Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • Mendelssohn és az oratórium Archívum
  • Noël Coward Songbook Archívum
  • Robert Capa-kiállítás a Ludwig Múzeumban Archívum
  • Miért jó? – Fűzfa Balázs: Miért szép Archívum
  • A hivatal belovagolt Pécsre Archívum
  • A rock and roll rugója: Hasítás Archívum
  • Dr. Kubassek János: Balaton és a Balaton-felvidék Archívum
  • Könyvfesztivál 2005: Szembesülés Archívum

Két koncert – két világ

Posted on 2025.04.23.2025.04.26. By admin Nincs hozzászólás a(z) Két koncert – két világ bejegyzéshez

A Felvilágosodás Korának Zenekara, valamint a Budapesti Fesztiválzenekar koncertje


Egyházi művek jóval ritkábban szólalnak meg a hangversenytermekben, mint a világi kompozíciók. Míg az előbbiek tolmácsolása túlnyomórészt az egyházi ünnepekhez kötődnek, a szimfóniák, versenyművek, programzenei darabok képezik a koncertrepertoárt. A Zeneakadémián Bach Máté-passióját, a Művészetek Palotájában három izgalmas művet hallgathatott meg a közönség április 7-én, illetve április 14-én.

A húsvét nem telhet el Bach Máté-passiója (BWV 244) nélkül. Korábban több koncerten is hallhattuk a csodálatos művet, tavaly többek között Philippe Jaroussky és a Freiburgi Barokk Zenekar előadásában, 2007-ben Schiff András vezényelt az NFZ élén. Idén szintén számos koncerten csendült fel a nagyszabású oratórium, a Zeneakadémián Jonathan Cohen irányításával, énekes szólisták és az Orchestra and Choir of the Age of Enlightenment tolmácsolásával szólalt meg Jézus szenvedéstörténete. A Máté-passió ikonikus mű, maga az előadói apparátus is figyelemre méltó: két kórust és két zenekart írt elő Bach. Persze ne gondoljunk nagy létszámú együttesekre. Az első előadáson 34 hangszeres zenész játszott és 12-12 kórustag, valamint az énekes szólisták működtek közre. Ismert tény, hogy Mendelssohn mutatta be Jézus szenvedéstörténetét 1829-ben újra, és azóta Bach muzsikája, szerkesztésmódja, harmóniái a zenészek mindennapi tápláléka.

A koncert rendkívül szép volt, áhítattal tele szólalt meg a telt ház előtt. Anna Dennis énekelte a szoprán szólót, kezdetben még kissé erőteljesen énekelte szólamát, azonban később belesimult az előadásba. Iestin Davies kontratenorja szépen zengett, bár kezdetben az ő éneklése sem volt maradéktalanul jó. Azonban az ikonikus, a hegedűszólón felhangzó ritornellel, és a későbbiekben is megszólaló dallammal előrehaladó Erbarme dich kifejező volt, valóban érezhette a közönség a szöveg és a zene egységét. Jézus szólamát Florian Störtz tolmácsolta, nagyszerűen. Hugo Hymas és Thomas Bauer éneklése is igazodott az előadás hőfokához. Az Evangélista szólama a legnehezebb: Nick Pritchard fantasztikusan énekelt, lemezre lehetett volna venni tolmácsolását. A kettős énekkar hangzása – a párbeszédek, a korálok, az érzelmek kinyilvánítása pazarul szólt, a kisebb szerepeket éneklőket is elismerés illeti. A Felvilágosodás Korának Zenekara elképesztően szólt, talán az is hozzájárult, hogy nem a barokk A hangra hangolták a hangszereket, csak minimálisan lejjebb a mai 440 Hertznél. A hangszeres szólók meghitten szóltak, az oboa da caccia hangja megejtő volt. A hangszeresek közül néhányan át- és visszamentek eredeti helyükre. Jonathan Cohen a csembaló mellől értően irányította a zenekart. Csodálatos este volt, akkor is, hogy a fél nyolcas kezdés miatt sokáig tartott a koncert.

Fotó: Felvégi Andrea

Egy héttel később a Müpában a Budapesti Fesztiválzenekart Andrés Orozco-Estrada vezényelte, a hegedűszólót María Duenas játszotta. Három mű szerepelt a műsoron, az olasz Mario Castelnuovo-Tedesco Nyitány a Julius Caesarhoz (Op. 78) című, hangulatos, tüzes, de nem a törzsrepertoár részét képező darab szólalt meg elsőként. A koncepcióba beleillett a dúsan hangszerelt mű, számos helyen fényes hangzást hallhattunk, esetenként spanyolos kolorittal. Édouard Lalo talán legismertebb műve a Spanyol szimfónia (Op. 21), amely tisztelgés Sarasate előtt. A szimfóniába csomagolt versenymű már a címében is jelzi a spanyolos hangzást, nem mellesleg a spanyol életérzést, a ritmikát, a seguidilla hangütését, virtust. María Dueñas játszotta a hegedűszólót, elképesztő temperamentummal, kifejezően. A karaktereket nagyon jól jelenítette meg a művésznő, a „fehérbe öltözött ördög”, ahogyan egy kritikus nevezte. Két ráadást is kaptunk, Vecsey Valse Triste-jét és Igudesman Applemania című darabját. Berlioz Fantasztikus szimfóniája (Op. 14) tett fel a koncertre a koronát. Az öttételes programszimfónia (amely az Epizódok egy művész életéből alcímet kapta a szerzőtől) minden ízében izgalmas mű, a hangszerelése mesteri, a Dies irea sequentia feldolgozása az utolsó tételben a szerző invencióját jelzi. A tételek előadás közül a záró Boszorkányszombat volt a legjobb. Az első két tétel (Álmok, szenvedélyek; Bál) számomra kissé kontraszttalannak tűnt, a Bálban a kéthárfás megszólalás nem volt olyan, hogy mindenki kereste volna a hangok forrását – a karmester nem készítette elő a hangszerelési bravúrt, illetve előtte már túlzottan sok, a tételhez nem pontosan illő hangerőt kért. Az első három tételre gyakran rá sem lehetett ismerni a karmester, Andrés Orozco-Estrada elképzelései szerint. Természetesen voltak remek megoldásai, de inkább a karmester túlzó mozdulatai, tánca kötött le. Az impulzív karmester rendkívül szimpatikus, kíváncsi lennék Mozart-vezénylésére. A zenekar most is egészen kiválóan játszott, átéléssel, egymásra és a karmesterre figyelve. A szólóállások (az angolkürt a szimfónia 3. tételében például) mívesen adták át a zeneszerző elgondolását, a hangszercsoportok homogén módon szólaltak meg. Várjuk Mahler II. szimfóniáját az együttestől, és Fischer Ivántól.

Fotó: Nagy Attila

Papiruszportal Tags:Fülvájó

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Kortárs és romantikus
Next Post: Mario, Kékszakállú és Bábel tornya

Related Posts

  • Tavaszi zsongás Papiruszportal
  • Oratóriumok bűvöletében Papiruszportal
  • Költészet, humor, áhítat – hangokkal Papiruszportal
  • A szavakon túl Papiruszportal
  • Csajkovszkij, Mahler, Bell és Gilbert Papiruszportal
  • Ünnepi koncert Papiruszportal

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2025. május
  • 2025. április
  • 2025. március
  • 2025. február
  • 2025. január
  • 2024. december
  • 2024. november
  • 2024. október
  • 2024. szeptember
  • 2024. augusztus
  • 2024. július
  • 2024. június
  • 2024. május
  • 2024. április
  • 2024. március
  • 2024. február
  • 2024. január
  • 2023. december
  • 2023. november
  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Két mű, két világ
  • Keller, Kremer és Schubert
  • Hangszínek bűvöletében – hangszerelés felsőfokon
  • Orosz művek, orosz előadók a Müpában
  • Szokolov, Byrd és Brahms – valamint Chopin és Bach

Legutóbbi hozzászólások

  1. Enescu, Richard Strauss és a hegedű-zongora szonáta műfaja szerzője Május 4. – papiruszportal.hu
  2. Bohémélet szerzője Április 28. – papiruszportal.hu
  3. Az utolsó tangó szerzője Április 28. – papiruszportal.hu
  4. Fabio Luisi és Jordi Savall a Művészetek Palotájában szerzője A humánum Beethovennel és Schuberttel – papiruszportal.hu
  5. Savall, a csoda szerzője A humánum Beethovennel és Schuberttel – papiruszportal.hu
  • Egy bálna élete Papiruszportal
  • Pannon Filharmonikusok: Könyvek – Holt lelkek Archívum
  • Kortárs magyar vesperások – lemezen Archívum
  • Hegedűversenyek hétvégéje Egyéb kategória
  • Január 18. Naptár
  • Bernstein-művek Archívum
  • Prága, a száz torony városa 3. Archívum
  • Iskola a végeken – Podolin Archívum

Copyright © 2003-2024 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme