Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • A magyar népdalok Archívum
  • Csörgő dió, mogyoró, virgács Archívum
  • Noël Coward Songbook Archívum
  • Egry József életmű-kiállítása a Kieselbach Galériában Archívum
  • „Ennek az operának a főszereplője tényleg az opera” Archívum
  • Régészet III. Archívum
  • Féktelen búbánat Archívum
  • Heti papiruszok (2303) Egyéb kategória

Csalog Gábor Szkrjabin- és Kurtág-lemeze

Posted on 2023.05.17.2024.05.18. By admin Nincs hozzászólás a(z) Csalog Gábor Szkrjabin- és Kurtág-lemeze bejegyzéshez

a papiruszportal.hu archívumából [2006]

Szerző: Szabó Ildikó

A Budapest Music Centernél Csalog Gábornak nemrég két lemeze is megjelent, az a közös bennük, hogy rövid lélegzetű, de annál nagyobb érzelmi töltetű műveket játszik.
Szkrjabin zongoraminiatűrjeiből hallhat az érdeklődő egy válogatást. Szkrjabin a magyar közönség számára szinte teljesen ismeretlen, de a lemezt meghallgatva biztosan sokan fogják a műveit keresni. Különleges hangulatú, rövid darabok füzére ringatja a hallgatót egy álomképbe, egy varázslatos világba, ami rabul ejti, nem ereszti.

A Moszkvában született Szkrjabint az impresszionistákhoz sorolják, akinek életművében inkább zongoraművek találhatók, hiszen koncertező művész is volt. Zenekari művei közé tartozik többek között három szimfónia, zongoraverseny, zongoradarabjai: 83 prelűd, tíz szonáta, Fehér mise, Fekete mise.
Ezek a zongoraminiatűrök sokszor Liszt- és Chopin-szerűek, de mégsem utánzások. Különleges harmóniavilágot tárnak elénk, egy-egy érzést megjelenítve. Érdekes a darabok tömörsége is: ahogy Schubert egy-egy dalában a pillanatot fogta meg és tökéletesen ábrázolta, Szkrjabin ugyanezt a hatást tudta kiváltani zongoradarabjaival. A sorsszerűséget rajzolja meg a b-moll prelűdben, valami egészen egyedi harmonizációval, a g-moll prelűd a chopini szinte szégyenlős kezdés után erőteljes középrészével hat érzékszerveinkre, nem csak a fülünkre. Szintén a chopini érzelemábrázolás hatja át az F-dúr darabot, a csak ritkán felfedezhető gondtalanság ábrázolásával, de a gyakran túltengő melankólia is Szkrjabin repertoárjába tartozik. Nem marad ki a virtuozitás sem, ami Lisztre hajaz, harsányságával, iszonyú erőt és technikai tudást követelve. A Fazioli zongora jól vette az akadályt, ahogy a C-dúr (op. 33. No. 3.) és c-moll (op. 37. No. 4.) prelűd tolmácsolásakor is, bár nem tudom, hányszor kellett hangolni. Különösen tetszett a basszushangzás, ami a zongoráknál nem mindig szól tömören, telten, de mégsem vastagon. Talányos az op. 29. No. 2. és az op. 17. B-dúr prelűd, jócskán előremutat a 20. század zenéje felé. Félelmetes hangzások, hangfürtszerű akkordok, az ad hoc jellegű ritmika és a bal-jobb kéz ellentétes érzelmeket kavar fel. Ennek ellentéte az op. 71. No. 2. poéma, ódon hangulat, gyöngyöző zene tárul elénk. Hasonló érzelmi töltetű a zene az op. 51. No. 1. Fragilité-ban is.
A rövid darabokat Csalog Gábor a legodaillőbb karakterekkel játssza. A leglágyabb hangzástól kezdve a harsány, szinte kiabáló megjelenítésig mindenre találunk példát a lemezen, ahogy a játékosságra, szalonzenére való utalásra (Fisz-dúr prelűd op. 32. No. 1.) is.
Ezekkel a miniatűrökkel le lehet mérni az előadó technikai és zenei képességeit, Csalog Gábor előadása és a művek összeállítása egyaránt elismerést érdemel.
A kísérőfüzetben Csalog Gábor ismerteti Szkrjabin darabjait, a válogatás szempontjait. A három oldalra szerkesztett negyven mű felsorolása egy kicsit újhullámosra sikeredett, első látásra kibogozhatatlannak tűnik, ahogy a rövid, de velős esszé egybefolyó szavai is.

Csalog Gábor Kurtág György Játékok darabjaiból válogatta a lemez anyagát. Ezek a művek talán még sűrítettebbek, mint a Szkrjabin-cédén szereplők.
Kurtág György Játékok ciklusát folyamatosan írja, a lemez 58 darabot tartalmaz. A Játékok úttörő mű a zongoratanításban, ahogy Bartók Mikrokozmosza és a Gyermekeknek füzetei is azok voltak. Még a kezdő zongorista is élvezettel próbálgathatja a billentyűket, nem kell a tökéletes billentéstechnikát használni (Könyökös, Tenyeres). Rögtön megismerkedhet valami új, modernnek tűnő hangzásvilággal, így könnyebb lesz a későbbiekben a nagyközönség számára máig szokatlan, elvetett hangzásképet befogadni. Az ötletszerű pillanatképek nemcsak a gyors tempójú villanásokat, hanem mély, őszinte dallamokat is őriznek, ezekhez tartoznak az egy-egy személy emlékére írt, a többihez képest hosszabb darabok. A humor sem hiányzik, talán a leginkább nevetésre ingerlő a Magyar nyelvlecke külföldieknek, a Veszekedés, Némajáték – Veszekedés, Alapelemek, ahol nem csupán a zongorát szerepelteti Kurtág.
A zenei anyag a zenetörténet stílusaiból egyfajta összegzést ad, a magyar népzenei intonáció is felismerhető. A lemez záró száma egy Bach-korál négykezes átirata a szerző és felesége előadásában, melyet pianínón játszanak. A hangszín ezért még lágyabb, szinte harmóniumszerű, intim. Megható és gyönyörű a két ember játéka, ez a fajta tisztelgés Bach előtt.
Csalog Gábor nemcsak a romantika, a zenei impresszionizmus nyelvét beszéli tökéletesen, de a kortárs zenéét is. A zongoraművész, aki hosszú ideje foglalkozik Kurtág György darabjaival, avatott tolmácsolója a műveknek. A rövid villanások alatt is tökéletesen tudja érzékeltetni Kurtág György elképzeléseit, a hangszínek, billentéstechnika, dinamika átgondolt, következetes (ez a Szkrjabin-művekre is érvényes).
Mindkét lemezt érdemes megvenni és persze hallgatni, csemegézni belőle, hangulattól függően.
Várjuk a Játékok további felvételeit.

Alexander Szkrjabin: Etrangeté / Strangeness – Prelűdök és poémák

  1. a-moll prelűd Op. 11, No. 2 2:28
  2. H-dúr prelűd Op. 11, No. 11 2:18
  3. gisz-moll prelűd Op. 11, No. 12 1:51
  4. b-moll prelűd Op. 11, No. 16 2:04
  5. B-dúr prelűd Op. 11, No. 21 1:48
  6. g-moll prelűd Op. 17, No. 7 1:32
  7. Asz-dúr prelűd Op. 11, No. 17 1:12
  8. f-moll prelűd Op. 17, No. 5 1:16
  9. F-dúr prelűd Op. 11, No. 23 0:47
  10. gisz-moll prelűd Op. 16, No. 2 1:39
  11. C-dúr prelűd Op. 31, No. 4 1:24
  12. Asz-dúr prelűd Op. 35, No. 1 1:04
  13. Asz-dúr prelűd Op. 39, No. 4 1:18
  14. C-dúr prelűd Op. 48, No. 2 1:43
  15. a-moll prelűd Op. 51, No. 2 2:20
  16. Prelűd Op. 59, No. 2 1:33
  17. Poéma Op. 71, No. 2 2:27
  18. esz-moll prelűd Op. 16, No. 4 1:13
  19. Esz-dúr prelűd Op. 17, No. 2 1:00
  20. B-dúr prelűd Op. 17, No. 6 2:45
  21. cisz-moll prelűd Op. 22, No. 2 1:14
  22. H-dúr prelűd Op. 22, No. 3 1:02
  23. esz-moll prelűd Op. 31, No. 3 0:52
  24. C-dúr prelűd Op. 33, No. 3 0:40
  25. c-moll prelűd Op. 37, No. 4 1:16
  26. Feuillet d’album Op. 45, No. 1 1:12
  27. Fragilité Op. 51, No. 1 2:46
  28. A lángok felé – poéma Op. 72 5:03
  29. b-moll prelűd Op. 17, No. 4 1:39
  30. Fisz-dúr prelűd Op. 33, No. 2 1:27
  31. Fisz-dúr poéma Op. 32, No. 1 3:56
  32. Fisz-dúr prelűd Op. 39, No. 1 0:56
  33. C-dúr prelűd Op. 35, No. 3 1:25
  34. B-dúr prelűd Op. 35, No. 2 3:15
  35. Fisz-dúr prelűd Op. 48, No. 1 0:39
  36. Nuances Op. 56, No. 3 2:07
  37. Enigme Op. 52, No. 2 1:05
  38. Poéma Op. 71, No. 1 1:30
  39. Etrangeté – poéma Op. 63, No. 2 2:13
  40. Prelűd Op. 74, No. 4 2:22

Összidő: 70’42”

Előadók
Csalog Gábor – zongora (Fazioli grand, model F278)
Produkciós adatok:
Felvétel: Phoenix Studio, Budapest, 2004. október 21–28.
Zenei rendező és vágó: Aczél Péter
Hangmérnök: Bohus János
Borító: Yasar Meral – Németh Dániel fotóinak felhasználásával
Portréfotó: Huszti István
Art-Smart: GABMER / www.bachman.hu
Architect: Bachman Gábor

Kurtág György: Játékok

Első rész

  1. I/5B Kis korál (1) 1:26
  2. I/4A Talált tárgy (2) 0:46
  3. I/4A Könyökös 0:32
  4. I/2A Tenyeres (2) 0:22
  5. I/1B Prelúdium és valcer C-ben 0:51
  6. I/11B Arckép (1) 0:51
  7. II/33 Ugráló kvintek * 0:14
  8. II/26 Kvintek (3/a, 3/b) * 0:45
  9. III/19 (… és forog a korong…) 0:20
  10. II/33 Ugráló kvintek * 0:19
  11. VI/2 D’ora dara b. Születésnapra Antal Dórának (2. változat) 1:11
  12. VI/3 Versetto: Temptavit Deus Abraham… (apokrif orgánum) * 0:40
  13. III/9 Tollrajz, búcsúzóul Schaár Erzsébetnek 1:04
  14. I/18B Madaras (négy kézre) 0:49
  15. I/11A (álmosan) 1:00
  16. VIII Verés – veszekedés (négy kézre) 1:11
    V/40 3 In memoriam:
  17. 1. Szoltsányi György emlékezete 2:22
  18. 2. Hommage tardif à Karskaya 1:20
  19. 3. In memoriam Maurice Fleuret 1:50
  20. III/20 Kettősfogások 0:58
  21. III/37 Ötujjas veszekedős 0:31
  22. I/23 Hommage à Paganini (la nuova campanella) 0:21
  23. IV/14 Hommage à Paganini (két zongorára) 0:28
  24. VIII Virág az ember… – Ölelkező hangok (három kézre) 0:34
  25. VII/19 Rozsnyai Ilona emlékezete 1:59
  26. V/32 Helyettem kis virág 0:24
  27. V/30 An apocryphal hymn (in the style of Alfred Schnittke) — for Yvar Mikashoff *1:53
  28. III/40 Hommage à Stockhausen (a 12 új mikrolúdiumból) 1:00
  29. VII/17 Hommage à Berényi Ferenc 70 (Mikes Kelemen mondja: ) 3:52
  30. VIII Almavirág… 1:13
  31. VII/29 …emlékek, kicsi ólomkatonák 1:53
  32. VIII Medália – Hernádi Lajos emlékére 1:55

Második rész

  1. I/9A A nyuszi és a róka (Takács Krisztina 6 éves korában írta) 0:36
  2. I/17A Skála egytől nyolcig 0:32
  3. I/10A Keringő (1) 0:24
  4. I/6A Totyogós 1:06
  5. I/17B Virág az ember… (4/b) 0:39
  6. I/10A A kő-béka lassan ment… Hommage à Farkas (1) 0:59
  7. I/10B Vöröspecsenye 0:22
  8. VI/11 Majomkodás 0:19
  9. VI/12 Magyar nyelvlecke külföldieknek 0:33
  10. I/19A Veszekedés (1) 0:20
  11. I/19A Némajáték – Veszekedés (2) 0:37
  12. VI/14 Alapelemek (2) 1:14
  13. VI/16 Phan! Fahr! Zürn! 0:48
  14. III/35 Nyuszicsököny 0:48
  15. III/34 Hommage à Varèse 0:54
  16. III/40 12 új mikrolúdium – №.2 (Agitato) 0:46
  17. VI/26 Hajdú András 60 éves! 1:23
  18. VI/10 Doina * 2:37
  19. V/25 Orgonaszó és harangok Prof. Dr. Dobszay László emlékére 1:33
  20. I/25A Örökmozgó (talált tárgy) 2:31
  21. I/25B …és mégegyszer: Virág az ember… 0:59
  22. VI/36 Ligatura y 2:50
  23. VII/11 …вы развейтесь ветры буйны, 1:40
    раскатитесь белы камушки… (В память Эдисона Денисова)
    In memoriam Edison Denisov
  24. VII/26 Virág az ember… – Mijakónak 1:18
  25. VIII Virág az ember… – Mijakónak (négy kézre) 1:27
  26. J. S. Bach: Gottes Zeit ist die allerbeste Zeit: Sonatina, BWV 106 (Actus tragicus) – Kurtág György átirata (négy kézre) 2:27

Összidő: 65’05”

Előadók
A felvételeken Csalog Gábor zongorázik, az alábbiak kivételével:
Csalog Gábor és Kemenes András (14, 16, 23, 24)
Kurtág Márta (30, 31) – pianínó
Kutág György (32) – pianínó
Ha Neul-Bit (41)
Asztalos Aliz (44)
Kemenes András (52, 53)
Kurtág Márta és Kurtág György (57, 58) – pianínó
Produkciós adatok:
A válogatásokat Csalog Gábor készítette.
A felvételek a Magyar Rádió 22-es stúdiójában készültek 2003–2005-ben
Zenei rendező: Aczél Péter, illetve Wilheim András (*-gal jelölve)
Hangmérnök: Horváth Károly
Kottakiadó: Editio Musica Budapest
Portréfotók: Huszti István
Borító / Art-Smart: GABMER www.bachman.hu

Producer: Gőz László
Executive producer: Bognár Tamás

Készült a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma, a Nemzeti Kulturális Alapprogram és az Artisjus Zenei Alapítvány támogatásával

Archívum Tags:Fülvájó

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Május 17.
Next Post: Dsida Jenő digitális világa

Related Posts

  • A végletek könyve: A nagy fáraók Archívum
  • „Én majd a hátadat védem!” Archívum
  • Dvořák szláv táncai a BFZ előadásában Archívum
  • Toscanini és a sebesség Archívum
  • Nabucco Archívum
  • Lackfi János világa I. Archívum

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2025. május
  • 2025. április
  • 2025. március
  • 2025. február
  • 2025. január
  • 2024. december
  • 2024. november
  • 2024. október
  • 2024. szeptember
  • 2024. augusztus
  • 2024. július
  • 2024. június
  • 2024. május
  • 2024. április
  • 2024. március
  • 2024. február
  • 2024. január
  • 2023. december
  • 2023. november
  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Keller, Kremer és Schubert
  • Hangszínek bűvöletében – hangszerelés felsőfokon
  • Orosz művek, orosz előadók a Müpában
  • Szokolov, Byrd és Brahms – valamint Chopin és Bach
  • Az oboa, a fuvola és a medvék

Legutóbbi hozzászólások

  1. Enescu, Richard Strauss és a hegedű-zongora szonáta műfaja szerzője Május 4. – papiruszportal.hu
  2. Bohémélet szerzője Április 28. – papiruszportal.hu
  3. Az utolsó tangó szerzője Április 28. – papiruszportal.hu
  4. Fabio Luisi és Jordi Savall a Művészetek Palotájában szerzője A humánum Beethovennel és Schuberttel – papiruszportal.hu
  5. Savall, a csoda szerzője A humánum Beethovennel és Schuberttel – papiruszportal.hu
  • Newbery Medal – Az ismeretlen Serédy Kató Archívum
  • Honvágy – Vonzások és választások Archívum
  • November 15. Naptár
  • Nyolc év, két remekmű Archívum
  • Szabó Magda: Régimódi történet és
    Arthur Koestler: Sötétség délben
    Archívum
  • Angol hidegvérrel Archívum
  • Január 20. Naptár
  • 3G gyorsulás a Ligetben Archívum

Copyright © 2003-2024 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme