Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • Háború és játék Archívum
  • Jókai Mór (1825. február 18., Komárom – 1904. május 5., Budapest), a nagy mesemondó Archívum
  • Régészet szoftverrel Archívum
  • Ludwig Múzeum: Maurer Dóra – Szűkített életmű Archívum
  • Csajkovszkij 5. szimfóniája és az Olasz capriccio Archívum
  • Könyv a könyvben – Thomas Wharton: Szalamandra Archívum
  • Edward Elgar és az indulók Archívum
  • Féktelen búbánat Archívum

Mahler, Walter, Mahler

Posted on 2024.09.15.2024.09.13. By admin Nincs hozzászólás a(z) Mahler, Walter, Mahler bejegyzéshez

Dalok, dalok, dalok

(a papiruszportal.hu archívumából [2011])

Szerző: Lehotka Ildikó

Sokan Bruno Waltert tartják Gustav Mahler műveinek legavatottabb tolmácsolójának. A karmesterként ismert, fiatalkorában Berlinben a kis Mozartként emlegetett Bruno Walter a mahleri életmű minél szélesebb megismertetését tartotta egyik fő céljának. Walter 17 évesen saját művét vezényelte a Berlini Filharmonikusok élén, nem sokkal ezután karigazgató lett, majd Németország vezető karmestere, egészen a világhírig. 1901-ben Mahler szerződtette a bécsi Hofoperhez.

Mahler zenéjével való első találkozása letaglózta, a két zenei óriás barátsága a hamburgi és bécsi időszak alatt mélyült el. Walter a klasszikus és a neoromantikus stílust részesítette előnyben, a Salzburgi Ünnepi Játékokon visszatérő vendég volt, Mozart-vezényléseit ma is számon tartják. Karmesteri nagyságához nem férhet kétség, de a karmester-zeneszerző Mahlerral és Richard Strauss-szal ellentétben a szintén zeneszerző-karmester kompozícióit nem játsszák. Dalain érződik a mahleri tradíció és az osztrák-német hagyomány, emellett a XX. század elejének irányzatai, különösen az impresszionista képek, az operás fordulatok.

Mahler legkorábbi dalai 1880-90-ből valók, a vokális műfaj élete végéig kísérte Mahlert. Zongora- és/vagy zenekari kíséretes dalai a mai napig kedveltek, szimfóniáiban is szerepelteti az énekhangot.

Érdemes összevetni Mahler és Walter dalait, jó gondolat egy lemezen megjelentetni néhányat a szerzőktől. A lemez Bruno Walter dalai miatt keltette fel a figyelmemet, vajon Mahler-epigonnal vagy valóban új hanggal találkozunk. Hallhatjuk a Három dal Josef von Eichendorff verseire című miniciklust, egy dalt Hermann Sudermann-versére, melynek hallatán azon csodálkozunk, miért is nem szerepel Walter-dal a kevés számú dalesten, egy népdalfeldolgozást, egyet a Des Knaben Wunderhorn szövegére, és három Heine-vers megzenésítését. Fantasztikus hangulati elemek, frappáns zeneszerzői megoldások tárháza a kilenc dal, mindegyik tartalmaz egyedi zeneszerzői jegyeket. Bár nem szabad messzemenő következtetéseket levonni a zeneszerzők másokra nem tartozó gondolatairól, a szövegválasztás ad egyfajta képet a komponisták belső világáról. A Három dal első darabja, a Musikantengruß két bohém zenészt jelenít meg, az egyik már szerelmes, a másik csak szeretne lenni, a zenei anyag képszerű, bolondos modulációkkal, a végén elsöprő lendülettel. Plasztikus a Der junge Ehemann, a férfi megfontoltnak tűnik, persze egy fiatal férj a legkevésbé megfontolt, csak annak akar tűnni a világ szemében. A szerelem viszont adott, most is kimondatlanul vágyakozik felesége után. Walter nagyon bensőséges zenével ábrázolja a férfit, következő dal férfija viszont egy katona, a maga határozottságával, gondtalanságával. A Der Soldat magas kezdése éles, a mély hangok szürkék, fénytelenek Christian Hilz tolmácsolásában. A zongorista, Katia Bouscarrut és az énekes nincs tökéletesen együtt ebben a rendkívül érdekes, rövid dalban. A Die Linde című dalban mintha Schubert zenéjének egy villanása tűnne fel egy-egy fordulatot hallgatva, a Tragödien-sorozat három darabja különböző érzelmi fázisokat mutat, talán a második a dúr-moll akkordok váltakoztatásával a legszebb, a legmélyebb, leglesújtóbb gondolatokat érzékelteti.

Bruno Walter dalait Mahler két ciklusa öleli körbe, ezek a dalok nagyobb lélegzetűek, többrétűek. Jóval bátrabb a Mahler-dalok előadása, olyannyira, hogy a Wenn mein Schatz Hochzeit Macht-ban a hangmagasság sem okoz gondot, még a csendesebb részeknél sem, a legatók szépen peregnek. A Csodakürt-dalok Nicht Wiedersehen!-jében a dúr nincs igazán előkészítve, hangsúlyozva, hogy itt valami egészen más történik. Az Ablösung in Sommer könnyedsége helyenként jó, Hilz egyéni ízlése már egy-egy pillanatra megjelenik, azonban a kétes magasságú hangok őt is és a hallgatót is elbizonytalanítják. Az első dalösszeállítás kétségtelenül legjobb felvétele a Selbstgefühl, a másodiké talán az Ich hab’ ein glühend Messer, a többféle karakter, legfőképp az eszét, reményét vesztett férfi megjelenítését szándékozó nyitó rész miatt.

Kettős érzése van az embernek a lemez hallatán: mintha két énekest hallanánk, egy magabiztost, aki a nyilvánvaló technikai hiányosságok ellenére képes egy-egy dal hangulatát visszaadni, és egy másik, aki bizonytalan abban, vajon képes-e ábrázolni valamit is a szövegből-zenéből. Christian Hilz a Walter-dalokat kissé óvatoskodóan tolmácsolja, ami arra utal, hogy nem meri vállalni a kockázatot. Az előadás így nem izgalmas, ráadásul a hangok sok esetben hasasak, ezt is a bátortalanság számlájára írom. Gyakran megesik, hogy ha egy előadónak nincs mintája (felvétele) egy műről, nem tudja kifejezni érzéseit, az ismeretlen zenei anyagot nem birtokolja. A Mahler-dalok esetében gyanítom, hogy sok felvételt hallgatott meg az énekes, volt viszonyítási alapja. A falzetthangok talán nem illenek a Mahler-dalok közé, a bizonytalan hangindítások sem.

A zongoraszólamot Katia Bouscarrut játssza, jóval magasabb színvonalat hallunk.

Az ismertető ismét nagyon aprólékos, és ami a borítót illeti, ritka ötletes, Morten Lindberg munkája, a címoldalon egy norvég festő képe látható, a hátoldal – ilyent sem lát gyakran az ember – felhívó, egyedi.

2L, 2004

Archívum Tags:Fülvájó

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Pozsonyi papiruszok 12.
Next Post: „Ügyesen megtanultam, hogyan írjak könyvet”

Related Posts

  • Pozsonyi papiruszok 15. Archívum
  • Pálfalvi Dorottya: A titokzatos ház Archívum
  • Elisabeth Schwarzkopf emlékére Archívum
  • Tizenöt éve a Nemzeti (Állami) Énekkar élén Archívum
  • Schubert-misék Archívum
  • Kallós Zoltán moldvai gyűjtése: Uram, irgalmazz nékünk Archívum

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2025. június
  • 2025. május
  • 2025. április
  • 2025. március
  • 2025. február
  • 2025. január
  • 2024. december
  • 2024. november
  • 2024. október
  • 2024. szeptember
  • 2024. augusztus
  • 2024. július
  • 2024. június
  • 2024. május
  • 2024. április
  • 2024. március
  • 2024. február
  • 2024. január
  • 2023. december
  • 2023. november
  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Idomeneo, Mozart és a stílus
  • Joyce és Bryn
  • Mária és Erzsébet, Erzsébet és Mária
  • Don Carlos és a lépcsők
  • Ínyenc szendvics

Legutóbbi hozzászólások

  1. A mi lányunk szerzője News
  2. A ló és a láda esete szerzője Idomeneo, Mozart és a stílus – papiruszportal.hu
  3. Te Deumok, versenyművek szerzője Idomeneo, Mozart és a stílus – papiruszportal.hu
  4. Rosszfiútól rosszfiúig szerzője Joyce és Bryn – papiruszportal.hu
  5. Két mű, két világ szerzője Joyce és Bryn – papiruszportal.hu
  • November 22. Naptár
  • Móra Ferenc: Rab ember fiai Archívum
  • Concerto, Budapest Archívum
  • Hamburger Klára: Liszt Ferenc zenéje Archívum
  • Szeptember 14. Naptár
  • Bíborban, bársonyban Archívum
  • Harmincmillió magyarból egy Archívum
  • Nyilván tartottak Egyéb kategória

Copyright © 2003-2024 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme