Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • Tunézia. Múzeum a Szahara kapujában – Interjú Rozvány Györggyel Archívum
  • A forgatókönyv, Julius Caesar és a néző halála Archívum
  • Baljós árnyék – Csak a szél Archívum
  • Joe Blessett és Alexis Parsons Archívum
  • Harnoncourt Fideliója Archívum
  • Heti papiruszok (2301) Egyéb kategória
  • „A refréneket úgyis mindenki tudja” Archívum
  • Pozsonyi papiruszok 8. Archívum

Várjon Dénes

Posted on 2024.06.27.2024.06.25. By admin Nincs hozzászólás a(z) Várjon Dénes bejegyzéshez

és Beethoven zongoraversenyei

(a papiruszportal.hu archívumából [2016])

Szerző: Lehotka Ildikó

Beethoven összes zongoraversenyéből számos felvétel létezik, a minőség nem minden esetben igazolja, hogy a komplett kiadványt érdemes volt megjelentetni, de szép számmal van egészen kiváló, referencia értékű gyűjtemény is. Várjon Dénes tolmácsolásával bővül a kínálat, partnere a Concerto Budapest, Keller András vezényletével, a három lemezből álló sorozatot a Hungaroton jelentette meg, az előadók Fischer Annie emlékének ajánlották a felvételeket.

Beethoven öt zongoraversenyét tizenöt év alatt írta, 1795 és 1810 között, a versenyművek nagyon különbözőek, jól mutatják Beethoven komponálási technikájának fejlődését. Az első két koncert egy időben született, 1794-95-ben (a számozás szerinti II. korábban keletkezett, de nyomtatásban később jelent meg), a II., c-moll vázlatai már 1798-ban megvoltak, de a teljes művet 1803-ban szólaltatták meg. 1806-ban, a szerző legtermékenyebb időszakában mutatták be a G-dúr zongoraversenyt, a bemutatón még Beethoven tolmácsolta a zongora szólamot. 1809-10-ben született meg az utolsó koncert, érdekes módon előbb jelent meg a partitúra, mintsem bemutatták volna a művet. Az 1811-i lipcsei premier szólistája Friedrich Schneider volt, Bécsben pedig a szerző tanítványa, Carl Czerny játszotta a szólót.
Öt versenymű, öt világ, Beethoven öt arca jelenik meg a művekben, nem egy kaptafára készültek a darabok. A Barbara Odescalchi-Keglevits hercegnőnek dedikált C-dúr zongoraverseny még Mozart dallamalkotását, harmónia- és formavilágát idézi, az egyetlen moll hangnemű, a c-moll már az újítás szándékát tükrözi (a lassú tétel E-dúr). Az Esz-dúr nagy léptékű mű, Beethoven rá nem jellemző módon a kadenciát is rögzítette.

Ahogy nem egy kaptafára készültek a művek, úgy Várjon Dénes előadása sem egy kitaposott út mentén halad. Nem egy összkiadás azon bukik meg, hogy az előadó mindegyik darabhoz ugyanazt a gesztusrendszert, ugyanazt a dinamikát, frazeálást stb. használja. Várjon Dénes előadása a legmesszebb menőkig figyelembe veszi a versenyművek érzelmi, hangulati töltetét, a billentés sosem ugyanaz, a lassú tételek lélegeznek. Várjon nem csak zongoristaként, hanem elsősorban kamaramuzsikusként játssza a koncerteket, olvashatjuk az igényes kísérőfüzetben (Retkes Attila munkája) a művész gondolatait a szerzőről, az interpretálásról.

Várjon Dénes tolmácsolása fantasztikus, nincs legjobban játszott versenymű, mind az öt darab ugyanolyan átgondoltan, cizelláltan szólal meg. Ütemenként lehetne írni arról a rengeteg finomságról, mely áthatja Várjon előadását, Gyönyörű a B-dúr versenymű nyitó tételének szűrt hangzással megszólaló melléktémája, a c-moll darab robbanásszerű indítása lenyűgöző – erő, de nem erőszakosság van az ütemekben. Az Esz-dúr mű I. tételében a gyöngyöző hangzás a pianóknál, triola duola pregnáns, a két szólam remek egységben szólal meg, dinamikailag is. A lassú tétel csodálatos, a következő tételre való átvezetés fantasztikus. De az össze lassú tétel maga a csoda, a pasztell színvilág, az időtlenség, a lágyság mind jelen vannak e szakaszokban. A rondótételek közül a B-dúr pregnáns ritmikája, a C-dúr életteli játéka, a hangsúlyok remekek, valóban scherzandót hallunk (a tétel éppen csak a bemutató előtt készült el).

Várjon Dénes interpretálása egészen kiemelkedő, nincs olyan ütem, amit ne lenne érdemes elemezni. Nagyszerű íveket hallunk, a zene megmozdul, és olyan apró gesztusrendszert, mely a műveket rendkívül izgalmassá, sodróvá teszi, a hallgató szinte várja, milyen megoldást is kap majd. Remek hangsúlyokat, leheletnyi cezúrákat, jelzésértékű hangsúlyokat használ Várjon a darabokban, de ez nem kelti azt a képzetet, hogy túl lenne magyarázva a tolmácsolás. Érdemes megfigyelni a művész időkezelését, képes feszültséget teremteni a szinte utolsó utáni pillanatban kezdett új frázisokkal.

A művész zenekari partnere a Concerto Budapest, Keller András vezényletével. Átlagos játékot hallunk, szép hangszerszólókkal, de belesietés, a hangszínek nem teljes kiaknázása is észrevehető. Várjon Dénes mindent elmondott, ami a Beethoven-zongoraversenyekben van, rendkívül ihletett játékot hallunk. A felvétel zongora szólama etalonértékű számomra.

Archívum Tags:Fülvájó

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Csoda és Kósza
Next Post: V-re hulló krizantémok

Related Posts

  • Harmincmillió magyarból egy Archívum
  • Lajtha Lászlóról – kétszer Archívum
  • Szokolov és a varázs Archívum
  • Rameau és a humor Archívum
  • „Beszélj keveset, és cselekedj sokat!” Archívum
  • Busoni, Doktor Faust, Operaház Archívum

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2025. június
  • 2025. május
  • 2025. április
  • 2025. március
  • 2025. február
  • 2025. január
  • 2024. december
  • 2024. november
  • 2024. október
  • 2024. szeptember
  • 2024. augusztus
  • 2024. július
  • 2024. június
  • 2024. május
  • 2024. április
  • 2024. március
  • 2024. február
  • 2024. január
  • 2023. december
  • 2023. november
  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Idomeneo, Mozart és a stílus
  • Joyce és Bryn
  • Mária és Erzsébet, Erzsébet és Mária
  • Don Carlos és a lépcsők
  • Ínyenc szendvics

Legutóbbi hozzászólások

  1. Rosszfiútól rosszfiúig szerzője Joyce és Bryn – papiruszportal.hu
  2. Két mű, két világ szerzője Joyce és Bryn – papiruszportal.hu
  3. Ludwig Múzeum: Maurer Dóra – Szűkített életmű szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  4. A legnagyobb komédiás – Richard Pryor szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  5. Csillogó Kolonits szerzője Mária és Erzsébet, Erzsébet és Mária – papiruszportal.hu
  • Newbery Medal – Az ismeretlen Serédy Kató Archívum
  • Richard Wagner – Bayreuth varázslója Archívum
  • Csontváry – a színek költője Archívum
  • Lengyel est, a BFZ-vel és Witt-tel Archívum
  • A webkettes fiú esete „Kakukk” Matyival Archívum
  • Kavakosz, a karmester Archívum
  • Szeptember 20. Naptár
  • Alban Berg, Haydn Archívum

Copyright © 2003-2024 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme