Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • Albumok a netről: Pamela Luss és Gina Forsyth Archívum
  • Olvas(s)atok – Mészöly Miklós hamleti atlétája Archívum
  • Hamburger Klára: Liszt Ferenc zenéje Archívum
  • Az érvényes manír Archívum
  • Miért jó? – Fűzfa Balázs: Miért szép Archívum
  • Elutazunk ketten Angliába Archívum
  • Olvas(s)atok, néz(z)etek – A néző halála, a rendező öröme Archívum
  • Szabadi Vilmos és Homor Zsuzsanna Archívum

Kincsestár, fúvósokra

Posted on 2023.11.25.2024.12.29. By admin Nincs hozzászólás a(z) Kincsestár, fúvósokra bejegyzéshez

Warner, 2564 63484-5

a papiruszportal.hu archívumából [2014]

Szerző: Lehotka Ildikó

Több szempontból is remek kiadványt jelentetett meg a Warner, igen ritkán megszólaló fúvós kamarazenét hallunk a lemezeken, a két CD tematikus: az elsőn francia szerzők művei, a másodikon XX. századi fúvóskvintettek szerepelnek (egy-egy kivétellel). Az előadókat sem kell bemutatni, három közülük nálunk is szerepelt már: Emmanuel Pahud a napokban, François Leleux és Radovan Vlatkoviæ korábban, a felvételeken még Paul Meyert és Gilbert Audint halljuk. A második lemezen többek között Ligeti György és Veress Sándor egy-egy kompozíciója is szerepel.

A fúvósötös nem régi keletű együttes, Anton Reicha (1770–1836) volt az első, aki erre az összetételre írt 24 művet, és természetesen átiratokat is készített növendékei számára. Sajnálatosan kevésszer hallunk fúvósötöst, a lemezek száma csekély, és be kell vallani, nem ennek a műfajnak van a legnagyobb rajongótábora.
Az első lemezen öt francia szerző darabját hallhatjuk, elsőként Jacques Ibert 1930-as Trois pièces brèves című háromtételes kompozícióját, melyben érződik egy csipetnyi hangulat az I. világháború utáni francia művekből. A darab talán központi tétele a csodálatos középső, végtelen dallamával, a záró Assez lent humora, és ezt tökéletesen megjelenítik a hangszerek.
Maurice Ravel 1914–1917 között – eredetileg zongorára – írt (később néhány tételét maga hangszerelte zenekarra) hattételes Le tombeau de Couperinjéből a fúvósegyüttes tolmácsolásában négy tétel szólal meg. Franciásan elegáns, kecses a mű, és talán nemcsak azért indokolt Mason Jones átirata, mert kevés a hangszeregyüttesre írt darabok száma, hanem igencsak jól, helyenként karcsúan szól. Gyönyörű a Fúga, nagyon érzékeny az együttes játéka, finom, szinte áttetsző, a hangszerek egymáshoz való viszonya rendkívüli. A Menüett kissé antik hangzása megejtő, Ravel nem véletlenül kér lassabb tempót a szimfóniákban megszokott helyett. A díszes Rigaudon pezsgése zárja a művet.
André Jolivet Oboa-fagott szonátája 1963-ban keletkezett, a mű kacérkodik a 12 fokúsággal. A háromtételes darab nagyszerű példa arra, hogy a két, szólóban alig szereplő hangszer mennyire szépen összecseng, helyenként szinte zenekarszerűen. Jolivet nagy hangsúlyt fektet a ritmizálásra, a záró Ostinato tétel a maga humorával, jellegzetességeivel egyedi.
Darius Milhaud René király kandallója című szvitje 1939-es, ahogy Ravel és talán Jolivet művében, itt is csipetnyi archaizálással találkozhatunk. A zene láttató (utolsó tétele nem ismeretlen a Bartók rádiót hallgatóknak). A rövid tételek kép- és meseszerűek, bennük szerenáddal, játékkal, madrigállal.
Paul Taffanel Fúvósötöse a legkorábbi mű a lemezen, 1876-ban ez a darabja nyert meg egy versenyt. A háromtételes mű a bécsi klasszika harmóniavilágát követi, a nyitótétel nagyon szép, a középső kevésbé, a kürt játssza a dallamot, a hangszerelés sem igazán szerencsés a nyitó szakaszban, a magasabb tartományt is behívó rész jóval érdekesebb. A záró Vivace kicsit mendelssohnos, néha sejtelmes, kellemes zene.

A második lemez Ligeti György Hat bagatelljével nyit: a rövid tételeket 1956-ban hangszerelte át a szerző fúvósötösre. Az eredeti kompozíció, a Musica reservata, mely 12 tételes zongoraciklus, 1949–1953 között keletkezett. A fúvósátirat rendkívül jó, az Allegro con spirito humora, ostinatója (utóbbi a III. tételben is), a II. tétel fájdalmas sikolyai, a IV. izgalmas ritmusa, kicsit magyaros hangvétele remek. Az V. tételt Bartóknak ajánlotta a szerző – Bartók és Veress egy időben jártak a Zeneakadémiára, Ligeti pedig Veress tanítványa volt –, csodálatos zene, benne az éjszaka csöndjével.
Alexander von Zemlinsky Humoreszkje (1939) mahleri hatást is mutat – a IV. szimfóniát halljuk ki belőle esetenként, ez a zene kellemes, jól fogyasztható, de nem a fúvósötös-irodalom csúcsa.
Samuel Barber nevét az Adagio tette ismertté Európában, ez a tétel már a popzenében is megjelent. Summer Music című, 1956-ban bemutatott darabja változatos, a nyugodt hangulattól kezdve a kissé szaggatottabbig több karaktert sorakoztat fel, nem véletlenül tűzik műsorra a fúvósötösök.
Veress Sándor 1933-as, háromtételes, három hangszerre írt (hogy maradjunk a hármas számnál) Szonatinája bőségesen tartalmaz ostinatót, a fagott, oboa és klarinét színét nagyon jól használja a szerző. Veress népdalgyűjtői vénája is megmutatkozik a műben, a népzenei intonáció belesimul a zenébe, a II. tétel első szakaszának siratójellege nagyszerű (a Bartók halálára írt Threnos című műve gyönyörű). Szellemes a zárótétel, a mű nagyon jól felépített, érdemes többször ízlelgetni.
Paul Hindemith Kleine Kammermusik (op. 24. No. 2.) című műve 1922-ben keletkezett, mindazonáltal eredeti, nagyon kellemes az öt hangszer hangzása. A „tág értelemben Bachhoz kapcsolódó”, de a mai kor érzéseit is felvillantó mű öt tétele színes, nagyon jól megírt.
A szerzők közül néhányuk filmzenét is írt, Hindemith, Honegger, Milhaud mellett Veress Sándor is, ő Bán Frigyes Talpalatnyi földjéhez. Ligeti Lontanója nem filmzenének készült ugyan, de ikonikussá vált.
Öt nagyszerű előadó alkotja a Les Vents Françaist, kamarazenészi mivoltukban is elsőrangúak: játékukat az egymásra figyelés, a művek nagyon alapos ismerete jellemzi, hihetetlen hőfokkal tolmácsolják a legkisebb motívumízt is. A szólamok a megfelelő helyen emelkednek ki, a pontosság nem kérdés, a dinamikai és hangszínbeli árnyalások egészen rendkívüliek. Azt hiszem, ezt a hiánypótló „antológiát” nem mindenki tenné gondolkodás nélkül a kosarába, mégis erre biztatok mindenkit.
Nagy felfedezés ez a lemez, a művek, az előadók, az előadás miatt.

Warner, 2564 63484-5

Archívum Tags:Fülvájó

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Závada Pál: Kulákprés
Next Post: November 26.

Related Posts

  • Pozsonyi papiruszok II. Archívum
  • Interjú Vajda Gergellyel Archívum
  • Sztravinszkij és a vidámság Archívum
  • Őrnagy is talál szemet Archívum
  • Évadkezdés a Concerto Budapesttel Archívum
  • „Magyarnak lenni kollektív neurózis” Archívum

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2025. május
  • 2025. április
  • 2025. március
  • 2025. február
  • 2025. január
  • 2024. december
  • 2024. november
  • 2024. október
  • 2024. szeptember
  • 2024. augusztus
  • 2024. július
  • 2024. június
  • 2024. május
  • 2024. április
  • 2024. március
  • 2024. február
  • 2024. január
  • 2023. december
  • 2023. november
  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Két mű, két világ
  • Keller, Kremer és Schubert
  • Hangszínek bűvöletében – hangszerelés felsőfokon
  • Orosz művek, orosz előadók a Müpában
  • Szokolov, Byrd és Brahms – valamint Chopin és Bach

Legutóbbi hozzászólások

  1. Enescu, Richard Strauss és a hegedű-zongora szonáta műfaja szerzője Május 4. – papiruszportal.hu
  2. Bohémélet szerzője Április 28. – papiruszportal.hu
  3. Az utolsó tangó szerzője Április 28. – papiruszportal.hu
  4. Fabio Luisi és Jordi Savall a Művészetek Palotájában szerzője A humánum Beethovennel és Schuberttel – papiruszportal.hu
  5. Savall, a csoda szerzője A humánum Beethovennel és Schuberttel – papiruszportal.hu
  • A negyven legszebb ária Archívum
  • Október 19. Naptár
  • Október 18. Naptár
  • Csongor és Tünde – zenében Archívum
  • Schiff és az Európai Kamarazenekar Archívum
  • Szamárságok a fülbe Archívum
  • William Somerset Maugham (1874–1965) Archívum
  • Szeptemberi hangversenyek Budapesten Papiruszportal

Copyright © 2003-2024 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme