Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • Panelvarázsosítás Archívum
  • A nyelv problematikája Kosztolányi Dezső Esti Kornéljában Archívum
  • Fejtő Ferenc: A magyar tragédia – könyvbemutató a Pallas Páholyban Archívum
  • Móra Ferenc: Rab ember fiai Archívum
  • Kiss Ottó hétköznapi hősei Archívum
  • Ránki Dezső a Művészetek Palotájában Archívum
  • Tánctól táncig Archívum
  • Bohócok a mesében Archívum

Mario, Kékszakállú és Bábel tornya

Posted on 2025.04.25.2025.04.28. By admin Nincs hozzászólás a(z) Mario, Kékszakállú és Bábel tornya bejegyzéshez

Két egyfelvonásos az Operaházban

Szerző: Lehotka Ildikó, 2025. április 23.
Fotók: Herman Péter, Berecz Valter, Pályi Zsófia

Mindig nagy öröm, ha kortárs magyar opera szerepel az Opera műsorán. Még nagyobb, ha egy opera nem csak egy évadban szerepel a műsoron, hanem újra és újra bemutatják. Ilyen Vajda János Mario és a varázsló című darabja, amit idén Bartók A kékszakállú herceg vára operájával nézhetett-hallhathatott meg az érdeklődő.

A nézőtér tele volt április 9-én, hiszen a szokásosnál jóval olcsóbb helyárakkal ment a két darab. Vajda az 1970-es években kezdett az opera írásának, végül 1988. április 30-án volt az ősbemutató az Operaházban. A Thomas Mann kisregénye alapján Bókkon Gábor által írt szövegkönyv feszes, az opera szinte egyszereplős. Cipolla a hatása alá kényszeríti a közönséget, egyetlen ember, Mario nem hajlandó alávetni magát a varázsló hatalmának. A zene jó, a mű elejét még nem a dallamosság jellemzi, de ahogy halad előre a cselekmény, úgy válik egyre kellemesebbé a dallam: ívet húz a pisztolylövésig.  Az opera rövid, közönségbarát, a rendező, Galambos Péter 2013-as rendezése a közönséget az ismert emberekkel, hírességekkel illusztrálja, mint Elvis Presley, Vilma a Flintstone családból, vagy éppen Einstein. A tarkaságot a varázsló fehér palástja ellensúlyozza. Bretz Gábor énekelte Cipolla szólamát, nagyszerűen. Az énekes színpadi megjelenése tekintélyt parancsoló, karizmatikus. Éneklésével át tudta adni a közönségnek a karakterben rejlő vagy nyilvánvaló tulajdonságokat, az élő közvetítés (gyakran látunk ilyet újabban) Bretz mimikáját mindenki számára láthatóvá tette. A kisebb szerepeket tolmácsoló énekesek (Topolánszky Laura, Hábetler András, Geiger Lajos, Csémy Balázs) is jól hozták a figurákat, a tolókocsiból is (ilyet is láttunk már). A rendezés felmenti a varázslót: a pisztolylövés nem öli meg Cipollát, mert a varázslón golyóálló mellény van.

Szünet után Bartók A kékszakállú herceg vára című operája következett. A műben már két főszereplő énekel, kisebb szerepek viszont – a Vajda-művel ellentétben – nincsenek. A színpadra állítás problematikus, nem véletlen, hogy koncerteken jóval gyakrabban hallható a mű. Galambos rendezése próbált újat hozni, de sok esetben érthetetlen volt a műhöz közelítése. Az énekesek a tüllfüggöny mögött énekeltek, a hangerőt ez csökkentette. A két szereplő alig volt közel egymáshoz, a Herceg gyakran elfordulva rendezgette a mappájában az iratokat (kottákat?), friss szerelmesekre nem a távolságtartás a jellemző. Judit elővett egy hegedűt, ami utalhatott Bartók szerelmére, de akár másra is. Túl sok és érthetetlen szimbólumrendszert használt Galambos, de a szerelem nem szerepelt ezek között. A Prológ elszavalása esetlennek tűnt, és a későbbi sok-sok zavaró mozzanat arra késztethette a nézőt, hogy csukott szemmel hallgassa az előadást. Az elmerülő Bábel tornyát sem láthatta így a közönség. Zenei szempontból mindkét opera tolmácsolása során nagyon jó megvalósításnak örvendhettünk. Bretz Gábor Kékszakállúként nagyszerűen énekelt, a zene mögött, vagy abban rejlő pillanatokat jól kiemelte. Mester Viktória talán még jobb tolmácsolást nyújtott: a mindent tudni akaró nő prototípusát remekül formálta éneklésével, színpadi megjelenésével. Az estet Kovács János vezényelte, a zenekar szépen, kifejezően játszott, a Kékszakállú partitúrája bőven rejt nehéz szakaszokat. Kovács János minden mozzanatra figyelt ez alkalommal is. Három nappal később Gounod Faustját vezényelte. Az előadás kiemelkedett a hétköznapokból, kellemes este volt.

Egyéb kategória

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Két koncert – két világ
Next Post: Faust, az ideális

Related Posts

  • Heti papiruszok (2310) Egyéb kategória
  • Heti papiruszok (2330) Egyéb kategória
  • Heti papiruszok (2309) Egyéb kategória
  • Heti papiruszok (2251) Egyéb kategória
  • Nemzetközi jószolgálati nagykövetek a Müpában Egyéb kategória
  • Heti papiruszok (2308) Egyéb kategória

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2025. május
  • 2025. április
  • 2025. március
  • 2025. február
  • 2025. január
  • 2024. december
  • 2024. november
  • 2024. október
  • 2024. szeptember
  • 2024. augusztus
  • 2024. július
  • 2024. június
  • 2024. május
  • 2024. április
  • 2024. március
  • 2024. február
  • 2024. január
  • 2023. december
  • 2023. november
  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Két mű, két világ
  • Keller, Kremer és Schubert
  • Hangszínek bűvöletében – hangszerelés felsőfokon
  • Orosz művek, orosz előadók a Müpában
  • Szokolov, Byrd és Brahms – valamint Chopin és Bach

Legutóbbi hozzászólások

  1. Enescu, Richard Strauss és a hegedű-zongora szonáta műfaja szerzője Május 4. – papiruszportal.hu
  2. Bohémélet szerzője Április 28. – papiruszportal.hu
  3. Az utolsó tangó szerzője Április 28. – papiruszportal.hu
  4. Fabio Luisi és Jordi Savall a Művészetek Palotájában szerzője A humánum Beethovennel és Schuberttel – papiruszportal.hu
  5. Savall, a csoda szerzője A humánum Beethovennel és Schuberttel – papiruszportal.hu
  • Boulez90 – a Concerto Budapest estje Archívum
  • Henry Purcell (1659, [?] London – 1695. november 21., [?] London) Archívum
  • A Zongora – ifj. Balázs János koncertje Archívum
  • December 2. Naptár
  • Olvas(s)atok − Vladimír Páral III. Archívum
  • Királylányok könyve Archívum
  • Pozsonyi papiruszok 9. Archívum
  • Verdi Requiemje Archívum

Copyright © 2003-2024 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme