetségesnek mondható jövőt komoly részletességgel. Ebben a tekintetben nagyon hasonlít Andrej Tarkovszkij 1979-es Sztalkerére. A hardcore cyberpunk koronázatlan királyára, az 1995-ös Strange days-re a Bigelow–Cameron-párostól, valamint Andrew Niccol 1997-es, elegánsan minimalista Gattacájára.

  • Olvas(s)atok, néz(z)etek sorozatunkban Fűzfa Balázs (Nyugat-magyarországi Egyetem) tanítványai szerkesztett, rövidített dolgozataiból közlünk.
Archívum Tags:Színes papiruszok

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Pannon Filharmonikusok: Inspiráció
Next Post: Koncert Veress Sándor születésének 100. évfordulóján

Related Posts

  • Pozsonyi papiruszok 10. Archívum
  • A bizalom üveghegyén túl Archívum
  • „Az én Mózesem (…) egyáltalán nem emberi” Archívum
  • Ki kicsoda? Archívum
  • Berg, Janáček és Liszt Archívum
  • Galambbegytől kadarkáig Archívum

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2025. május
  • 2025. április
  • 2025. március
  • 2025. február
  • 2025. január
  • 2024. december
  • 2024. november
  • 2024. október
  • 2024. szeptember
  • 2024. augusztus
  • 2024. július
  • 2024. június
  • 2024. május
  • 2024. április
  • 2024. március
  • 2024. február
  • 2024. január
  • 2023. december
  • 2023. november
  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Két mű, két világ
  • Keller, Kremer és Schubert
  • Hangszínek bűvöletében – hangszerelés felsőfokon
  • Orosz művek, orosz előadók a Müpában
  • Szokolov, Byrd és Brahms – valamint Chopin és Bach

Legutóbbi hozzászólások

  1. Enescu, Richard Strauss és a hegedű-zongora szonáta műfaja szerzője Május 4. – papiruszportal.hu
  2. Bohémélet szerzője Április 28. – papiruszportal.hu
  3. Az utolsó tangó szerzője Április 28. – papiruszportal.hu
  4. Fabio Luisi és Jordi Savall a Művészetek Palotájában szerzője A humánum Beethovennel és Schuberttel – papiruszportal.hu
  5. Savall, a csoda szerzője A humánum Beethovennel és Schuberttel – papiruszportal.hu
  • Várjon Dénes Archívum
  • Szabó Magda: Régimódi történet és
    Arthur Koestler: Sötétség délben
    Archívum
  • Debrecenbe kéne menni… (nem csak pulykakakasért!) Archívum
  • János vitéz II. a Nemzetiben Archívum
  • A gótikus irodalom úttörője Archívum
  • Március 1. Naptár
  • Anthony Quinn, avagy Zorba, a görög Archívum
  • Május 21. Naptár

Copyright © 2003-2024 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme