Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • Aida és egy letűnt kor nagy énekesei Archívum
  • Nagy szamárfül – „nem IÁbavaló” Archívum
  • Boldog születésnapot, Mr. Elfman! Archívum
  • Brahms, újra Archívum
  • Tennstedt: a szorongás szobra Archívum
  • Razamanaz Archívum
  • Olvasó olvas – Esterházy Péterre emlékezünk Archívum
  • Brit-szigetek: Michael Wood sötét középkora Archívum

Pozsonyi papiruszok 12.

Posted on 2024.09.10.2024.09.08. By admin Nincs hozzászólás a(z) Pozsonyi papiruszok 12. bejegyzéshez

Az Alekszandrov-együttes előadása

(a papiruszportal.hu archívumából [2008])

Szerző: G. Bogár Edit

Az október 12-én fennállása 80. évébe lépett világhírű Alexandrov-együttes, a hajdani szovjet, ma orosz hadsereg ének- és táncegyüttese Szlovákiában és Csehországban turnézott decemberben. 18-án és 19-én a pozsonyi Pasienky sportcsarnokban léptek fel, telt házak előtt. Az érdeklődés akkora volt, hogy az eredetileg egy pozsonyi fellépésből kettő lett, s három héttel a koncert előtt már egyetlen jegy sem volt, holott az árak meglehetősen borsosnak számítottak (a legolcsóbb jegyek 500, a legdrágábbak 1700 koronába kerültek). A szlovák körút során útba ejtették még Kassát, Poprádot és Eperjest.

Annak idején, még a hetvenes években Magyarországon is nagy sikerrel léptek fel, több előadást tartottak különböző városokban. Sajnos a rendszerváltás óta az orosz kultúrának ez a szegmense „eladhatatlan” nálunk, így az érdeklődő bizony külföldre kényszerül, ha élvezni szeretné művészetüket, amelyet 2004-ben még a Vatikánban is bemutattak II. János Pál pápának.

Egy katonakórus és -zenekar természetesen egyenruhában lép fel. Az orosz hadsereg egyenruhája pedig ma is majdnem olyan, mint a szovjet hadseregé volt (legfeljebb jobb a szabása); talán ezért sem vevő rá a magyar közönség legnagyobb része. Pedig érdemes lenne. A csodálatos hangzású férfikar, a remek szólóénekesek és a rendkívül nagy tudású táncosok (akik ráadásul nem is egyenruhában lépnek színpadra) produkciója másodpercek alatt feledteti az öltözéket és a szovjet megszállást.

Maga a műsor talán kevésbé. Még folyt a nézők beözönlése, helykeresése, mikor a zenekar és a kórus elfoglalta a helyét, és elsőként az alapító Alekszandr Alekszandrov Dal a szovjet hadseregről című művét adták elő. Közben ünnepélyesen egy orosz és egy szlovák zászlót hoztak be, és letűzték a színpad szélén. Ez az egyetlen szám emlékeztetett arra, hogy eredetileg mégiscsak a szovjet hadsereg együtteséről van szó; az összes többi már olyan katona-, nép-, műdal volt, amelyek igazából kortalanok. Érdekes módon rögtön a koncert elején előkerültek olyan „slágerek”, mint a Poljuska polje vagy a Kalinka. A két fiatal szólista, a tenor Vagyim Ananyev (máris az Orosz Föderáció „népművésze” – ez nálunk a Kiváló Művésznek felel meg), valamint a bariton Borisz Gyakov hangja még erősítés nélkül is betöltötte volna a hatalmas teret. A kissé már az idősebb generációhoz tartozó basszista árnyalatnyival (de csak nagyon árnyalatnyival) talán gyengébb volt, előadásában talán már kevesebb érződött a tűz és több a tapasztalat, a gyakorlat, de komolyan bírálni őt sem lehet.

Mint ahogy csak felsőfokú jelzővel lehet illetni a táncosokat is. Első számukban hat, stilizált katonaruhába öltözött táncosnő és egy szintén stilizált uniformist viselő férfi mutatott be hol kissé érzelmes, hol fergeteges táncot. A rövid kiírásból nem derült ki, hogy vajon nem a Csendesek a hajnalok parafrázisa volt-e a mű, de az összetétel, a hol kacéran, hol katonásan viselkedő lányok, a szeretetteljesen parancsoló férfi valamiért ezt sugallta. A későbbi táncbetétek már az együttes erősségét, a világhírű kozáktáncokat mutatta be. A közismerten hatalmas ugrások, szédítő forgások, guggolós részek szinte fittyet hánynak a fizikának, az emberi anatómiának és fiziológiának. A néző már a puszta látványtól is elszédül, amikor az egyik táncos pusztán a hátratett kezére támaszkodva hatalmas iramban pörög körbe, vagy egy másik tornászokat megszégyenítő hátraszaltókkal halad végig a színpadon.

A második rész első felében az együttes igyekezett bebizonyítani, hogy nem csupán a katonanóták, a népdalok, népies műdalok műfajában van otthon. A szünet utáni első szám a közeledő karácsony jegyében a Csendes éj szlovák nyelvű előadása volt. Ezután cseh és szlovák vendégek közreműködésével a turné két vendéglátó országának zenéjéből kapott némi ízelítőt a közönség, de szerepelt a számok között egy spanyol egyveleg, valamint a Jingle Bells (méghozzá angolul), valamint a Turandotból Kalaf áriája, a Nessum dorma is (olaszul). A vendégművészek sem mind nyújtottak olyan a teljesítményt, ami felérhet az együttes színvonalával, ez alól talán csak az idős cseh szaxofonos volt kivétel (nevét sajnos elfelejtettem). A tátrai szlovák népi hangszeres együttes a Csendes éj kísérőjeként jellegtelen volt, a cseh férfi popénekesnek viszont csak a derékig érő haja érdemelhetne elismerést, nem létező, üvöltő-visító hangja semmiképpen. Bár ezek a számok is nagy sikert értek el a – nem kisrészt fiatalokból álló – közönségnél, mégiscsak a hagyományos repertoár áll az együtteshez közelebb, ebben tudnak csak igazán feledhetetlent nyújtani.

Az előadás második részének közepére került a harminc-egynéhány éve Budapesten is megcsodált Zaporozsjei kozákok című táncszám. IV. Mohamed török szultán 1675-ben levélben szólította fel a zaporozsjei kozákokat, hogy hódoljanak meg neki. A kemény, büszke szabad kozákok rendkívül sértő hangon utasították vissza a szultán levelét, török uralkodó valószínűleg sem addig, sem azután nem kapott ennyi durvaságot; a „kerékgyártó”, „hentes” és „serfőző” még a finom kitételek közé tartozik, de szerepel a titulusok közt a mohamedánok számára halálos sértést jelentő „disznóhizlaló”, sőt, „örmény disznó” kitétel is. Az esetről már a XIX. században készült el Ilja Rjepin festménye, „A zaporozsjei kozákok levelet írnak a török szultánnak” címmel. Ez a festmény a tánc kiinduló képe: élőképként állnak fel a táncosok, majd a zene hangjaira az élőkép megelevenedik, és a levélírók fergeteges táncba kezdenek, melynek végén ismét belemerevednek a festmény mozdulatlanságába. A szám egyik legdöbbenetesebb része, amikor az egyik táncos pusztán a fején támaszkodva, háttal a föld felé körben táncol, csak a lábával mozogva.

Ettől a számtól a műsor végéig szerencsére már ismét az eredeti profil foglalta el helyét. Az utolsó táncszám kozák kardtánc volt, ahol nem csupán „hadonásztak” a kardokkal, hanem táncos vívójelenetekre is sor került. Az egyik szólista pedig a kard két végét két kezében tartva ugrált át rajta, hol lába előtt, hol a mögött tartva a fegyvert. Ráadásként szintén két „slágerszám” hangzott el: a Katyusa, valamint az összes addigi szólóénekes és a közönség részvételével a Moszkva menti esték.

Az este lenyűgözött mindenkit, kifelé mentünkben a közönség duruzsolását hallgatva annyit sikerült megérteni, hogy a hallgatóság közül senki nem hagyná ki ugyanezt az élményt jövőre sem. Kíváncsi lennék, vajon hányan mentek el közülük január 12–13-án a szentpétervári jégbalett még többet kóstáló előadására. Hiszen a maga műfajában mindkettő egyedülálló, megismételhetetlen. Jó lenne olykor otthon is látni őket…

Archívum Tags:Színes papiruszok

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Katherine Paterson: Csillagnéző
Next Post: Mahler, Walter, Mahler

Related Posts

  • Tomi és a csodaszemüveg Archívum
  • Tancredi, a győztes Archívum
  • Nadia Birkenstock és Linnzi Zaorski új lemeze Archívum
  • Somlyó György (1920–2006) halálára Archívum
  • Feketén-fehéren Archívum
  • Klaus Maria Brandauer − színész álarc mögött Archívum

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2025. május
  • 2025. április
  • 2025. március
  • 2025. február
  • 2025. január
  • 2024. december
  • 2024. november
  • 2024. október
  • 2024. szeptember
  • 2024. augusztus
  • 2024. július
  • 2024. június
  • 2024. május
  • 2024. április
  • 2024. március
  • 2024. február
  • 2024. január
  • 2023. december
  • 2023. november
  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Két mű, két világ
  • Keller, Kremer és Schubert
  • Hangszínek bűvöletében – hangszerelés felsőfokon
  • Orosz művek, orosz előadók a Müpában
  • Szokolov, Byrd és Brahms – valamint Chopin és Bach

Legutóbbi hozzászólások

  1. Enescu, Richard Strauss és a hegedű-zongora szonáta műfaja szerzője Május 4. – papiruszportal.hu
  2. Bohémélet szerzője Április 28. – papiruszportal.hu
  3. Az utolsó tangó szerzője Április 28. – papiruszportal.hu
  4. Fabio Luisi és Jordi Savall a Művészetek Palotájában szerzője A humánum Beethovennel és Schuberttel – papiruszportal.hu
  5. Savall, a csoda szerzője A humánum Beethovennel és Schuberttel – papiruszportal.hu
  • Hadd mondjam el… Archívum
  • Budapesti Történeti Múzeum: „Ilyen tavasz csak egy volt életemben” Archívum
  • Október 23. Naptár
  • Egy kaptafára Archívum
  • Egy őrült nap Archívum
  • Április 10. Naptár
  • Rozsgyesztvenszkij, Concerto Budapest Archívum
  • Október 10. Naptár

Copyright © 2003-2024 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme