Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • Az ősember zenéje Archívum
  • Perényi és Kocsis: Cello Encores Archívum
  • Brahms háromszor – a Nemzeti Filharmonikusokkal Archívum
  • Heti papiruszok (2314) Egyéb kategória
  • Kass János és a zene Archívum
  • Az elátkozott környék Archívum
  • Honda Isiró Archívum
  • Mahler: Titán Archívum

Ünnepi koncert

Posted on 2024.04.12.2024.04.10. By admin 1 hozzászólás a(z) Ünnepi koncert bejegyzéshez

Bach Máté-passiója a Müpában

Szerző: Lehotka Ildikó, 2024. április 7.

Nagypénteken, március 29-én szólalt meg Bach egyik ikonikus darabja, a Máté-passió. De nem csak a mű miatt zarándokoltak a Müpa Bartók Béla Nemzeti Hangversenytermébe a látogatók, hanem az egyik énekes szólista miatt. Maga a koncert is az ő nevével hirdettetett, holott a műben négy énekes is szerepelt, Francesco Corti és a Freiburgi Barokk Zenekar mellett. Az ünnepi hangulat átlengte a termet.

Bach két passiója maradt fenn teljes egészében, az 1723-ban először megszólaló János-, majd az 1727-ben komponált Máté-passió (BWV 244). Az első megszólalás idejét feltételezésekre építik. A rövidebb János-passiót gyakran nevezik drámainak, míg a Máté-passió szemlélődő, lírai, epikus a szakirodalom szerint. Az előadói apparátusról viszont pontos beszámoló van. A két kórus 12-12 énekesből áll, a kettős zenekart 34 hangszeres alkotta. A mű majdnem 300 éve keletkezett, Picander (eredeti nevén Christian Friedrich Henrici) librettójára. A Máté-passió szép csendben eltűnt Lipcse és az európai zenei világ életéből. Azonban a feltételezett bemutató után éppen száz évvel később, Nagypénteken Mendelssohn és a berlini Singakademie jóvoltában újra megszólalt a mű. Azóta a Máté-passió előadása a húsvéti ünnepkör része a koncerttermekben, a rádióműsorokban.

A 78 számból álló passió egyik jellegzetessége a már említett két kórus, amely gyakran felelget is egymásnak, rögtön a nyitó kórus hozható erre példának. De a nagy tablók sem hiányoznak, amelyekben a két kórus szólamai azonosak. A zenekar szintén kettéosztott, a hangszerelés tartalmazza a viola da gambát (fantasztikus volt a koncerten a művésznő), oboa d’amorét, oboa di cacciát, blockflötéket, és két orgonát (a koncerten három billentyűs hangszert láttunk). Bach élt a szöveget megjelenítő zenei eszközökkel, a reneszánsz zenében először megjelenő madrigalizmussal.

A koncert kiváló példáját adja annak. hogy egy meglehetősen hosszú művet hogyan lehet úgy előadni, hogy ne kalandozzon el a hallgató. Az 1987-ben, Freiburg im Breisgauban alapított, azóta a legnevesebb régizenei műveket dirigáló vendégkarmesterekkel koncertező Freiburgi Barokk zenekar játékosai kiválóak, külön kiemelném a viola da gambán játszó hölgyet, aki a basszusáriát tette emlékezetessé. Szép volt a két oboakíséretes ária, és igen, szép volt az Erbarme dich kezdetű ária, de nem a hegedű ritornellje miatt. Sajnos, a hegedűs hölgy játéka nem a fejezte ki a szöveg (és a dallam) hangulatát, hajszállal gyorsabb tempót vett, így kevéssé simult a zenekari hangzásba. A Freiburgi Barokk Zenekara csembaló, orgonaművész Francesco Corti irányította hangszere mellől, érezhetően összeszokott az együttes. Corti több historikus együttes munkájában részt vett, hangszeres művészként, de karmesterként is.

A Schweizer Kammerchor utóda, a Zürcher Sing-Akademie énekkar (művészeti vezető: Florian Helgath) tagjai hivatásos énekesek, nem csak a régizene területén működnek. A koncerten remekül énekeltek, és a rövid szólókat kapott tagokat szívesen hallanám nagyobb szerepekben. Pontosan, homogén hangon szólalt meg a kórus, minden elismerésünket kiérdemelték.

A koncertet Philippe Jarousskyval promotálták, valóban ő énekelte a mű sokak szerint legszebb számát. A hazánkban többször szerepelt, rendkívül szuggesztív Jaroussky a partitúra szerint nem sok számban énekelt, de minden egyes megszólalása a zeneiségről, a kifejezőképességről szólt. A kontratenor hang sérülékeny, Jaroussky hangja sem teljes fényében szólt, de ezt felülírta az említett zeneisége. Maximilian Schmitt énekelte az Evangélista szerepét, fantasztikusan. A hang hajlékony, megvan a vivőereje, és a recitativók gördülékenyen, a szavakat szinte láttatóan énekelte Schmitt. Világklasszis énekest hallottunk. Yannick Debus Jézus szólamát énekelte, kellő tömörséggel, szép perceket szerezve a közönségnek. Andreas Wolf szintén remek volt, Emilio Gonzalez Toro éneklését is szívesen hallgattuk. Kateryna Kasper tolmácsolása színtelenebb volt a többi szólistáénál.

Az énekes szólisták (kivéve az Evangélistát) a zenekar elé jöttek, nagyon jó megoldásnak tartható ez az elgondolás. A hangverseny valóban az ünnepi érzéseket kelthette a pótszékekkel ellátott teremben.

Papiruszportal Tags:Fülvájó

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Interjú Gerevich Andrással 2004-ből
Next Post: Örkény István összes műve

Related Posts

  • Líra, szemlélődés Papiruszportal
  • Halottak napja Papiruszportal
  • Kortársak és klasszikusok, klasszikusok és kortársak Papiruszportal
  • Marie esete az ezreddel Papiruszportal
  • Astrolabium (horologium, balesilha) Papiruszportal
  • A zene felfedezése egy kismackó szemével-fülével Papiruszportal

Comment (1) on “Ünnepi koncert”

  1. Visszajelzés: Április 15. – papiruszportal.hu

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2025. május
  • 2025. április
  • 2025. március
  • 2025. február
  • 2025. január
  • 2024. december
  • 2024. november
  • 2024. október
  • 2024. szeptember
  • 2024. augusztus
  • 2024. július
  • 2024. június
  • 2024. május
  • 2024. április
  • 2024. március
  • 2024. február
  • 2024. január
  • 2023. december
  • 2023. november
  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Keller, Kremer és Schubert
  • Hangszínek bűvöletében – hangszerelés felsőfokon
  • Orosz művek, orosz előadók a Müpában
  • Szokolov, Byrd és Brahms – valamint Chopin és Bach
  • Az oboa, a fuvola és a medvék

Legutóbbi hozzászólások

  1. Enescu, Richard Strauss és a hegedű-zongora szonáta műfaja szerzője Május 4. – papiruszportal.hu
  2. Bohémélet szerzője Április 28. – papiruszportal.hu
  3. Az utolsó tangó szerzője Április 28. – papiruszportal.hu
  4. Fabio Luisi és Jordi Savall a Művészetek Palotájában szerzője A humánum Beethovennel és Schuberttel – papiruszportal.hu
  5. Savall, a csoda szerzője A humánum Beethovennel és Schuberttel – papiruszportal.hu
  • „…ismert aztán tényleg nem vagyok” Archívum
  • BMC: Satie és Liszt egy lemezen Archívum
  • Január 31. Naptár
  • Filmes sebek Archívum
  • Arénázzunk: Slayer meg a death Archívum
  • Október 19. Naptár
  • Óév, újév, új év Archívum
  • Bartók Béla (1881, Nagyszentmiklós – 1945, New York) Archívum

Copyright © 2003-2024 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme